"aiva hyvät" patentit yms. viritelmät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja firebreather, 22.9.2004.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tän viitekehyksen puitteissa vois nyt sanoa että laadun määrä ei omasta mielestäni kasvaisi sillä että uusisin koko putken. Kirjan päähenkilö (jonka miellän olevan Pirsig itse) tosiaan ajoi vanhemmalla motukalla mitä aina välillä fixattiin ja säädettiin. Olennaista oli että hänellä oli motukkaan sellainen "kolmannen asteen yhteys", ja häntä vaivasi pirusti jos siihen koski joku kenellä ei ollut kykyä muodostaa sellaista yhteyttä työnsä kohteen kanssa.

    Itse käytän korjaukseen sata kertaa mieluummin romikselta kaivetun ehjän alkuperäisosan kuin (kiinassa tehdyn) tarvikeosan (saati "viritysosan"), tai sitten korjaan alkuperäisen. Korjaamolle en vie nykyään mitään, koska ne on 90% juuri sellaisia apinoita mitkä vitutti Pirsigiäkin. Se osan korjaaminen juottamalla oli hänelle tosiaan voimakas kokemus.

    Mutta tossa kirjassakin jahdattiin laadun määritelmää miltei alusta loppuun. Kenties jopa, joissain tapauksissa, yhden miehen laatu saattaa olla toisen roskaa? Otetaan esimerkki, yhdessä äffäsessä Foordissa oli hanskalokeron lukitus rikki, ja edellinen omistaja oli laittanut ruuvilla kojetauluun sellaisen huusinoven salvan tyyppisen ratkaisun jotta lokero ei repsottaisi auki. Mua se salvan lirpake vitutti joka kerta kun autoon nousin, joten korjasin systeemin alkuperäis(romis) osilla uudenveroiseksi, osat sattui olemaan mulla varastossa. Tekijänsä mielestä se huussin salpa kenties oli hyväkin. Jos olisin antanut sen olla pari vuotta, niin kukaties olisi kelvannut mullekin.
     
  2. udd3

    udd3 1st gear

    Tankin täyttöputki korjattu sähköteipillä ja tiivisteliimalla

    Takakulma korjattu lasikuidulla (ruostunut)

    Sähköt vedetty päin vittua ja puolet liitoksista melkein irti

    Valot tuli alkuperästä reittiä, joilla oli sulatettu poltinten istukat ja valokatkaisia

    Poltinten kannat oli rasvattu jollain kivettyvällä aineella

    Konepellissä syvä monttu johon oli lyöty lapiolla pakkelia, pamahti normaalin muotoon kun löi kerran vasaralla alapuolelta

    Vesipumpusta vuoti vissiin stefa, jolloin sitä nestettä vuoti ettei kastele laakeria, yritetty korjata kaatamalla 1000kg jotain motonetin paikkausainetta

    Maalattu telalla

    Kattoverhoilu nastoilla kiinni

    Ilmastointi täynnä jotain keltaista jauhetta?

    Varmaan on enemmänki, mutta noi nyt tuli mieleen. Kaikki korjasin, tuli vaan mieleen että olikohan tää auto sittenkin tarkoitettu vain tekniikanluovuttajaksi/paaliin?
     
  3. Tumi

    Tumi 3rd gear

    On myös mielenkiintoista ettei kukaan tee näitä patentteja ainakaan harrasteautoon ja silti niitä vaan löytyy.
     
  4. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Kaveri osti tuossa joku aika sitten auton joka rupesi pitämään pientä kilkatusta alakerran suunnalta.

    No, kiertokangen laakereiden arveltiin olevan varmaankin menossa kun oli sen kuulonen ääni. Kiertokangen muttereita irrotellessa ihmeteltiin että on niin kovin tiukan kuuloisesti kiinni kun runkolaakeritkin oli paljon löysemmässä kun nekin tsekattiin samalla.

    Soitti sitten edelliselle omistajalle ja se kertoi puhelimessa että oli kiristänyt kiertokankien muttereita kun oli ääntä laakerit pitäneet :eek:

    Oli ollut kuulemma nöyrää poikaa kun puhelimessa annettiin palautetta ettei niistä laakereista kuitekaan kiristämällä oteta välyksiä pois :D


    Reilu parikymppiä näkyy maksavan uudet laakerit, saa nähä tuleeko sitten niiden laitolla kuntoon. Hyvän näköisiltä vielä kuitenkin näyttivät kaulat kampurassa..
     
