Seosmittari, kokemuksia!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja WBBC, 22.6.2004.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Koska oikean bensa/ilmaseoksen toteaminen on aika arvailua niin millaisia kokemuksia äijillä on näistä mittareista joissa anturi asennetaan kollektoriin ja mittari ohjaamoon. Saa myös panna linkkejä eri vaihtoehdoista.

    Mulle tulee mieleen vaan AutoMeterin mitsku
     
  2. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Kotimainen finnish motor instruments (FMI) mainostaa ainakin seosmittareita. Mielestäni hyödyllinen kapistus varsinkin kun hinnat ovat pudonneet reilusti. Fmi mainostaa seosmittareita alkaen 80e. Tommosen tekee aika helposti itsekin, täytyy vaan kalibroida jossain ennen käyttöä. Halvin versio on lambda anturi ja (kunnollinen) yleismittari, varsinkin jos on jo yleismittari hankittuna.
     
  3. eski

    eski 1st gear

    Itselläni Autometer, eikä mitään valittamista. Tässä maassa vaan aika tyyris, mutta jos tilaa romua rapakontakaa, niin voi tulla kohtuuhintaan samalla satsilla.
     
  4. ford351

    ford351 Gearhead

    fmi näytti saman kuin korjaamon "huippu"mittari, on vain tarkka jos putket vuotaa yhtään niin tulee väärät arvot..
     
  5. HEMI

    HEMI 1st gear

    Joo mulla olis kans ostoslistalla tollanen fmi valmistama. Mulla on vähän ongelmana noiden peltisatsien kanssa ku ne purkaantuu aika monesta kohtaa niin toisin sanoen ne vuotaa monesta kohtaa ei kylläkään paljon mutta v**tuikshan se näyttää heti :grin:
     
  6. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Mulla on toi FMI 1.4 seos mittari ja toimii hienosti sekä säätö sen kanssa osuu kohdalleen ,ei valittamista.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Autometerin mittari ja hyvin pelaa, näytti dynossa saman kuin niidenkin vehkeet.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    tavallinen vai laajakaista lambda?
     
  9. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    Ei kai siihen tarvitse sen kummempaa mittaria kuin tavallisen yleismittarin jolla voi mittailla millivolttien tarkkuudella. Hyvä (tehokkain) lambda-anturin antama jännitearvo on siinä 850-900mV
     
  10. C3 72

    C3 72 Gearhead

    AutoMeterin sport-comp seosmittari on toiminut tosi hyvin,ollut kiinni 4 kesää.
    Vie pari minuuttia kun laittaa pyörimään että lämpenee kunnolla ja näyttää oikein.
    Helpotti kaasarin säädöissä paljon ja kun seokset kohdallaan niin näyttää tosi hyvin.
    Anturi yksi johtoinen perus GM,kollektorissa.

    Näkee eron jopa ajaako sateella(Kaksi valoa laihemmalla) vaiko kuumassa.Ei tarvii arpoa että meneekö laihalle vaiko rikkaalle vaikka kiihyttäessä.

    PS.esim vetteen käy vaikka kelloa tilalle,itsellä oli kello rikki joten laitoin siihen.Helppo laittaa vai maa ja virta.Koko oli muistaakseni 2 1/16 tuumaa.

    Tyytyväinen :grin:
     
  11. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jos hommaan Autometerin version niin
    Miten se anturi kiinnitetään pakosarjaan.

    Porataan tietysti reikä mutta pitääkö hitsailla jotain vai millä se pysyy kiinni?
     
  12. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Lambdalle saa ostettua hitsattavia lappuja, missä kierre. Toinen vaihtoehto on hakea mutterikauppiaalta sopiva mutteri ja hitsata se putkeen. Liitos ei saa luonnollisesti vuotaa.

    Ite oon ny pällistelly tapahtumia yleismittarin avustuksella, mutta joko itserakennettu tahi ostopaketti olis mukavampi.
     
