HARRASTEAJONEUVO LAKIEHDOTUS tekeille?!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja arskazone, 1.3.2012.

  1. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Tuo tuntuisi minustakin olevan suuri helpotus melko pienellä muutoksilla lainsäädäntöön. Vaikka auto olisi miten painava ja isomoottorinen niin eipä se kovin kalliiksi tulisi jos vakuutuksia pitäisi oikeasti maksaa vain ajopäiviltä.

    Rakentelusäännöksiä pitäisi väljentää eritoten vaihtoprosenttien osalta. Ei kukaan joka on juuri kirjoittamaisillaan tilaussopimuksen uudesta autosta peru päätöstään ja keksi että "hei, minäpä ostankin tuon vaihtoautohallin perillä olevan kolmikymmenvuotiaan miinan, haen sille varaosa-auton Saksasta ja kasaan niistä vuodessa käyttöauton ja vältyn näin autoverolta". Nyt tilanne on mennyt siihen, että esimerkiksi ruostealttiita itsekantavalla korilla olevia autoja voi olla todella vaikea harrastaa. Vaihtoehdot voivat olla joko korinvaihto joka vie prosentit tappiin niin että mitään muuta ei enää voi vaihtaakaan tai sitten tuontiauto, jonka 25 prosenttiin taas ei kovin paljon korjauksia mahdu.
     
  2. -nikke-

    -nikke- Gearhead

  3. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Lisää noita teinitähtiä sähläämässä "isojen poikien" pöydissä, yleensä maksajan paikalla... :odroll:
     
  4. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Missäs mennään tämän kanssa? Tais into lopahtaa? Vai oliko kesällä parempaa tekemistä? :rotfl: 8)
     
  5. kepak

    kepak 2nd gear

    http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/vk ... +58%2F2009



    Valtiovarainvaliokunta

    Saapunut 24.09.2009

    Käsittely päättynyt 12.04.2011
    Käsittelyvaiheet 25.09.2009 Ilmoitettu asia valiokuntaan saapuneeksi.
    Käsittely
    25.09.2009 Päätetty lähettää asia verojaostoon (VeJ)
    12.04.2011 Todettu asian käsittely valiokunnassa rauenneeksi.
    Päivitetty 13.04.2011 15:49:08


    EI tuo adressi kerännyt nimiä puolesta kuin 1080 kpl !
     
  6. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Meinasin tätä hommaa...
     
  7. kepak

    kepak 2nd gear

    ei varmaan löydy sellasta joka osaa pykälä viidakkoa....
     
  8. arskazone

    arskazone Double Gearhead

    Morjens,
    Olisi ollut hienoa jos tää asia olis edennyt ja saanut tuulta purjeisiin
    mutta ei.Heti kärkeen alettiin 'vääntää pulttia jakoavaimella' vääriin
    jenkoihin elikkä aprikoida-mikä on harrasteauto...
    Omasta mielestäni se voi olla melkein mikä vaan,jos sitä käytetään vuodesta
    3-6kk max.Mutta kun lakialoitteen sijaan alettiin kusemaan omaan pesään,ei
    kai se tästä miksikään muutu,antaa 'viisaampien' sitten päättää/säätää mikä harrastajille 'parhaaksi'.
    Jälkiviisaus on sitten ainoa viisaus mikä jää?!Lisäksi aina voi harrastaja
    tuudittautua uneen kelaten että Jyrki & Jutta on varmasti sijoittanut ne
    maksetut €urot sinne Kreikan/Espanjan/Portugalin huono osaisille,meillä
    kun moisia ei ole..
    t: Arska
     
  9. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Ihan veroteknisistä syistä tuskin ikinä toteutuu ??
    Valtion pitää saada muutama miljardi verotuloja aina autoilusta, mistäs muualta tulisi? Jos olisi harraste ajoneuvoluokka, 3-6kk ajoajalla,
    niin kaikki haluaisivat sitten autonsa harraste autoiksi. Eikö
    Toijjota varis kuskikin sanoisi, käytän varistani lintubongauskiin vain ajan 6kk kesäisin ristiin rastiin suomea ympäri, lintuhavantoja tekemässä.
    Ainoa tapa olisi tätä viedä eteenpäin niin, että pysyisi tarjoamaan verottajalle jotain mikä korvaisi harrasteautoista poistuvat verotulot.
    Nyt on jo 40000 museorekisteröityä ajoneuvoa, milloinkohan
    veroedut niistä poistuu ?

