Excursionin rehellinen oma paino

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja heicola, 20.11.2012.

  1. heicola

    heicola 3rd gear

    Suburban 2500:sia pari henkilöautoksi katsastaneena, nyt on alkanut heräämään mielenkiinto Excursioniin, koska uudempia Subeja ei saa enää dieselinä. Ja ajatuksena siis olisi katsastaan max. 3500kg henkilöautoksi, jotta koko perheellä riittäisi kortit ja saisi rallatella menemään ja mikä parasta pääsisi osallistumaan käyttövoimaveron maksuun.

    Mikäköhän mahtaa olla rehti ja rehellinen oma paino Excursionille? Etenkin "uudemmat" 6.0 Powerstrokella kiinnostaa, mutta jos joku on käynyt vaa'alla 7.3:sen kanssa niin infoa siitäkin tulemaan.

    Eikös edelleen omapaino ole yhtä kuin auto nesteet sisällä, 90% tankilla, ilman kuljettajaa, vararengas tai täyttösarja kyydissä?
    Ja kokonaispaino muodostuu sitten matkustajista ja matkatavaroista 75+25kg vai oliko 80+20kg, oliko näin?

    Joonas
     
  2. pantera

    pantera Double Gearhead

    Kokonaispaino on se mikä ovenpielitarrassa lukee, sen mukaan mennään , vaakan näyttämä - kok.paino on kantavuus jota sitten jaetaan kuorman ja henkilöiden kesken.
     
  3. heicola

    heicola 3rd gear

    Tarroja on ennenkin saatu jos mistä mainostoimistosta.
    Ja tarkoitit kaiketi kokonaispaino - vaa'an näyttämä = kantavuus.

    Subbareissa kokonaispaino 3485kg, josta vähenneltiin omamassa (muistaakseni luokkaa 2890kg), mikä luettiin vaa'asta ja näin saatiin kantavuus, joka jaettiin muistaakseni tuolla 80kg/per henkilö (korjatkaa henkilöpaino, jos olen väärässä) ja näiden speksien mukaan katsottiin kuinka monta turvavyötä yhdeksästä jouduin ottamaan irti ja auto muutettiin 7 paikkaiseksi.

    avot.

    Eli nyt kiinostaakin sama kaava toisinpäin.
    Oma paino + henkilömäärä 5-8 = max 3500kg?
     
  4. heicola

    heicola 3rd gear

    Omamassa

    On ajokunnossa olevan auton massa, joka sisältää kuljettajan "painon" joka on vakio 75kg sekä polttoaineiden sekä muiden nesteiden "painot"

    trafi.fi

    Eli kuljettajan ja matkustajien paino siis 75kg. Henkilöautossahan ei matkatavaroille tai kuormalle lasketa erikseen painoa.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Paljon tankissa pitää olla tilavuudestaan nestettä?
    kun ovat joskus istuin paikkoja lisänneet pienentämällä tankkia tai "fiksaamalla" polttoaine mittarin näyttämään enemmän.
     
  6. pantera

    pantera Double Gearhead

    Otsikko oli REHELLINEN omapaino.
    Nyt tää topiikki on vilpillä ja katsuria kusettamalla joksikin muuksi rekisteröinti :D
     
  7. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Painot on valmistajan ilmoittamia.
    Kokonaismassaa ei voi muuttaa ilman valmistajan ohjetta...ja se siis edellyttää yleensä autoon jonkinlaisia teknisiä muutoksia.

    Juu ja kuskin paino on 75kg....ja matkustajien 68kg.....paitsi linja-autossa se on jotain muuta.
     
  8. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Pikaisella googletuksella bensa V10 'Cursionin kokonaismassa on tasan 4000kg, ja dieselin 4200kg. Notta taitaa olla tekemätön paikka saada konaismassaa alle 3,5 tonnin.

    Mutta omamassaa kun kysyttiin niin keveimmillään se on 3016 kg (V8), ja toinen ääripää 3487 kg.
     
