Kiilahihnan mittauksesta/mitoituksesta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja duster73, 30.10.2012.

  1. duster73

    duster73 Gearhead

    voisiko joku kertoa tyhmälle,että miten tuo kiilahihnan pituus mitataan?kun mulla on tuossa gates 6227mc hihna ja netti kivenkovaan väittää että sen pituus on 1175mm.enkä minä saa millään mitattua sellaista mittaa,vaan tulokseksi tulee selkäpuolelta mitattuna 1135mm.tarviis ostaa darttiin lyhyempi hihna kun entinen ei pysy paikoillaan.sen juuri ja juuri saa niin ettei luista,mutta säätö loppuu kyllä kesken.tarvii varmaan hommata tuumaa lyhyempi,on toisaalta säätövara aika rajallinen,niin ei kovin lyhytkään voi olla,ei mene enää paikoilleen.
    joskus olen kuullut että on käytetty 12mm hihnaa,jos hihna ei pysy paikoillaan.onko tästä apua?en ole koskaan itse kokeillut.sen verran kokeilin,että hyvin se paksumpikin hihna noille pyörille istuisi.
     
  2. HELL2

    HELL2 Gearhead

    V.tuiks menee joka kerta...Vasta harjoteltiin parilla vehkeellä ja taiten tehtyjen mittauksien jälkeenkin ostetut hihnat oli liian pitkiä..onnex ekasta opittiin ja varaosamyyjälle luvattiin kohta tulla vaihtamaan hihnat...kolmas kerta yleensä toden sanoo :D
    Samanpituisella erilevyisillä myös iso merkitys pituuteen....rautalangalla siivapyörän tyvestä otettu mitta +3cm oli meillä alotusmittana.
     
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Niin, moniurahihnat on tullut mitoitettua ihan joko rullamitan laittamalla pyörien päälle, tai sit kaksiuraiseksi kavennetulla parimetrisellä katkaistulla hihnalla. Merkkaa vaan pään kohdan ja pituus on siinä.
    Kiilahihnat on tullut mitoitettua kans katkaistulla parimetrisellä hihnalla, joka on sitä leveyttä mitä pyörätkin, monesti vaikka 3/8" leveydeltään. Huonosti sellasiin pyöriin istuu vaikka 12,7mm hihna mihin on 9,5mm tarkoittetu, eli mitoitustyökaluhihna aina sen mukaan mitä pyörät on.
    Aina mennyt pituudet oikein noilla menetelmillä, monesti vaan ollut ongelmana sit löytää oikeanlainen hihna rakennelluissa laitteissa vaikka mitta oliskin tiedossa :-?
     
  5. hannkul

    hannkul 1st gear

    Ne tuumaiset ja milliset ovat sitten profiililtaan erilaiset, ja noiden millikokeilujen jälkeen ovat myös siivapyörät profiililtaan jotain ihan uutta.

    Hantta
     
  6. duster73

    duster73 Gearhead

    no niin,tänään kävin tuon vanhan hihnan kanssa varaosaliikkeessä ja pyysiin tuomaan hieman pidemmän hihnan.mies käveli hyllyjen väliin ja toi kohta hihnan tullessaan,sanoi että tuo on ehkä tuuman pidempi.no venyttelin niitä molempia siinä vierekkääin ja onhan se pidempi.niin mitä huomasinkaan,samat tekstit kuin mun mukana olevassa hihnassa!onko tuo vanha hihna kutistunut vesisateessa vai mitä sille on tapahtunut? :) kyllä oltiin myyjän kanssa molemmat ihmeissään.sama hihna,mutta toinen on pidempi kuin toinen.luulis että vanha olis venynyt,mutta sehän onkin kutistunut :)
    mittasin kotona vielä rullamitalla selkäpuolelta molemmat,niin kyllä uusi tosiaan on noin 3cm pidempi.
     
  7. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Tulipa huomattua että "vanhakoppaisen" Astron V6 -koneen kiilahihnan pituudesta/leveydestä ei ole tietoa edes varaosamyyjällä. Ei vaikka se 10. merkki valmistenumerostakin on tiedossa.

    Omassa ei ainakaan se leveempi malli edes mahtunut noitten pyörien sisälle.
     
  8. duster73

    duster73 Gearhead

    ai niin,taas huvitti,kun tuli toinenkin myyjä ihmettelemään noita hihnoja.niin kysyi tältä minua palvelevalta että kysyikö rekkarin,että mitä tietokone sanoo oikeaksi pituudeksi :) no kerroin sitten,että kyseessä vuoden 66 dart mihin tekniikka vaihdettu ja laturiksikin on joku laittanut yleismallisen kiinalaisen :) tuota rekkaria ne kyllä aina ekana nykyään kysyyvät,en edes muista käyttiksen rekkaria...
     
