Kansalaisaloite harrasteajoneuvoluokasta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Akseli von Gardan, 29.10.2012.

  1. JariV

    JariV 2nd gear

    No mun mielestä se ei ole noin yksinnertaista. Nimeni laitan kyllä adressiin. Tosin pelkkä nimilista ilman varsinaista ehdotusta nykylakiin pohjautuen ei vie mihinkään. Asia pitää olla tarkoin mietitty kaikinpuolin.
     
  2. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    [na][/na]
    Kaikkia yli 30v ei tarvitse hyväksyä harrasteautoiksi eli käyttäautoksi jää sellainen jolla ajetaan yli 30pv / v, aivan kuten museoajoneuvojen kohdalla. Itse ajan tuollaisella vanhalla biokaasuautolla, ihmettelen vaan miksi päästömaksu on niin korkea vaikkei päästöjä ole? Muut 3 yli 30v autoani keräävät vuosittain korkeintaan yhteensä 3000km - ja Taunus 2000 GTX, Cortina Lotus ja Kupla 1200 hakusessa... kesän maksanut täydet maksut kaikista! Eihän noilla E28 M5, MGB GT V8 millään raski käyttiksenä ajaa.

    Eikö tämä täytä harrastuksen kriteerit? Kukaan täysjärkinen ei pidä rekisterissä 2:ää yli 30v ja 2:ta hilkulla ruostekasaa joiden jarrut jumittuu seisonnassa, sähköt hapettuu, kosteusvaurioita saa pelätä, ajamatta kuin parina viikonloppuna ja maksa kaikista pitkän listan kuten käyttöautoista! ÄÄNI RUOTSIN MALLILLE täsmennyksellä - yksinkertainen on kaunista!

    PS. OVERDRIVE on ainoa Suomen harrastajat laajasti kokoava ja siten juuri oikea paikka kansalaisaloitteelle!
     
  3. JariV

    JariV 2nd gear

    Oletteko koskaan käyneet kuuntelemassa eduskunnan istuntoja? Vaikka asia ei ole kiinnostava niin se on hyvin opettavaista. Me autoharrastajat olemme totaalisesti eri planeetalta näihin ihmisiin verraten. Meidän arvomaailmat ei päde heille. Jos me menemme valtiovallale sanomaan että haluamme harrasteautot lakiin niin ne eivät edes tajua koko konseptia. Saatikka miksi. Kaikki pitää perustella tarkoin miksi, miten ja koska ja kenen toimesta, kuka valvoo ja miten jne.

    Tää on vaan mun mielipide. Jos tälläsen aloitteen halutaan menevän läpi niin siihen pitää panostaa kunnolla.
     
  4. hapi

    hapi Gearhead

    Ristiriita on nimenomaan tuossa 30V / harrasteauto. Lakialoite olis minusta varmemmalla pohjalla, jos keskitytään auton iän tuomaan verohelpotukseen. Voisi puhua klassikko tai veteraaniajoneuvoista ja koittaa painottaa ajoneuvokulttuurin ja -historian merkitystä. Tuohon kulttuuri osaan kuuluu mielestäni nimenomaan esim. kustomit ja lintatkin. Harrasteauto on liian laaja käsite, eikä varmasti sellaisenaan kirjata mihinkään lakiin, vaikkakin myös uudemmat "harrasteautot" ansaitsisi kohtuullisemmat ja todellisiin ajokilometreihin perustuvat käyttömaksut.
     
  5. JariV

    JariV 2nd gear

    Ei tässä mun mielestä ole mitään eripuraa. Tää on tavallista keskustelemista asiasta johon on monta mielipidettä. Sen takia tarvitaan vetäjä joka kokoaa kaikki asiat kasaan ja tekee koosteen ja luonnoksen ehdotuksesta. Tälläisessä asiassa ei ole kannattavaa ajatella tyyliin "se on siinä, PISTE".
     
  6. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    Pikkusen vanhanaakaanen talokin 1927 ja koko elämä semmoosta...