    Pitää tyytyä vaan +30 vuotta vanhaan alkuperäisen oloiseen autoon, & fiksaa se mr kelpoiseksi.

    Jos pitää customilla ajaa, niin mun ratkaisu oli 58 edsel,
    sitä ei tarvii kustomoida, on tehdas kustomi.
     
  10. B 50

    B 50 Gearhead

    "Pitää tyytyä" on harvinaisen osuva sanamuoto. Tehdas kustom taas paradoksi. Mutta kyllähän se on tosi että valtio pitää tuloistaan kiinni ku lakkovahti paperitehtaan portilla.
     
  11. arskazone

    arskazone Double Gearhead

    dodi,luetun ymmärtämisessä jälleen hankaluuksia.Ei kerennyt kissaa sanoa
    kun jo aprikoidaan 'mikä on harrasteajoneuvo',tää on mahdoton yhtälö,ei
    Suomessa sarvikuonojen maassa mikään,edes ajatus etene.i R.I.P.
    t.Arska
     
  12. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Juu ja me itse kailotetaan heti alkuun ettei onnistu, noin niinkuin varmuuden vuoksi. Ja ollaan huolissaan valtion verotuloista enemmän kuin verottaja taikka hallitus..

    En mä nyt välttämättä haluis päästä halvemmalla, mutta olisi hienoa jos saisi itse päättää ajopäivät ilman että koko ajan tarvitsee vekslailla käyttöönottoja ja bonussiirtoja.

    Harrasteauton määritys kannattais pitää väljänä ja antaa verottajan murehtia väärinkäytöksistä niin vois tulla kannatustakin. Oma into ajaa meidän merkkikerhoa FHRA:n jäsenkerhoksi hiipui siihen, että harrasteauto määriteltiin jo alkuun kovin amerikkalaislähtöisesti, eli rajusti muutettu ajoneuvo. Köyhillä euroharrastajilla on lähinnä kesäautoja jotka kelpaa ihan sellaisenaan tai vähän tuunattuina, rahat tai halu estää niitten MR-kilvityksen isommista muutoksista puhumattakaan.

    25 vuotta ikää ja auton tarkistus jonkin autokerhon toimesta. Mitä muuta siihen muka kaivattais? Muutama nurkkaspurgu tai kitaransoittaja varmaan pistää vanhan mersun tai volvon tuonne veronkiertosyistä, so what? Ajetaan nyttenkin mielettömästi käytöstäpoistetuilla eikä koko systeemiä olla paniikissa romuttamassa, näin niissäkin romuissa olisi edes voimassaoleva vakuutus. Aina joku pääsee siivellä, ei sitä pidä kammoksua, se on elämää. Täydellistä ei voi olla koskaan. Ikäraja kuitenkin rajaa perusduunarit hyödyntämästä tätä väärin. Koska auton korjaustaidot alkaa oikeasti olemaan katoavaa kansanperinnettä, taatusti tavalliset ihmiset ei ala joukolla hankkimaan 1985-vuoden autoja arkiajoon säästääkseen muutaman euron. Mitä ne naapuritkin sanoo..

    Siltikin, nykysysteemi on mulle ihan toimiva ja harrasteautoilijalla on käytännössä kuitenkin suomessa hyvät oltavat moneen muuhun maahan verrattuna.
     
  13. oksasaha

    oksasaha 1st gear

    Niimpä onhan se hienoa että toiset on niin rikkaita ei tarvi alennuksia ja bensaakin vois nostaa vaikka 5E litra.

    Siltikin ois hyvä jos sarvikuonoja ois vähemmän ja leijonia enemmän.
     
