Järkevä oululainen automaalaamo??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja JP-350, 21.9.2012.

  1. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Mulla ois 5 autoo maalauksen tarpeessa. Saa olla myös ½ kiiltävä ja alle tonnilla pitäs saada / kpl maalattua. Eli töitä ois näköjään tarjolla = helppoa rahaa!

    :p
     
  2. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Kaikki hinnat ovat nousseet ja nousee edelleen. Ei tule äkkiseltään tule montaakaan hyödykettä mieleen jonka hinta olis tippunut laadun kärsimättä. Joten miksi käsityön arvokaan olis laskemaan päin?

    Sikäli esim. itselle on helpompi fiksata auto kun tietää mikä itselle riittää. Se taas ei välttämättä riitä asiakkaalle. Tai vastaavasti voi riittää vähempikin puljaaminen.

    Ei ole näillä näkymin aikomustakaan itseään elättää maalaushommilla, mutta koska muuten on vielä saanut olla työelämässä, niin omakin vapaa-aika on tullut omaan arvoonsa. En kehtoo ilman riittävää korvausta istua autotallissa hinkkaamassa jotain konepeltiä tai mopon tankkia. Työttömänä asia ois eri.
     
  3. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Jos normikokoisia jenkkejä esim. ni tarpeisiin menee mitä luultavimmin n. 500e kappale jos pohjaväriä levittelee. Eikä luultavasti riitäkään. Eli paljonko jäi maalarille näppiin kun vähentää vielä muut kulut (tilan lämmitys, kompuran ja muiden vehkeiden viemä sähkö, mahdolliset tilavuokrat)? Ja maalataanko ns. teippaamalla vai puretaanko kaikki pois mitä ei maalata. Eikä se puolikiiltävyys ole mikään helpotus maalarille, ainakaan mun mielestä. Neljää. kertaan yhen street bobin tankin lakkasin ennen kuin siitä tuli matta. Kiiltävän ois saanu kerralla hyvän.
     
  4. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Mites tuo soodapuhallus ym.?- eikö se helpota hommia vai viekö vain helppoa rahaa maalareilta pois...?
    - Provo mikä provo!
     
  5. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Miten tää liittyy mihinkään? Siis tokihan tuollaisen käsittelyn jälkeen on helpompi alkaa valmistelee maalauskuntoon, kun kaikki vanhat maali-/kittijämät on poistettu. Ruosteelle toi ei mahda mittää.

    Ei sitä kautta ns. säästöö tuu, siis halvemmalla pääsee kun vetää mataksi ja uutta maalia pintaan.

    Näyttely-&harrasteautotason maalauksissa asia o varmaan eri.
     
  6. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    deltapete, osta temalak työkonemaalia 3L 60e ohenna bensalla ja vedä bilteman halpissarja ruiskulla ja honkonkin 70 e kompuralla pihalla. 2e kuonokoppa naamalla ja hioo 120 santapaperilla 5e mataks. tulee riittävä leppäkyljen maalaukseen. tai ainakin sellanen mihin taidot riittää.

    meidän äijälle ei kelvannu tuo kun ehdotin.
     
  7. paja1

    paja1 Double Gearhead

    ja samalla vois hommata bilteman soodapuhalluskannun ja puhkua sillä koko hylsyn läpi pohjien helpottamiseks. silkkaa tuloa koko homma :rotfl:
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    pelkän pintamaalauksen (asiakas turaa kaikki välit ite) voin suorittaa 600 ekellä jollain raskonesävyllä,
    mutta se on ruiskutusjälkeä lukuunottamatta sit laadultaan just sellanen johon hylsyn omistajan rahkeet riittää.

    ton halvemmalla ei pysty tekemään mitään, kun pelkkiin värkkeihin ja muihin pakollisiin kuluihin menee minimissään 300,
    vähänkin ton alle jää enempi tassuun jos vaan raapii himassa persettään.

    jos on vaan himmeäksi hiottu niin kylet loimuaa, takaan että loimuaa niin perkeleesti, on noi nojailtu ja hitsailtu jo sen verran nihkeeseen kuosiin vuosien saatossa, ei sitä vammaisesta ja virttyneestä maalipinnasta vaan niin noteeraa kun pääkin on kuosiin tottunut,
    eikä ilman luukkujen ja ovien sovittelua ja taputtelua oikeen oo edes mieltä alkaa oikomaan.

    kastelkaapas piruuttaan hytti ja tsiikailkaa sitä valoa vasten,
    on lommoa ja loimua toisensa perään ja pellit hammastaa miten sattuu, siltä se näyttäis tuoreessa maalissa, ei häävi.

    viikon duunit ja värkit saa oikomiseen laskea heti, että tulee edes jonninmoinen.

    sit alatte könyymään ovien ja lokkareiden reunoja, kummasti ihan hyvä mutta kauhtunut maalipinta onkin ruosteita piilotteleva pommi, helvetillinen homma putsailla ja suojata edes osa,
    auto pitää purkaa lähes osiin ja puhaltaa ja hapottaa suurinpiirtein kaikki saumat ja kummasti tossa vaiheessa alkaa sitä hitsattavaakin löytyä vaikka olis just pellitetty ja muutenkin ihan uus ja paras,
    esimerkiksi nimimerkki pask(i)ainen voinee kertoilla tästä.