    Vetäjä taitaa olla tosi vaikea löytää kun siihen tarvitaan osaamistakin.
    Voin tukea yhtenä tekstitarkistajana tai allekirjoitusthreadin kokoajana.
    Onko harrasteautoja tuntevaa, lainsäädäntöä osaavaa ja mahdollista?
    Täällä tässä threadissa ilman kokouksia koota kaikki - tehokkain tapa!
     
  7. JariV

    JariV 2nd gear

    Meitä on tässä nyt vain jokunen tyyppi keskusteelemassa. Tarttis muidenkin osallistua. Vaikka tyyliin JAA - EI. Siitä vois alottaa. Ja JAA tarkoittaa siis = kannatan, EI = en kannata kansalaisadressia.
     
  8. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    mä en ihan oo kärryillä puhutaanko tässä samasta asiasta vai eriasiasta.
    ei oo tullu uutisia vähään aikaan seurattua.
    liittyykö tämä kansalaisaloite adressiin?
     
  9. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Oonko mie iha väärässä vai muistanko omiani, eikös nuo nimet piä saada fyysillisesti naamatusten paperiin? Vai saiko ne olla tintternetissä sähköisesti kerättyjä?

    Kyllä mie voin kanssa nimeä laittaa jos jonkunnäköseen paperiin, mut en kyllä pysty itse alotteen tekemisessä avittamaan.
     
  10. JariV

    JariV 2nd gear

    No ens alkuun tässä olis varmaan syytä vähän kattoa että saako tällänen kansalaisaloite (= adressi) yleensäkään ihmisiä liikkeelle. Monelle se omalta mukavuusalueelta ulos tuleminen on helkutin vaikeeta. Netissä on helppo kirjoitella mutta sit kun pitäs oikeesti tehdä jotain ja nostaa hanuri irti sohvasta niin hyvä ajatus muuttuu vaan hyväksi yritykseksi ja loppuu siihen paikkaan. 50 tuhatta ihmistä on jo hitonmoinen määrä.

    Nimet pitää olla oikeita fyysisiä allekirjoituksia.
     
  11. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Mielestäni voitaisiin pitää se alussa mainittu kokous asiasta, johon osallistuisi enintään YKSI edustaja kustakin kerhosta. Olisi hyvä jos paikalle saataisiin myös FHRA ja SAHK edustus. Ehkä tässä olisi hyvä jatkaa keskustelua täällä ja selvittelyä tahoillamme ja pitää palaveria vaikka kuukauden päästä? Varmaan jossain pääkaupunkiseudulla?
    Itsellänikin on kontakteja Sahkiin ja sitä kautta ruotsiin mutta pitää kysellä mikä siellä on tällä hetkellä meininki.

    Vaikka kyllä aloite voidaan tehdä ilman Sahki/Fyyraakin jos siellä ollaan nihkeitä. Mutta se on totta että sanamuodot pitää miettiä hyvin tarkkaan.

    Voishan tuolle Seleniuksellekin taas soitella, hänen SHAL-aikaan saatiin vanhojen kilpien takaisinsaantimahdollisuus. Tosin siinäkin enemmän painoi kolaroitujen/kilvistä poistuneiden mersujen ikkunoihin puhalletut rekkarinumerot kuin harrasteautoilijat.

    Että ilmottaudun tässä vapaaehtoiseksi työn tekijäksi. Mutta joku organisaatio pitää olla ettei moni touhua samaa asiaa.

    Neuvottelut on kesken että olenko samalla virallinen Fiat-kerhon edustaja. 450 jäsentä likimain. Eihän noita nimiä tarvita kuin reilu sata täyttä kerhollista. On siinäkin keräämistä, mistä ne kettutytöt ne nimet sai kun en ole edes kuullut moisesta?

    Ilmeisesti nettiadressi riittää ettei tarvita paperista, ei tuota muuten selitä?
     