  9. heicola

    heicola 3rd gear

    Kyllä kuorma-auton muuttaminen henkilöautoksi on katsuria kusettamattakin mahdollista. "Rakenteellisia" muutoksia toki joutuu tekemään, kuten ei tarvitse kuormansidonta paikkoja, tai koiraverkkoa ja mahdollisesti joutuu istuinpaikkoja tiputtamaan pois.

    Todellinen omapaino olisi kai ollut sopivampi tähän topiciin, kun en ole oikein koskaan perustanut rehellisyydestä. :D

    90% pitää olla Polttoaineen määrä. Tosin se kaiketi katsotaan silmämääräisesti mittarista. Jo mittaria ruukaamattakin moni mittari näyttää melkein täyttä vajaallakin tankilla.

    Sikäli mikäli 3016kg mitattu paino, eikä amerikkalasten mukainen kuivapaino, niin kyllä tuonne vielä muutaman kaverin saisi mahtumaan, ennen kuin paino nousee liikaa. Täpärästi 7 (kuski 75 + 6x 68?)

    Muistaakseni Suburban oli jonkun matkaa kevyempi, kuin GVWR tyyppikilvessä, vaikka tankissa oli täydet 170litraa löpöä, minä ja sata kiloinen katsuri.
     
  10. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Taitaa pysähtyä siihen seikkaan että Excursion on tehty kuorkki pickkarin alustalle ja siihen EI SAA henkilöauton vastavuustodistusta.

    Ei täyty melut, rakenteellinen nopeus ja muut vaatimukset. Esim tehtaan nopeus raja 100 mph.

    Suddareita on tehty kevyelläkin alustalla.

    Tiedän tapauksen, jossa on määrätty autovero kun on poliisi todennut ratsiassa liikaa matkustajia. Kyseistä autoa ei saa Suomeen leimattua kun ei saa tarvittavaa vastaavuustodistusta.

    Jos joku on saanut sellaisen todistuksen niin huutaa -"hep"!
     
  11. heicola

    heicola 3rd gear

    Henkilöautoksihan noita tiedän jo heti miten kaksi, tosin ovat olleet yli 3500kg, eli ilman C-korttia ei saa ajaa.
     
  12. pantera

    pantera Double Gearhead

    Kyllä net henkilöautoks saa, mutta GVWR on pyhä.
    Sen saa muutettua vain valmistajan todistuksella ja muuttamalla teknisesti vastaamaan rinnakkaismallia.
    Excursionissa kun ei ole rinnakkaismallia niin vaikeeta voi olla.
    Ja ne hauskat ovenpielitarrat... pitää olla tosi tyhma katsuri jos ei moista vilppiä huomaa, Auton Vin kun dekoodautuu kun syötetään tiedot trafin järjestelmään ja vilppi paljastuu.
    Paljonko mahtaa menna autoveroo joistain 05 excursionista ? Mahtaako kymppi riittää?
     
  13. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Mikä henkilöauto se on jos ei saa normi kortilla ajaa?

    Mitä eroa on ha-Excursionilla ja N2G-Excursionoilla?

    Molemissa on paikkaluku 5;lle, molemmat vaatii C-kortin.

    Joo, nyt tiedän..

    Toisessa on vain korkeammat käyttökustannukset...
     
  14. pantera

    pantera Double Gearhead

    Ha excursionin saa 7-8 hlölle rekisteröityä kun kantavuutta ei tarvi jäädä muulle kuormalle.
     
  15. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Tiedän että ensimmäisiä E:t leimattiin 8:lle mut kun ajoneuvolle ei saa ha-vastaavuustodistusta niin miten sen saa ha:ksi LAILLISESTI katsastettua?

    Tidän myös autoja joista on vuosikatsastuksessa poistettu paikkoja.
     
  16. heicola

    heicola 3rd gear

    Eihän tuossa VIN codessa kerrota edes painoa, vaikka käytettäisiin pitkääkin vin:iä?

    http://en.wikibooks.org/wiki/Vehicle_Id ... (VIN_codes)/Ford/VIN_Codes#American_VIN_format

    Aika hankalaksi taas menee mun ideat.