  5. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Tiedän ketjun olevan vanhan, ja tilanteet saattaa olla erilaiset tätä kirjoittaessa, mutta minua alkoi kiinnostamaan onko kaikki naapurit kuolleet, tölkkejä heittelevät naapurit muuttaneet muualle, vai oletko itse muuttanut tölkittömälle alueelle? Tällä seikalla saattaa olla ratkaiseva heijastus putkiongelmiisi.
     
  6. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Farmari lagunaan tuli joka ikinen kerta käteen jäävän muovisen aukaisukahvan tilalle suutuspäissään ruuvattua joku rautakaupasta ostettu laatikonvedin itseporautuvilla peltiin kiinni. Ei kaunis, mutta toimii! :mad: :lol:
     
  7. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Viihde-elektroniikkaan liittyviä viritelmiä menneiltä vuosilta:

    -NMT-puhelimessa ei ollut näppäinlukkoa->tein muovista suojuksen nappuloiden päälle, se oli kiinni kuminauhalla
    -Kun puhelimen antenni katkesi->tökkäsin autonavaimet tms. antennin reikään soittamisen ajaksi, jo löytyi kenttää
    -Stereoissa ei kaukosäädintä->Pöydän reunaan liimauspuristin, johon teippasin kynän jonka toinen pää osui power-nappiin. Kynän toisen päähän naru jolla stereot sai päälle/pois sängyssä maaten
    -"talliradion" virtakatkaisin ei pysynyt päällä->vanha öljynsuodatin mankan päälle, se piti painollaan napin pohjassa
     
  8. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    onkos kyseessä ns kuiva kunta. muistaisin että härmäs asuessa ei sieltä saanu kepua.
     
  9. umpio

    umpio 3rd gear

    Myöskin viihdepuolelle menevä ratkaisu; harjoittelupaikan asunnossa oli TV, mutta kukaan meistä kolmesta asukista ei olisi jaksanut nousta painelemaan nappeja. TV:ssä oli silloiseen aikaan kuuminta hottia olevat hipaisunäppäimet. Älysimme, että sähkönjohtavuudellahan tässä pelataan -> pajasta sähköjohtoa ja jesaria, toiset päät johdoista telkun näppylöille ja toiset päät sohvalle. Muoviin reikiä, piuhat läpi ja tussilla merkit mitä mistäkin tapahtuu. Oli muuten hieno "kake" ;DDD
     
  10. jaketech

    jaketech 3rd gear

    pikkupoikana oisko ikää ollut 7 tai 8v mulla oli mustavalkonen telkkari ja eikä anttennia, sitte keksin että teipillä pitkä antennijohto seinään kiinni ni sai telkarista näkymää ne 2 kanavaa vai olikoha niitä 3 mikkä siihen aikaa näky. arvakkaapa oliko mennä housuun ku katto jotain pelottavaa ohjelmaa yöllä ja johtopatentti tippu seinältä alas :D
     
  11. hara64

    hara64 1st gear


    näistä hipaisu kytkimistä tuli mieleen,joka ei ole mikään patentti, kun ruiskutti sumupullolla vettä kytkimille sai aikaan kivan kanava surffailun
     
  12. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Mokkula ei enää saanut yhteyttä. Avasin sen juuri ja huomasin että tietokoneeseen tulevan pään pari karvaa on sisältä poikki. Väänsin niiden päät kynnellä lähemmäs toisiaan. Nyt kun pönkittää mokkulan yläviistoon pöytää vasten niin johan taas netti toimii. Pitäisi varmaan kaivella kolvi esiin mutta en tiedä tekeekö tällainen rähmäkäpälä sillä vain vahinkoa...
     
  13. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Mulla oli kans joskus tommonen vastaavanlainen kaukosäädin telkkariin.....
    Ja viitaten tohon kustomkuupan NMT juttuun, joskus yks kaveri käytti kuuden tuuman rautanaulaa antennina. Kyllä sillä kentät löyty ja pystyi soittamaan, kun se NiinkuMukaTärkeen orkkis antenni oli johonki kadonnu.....
     
  14. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Kaverin vojaakkerissa oli lohkon kyljestä vuotava tulppa korjattu laittamalla lähimmän pultin alle iso peltilevy ja jotain kangasta pellin ja lohkon väliin imemään valuva öljy. Jotain leimajuttujako?