  13. C3 72

    C3 72 Gearhead

    Hitsaamalla itse laitoin,sopiva mutteri,auto ylös tunkilla ja poralla n.2mm isompi reikä mitä anturin paksuus,kolektoriin(kuumin paikka),anturi mutterissa kiinni ja pienet hitsi pisteet että saa suoraan,anturi pois ja ympäri hitsaus.Kannattaa katsoa että anturin tunnistusosa jää tarpeeksi putken sisään.
    Perus GM anturin liitin on vähän erikoinen joten katkaisin johdon ja laitoin suojatut lattaliittimet johtoon.
    Laitoin pelkääjän puoleiseen peltisarjaan.
     
  14. Lyhkäne

    Lyhkäne 1st gear

    Onkos toi AutoMeter viisarillinen vai ledeillä toteutettu?
    Ja jos sen ostaa, niin tuleeko lambda mukana vai tarviiko erikseen ostaa?
     
  15. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Autometerin on ledillä.

    Mahtaako viisariversioita olla olemassakaan?

    Jos on niin kellä valmistajalla?
     
  16. Stingray

    Stingray Gearhead

    Mulla on Dusterissa AutoMeterin mittari ja saman valmistajan lämmitettävät=kolmijohtoiset anturit, 1 per kollektori. Mittarin vieressä on katkaisija, josta saa valita käytettävän anturin, näin voi verrata puolia keskenään, käykö kaikki sylinterit suunnilleen samoilla seoksilla. Lämmitettävät siksi, että sain kulmänkin koneen seokset ryypyn kanssa sopivaksi, ei kestä kuin 5-10s ennen kuin mittari rupeaa näyttämään oikein. Ja tossa AutoMeterin anturisarjassa tulee mukana hitsattava liitospala ja todella hyvä johtosarja suojatuilla liittimillä, vaikka onkin aika paljon kalliimpi kuin pelkkä anturi vaikka Motonetista.
     
  17. C3 72

    C3 72 Gearhead

    Kun olet vertaillut eripuolilta,niin oletko huomannut minkälaisia eroja.
    Itsellä vain toisella puolella,niin kiinnostaisi.
     
  18. Stingray

    Stingray Gearhead

    C3 72, eipä ole vielä pahemmin eroja ilmestynyt, ajattelin lähinnä, että niistä pitäisi huomata, jos jossain vaiheessa kone kehittää esim. venttiilivikaa tms. niin saisi jotain varoitusta hyvissä ajoin. Sen verran eroa on, että kun vaihdoin tuossa kaksi kesää sitten toisen anturin (3 kesää ajettu) uuteen, niin uusi näyttää yhden ledin verran köyhempää seosta kuin vanha anturi, jos oikein muistan. Eli anturit eivät näköjään ole hirveän pitkäikäisiä. Vanha anturi katkesi, kun tuli juhannuksena otettua pieni pohjakosketus ja sattui kiven murikka sopivasti viistämään kollektorin kyljestä anturin poikki.
     
  19. C3 72

    C3 72 Gearhead

    Kyllä siitä apua on,kävi tuossa pari vuotta sitten silleen että kun otin auton keväällä liikenteeseen ja läksin ajamaan niin en varmaan kerenny ajaa kun pari kilsaa ja rupes meno tökkimään.
    Kattelin mittarit läpi ja seos mittari tapissa,oli juminut kohokammion neulat auki,tukehtui.Heti näki et saa paljon liikaa.
    Muutenkin ajaessa tulee seurattua ettei mene jostain syystä vaikka laihalle,rupeaa lämmöt nousemaan ja voi sulattaa jopa männät jos ajelee pitkään laihalla.
    Tarpeellinen ja hyödyllinen ainakin minun mielestä,ei siinä mielessä kovin kallis ostos jos varoittaa etukäteen. :smile:

    Kysyin just sen takia noista eroista kun itsekkin mietiskelin silloin että laittaisinko molemmin puolin.

    Säätämisessä,ainakin kotikonstein, tuo on ihan ehdoton laite.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    mihin kohtaa putkea kannattaa laittaa anturi?
    mopar HP valurautasarjat.
    reagoiko mittari nopeasti?
     

Kerro tästä muillekin!