    Kyllä varmaan vähänkin uudempaan Excursioniin voi olla ettei kymppi veroja ole kuin näyttää, kun 1996 Suburbaniinkin tuli jo 3800€ ja käyttövoima veroonhan sovelletaan kokonaispainon mukaan laskettavaa veroa, jos ja kun Co2 arvoja ei ole saatavana.
    Vertailun vuoksi -05 EXT Escaladesta meni 12000€ veroja, kun pyöräytettiin sellainen henkilöautoksi.
     
  17. heicola

    heicola 3rd gear

    Hyvä Suomi!!
     
  18. pantera

    pantera Double Gearhead

    Typical VIN
    Position numbers

    Position 1-3 World Manufacturer Identifier (AKA: make, country, type of vehicle)
    Position 4 Restraint System Type
    Brake Type and GVWR Class (Trucks and Vans Only)
    Position 5-7 Line, Series, Body Type
    Position 8 Engine Type
    Position 9 Check Digit
    Position 10 Model Year
    Position 11 Assembly Plant
    Position 12-17 Production Sequence Number



    Position 1-3
    1FM — Ford Motor Company, USA, multi-purpose vehicle
    1FT — Ford Motor Company, USA, truck, completed vehicle
    1FD — Ford Motor Company, USA, incomplete vehicle
    1FC — Ford Motor Company, USA, basic (stripped) chassis
    1FB — Ford Motor Company, USA, bus
    1FF — Ford Motor Company, USA, motor vehicle equipment without engine/powertrain (Glider)
    1MH — Mercury, USA, incomplete vehicle
    2FM — Ford Motor Company, Canada, multi-purpose vehicle
    2FT — Ford Motor Company, Canada, truck, completed vehicle
    2FD — Ford Motor Company, Canada, incomplete vehicle
    2FC — Ford Motor Company, Canada, basic (stripped) chassis
    2FB — Ford Motor Company, Canada, bus
    2FF — Ford Motor Company, Canada, motor vehicle equipment without engine/powertrain (Glider)
    2MH — Mercury, Canada, incomplete vehicle
    3FB — Ford Motor Company, Mexico, bus
    3FC — Ford Motor Company, Mexico, basic (stripped) chassis
    3FE — Ford Motor Company, Mexico, incomplete vehicle
    3FM — Ford Motor Company, Mexico, multi-purpose vehicle
    3FT — Ford Motor Company, Mexico, truck, completed vehicle
    4M2 — Mercury, USA, multi-purpose vehicle
    4M3 — Mercury, USA, incomplete vehicle
    4M4 — Mercury, USA, truck, completed vehicle

    Position 4
    A — 0-3000 Pounds
    B — 3,001-4,000 Pounds
    C — 4,001-5,000 Pounds
    D — 5,001-6,000 Pounds
    E — 6,001-7,000 Pounds (may also be "R")
    F — 7,001-8,000 Pounds
    G — 8,001-8,500 Pounds
    H — 8,501-9,000 Pounds
    J — 9,001-10,000 Pounds
    K — 10,001-14,000 Pounds
    L — 14,001-16,000 Pounds
    M — 16,001-19,500 Pounds