    Nyt on tulppa hitsattu ja vielä mutteri hitsattu siihen tulpan päälle, niin saa tulpan auki kun haluaa. Ei oo vielä ainakaa toi korjaus vuotanu..

    Nii toi tulppa oli kuusiokoloruuvi, ettei jää epäselväksi kelleen..
     
  15. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    tallin ulkoseinustalle jossa on esim rengaskasat tai muuten vaan liejua saa näppärän kulkuvalon kun ostaa noita toksmannin aiemmin olleeseen tarjoukseen joulu led valosarjoja. ostin 2 täydennyssarjaa yhteensä 8e 80kpl ledejä ja kytkin ne aikasempien asukkaiden jouluvalo hehkulamppu muuntajaan 24v ac.

    nyt oli vastaava ei-jouluvalo sarja 40e :odroll:
     
  16. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ai täällä oli joku tämmöinen jaarittelu. Noh, muutin siis itse maalle. Tölkit pitää heitellä nyt itse. Tähän lausahteleman:


    Ulkona kuulen vain honkain huminaa
    kaiku moottorisahan kaukainen
    mua koto-suomesta muistuttaa


    Mitä putkiin tulee, en koe niistä olevan mitään ongelmaa. Joku toinen voi kokea ne jonain ongelmana, mutta se on kokonaan heidän ongelmansa :eek:

    Mikä saatana siinäkin muuten on että puolet topikeista ei enää näy etusivulla?
     
  18. Hai

    Hai Double Gearhead

    Johtuiskohan siitä, että spämmien takia on "ammuttu alas".
     
  19. artz

    artz Gearhead

    Ei nyt ihan yhtä paha kun muut mutta hengenvaarallinen kuitenkin. Oli caminon ohjaustehostimen hihna vääränmallinen. Pitäisi olla hiukkasen kartionmallinen itsekiristyvä mut oli joku perinteinen sattumalta sopinut hihna laitettu jossa oli suorakaiteenmallinen profiili ja vähän ylipitkäkin. Toimi kuivalla kelillä mutta eräässä risteyksessä vetäsin vesilätäköstä niin että roiskahti ja hihna kastu. Meinas se risteys mennä suoraks ku ratti hyppäs käsille keskellä kääntöä ja yhtäkkiä sai roikkua kaikin voimin ratissa että sai pysymään tiellä vaikkei vauhtia juuri ollutkaan..

    Samassa autossa peltisarjojen tieltä väännetty vaihdevalitsimen vipua "pois tieltä", aiheuttaen ettei vaihdekaavio pitänyt aivan kutiaan. Muuten vaihteet oli suht kohdillaan mutta kun löi parkin päälle ja varmisti että keppi meni ihan perille, niin seuraavassa startissa monta kertaa sai huomata että olikin pakki päällä. Kun vian tiesi niin oli pakko parkkeerata niin ettei ollu muita autoja caminan takana parin metrin säteellä. Kerran silti yks seinä tuli turhan lähelle ku otti vähän kenguruloikkaa startissa.

    Muuten ihan ok kulkine ja luotettava. Jenkkeihin erikoistunut remppari tosin kerran kiros kun sai sätkyn tulpanjohdoista ja "suositteli" uusimaan ne ettei auto syty joskus tuleen.

    Ei ihan tämän vuoden juttuja nämä mutta ajattelin jakaa jos joku tunnistaa auton oireista. Muistaakseni kyllä mainitsin asioista kun möin pois.

    Ja vielä myyjän kommentti kun kysyin (koneremppa just tehty) että onko sisäänajot tehty kunnolla. Vakuutteli että on on on on tottakai - mitä nyt vähän on lähetellyt..
     
  20. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Jos pois syöpyneessä lattiapellissä on pokkauksia, eikä ole vasaraa ja ruuvipenkkiä kummempia pellinmuokkausvälineitä (eikä kummoista intoa käyttää edes niitä), voi paikan tehdä alkuperäistä selvästi paksummasta pellistä ja vetäistä katkaisulaikalla ohennusraidat taitteiden kohdalle. Sitten kun sitä alkaa takoa niin se taittuu kuin itsestään juuri oikeasta kohtaa. Jos on tullut ohennettua vähän liikaa niin siltä kohden voi vahvistaa hitsaamalla.
     

Kerro tästä muillekin!