Kuinka ampua itseään jalkaan, eli lava-auton ostaminen.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Implosion, 3.11.2012.

  1. Aamupaisti

    Aamupaisti 3rd gear

    Muista tosiaan pitää harraste ja käyttöauto erillään,etsit kuitenkin lähemmäs 30v vanhaa autoa jossa tulee huoltoa ja korjaustakin eteen. Itse ajattelin aikoinani, että vanha auto menee hyvin käyttiksenä, vaan kuitenkin itse tupeloidessa se korjaamisoperaatio saattaa jäädä vaiheeseen ja on "kiva" kuitenkin päästä aamulla töihin jollain ehjällä vempeleellä.
     
  2. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Joo niitä parikymmenvuotiaita bensoja kyllä löytää,mutta kun yhdistät siihen noi loputkin kriteerit niin näytäppä mulle rb nettiautosta ykskin esimerkki..Kuten sanoin,ei maaliskuun jälkeen.Ennen ostoa käytin vuoden verran ettimiseen..Tässähän täytyy kohta laittaa oma topicci pystyyn,jatko-ohjaamoisen,erillispenkkisen 5,7 nelivedon omistajat.. Lyhyt topicci vois tulla.
     
  3. capri30S

    capri30S 1st gear

    No eipä ollut vaikeaa löytää ainakaan tota omaa, ihan nettiauto auki ja poks, siinähän se oli. Joutuhan siihen peltiremonttia tekemään, mutta tekniikalle ei ole tarvinnut tehdä muuta kuin hehkut vaihtaa. Edellisellä omistajalla 22 vuotta, sitä ennen 3 vuotta ekalla omistajalla. Enkä edes oikein etsinyt, osui vaan eteen. Kaikki orkkista, radioo myöten. Ihan samanlailla bensakoneisella "tonnit vilisee" jossei itse osaa tehdä mitään. Ja mun ei onneks tarvi noita kulutksia valehdella, kyllä mä tiedän että kun talvi tulee ja kylmäkäynnistyksiä, niin voi sen saada sinne 16 litraankin nousemaan. Piti vaan puolustautua, kun noita dieseleitä aina haukutaan vannoutuneitten bensamiesten toimesta, huonosta huollosta noi huonon maineen on saaneet.
     
  4. rb

    rb Double Gearhead

    Kun kalenteriin katsoo niin parempaan suuntaan mennään :wink:

    Nythän alkaa pikkuhiljaa olemaan ostajan ajat, mutta viimeistään huhtikuussa on tosiaan jo myöhäistä....
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tuo on jo paljon. Enemmän kuin mulla oli.
    Parempi kuin tuttavat jotka luulevat osaavansa jotain, ja/tai häipyvät maisemista heti kun joku homma menee pitkäksi
    Jostain biltsusta tms saa kerralla kaikki peruskalut millä pärjää jo vuosia, pikkurahalla.
    ei tarvittekaan kunhan ei hanki mätäpommia.
    Tätä tulee heti kun korjaamokirjan kanssa alkaa johonkin. Hanki sekä tehtaan korjausopas (ebay/tietyt kotimaiset välittäjät) ja Haynes.

    Harrastelehtiä lukiessa muodostuu helposti sellainen harhakuva että autot on pakko purkaa atomeiksi, puhaltaa ja maalata joka nippeli, ja kasata uusilla tiivisteillä ennenkuin sillä voi ajaa. Silloin tulee näitä tuntemuksia että tarvii osata hitsata ja sorvata ja tarttee hallinosturit jne.

    Nää lava-autot on tyypillisesti helpompia/halvempia ylläpitää ja huoltaa kuin henkilömallit.

    Itse suosisin alkuperäistä ja räpeltämätöntä yksilöä, vaikka sitten huoltamatonta ja laiminlyötyä, kuin sellaista mistä on egr:ät tulpattu, ilmastoinnit revitty, pulikoita jousissa, sähköt sekasin, pakkeloitu ja ylimaalattu...jnejne.