  14. arskazone

    arskazone Double Gearhead

  15. Lassard

    Lassard Gearhead

    Tarkistin tuon ja näyttäisi, että demokraattinen päätöksenteko ei toimikaan niin öljyttynä - jos tulee lakiehdotus, joka "ei nappaa", niin jätetään se pöydälle roikkumaan ja se raukeaa vaalikauden loputtua.

    FHRA:n pitäisi olla se taho, joka on tälläisten hankkeiden nokkamiehenä, mutta siellä taitaa olla muuta tekemistä.
     
  16. ohc205

    ohc205 1st gear

    Poistetaan käyttövero ja käyttövoimavero kokonaan kaikilta autoilta ja korotetaan bensiinin ja dieselin verotusta sen verran että tämä verotuotto pysyy samana.

    Silloin jokainen maksaa vain sen mukaan kuinka paljon oikeasti ajaa.

    Tällöin päästään kaikista ongelmista että mikä on harrasteauto ja kuinka paljon sitä saa käyttää jne.
     
  17. ohc205

    ohc205 1st gear

    Vuotuisen käyttömaksun tuotto 330 miljoonaa euroa jaetaan vuosittaiselle bensiinin myynnille 2240 miljoonaa litraa, niin saadaan tulokseksi, että bensiinin litrahintaa pitäisi korottaa 14 senttiä, jos käyttömaksusta luovuttaisiin kokonaan.
     
  18. FurYousFemale

    FurYousFemale 1st gear

    Auton käyttöverohan on selkeästi piiloveroa auton omistamisesta. Näennäisesti on annettu nykyään ymmärtää että vero olisi siitä kun ilmakehän otsonikerros tuhoutuu kun me täällä Suomessa vähän huristellaan autoilla.
    Perustuuhan veron määrä päästöihin ja vanhoilla autoilla kun ei päästölukemia tiedetä vero määräytyy painon mukaan ja varmuuden vuoksi verot ovat tietysti korkeammat kuin uudempien autojen.
    Vähän niinkuin rangaistaan siitä ettei ole tukenut autoteollisuutta ja ostanut uutta autoa josta sitten taas valtio kostuisi autoveron kautta.

    Monella autoharrastajalla on useampi auto samaan aikaan vakuutuksessa ja jokaisesta menee oma käyttöveronsa vaikka tuskin niillä kaikilla samaan aikaan pystyy maailmaa saastuttamaan. Eikö yksi ns. käyttövero per autonomistaja voisi riittää. Pian varmaan poistuu sekin että käyttöverokin katkeaa siksi aikaa kun auto on väliaikaisesti pois vakuutuksesta.

    Minusta kyllä koko auton käyttövero voitaisiin poistaa ja otettaisiin sitten vaikka takaisin varallisuusvero.

    Harva harrastus tuo näin suoranaisesti verotuloja valtion kassaan kuin autoharrastus. Tuleehan siinä vielä bensankin mukana arvonlisäverotuloja (vuoden alusta nousee 24 prosenttiin).
    Bensan hinnannousuillekaan ei loppua näy ja tunnetusti etenkin nämä ameriikan harrastepelit eivät ole niitä kaikkein pienikulutuksellisimpia.

    Miksi siis juuri autonomistajat ja autoharrastelijat erityisesti joutuvat näin selkeästi osallistumaan valtion kassan täydentämiseen.

    Siitä vaan vaikka golfaajillekin nurmikkovero ja pitsinnyplääjille knypylävero. Liikuntapalvelujen alv:n voisi nostaa yleiselle alv-tasolle (9->23) samoin esim pääsylippujen verokannan korotus. Ja autottomille joukkoliikennevero.
    Kai ne siellä valtionvaraministeriössä osaisivat hyvin keksiä noihinkin veroihin hyvät perusteet.
    Ja tietysti sanottaisiin että nämä ovat vain väliaikaisia veroja kuten auton käyttöveronkin piti olla...


    :argue:
     
  19. fury poika

    fury poika 3rd gear


    Jos asia oikeasti on noin yksinkertaista ja helppoa niin ilmanmuuta sitten noin olisi tehtävä.
    Mutta miksei näin olisi jo?
     
  20. nixon

    nixon 3rd gear

    Maassa maan tavalla!
     

Kerro tästä muillekin!