  12. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Siis jos oikein ymmärsin, niin sähköisesti voi käyttää virallista oikeusministeriön ääntenkeruuverkkopalvelua, joka tulee loppuvuodesta käyttöön, ja paperisenakin virallisesti vahvistettua lomaketta.
    Ja tapahduttava kuuden kuukauden kuluessa.
    Ja lakiteksti, mitä ollaan vailla pitäisi olla valmiiksi muotoiltuna.
    Että ei ihan pikkujuttu eikä heittämällä tehty vaan vaatii erittäin perusteellisen ennakkovalmistelun.

    Nettiadressi ja kansalaisaloite ovat kaksi aivan eri asiaa.
    http://www.kansanvalta.fi/Etusivu/Kansalaisaloite
     
  13. JariV

    JariV 2nd gear

    Mä olen käytettävissä asiaan. En vetäjänä, mutta työryhmään voin tulla jos tarvitaan/halutaan. Vetäjä tarvitaan ensimmäisenä. Vetäjän ei tarvitse olla paras asiantuntija, mutta organisointikykyä, delegointia ja avaramielisyyttä pitää olla. Myös kykyä kuunnella aktiivisesti eriäviä mielipiteitä. Kenellä on työpuolelta reilusti kokemusta tällaisesta?
     
  14. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Minäkin olen jollain tasolla valmis toimimaan asian hyväksi, joskaan vetovastuuta en ole valmis ottamaan ja muutenkin aikani on aika rajattua, mutta silti.
    Olisikohan jollakin mahdollisuutta etsiä se Ruotsin lakiteksti asiasta, sehän olisi lähes valmis esitys varmaankin sellaisenaan ja helppo perustella.
    Se 50 000 kannattajan hankkiminen kuudessa kuukaudessa kuulostaa kovalta haasteelta.
     
  15. Putte

    Putte 1st gear

    Kansalaisaloite ja adressi ovat kaksi eri asiaa. Kansalaisaloite vaatii 50000 allekirjoittanutta, eikä sekään vielä takaa muuta kuin pääsyn virkamiesten valmisteluun ja mahdollisesti valiokuntakäsittelyyn.
     
  16. JariV

    JariV 2nd gear

    Asia selvä. Kannatusta tarvitaan nyt siis.
     
  17. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    ok, kiitoksia.
     
  18. Tässä vielä tämä avattuna:

    Annettu Helsingissä 13 päivänä tammikuuta 2012

    Kansalaisaloitelaki

    Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

    1 §

    Lain tarkoitus ja soveltamisala

    Tässä laissa säädetään menettelystä, jota noudatetaan perustuslaissa säädetyn kansalaisaloitteen tekemisessä.

    Euroopan unionin kansalaisaloitteen tekemisestä säädetään kansalaisaloitteesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) N:eek: 211/2011. Unionin kansalaisaloitteen tekemiseen sovelletaan lisäksi tämän lain 10 ja 15 §:ää.

    2 §

    Aloiteoikeus

    Oikeudesta tehdä eduskunnalle kansalaisaloite säädetään perustuslaissa.

    3 §

    Kansalaisaloitteen vireillepanija ja edustaja

    Kansalaisaloitteen vireillepanijana voi olla yksi tai useampi äänioikeutettu Suomen kansalainen.

    Aloitteen vireillepanijan on nimettävä vähintään yksi edustaja ja varaedustaja.

    Aloitteen vireillepanija sekä edustajan ja varaedustajan yhteystiedot on ilmoitettava asioinnin yhteydessä Väestörekisterikeskukselle, oikeusministeriölle ja eduskunnalle aloitetta koskevaa yhteydenpitoa varten.

    4 §

    Kansalaisaloitteen muoto

    Kansalaisaloite sisältää lakiehdotuksen tai ehdotuksen lainvalmisteluun ryhtymisestä sekä ehdotuksen perustelut. Aloitteella on oltava sen sisältöä kuvaava otsikko. Aloite on päivättävä.

    Samaan aloitteeseen ei saa sisällyttää erilaisia asioita.