    Chevyn TBI on ainakin helppo. Itse suosin manuaalivaihteisia, ovat aika pomminvarmoja olleet. Diesel, noh, niihin pitää olla jo kutsumusta :lol:
     
  6. rb

    rb Double Gearhead

    :rotfl: :rotfl:

    Joo;.....Ääni sille bensa pikkarille.

    Tässä kohtaa tehtäköön selväksi, että tossa meidänkin pihalla seisoo Dielel pikappi.

    Joskus aikoinaan diisseli oli miltei puolet halvempaa ja tolla ajettiin se 25-30 tonnia vuodessa, joten diesel kikotin oli perusteltua.

    Nyt nafta maksaa miltei saman kun bensa, joten mikä porkkana jää enää jäljelle??? Okei;..... Se kuluttaa ehkä hieman vähemmin kun sama värkki varustettuna bensakoneella, mutta jos puhuttaisiin harrastekäytöstä niin mitä sitten!!!

    Kolme vuotta sitten tuosta poksahti rivipumppu. Maahantuoja ilmoitti uuden pumpun hinnaksi tasaluvun 10 000:-. Jenkeistä olisi saanut jonkun tekeleen muistaakseni pariin tonniin, mutta mielummin luotin kotimaiseen ammattitaitoon, mutta reilun paritonnia siinäkin remontissa vilisi.

    Vuosi sitten ostin kundin tinttiin TBI rungon korjaus-sarjan ja se maksoi luokkaa 100 euroa. Sen remontin pystyi tekemään ihan itte, eikä sen purkuun ja kasaukseen mennyt tuossa tallin pöydällä kun vähän toista tuntia, niin kumpi vaihtoehto tuntuu noin harrastekäyttöön järkevämmälle...
     
  7. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Vanhan ehkä jopa kaltoin kohdellun auton kanssa tulee taatusti hommia eteen.Ei tästä nyt liian ruusuista kuvaa kannata maalata.Jos ei taitoa /tuttavia jotka osaavat niin korjaamon puoleen joudut turvautuun.Eli siis lompakossa on hyvä olla muutakin kuin kuitteja.Joskus pääsee vähemmällä joskus menee sitten enemmän. Hyvä yksilö on kannattava löydös.Tosin auton ikä kyllä joskus teettää hommia olkoon kuinka vähän ajettu yksilö sitten kyseessä. Itse ainakin jos hommaisin moista niin käyttökuluihin kannattaisi katsoa vaikka tuon maakaasunkäyttö mahdollisuus. Voisi pitkässä juoksussa tuoda säästöä.Tuossa yhessä toisessa topikissa on aikas halvaksi saatu käyttö jo..
     
  8. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Onhan tuommonen neliveto aivan älyttömän hauska laite,siinä on harrastajan näkökulmasta justiin se että ilonpito ei lopu kesään,vaan jatkuu ympäri vuoden.Samat kiksit saa soramontuilla kunnon nelipyöräsluiduista kun kesällä toisella vehkeellä asfaltilla..Ja kun se on yksinkertasesti niin helvetin monikäyttönen,sekä käytännön että fiiliksen tasolla.
     
  9. smuige

    smuige Gearhead

    kannattaa harkita vakavasti ennen kuin näihin sekaantuu, käy todella helposti niin että kun vanhan avolavan hankkii niin irti ei enää pääse. se ei tule halvaksi, järkevää se ei ole ja usein saattaa vituttaakin mutta itsepetos muuttuu senverran vahvaksi että ei pärjää enää ilman, nimim. 6:s jenkkiavolava menossa
     
  10. sami

    sami Gearhead

    Tosi asia on se että mitä vanhempi pikappi ni sitä helpompi sitä on ylläpitää. Kertokaapa yksikin asia miksi esim. vm-92 letukka olisi helpompi huoltaa kuin vuoden -58? tai se kuka osaa autoon öljyt vaihtaa, osaa korjata myös A-fordin.
    Vanhemmissa ei sähköä ole kuin just pakolliset että käynnissä pysyy ja leima irtoo. Uudemmissa kuitenkin isoimmat ongelmat tulee sähköpuolella sekä ylimääräisillä alipainesysteemeillä.
    Esim vanha suora kutonen ja manuaali niin ei varmempaa laitetta löydy.
    Osia saa yhtä hyvin kuin uudempiinkin.
    Ite paininu näitten paskojen kanssa n.20 vuotta ja vieläkään en ole uskaltanut alkaa esim dieseliä saati automaattia korjaamaan.
     
