Mihin TBI Riittää?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Willep, 11.11.2007.

  1. baha

    baha 1st gear

  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    ftp://ftp.diy-efi.org/pub/gmecm/bins/ tuolta voi tutkailla mitä noihin on muutettu.
     
  3. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo noi on tiedossa ja paljon muitakin linkkejä mutta kun on aika työlästä pistää muutama sata karttaa vierekkäin ja yrittää päätellä miksi jossain joku arvo on jotain ja miksi jossain toisessa arvo on jotain muuta. Siksi yritän selvittää logiikkaa muutosten takana että osaisin soveltaa.

    Sitä mitä mä nyt taas olen tekemässä ei kukaan muu ole vielä tehnyt ja siksi se vaan teettää enemmän työtä.
    :wink:
    - Jani -
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kattoos vaikkapa ahdetun 3.8 koneen karttoja. Niistä näkee eroja ja sitten vielä kun laitat Corvetten bensa ja sytkäkartat Tbi karttojen viereen!! Niissä on aika moinen ero vaikkei tehossa niin hirveesti ole.
     
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo mutta yleensä kun haetaan tehoja niin työnnetään lisää bensaa. Nyt pitäisi saada kulutus minimiin ja parantaa virtauksia ja lisätä tehoja vain jos se pienentää kulutusta. Tehtaan kartoilla kone käy turhan rikkaalla ja niistäkin pitäisi vähän kiristää.
    Vielä vähän viilausta vaihtoehtoisille polttoaineille niin avot. Ei pelkkä karttojen vertailu enää riitäkkään.
    :odroll:
    - Jani -
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kannattais ehkä siirtyä sellaiseen pruuttaan jossa voi karttoja muutella ja tallennella livenä. Sitten hommaat laajakaistalambdan, teet omat AFR targetit ja aavot useimmissa on tsydeemi joka säätää seoksen juuri sellaiseksi kuin ite haluat!!

    Noissa Tpi koneen kartoissa on tota taloudellisuuttakin ajateltu melko pitkälle kun sytkäennakkoakin on parhaimmillaan ~50° jotta laiha seos vielä syttyy.
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Paljon halvemmaksi tulee kun muuttaa tuon TBI:boksin liveohjelmoitavaksi ja asentaa laajakaistalambdan siihen. Se onnistuu myös TPI koneisiin.
    http://www.moates.net/index.php?cPath=25_36

    Joka tapauksessa GM:n TBI:tä ollaan tekemässä joten pysytään siinä aiheessa.

    Täytyy vissiin aloittaa uusi keskustelu TBI karttojen teosta...?
    - Jani -
     
  8. kojo

    kojo Gearhead

    Mä johdatan aihetta pikkasen lisää harhaan :poff: Tuol moatesin sivuilla on toi ostrich 2.0 aattelin tilaa sellasen et pääsis paremmin viilaan noita 6,5td:n karttoja.. onko kokemuksia ko laitteesta ees pensakoneitten kans? (nakuihin ei kovin moni taida lastuja poltella :poff: )
     
  9. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Ostrich toimii helkutin hyvin. Tosin läppäriks ei välttämättä kaikki merkit oikein sovi ton kanssa. IBM:n vanhemmatkin mallit ainakin itsellä toimi erinomaisesti Ostrichin kanssa.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi laajakaista on avain taloudellisuuteen mun mielestä. Ilman sitä karttojen teko on vähän sellaista hakuammuntaa tuurilla :odroll: . Tälläsin tossa emännän puikkiin just Tbi pruutan ohjelmoitavalla boxilla. Kartat on ihan hatusta heitetty tällä hetkellä kun en saanu alkuperäistä lambdaa irti :mad: . Pitää tehdä sille oma paikka ja antaa sitten boxin autotunen hoitaa kartat kohdalleen. Ei sillä vissiin ole väliä mikä tsydeemi on käytössä kunhan se vain ymmärtää laajakaistaa??

    Luulen ettei tästä maasta löydy kovinkaan montaa tyyppiä jotka yrittää tota pikkasen vanhaa "bittiä" sisältävää alkuperäisboxia hyödyntää?? Jos ei löydy niin eipä paljon turisijoitakaan löydy.
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Siltä vähän vaikuttaa. :-?
     
  12. paja1

    paja1 Double Gearhead

    mitenkäs tuo tbi reagoi puristuksien nostoon? tossa on yks 350 kattila menoillaan tbi vaniin ja koneessa on flat-top männät monttujen sijaan ja kansina 64cc cratet 1,94 1,50 joissa ei ole swirl port imukanavia. nokka on vakio.
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    Sun pitää kytkeä WinALDL ja tallentaa lokiin mahdollisimman paljon vaihtelevaa ajoa.
    Sitten se joka osaa tulkita näin saatua dataa, osaa myös vastata tuohon sun kysymykseen ja kertoa tarviiko orkkiskarttoja muuttaa ja jos tarvii niin miltä osin.

    - Jani -
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tohon vanihommaan sanoisin että ehkä huomaa perseessä pikkasen parannusta!! Olen muutamaan 4.3 koneeseen laittanu pattipäämännät, 3.8 koneen kannet, puristukset on ollu jotain 11:1 pintaan ja menohalut parani kummasti vaikka ruiskuun ei tehty juuri muuta kuin isommat 5.7 kikkaran suuttimet. Toinen noista lykkäs paattia pari solmua kovempaa kuin 305 pannu kaasarilla.
    Kaverin ukkon vania ihmeteltiin kun vedettiin kilpuria kiikalaan tossa joku vuosi sitten, että ompas laiska 350 Tbi kone?? Sitten tutkittiin ja todettiin että siihen oli yhdessä firmassa laitettu korjauksen yhteydessä 305 kone 350 koneen tilalle ilman että artistille oli mitään sanottu :eek: . Tohon tehtiin tilalle vanhan liiton 350 kone 882 kansilla ja menohalut lisäänty radikaalisti ja jopa nakki vinkuu silloin tällöin :rotfl: .
     
  15. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Mitäs uutta tällä rintamalla on tapahtunut?

    Itelle tuli tuossa taas tuollainen tekniikka pihaan, katotaas mittee sen kanssa alkaa tekemään!
     
  16. jar

    jar Gearhead

    EBL flashia on jotkut muutkin käyttäny. Eli säädettävä TBI:n boksi. Ton etu on se, että aina kun muutat jotain mekaanisella puolella, niin voit myös päivittää ruiskun ohjelmaa.

    Omat pienet kokeilut tolla ollut ihan onnistuneita, en tiedä onko ollut aloittelijan tuuria vai johtuuko siitä, että tuli luettua internetti A:stä Ö:hön ton osalta ennen kuin aloitin "tositoimiet" :poff:

    Penkkiin asti oma auto ei päässyt, kun tuli kiusallinen öljyvuoto, ois tullut todistettua paljonko ne tehot laski.
     

Kerro tästä muillekin!