    Aloite laaditaan suomen tai ruotsin kielellä taikka molemmilla kielillä.

    5 §

    Kannatusilmoitusten kerääminen

    Kansalaisaloitetta tukevat allekirjoitukset (kannatusilmoitukset) kerätään paperimuodossa tai sähköisesti tietoverkossa. Paperimuotoisissa kannatusilmoituksissa käytettävästä lomakekaavasta säädetään oikeusministeriön asetuksella.

    Kannatusilmoitukset on kerättävä kuuden kuukauden kuluessa aloitteen päiväyksestä.

    Kannatusilmoituksia kerättäessä on aloite, tieto sen vireillepanijasta ja edustajasta sekä edustajan yhteystiedot oltava aloitteen allekirjoittajien nähtävissä. Aloitetta ei saa muuttaa kannatusilmoitusten keräyksen alkamisen jälkeen.

    6 §

    Kannatusilmoituksen sisältö

    Kannatusilmoituksessa tulee olla:

    1) kansalaisaloitteen otsikko ja päiväys;

    2) aloitteen allekirjoittajan täydellinen nimi, syntymäaika ja kotikunta;

    3) aloitteen allekirjoittajan vakuutus siitä, että hän on äänioikeutettu Suomen kansalainen ja että hän on tehnyt kannatusilmoituksen samaan aloitteeseen vain kerran;

    4) kannatusilmoituksen päiväys.

    7 §

    Sähköisen menettelyn tekniset vaatimukset

    Kerättäessä kannatusilmoituksia sähköisesti tietoverkossa on käytettävä Viestintäviraston hyväksymää tietojärjestelmää. Hyväksynnän edellytyksenä on, että:

    1) kannatusilmoitusten keräyksessä käytetään vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä allekirjoituksista annetussa laissa (617/2009) tarkoitettua vahvaa sähköistä tunnistamista;

    2) järjestelmän sisältämien tietojen luvaton muuttaminen ja muu luvaton tai asiaton käsittely estetään käyttöoikeushallinnan, käytön valvonnan sekä tietoverkkojen, tietojärjestelmien ja tietopalvelujen asianmukaisilla ja riittävillä turvallisuusjärjestelyillä ja muilla toimenpiteillä;

    3) järjestelmä on jäljempänä 2 momentissa tarkoitettujen Väestörekisterikeskuksen antamien määräysten mukainen.

    Väestörekisterikeskus antaa määräykset tietojärjestelmässä kerättyjen tietojen vakiomuodosta, jossa ne ovat sähköisesti yhdistettävissä väestötietojärjestelmän tietoihin 9 §:ssä säädettyä tarkastusta varten.

    Tietojärjestelmän hyväksynnästä ei peritä maksua.

    Tieto Viestintäviraston hyväksynnästä on oltava kansalaisaloitteen allekirjoittajien nähtävissä verkkosivustolla, jossa kannatusilmoitukset kerätään.

    8 §

    Oikeusministeriön verkkopalvelu

    Kannatusilmoituksia voidaan kerätä myös oikeusministeriön ylläpitämässä verkkopalvelussa. Tämän edellytyksenä on, että kansalaisaloitteelle on jo kerätty vähintään viisikymmentä kannatusilmoitusta kuukauden kuluessa aloitteen päiväyksestä ja että aloite täyttää tässä laissa säädetyt vaatimukset.

    Verkkopalvelun on täytettävä 7 §:ssä säädetyt tekniset vaatimukset.

    Verkkopalvelun käytöstä ei peritä maksua.

    9 §

    Kannatusilmoitusten tarkastaminen

    Edustaja toimittaa kannatusilmoitukset Väestörekisterikeskukselle, joka tarkastaa niiden oikeellisuuden ja kelpoisuuden.

    Oikeusministeriö toimittaa ylläpitämässään verkkopalvelussa kerätyt kannatusilmoitukset edustajan pyynnöstä Väestörekisterikeskuksen tarkastettaviksi.