  11. Implosion

    Implosion 1st gear

    Oho. Täältä näemmä saa kommenttia irtoamaan, kun jo kolmannelle sivulle mennään. Lähinnähän tässä oli hakusessa henkistä tukea ja kannustusta auton hankintaan :D

    Olisi pitänyt varmaan tosiaan tarkentaa tuossa aloitusviestissä, että hankinnassa on käyttöauto josta on harrasteautoksi, ei niinkään harrasteauto joka toimii myös käyttöautona. Ihan vanhaa autoa en myöskään ole hankkimassa, sillä tuollainen '95 tai uudempi olisi kiikarissa, joten uudempien kamppeiden sähkö-, anturi- ja muiden ongelmien kanssa on vain pärjättävä. Se, että jos auto nyt joskus sattuisi pihassa jonkun hetken liikuntakyvyttömänä seisahtamaan ei nyt ole mikään maankaanto juttu, sillä taloudesta löytyy kuitenkin se uudehko japanialainen farmari, jolla saadaan jälkikasvu päivähoitoon ja aikuiset töihin.

    Tuo bensa vs diesel väittely on ihan hyvä näkökulma, mutta autolle asetettavat muut vaatimukset pudottavat bensakoneet valitettavasti pois valikoimasta. Koko perhe pitäsi kuitenkin kyytiin mahtua ja kahdella penkkirivillä varustettuja bensavehkeitä on tarjolla aika rajoitetusti.

    Sain tuon tekniikkapuolen haasteellisuuden kuulostamaan ehkä aavistuksen pahemmalta kuin se on. Suurimmat huoltopuolen ongelmat ja oman osaamattomuuden tunteet tulevat kuitenkin oikeastaan siitä ettei ole koskaan tullut mitään rempattua. Työkalukommenttikin oikeastaan koski kunnon työkaluja, sillä onhan noita sekalaisia avaimia ja muita värkkejä pari pakillista :D Korjausopas kourassa varmaan saa jotain aikaan kunhan vain tohtii alkaa tekemään. Dippainssin paperit on kuitenkin taskussa, joten luetun ymmärtämisessä ja sisäistämisessä vaikkapa lontoon kielellä pidän itseäni kuitenkin ihan kohtalaisena. Ainoa ongelma, että merkittävät kädentaidot puuttuvat :D Opintosuunnasta ei tosin näihin hommiin hirvittävästi ole apua, mutta pakollisena pahana on tullut käytyä koneensuunnitelun ja lujuuslaskennan kursseja. Lisäksi töissä tulee keskusteltua suunnittelijoiden kanssa sekä koneenpiirustuksen kuvia pitää välillä katselmoida ja kommentoida, joten kyllä kai tämä tästä :-?
     
  12. MoodyBlue

    MoodyBlue 3rd gear

    Tekemällä oppii, ja työ tekijäänsä opettaa ja kysyvä ei tieltä eksy. Vanhoja kuluneita viisauksia, mutta ihan paikkansa pitäviä lauseita tässä yhteydessä kuitenkin.

    En mäkään tiennyt (jenkki)autoista hölkäsen pöläystä kun tämän harrastuksen aloitin, mutta pikkuhiljaa se tieto ja taito karttuu.

    Ja joo, jenkkiautot viihtyy laumoissa...

    Ja ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä (on vain tyhmiä ihmisiä). :wink:
     
  13. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    englannin kielen luetun ymmärtäminen avaa tien harrastustiedon loppumattomalle suolle.

    sitäpaitsi omaan jalkaan ampuminen ei ole rangaistava teko.
     