    Sit kattelette välejä sillä silmällä, että kuinka monta kertaa kosla on jo "tein ite ja säästin" maalattu aiemmin, eli paskan päältä hilseilevä maali kaikissa hankalissa väleissä.

    Aletaan jo puhua parin kuukauden duunista.

    tervetuloa
     
  9. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    ^myynti ilmoituksessa ihmetyttäny termi "pientä maalivikaa". todellisuudessa läpilaho pakkelileipurin erikoinen.
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    Just maalattu = ruosteet piilotettu & appelsiini/kalansuomu/pilvitiikeri/roikkopinta, vituttaa, paska kiertoon.
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    Toistan tarjoukseni, 600 ekee perusakryyleineen, hion pinnat rikki, siivoan, peittelen ja maalaan, ruiskutusjälki on siisti,
    suurinpiirtein kaikki muu on teettäjän vastuulla,
    toimitusaika noin 4 arkipäivää.

    Omia kosliakin pitäis kiivaasti pellittää ja maalata,
    mutta vaikka ite teenkin kaiken,
    mun tarvii silti ensin kerätä tyynyn alle aabbaut 1 000 euroa/kpl ettei tuu itku kesken rojektin.
     
  12. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Jyrkkä OT
    Onks sama kaava sitte peltipuolellakin? Eli ne joilla rehti soppari vakuutusyhtiöille ei tarvi muuta tehdäkään. Kyselly tossa vanille tekijää suurinpiirtein käsketty painuu sanonko mihin...
    Ja anteeksi nyt kun en vaan omaa sitä peltimiehen silmää niin mielelläni sitten teettäisin. Eikä mulla ole tiloja mut kaipa tässä pitää alkaa opetella ja hommaan talli jne. Ei, en ole katkera, ihmettelen vain.
     
  13. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kyllä peltihommissakin nuo vakuutusyhtiön hommat ovat parhaita.On selkeät hinnat ja "sävelet" puolin ja toisin. Tehdään kolariauto pois jos se on puolin ja toisin kannattavaa!Ei tämä sen kummempaa matematiikkaa vaadi.

    Se että joku ei innostu vanhan vanin pöyhimisestä niin en yhtään ihmettele...Jos päivätyön tekee uusien/uudehkojen autojen parissa niin ei siinä nyt kauheasti ole mieltä alkaa raapimaan 10-15v vanhaa peltiä josta löytyy mätävikaa/kittiä/kanaverkkoa tms..Yleensä kun noita vanhoja pöyhii niin kaikkea alkaa löytymään.. :D
    Jos tekee harrastemielessä eikä laske tunteja yms vaivoja niin mikäs siinä.Valitettavasti päivätyö on jo nykyään tällä peltipuolella kovin hektistä joten ei huvita juuri tehdä työajan ulkopuolella yhtään mitään muuta ei ainakaan peltihommia!Kyllä urakat on kireälle vedetty,voit uskoa!!! Kyllä jonkinlaiseen urheilusuoritukseen saa välillä työpäivää verrata,hiki virtaa ja paita kastuu.Muutama ukko on käyny koittaan eikä ole kyllä kelkassa muuten pysyny,on tajunnu ihan itse että alkaa tekeen jotain muuta.Vaikka myymään autoja. :rotfl:
     
  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Joo :oops: legendaarinen myynti-ilmoituksen "Kori hyväkuntoinen lukuunottamatta pientä ruostetta katon alahelmalistan alla"

    Se on myyjän lykky näis americaanois noi saatanan kromilistat jokapaikas. Kehtaanko mä ottaa ovien alahelmalistoja ollenkaan pois? :rotfl:

    Itku tulis jos tuosta pitäs ammattilaisena rahaa tehä. Onneks turataan itellä tallin kätköissä. Ei tartte ihmetellä miksi ammattilainen tahtoo oikeesti 5 satasta kouraan tos vaiheessa. Siis useita, semmosia 500sia. En oo ite nähny ikinä, telkkaris oli kerran. Vissii semmosii violetin värisiä seteleitä :rotfl:
     
  15. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Joopajoo, asia ymmärretty. Harrastukset ja työ erikseen.
     
  16. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    No omakin harraste kärsii tuosta päivittäisestä työnkuvasta... Ei kauheasti aina napostele mennä tallille kun päivät pitkät jo muutenkin taistelee näiden autojen kanssa.
     
  17. Holley

    Holley Gearhead

    Tällaiseen topicciin on aina riski kirjoittaa, räjähdysherkkää...

    No teetin "normaalin" peltiin-asti -maalauksen Itä-Suomessa v.2006. Pirkanmaa 5-6tEUR, Itä-Suomi 3t EUR. El Camino, eli keskikokoinen jenkki. Metallihohtomaalaus ja kuittikin tuli maalauksesta. Ei siitä mikään virheetön tullut, kukki vuoden päästä jo.