    Väestörekisterikeskus vahvistaa hyväksyttyjen kannatusilmoitusten määrän.

    Kannatusilmoitusten tarkastamisesta ja hyväksyttyjen kannatusilmoitusten määrän vahvistamisesta ei peritä maksua.

    10 §

    Euroopan unionin kansalaisaloitteeseen liittyvät viranomaistehtävät

    Kansalaisaloitteesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:eek: 211/2011 15 artiklan 1 kohdassa tarkoitettu toimivaltainen viranomainen Suomessa on Viestintävirasto. Mainitun artiklan 2 kohdassa tarkoitettu toimivaltainen viranomainen Suomessa on Väestörekisterikeskus.

    11 §

    Kansalaisaloitteen toimittaminen eduskunnalle

    Edustaja toimittaa kansalaisaloitteen ja 9 §:n nojalla annetun Väestörekisterikeskuksen päätöksen eduskunnalle, jos perustuslaissa ja tässä laissa säädetyt aloiteoikeuden edellytykset täyttyvät.

    Aloite raukeaa, jollei sitä ole toimitettu eduskunnalle viimeistään kuuden kuukauden kuluttua 9 §:n nojalla annetusta Väestörekisterikeskuksen päätöksestä.

    12 §

    Henkilötiedot

    Kannatusilmoituksissa kerättyjä henkilötietoja voidaan käyttää vain tässä laissa säädetyllä tavalla. Vireillepanija ja tämän edustaja voivat luovuttaa tietoja vain Väestörekisterikeskukselle. Viranomaisten hallussa olevat tiedot ovat julkisia, kun perustuslaissa säädetty kannatusilmoitusten vähimmäismäärä on täyttynyt.

    Aloitteen vireillepanijan ja edustajan on huolehdittava hallussaan olevien kannatusilmoitusten hävittämisestä viimeistään kuuden kuukauden kuluttua 9 §:n nojalla annetusta Väestörekisterikeskuksen päätöksestä. Jos kannatusilmoituksia ei toimiteta Väestörekisterikeskuksen tarkastettaviksi, ne on hävitettävä viimeistään kuuden kuukauden kuluttua siitä, kun kannatusilmoitusten keräys on lopetettu.

    Väestörekisterikeskuksen on hävitettävä kannatusilmoitukset aloitteen eduskuntakäsittelyn päätyttyä. Jos aloitetta ei toimiteta eduskuntaan, Väestörekisterikeskus säilyttää kannatusilmoituksia yhdeksän kuukautta 9 §:n nojalla antamastaan päätöksestä, minkä jälkeen ne on hävitettävä.

    Kannatusilmoituksissa kerättyjen henkilötietojen käsittelyyn sovelletaan muutoin henkilötietolakia (523/1999).

    13 §

    Taloudellisen tuen ilmoittaminen

    Kansalaisaloitteen vireillepanijan ja edustajan on huolehdittava siitä, että aloitteen tekemistä varten saatu taloudellinen tuki ja sen antaja ilmoitetaan, jos yksittäisen tuen tai useista samalta tukijalta saaduista suorituksista koostuvan tuen arvo on vähintään 1 500 euroa. Yksityishenkilön nimeä ei saa ilmoittaa ilman hänen suostumustaan, jos hänen antamansa tuen arvo on pienempi kuin 1 500 euroa.

    Tueksi luetaan rahana, tavarana, palveluna tai muulla vastaavalla tavalla saadut suoritukset. Tukena ei kuitenkaan pidetä tavanomaista talkootyötä eikä tavanomaisia ilmaispalveluja. Tuki, jota ei ole saatu rahana, arvioidaan ja ilmoitetaan rahamääräisenä.

    Tueksi luetaan suoritukset, jotka on saatu aikaisintaan kaksi kuukautta ennen kannatusilmoitusten keräyksen alkamista ja viimeistään kolmen kuukauden kuluttua aloitteen toimittamisesta eduskunnalle.