  9. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    ettei vain olis 6225 (pituus uutena 1125) se sun hihnas ja venymistä ja mittavirhettä toi kymmenen millimetriä :odroll:
     
  10. duster73

    duster73 Gearhead

    meinaatko oikeasti,etten erota vitosta seiskasta?ja luitko tuon mun myöhemmän tekstin,eli varaosamyyjäkään ei tunne numeroita?
     
  11. duster73

    duster73 Gearhead

  12. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    joo en lukenu sitä edellistä viestiä, ja uskon nyt, että on 6227, joten voidaan oikeasti siirtyä selittämään miksi saat mitan 1135 etkä 1175. syy on se, että vanha hihnasi on tietämättäsi luistanut esim. ainakin hetkittäin tai jokin kiristin on on nalkannut tai osittain nalkannut tms. muu syy, joka on antanut hihnallesi kitkalämpöä tai lämpöpulsseja silloin tällöin. hihnan kudosmateriaali venytetään kylmänä oikeaan mittaanasa ja jos hihna saa sopivasti kuumaa (ei tavis lämpösäteily moottorista tai jäähdyttimestä) niin kudokset pyrkivät kutistumaan alkuperäiseen mittaansa, joka niillä oli ennen kylmävenytystä.
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    Oliskohan valmistajan suunnalta oikkeenkinniinkus haluttua toi kutistuminen,
    kompensoimaan hihnan kulumista?
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mielenkiintoista, kutistuuko ne pituussuuntaiset säikeet siellä hihnan sisällä samassa suhteessa kuin se kumimateraiaali.
    Entäpä rikkooko se vaikka vesipumpun tai laturin laakerit jos kutistuu ja tiukkenee liikaa? Ajttelin että jos se kutistuu ihan mittanauhalla todettavissa määrin, niin aika paljon kutistuu silloin ja kiilahihnamalleissa ei yleensä ole automaattikiristäjiä, eli mistä systeemi antaa periksi?
     
  15. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    just ne kudossäikeet sen mitan määrää. kaikki hihnat ei kuitenkaan ole samanlaisia, joissakin käy noin. vrt. kutistesukat.

    sulla olis subi taas tuhannen taalaan paikka tutkia ihan käytännössä tätäkin asiaa tallissas... mutku ei... jatketaan vain valuvien kellojen maailmassa :poff:
     
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    Okei, mutta mistä se hihnasysteemi antaa periksi hihnan kutistuessa? Siis jos hihna on jo kireällä uudesta saakka.
     
  17. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    mehän ei tiedetä tuosta kysyjän hihnasta kaikkea. se on voitu repäistä jostakin aivan muusta laitoksesta, jossa on laturi leikannut kiinni ja hihnasta on palanut kysyjän autoon melkein sopiva hihna tms.

    voisit myös miettiä tota silleen, et laitat kutistesukan sisään metallisen pultin ja kuumennat kutistesukan. meneekö pultti lyttyyn?

    ei minkään tarvitse antaa periksi, mutta usein hihna itse kuitenkin antaa eli sen kumimateriaali kuluu.
     
  18. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    oletko kokeillu katsoa rock autosta kyseiseen autoon hihnoja,en tarkoita tilaamista vaan mittoja ja kulmaa joita verrata omaan autoon ja sitten ostamaan niillä arvoilla hihnaa,joskus itse näin tehnyt.
     
  19. jaketech

    jaketech 3rd gear

    mulla kävi kans ku kärkkäsen varikolta hakkiin eka kertaa osia jokkisautoon. myyjä kysy rekkaria ja mä sanoin ettei se auta mitää, myyjä sano että anna nyt kumminki se että hän kattoo koneelta että tulee oikea osa, aattelin että kiusataampa nyt vähän kaikki tietäjää myyjää ja antoin rekkarin koska kyseisen auton kilven mä tiesin. myyjä hakee hyllysta osan ja sanon ettei se passaa paikalleen ku on aivan eri moottorista että mee ja hae se volvon B20 kansi pahvi hyllystä :lol:
     
  20. duster73

    duster73 Gearhead

    ei varmaan auta,kun tuohon on joku laittanut yleismallin kiinalaisen laturin ja kiinnikkeetkin sille on itse tehty.
     

Kerro tästä muillekin!