    Sitten tein itse pohjat yhteen autoon. Peltityöt jos sen noin 100-150 h, niin maalauspohjat ehkä toiset 100+ h. Siis pohjat, tässä ei ollut pintavärin vetoa mukana. Ammattilainen tekisi ehkä puolessa tuosta ajasta, mutta isommalla palkalla. Siis 50 x 50 = 2500 EUR. Oho. Vai tekiskö edes nopeammin, mutta ehkä sille ei jäisi niin hölmöjä kohtia jäljelle, kuin mitä itse pohjia tehdessä peilaa.
    Maalit päälle 500 EUR (riittääkö?) = 3000 EUR. Tallivuokrat jne. konekulut. Ei se 5000 enää kuulosta mitenkään älyttömältä. No ehkä iso jenki 5,65 metriä on isompi kuin Trans Am (5 tasan metriä), mutta silti.
    Tietenkään joka paikasta ei löydy tällaista yhteistyökykyistä maalaamoa, joka tekee asiakkaan pohjiin. Asiakkaalla eli minulla taasen ei ollut maalauskammiota, joten jätin pintavärin harjoittelun siksi pois.

    Miten nuo nykyautot vs. wanhat jenkit? Tarkoitan paklausta ja peltitöitä. Eiks niihin tehdä peltityöt irroittamalla pistehitseistä osa, heftaamalla uusi kiinni ja that's it. Vanhaan jenkkiin kun tekee suorasta pellistä 10 cm x 50 cm korjauspalaa, ei se ihan polven päällä synny sekunnissa. Sitä tietää tehneensä jonkun vekkipalan. Vaikka on siis aluksi vain pikkurillin pään kokoinen ruostereikä jossain.

    Mietin sitä pakkelointia; onko noissa nykyautoissa tommosia 2 metrin pätkiä, jotka vedetään pitkällä "lossilla" suoraksi ja sitten kun siihen vetää jonkun kontrollivärin, huomaa, ettei se ole läheskään suora koko matkalta. Itse asiassa omassa autossani ne kohdat, jotka tein omiin peltitöihini, tulivat ihan hyviksi, mutta suorina pitämäni aiemmat kohdat olivatkin uunituoreella maalipinnalla yllättävän lommoisia! Olin kokeillut "märällä rätillä" saada niitä kiiltämään, mutta vasta se kirkas uusi maali näytti, missä mättää. Keskellä konepeltiä lommo; mistä niitä edes tulee?!

    Jos on varaa ollut ostaa halpa (maalivikainen lie halpa) Trans Am, sitten siihen kaipaa näyttelykelpoista maalipintaa, minusta on vaihtoehtoina joko a)vaihtaa se auto toiseen, b)teettää se kallis maalaus tai c)todellakin tehdä itse. Kun tekee itse, voi sitten naureskella, että heh teinpä näyttelymalaauksen 20 tunnissa ja maalit maksoivat satasen. Ainahan voi maalata auton mattamustaksi kilikilillä tai telalla. Kelpaahan sekin näyttelyyn, jos hyvällä maulla kustomoi.
    No ketjun aloittajaa sieppasi maalaamojen asenne. Kyllä se minuakin korpesi; lähinnä aikatauluissa. "Vuosi menee tai kaksi" ja kun ei tarjottu millään rahalla maalausta, se oli aina nestepäistä touhua minusta. Siksi sain tehtyä tuon kompromissin viimeisimpään, eli omat pohjat ja pintaväri maalaamossa ja vastuu kukkimisesta ja peilauksista itselläni.
     
  18. fordor50

    fordor50 1st gear

    Nyt on kyllä pakko sanoa että kyllähän niissä peltipajojen ja maalaamojen hinnoissa on välillä aika reilusti ilmaa.. Itse käyn talviaikaan yhdellä nimeltä mainitsemattomassa peltipajassa, tekemässä omalla ajalla pelti hommia. Viime talvelta ehkä mieleen jäi parhaiten yksi pakasta vedetty volvo mikä oli ollu ketjukolarissa, eli takaluukku ja konepelti + puskurit piti korjata, ja maalauksen jälkeen hintalappuun jäi hinta 15000€
    vakuutusyhtiölle maksettavaksi... Ja mulla meni oikomis töihin noin 8 tuntia ilman taukoja, Maalaamon puolella se vietti 2 päivää...
     
  19. Holley

    Holley Gearhead

    Varmasti on juuri näissä vakuutushommissa. Siksihän nämä "oikeat" työt eivät kiinnosta! Minua ihmetyttää, miksei vakuutusyhtiöt itse ole tuon tarkempia, heidän päänsärkynsähän se on - tuokin tapaus.
     
  20. fordor50

    fordor50 1st gear

    Ja myös aika monet peltipajat laskuttaa myös uusista osista vaikka vanhat on vain oikastu... siitä sitä hintaa kertyy uuden v70 volvon takapuskuri maalattuna tehtaalta 4000e
     

Kerro tästä muillekin!