    Tukea, jonka antajaa ei voida selvittää, ei saa vastaanottaa. Tämä ei kuitenkaan koske tavanomaisesta keräystoiminnasta saatua tukea.

    14 §

    Menettely tuen ilmoittamisessa

    Tuki on ilmoitettava tietoverkossa siten, että tiedot ovat yleisön nähtävissä viimeistään tuen vastaanottamista seuraavan kalenterikuukauden päättyessä, kuitenkin aikaisintaan kannatusilmoitusten keräyksen alkaessa.

    Kannatusilmoituksia kerättäessä on tieto verkko-osoitteesta, jossa tuki ilmoitetaan, oltava kansalaisaloitteen allekirjoittajien nähtävissä.

    Tukea koskevat tiedot on poistettava tietoverkosta aloitteen eduskuntakäsittelyn päätyttyä. Jos aloitetta ei toimiteta eduskuntaan, tiedot on poistettava kannatusilmoitusten keräyksen päätyttyä tai aloitteen rauettua 11 §:n 2 momentin mukaisesti.

    15 §

    Muutoksenhaku

    Tämän lain nojalla Viestintäviraston, oikeusministeriön ja Väestörekisterikeskuksen tekemään päätökseen voidaan valittamalla hakea muutosta siten kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996) säädetään.

    16 §

    Rangaistussäännökset

    Rangaistus väärän henkilötiedon antamisesta ja väärän todistuksen antamisesta viranomaiselle sekä salassapitorikoksesta ja salassapitorikkomuksesta samoin kuin henkilörekisteririkoksesta säädetään rikoslaissa (39/1889).

    17 §

    Voimaantulo

    Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä maaliskuuta 2012. Lain 8 § ja 9 §:n 2 momentti tulevat kuitenkin voimaan vasta 1 päivänä joulukuuta 2012.
    HE 46/2011
    PeVM 6/2011
    EV 75/2011
      Helsingissä 13 päivänä tammikuuta 2012

    Tasavallan Presidentti
    TARJA HALONEN

    Puolustusministeri
    Stefan Wallin
     
  19. Tätä kansalaisaloitetta (ei adressia) ei tosiaan ole käytetty kuin kerran ,sekin aivan hiljattain turkistarhausta vastaan , kuulemma toiseksi vahvin työkalu kansalaisilla äänestyksen jälkeen... Mutta käsittääkseni kuitenkin suoraviivaisempi ja huomattavasti tarkempi "ase".
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Nyt itsestäni keskustelu näyttäisi siltä, että ollaan sitä mieltä, että jotain tehdään, mutta kukaan ei oikein tiedä minkä ehdotuksen mukaan mennään.


    30pv vuosi on liian lyhyt käyttö aika sellaisenaan mennä ehdottamaan, muuten käy niin, että harraste autokausi on 1-30 kesäkuuta.

    Siinähän sitten ämpyillään kun haluttaisi ajaa myös heinäkuussa.
    Itsellä olisi varmasti halua ajaa vaikka koko kesä, mutta täytyisi laittaa 6 avoa, että koko kesän voisi avolla ajaa.


    Nyt kun väki on aktiivista pitäsi tehdä toinen keskustelu mihin ihmiset saisi ehdotuksiaan laittaa ilman rönsyilevää keskustelua, eli mitä pitäisi ehdotuksessa/laissa olla ja mitä ei.

    Ja selvästi kertoa mitä ehdotusta aiotaan tehdä ja millainen se ehdotus olisi.
    Ruotsin malliin en ääntäni anna kun en tiedä millainen se on eli meneekö siinä sitten kaikki yli 30V. autot harraste autoiksi joilla ei saa ajaa kuin kuukauen vuodessa.


    Ja se tärkein! Laki ehdotusta tehdessä pitää muistaa, että sen käsittelijä/päättäjä lukee sitä kuin piru raamattua ja etsii sen kohdan jolla voi haitata jos laki sattuu menemään läpi!
     

Kerro tästä muillekin!