    Position 5-7 NOTE: depending on the year of your vehicle, codes tend to change, also; drw= dually; srw= standard rear wheel
    F02 F-Series F150 4X2 (Regular Cab) Flareside Truck
    F04 F-Series F150 4X4 (Regular Cab) Flareside Truck
    F12 F-Series F150 4X2 (Regular Cab) Styleside Truck
    F14 F-Series F150 4X4 (Regular Cab) Styleside Truck
    F07 F-Series F150 Heritage 4X2 (Regular Cab) Flareside Truck
    F08 F-Series F150 Heritage 4X4 (Regular Cab) Flareside Truck
    F17 F-Series F150 Heritage 4X2 (Regular Cab) Styleside Truck
    F18 F-Series F150 Heritage 4X4 (Regular Cab) Styleside Truck
    F20 F-Series F250 4X2 (Regular Cab) SRW Truck
    F21 F-Series F250 4X4 (Regular Cab) SRW Truck
    W12 F-Series F150 4X2 (SuperCrew) Styleside Truck
    W14 F-Series F150 4X4 (SuperCrew) Styleside Truck
    W20 F-Series F250 4X2 (Crew Cab) SRW Truck
    W21 F-Series F250 4X4 (Crew Cab) SRW Truck
    X02 F-Series F150 4X2 (SuperCab) Flareside Truck
    X04 F-Series F150 4X4 (SuperCab) Flareside Truck
    X12 F-Series F150 4X2 (SuperCab) Styleside Truck
    X14 F-Series F150 4X4 (SuperCab) Styleside Truck
    X17 F-Series F150 Heritage 4X2 (SuperCab) Styleside Truck
    X18 F-Series F150 Heritage 4X4 (SuperCab) Styleside Truck
    X20 F-Series F250 4X2 (SuperCab) SRW Truck
    X21 F-Series F250 4X4 (SuperCab) SRW Truck
    R10 -- Ranger 4x2
    R11 -- Ranger 4x4
    R14 -- Ranger 4x2 (SuperCab)
    R15 -- Ranger 4x4 (SuperCab)
    R18 -- Ranger 4x2 (SuperCab)
    R19 -- Ranger 4x4 (SuperCab)

    Position 8
    A — 2.3L EFI, four cylinder (Ranger 1997 and older)
    3 -- 5.4L SOHC EFI S/C ENGINE CALIBRATION (Lightning, S/C Harley Edition)
    6 — 4.6L EFI-SOHC (Windsor), eight cylinder (Econoline, F-150, F-250)
    W — 4.6L EFI-SOHC, eight cylinder (F-150, F-250)
    L — 5.4L EFI-SOHC, eight cylinder (Econoline, F-150, F-250)
    S — 6.8L EFI-SOHC, ten cylinder (Econoline)
    F — 7.3L Turbo-Diesel, eight cylinder (Econoline)
    2 — 4.2L EFI-OHV, six cylinder (Econoline, F-150, F-250)
    Z — 5.4L SOHC, gaseous fuel prep, eight cylinder (Econoline, F-150, F-250)
    M — 5.4L SOHC natural gas, eight cylinder (Econoline, F-150, F-250)
    X — 4.0L EFI-OHV, six cylinder (Explorer, Ranger)
    E — 4.0L EFI-SOHC, six cylinder (Explorer, Mountaineer)
    P — 5.0L EFI, eight cylinder (Explorer/Mountaineer)
    B — 2.5L OHV-DI diesel, four cylinder (Ranger)
    C — 2.5L EFI-SOHC, four cylinder (Ranger)
    U — 3.0L, six cylinder (Ranger)

    Position 9
    This is a randomly generated number.

    Position 10
    V -- 1997
    W -- 1998
    X -- 1999
    Y -- 2000
    1 -- 2001
    2 -- 2002
    3 -- 2003
    4 -- 2004
    5 -- 2005
    6 -- 2006
    7 -- 2007
    8 -- 2008
    9 -- 2009
     
  19. heicola

    heicola 3rd gear

    Katsos vain, mun moka
     
  20. heicola

    heicola 3rd gear

    Mitenköhän tuo kerran H2-tuonnissakin myynnissä ollut Hummer H2:nen on saatu kilpiin henkilöautona. Auto oli tosiaan kokonaispainoltaan 3500kg.
    Ruotsin puolella näyttäisi olevan H2:sia, kuin Excursioneitakin henkilöautoksi katsastettuna (siis kokonaispainoltaan 3500kg, eikä siis näitä ruotsin ennen 1996 kortin saaneille tarkoitettuja) ja Viron maallakin törmännyt henkilöauto Excursioniin, jonka kokonaispaino oli 3500kg.
    Helpottaako tällainen jo kertaalleen EU-maassa henkilöautoksi rekisteröinti Suomeen tuloa?
     

Kerro tästä muillekin!