  14. Keksinaattori

    Keksinaattori 2nd gear

    En jokaiseen postaukseen ala vastaamaan mutta kertauksena

    - Tekemällä oppii, niin se menee kaikilla
    - Luetun ymmärtämisellä pääsee pitkälle(ja pienillä kourilla mitä miulla ei ole)
    - Rohkea rokan syö tjsp.
    - Kyllä se jenkin hankinta tuntuu kannattavalta kun oot päivän roplannu ja puunannu ja sitten illalla kurvailet kylällä luu ulkona :rotfl:

    Tilantees ei oo toivoton koska itsellä oli vähän samankaltainen tilanne, itselle ensijenkki vaan käytännössä pamahti "pakko ottaa"-skenaariona naamalle. Jonkinverran kokemusta laittelusta oli pohjalla eli 3vuotta 90´ 626 mazda coupea. Mopo oli mutta äet keksi hankkia kiinanihmeen enkä siihen koskenut itse ollenkaan kun ei kerran viitsitty uskoa internetiä ja vakuutteluja rahan heittämisestä kankkulan kaivoon :D

    Toisinsanoen 20vuotiaana ensijenkiksi tuli chevroletin astro, hintaa 400e leima pitkänä kun takajarrut ei pelittäny, mittarissa 400tkm, ja pikkuvikaa enemmän ja vähemmän. Mazdaa laitellessa apuna oli aina oma isä jolla coupe oli ennen minuu ollut jo 6vuotta. 3:n miulla viettämänsä vuoden jälkeen kyseinen matukka majailee taas iskän tallissa. Tekemällä (ja haynesin korjausopasta hartaasti selaamalla) sitä oppi astronkin kanssa operoimaan omin päin. Juuri mitään en aiheesta tiennyt, pohjatiedot oli jokseenkin vaatimattomat, tekemistä riitti että liikenteessä pysyttiin mutta tykästyin ja nykyään ajelen dodgen vanilla. Tekemistä on riittänyt siinäkin eikä aina ole laakista onnistunut mutta hammasta purren ja kirjaa selaamalla sitä on aina liikkeelle päästy.

    Yhteenvetona, mitään varsinaista estettä siulla ei oo, overdrivestä lueskelet miten laatikon pitäisi käyttäytyä ja vaikka kuinka himottas älä osta jos ei tee niinkuin sanotaan. Ja sitten, kato ettei ruostetta ole isosti koska siinä kohtii homma muuttuu jännäksi jos ei ole omia tiloja, laitteita eikä oikeastaan taitoakaan. Sukulaisilta olen kyllä sen suhteen saanut apua ja väittäisin et jokainen tuntee ainakin yhden tee-se-itse-prkl-miehen jolta saa apuja asiassa. Hitsaaminen on kuitenkin samankaltaista oli hitsattavana sitten jenkki, fransmanni, italiaano tai vaikka venezuelalaisen taisteluaasin haarniska.

    Onnea etsintään ja tervetuloa amerikan ihmeiden pariin :)
    Keksi 22v
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Jos on tuttu jolla on hitsivehkeet, niin ei muutakuin opettelemaan sitäkin. Oldsin kun ostin, en oikeastaan osannut hitsata ollenkaan. Nyt rupee pysyy edes miggi jotenki käsissä.

    Tekemällä oppii. Pitää vaan varoa ettei pala auto ja talli...
     
  16. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    kannattaa tosiaan hankkia joku suht peruskuntoinen, mutta hyvin pidetty yksilö.

    Itse kun ostin ton ekan jenkkini, avolava RAM:n, niin oli hieman kallis, mutta ostin koska: Oli korotettu, oli isommat renkaat, oli vähän viritetty, oli oikean värinen...

    No, nyt myöhemmin olen korottanut lisää, ostanut vielä isommat renkaat, virittänyt lisää, ruosteet korjattu ja maalattu uudelleen + paljonpaljon kaikkea muuta :poff:

    Eli varmasti olis tullut halvemmaksi ostaa joku peruskuntoinen ja rakentaa siitä sitten mieleinen, koska nyt olen tehnyt kaiken toiseen kertaan.

    Ja hyvin on mennyt käyttiksenä sekä harrastepelinä sama häristin, enkä ole kyllä koskaan katunut :)
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Pitkälle pääsee hitsaamisen aloittamisessa sillä, ettei liekkiä pidä pelätä. Sitten kun pelti alkaa sulareikiintymään tai olemaan punainen parin tuuman leveydeltä niin uskoo jo itsekkin, ettei tämä hitsaaminen vaikeaa voi olla kun rautakin tottelee :) .

    Niin ja kannattaa aloittaa vaikka pakoputken hukkapätkien liittelemisellä, siinä oppii hyvin miten "parempi" metalli käyttäytyy ja ei vastusta heti verrattuna massa/kitti paskaan pellin liittämisyritykseen.
    Pakoputken pätkiä hitsailemalla oppii helposti millainen pitää ja mikä ei, jos ensimmäiset 10 sauman pätkää lähtee käsin vääntämällä irti niin seuraavien 20 jälkeen mahtaa tarvita jo raskaampaa välinettä irroitukseen.
     
  18. rkr

    rkr Gearhead

    Bensakoneisia saa tuotettua ameriikan ihmemaasta vaikka millaisia ja siinä tulee vastaan parempi valikoima ja rahallinen säästö. Jos lava ei ole ehdoton vaatimus niin bensakoneisia suburbaneja löytyy joka lähtöön ja tavaraa + ihmisiä kulkee melkoinen määrä noissa.
     
  19. -TH-

    -TH- Gearhead

    osta vaan lavapeli jos sellanen vaivaa unia.aina jostain joku tutuntutunnaapurin kaima löytyy hiukan korjailussa avustamaan. jos on intoa oppia, niin nopeasti opit oman auton oikut ja tekniikan....jos et opi,niin kysyt sitten od:lla.

    työkaluja voi ostella sieltä täältä, ostelet peruskamat,niin pärjää ihan ok. nykyään on helppoa kun erikoiskalujakin on kaupan jokapuolella, on biltsua,honkkaria,puuiloa ym.

    nuo ysäri ja kasari pikkarit on melko kestäviä, jos on edes joskus huollettu tai edes yritetty, jokatapauksessa niitä on jopa korjattu jotenkin, jos ovat edelleen kulkevassa kunnossa.. ite olen ollut toistaiseksi tyytyväinen tuohon köyhämallin sevyyn, kulkee melko nöyrästi ja ei vie soppaakaan liikaa. jos hajoaa, niin koitetaan ehjätä.
     
  20. Implosion

    Implosion 1st gear

    Ei kai tässä sitten muu auta kuin auton ostoon ryhtyminen. Tosin menee kyllä ensi kesän puolelle, mutta kyllä näin vahvalla selkään taputtelulla tulee jo itsevarmuutta :D

    Tuollainen nimim. RKR:n ehdottama Suburban olisi varmasti se järkevä vaihtoehto, koska en oikeasti tarvitse lavaa, mutta ei tässä millään järkiperusteilla ollakkaan liikenteessä. Amerikkalaisvalmisteiset lava-autot vain ovat mielestäni äärettömän tyylikkäitä ilmestyksiä, joten ei tässä sen kummempia perusteluja tarvita.

    Ajatuksissa siintää nyt tuollainen 2gen Ram, koska budjetti on kuitenkin rajallinen. Jotkut 3gen Ramit osuvat myös tuohon omaan hintahaarukkaan, mutta ovat yleensä sitten joko ilman pitkää hyttiä tai nelivetoa. Neliveto on kuitenkin aika ehdoton vaatimus, sillä asumme semi-landella ja pihaan pääsemiseksi pitää nousta kaksi ylämäkeä joihin joutuu lähtemään lähes nollavauhdeista. Eikä mikään olisi niin noloa kuin jäädä naapurustoa ärsyttävällä isolla pick-upilla sutimaan rinteeseen :D
     

Kerro tästä muillekin!