Missä kaikki jenkkifarmarit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ripe, 11.10.2009.

  1. rapis

    rapis 1st gear

    onko sielä siis erillinen rele , missähän se suunnilleeen sijaitsee. Jos vaikkka sais omastakin toimiin. (niin ja kyse letukasta) :eek:
     
  2. DD6

    DD6 Gearhead

    Jes. Siinä moottorin vieressä oleva relemötikkä viewtopic.php?f=10&t=108291

    Tuon näköinen
    [​IMG]
     
  3. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mulla on sellanen motonetin letkuklemmarimeisseli joka on näihin just passeli. Minust se on "kutonen". Seiskal aukee sit ne isommat.
     
  4. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    se on 1/4" elikkä 6,3mm... jos sulta löytyy semmonen hylsy mihinkä nuita ruuvauskärkiä laitetaan kiinni niin se on just eikä melkein oikeen kokonen, eli joku tämmönen http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... din-10104/
     
  5. 1Elvis

    1Elvis 3rd gear

    Kaikki farmarit on purettuna Topilla. Toivotutosat oy.
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kaks pitkäkattoa jokapäiväisessä ajossa ja kolmas pitääs käydä leimaamas 8) 8) ja onhan meillä yks vani liikenteessä ja toinen työn alla 8) Ei ne kaikki ole vielä ONNEKSI paalissa.
     
  7. Inline

    Inline 1st gear

    Tuli ostettua eka jenkki koskaan vaikka sellasta ain halunnu,
    talviautoks STW Caprice ~85
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Peukkua!
     
  9. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Nonniih aikasen kylmee ilmoo.. Sopiva ölppä olssin 307? 10w30 moniaste tuntuu pikkasen jäykälle. 15w50? JA ei missään nimessä synteettisiä hienostolitkuja ;)
     
  10. Banzuik

    Banzuik Double Gearhead

    molemmat talviunilla lämpimässä hallissa
     
  11. ilu

    ilu 1st gear


    Älä nyt täällähän on nimenomaan overdriven kaikkitietävät viisaat sanoneet et vanhaankin koneeseen parasta on täyssynteettinen öljy muut on kivikaudelta ajalta jolloin ei tiedetty parempaa olevan, mutta nyt on huippu öljyjä ja jos ne ei koneessa pysy niin ei se öljyn vika ole.
    Mä ajelen ite kompromisilla semisynteettinen 10w-40 + STP.
     
  12. herrakani

    herrakani 1st gear

    Just olis lähtemässä oma käyttöajoon parin viikon nikkarointien jälkee.
     
  13. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Mulla pyörii mun muistaakseni jotkut perus ölpöt, oisko 5w-40? Olenko nyt tehnyt vääryyttä?
     
  14. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Tässäkin öljyasiassa on kaksi eri näkökulmaa.
    Vois kyllä toki laitella synteettiset öljyt. Mitäs stp ainetta laitat päälle?
    Viimesestä öljynvaihosta onkin jo melkein 500km, mutta se olikin tälläinen puhdistusajo kyseessä. Seuraavilla öljyilla ajan ainakin 800km. Sen siitä saa kun ostaa linttakäytöstä ja ilman huoltoa olleen farmarin, mut en nää sitä paheena vaan pikemminkin hyvänä puolena.

    Kannet kyllä vaatisi apua, talvipakkasessa en kyllä haluu ruveta niitä vaihtelee.
     
  15. ilu

    ilu 1st gear

    Sitä vanhaa perinteistä sinistä, oli ennen selasessa tölkissä ja nykyään muovipurnukassa.
    Öljyt oon aina vaihtanu keväällä ja sit vuoden päästelly menemään.
    STP:tä on tullu käytettyä jo -80 luvulta asti ja hyvin on väljätkin paskakoneet toimineet vuosia, tämänhetkinen paska kulkenu jo 18 vuotta vaikka olis kuulemma viisaiden mukaan vaatinu koneremontin jo silloin 18 vuotta sitten :D
     
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuohon öljyasiaan löytyy kommentteja puolesta ja vastaan.
    Hydraulinostajien toimintaongelmilla on perusteltu ettei synteettisiä kannata käyttää ja nimenomaan siitä syystä, että synteettiset kutistaa tiivisteitä.

    No sitten eräästä luotettavasta lähteestä olen saanut tiedon, että noita synteettisiä öljyjä on periaatteessa paria erityyppiä, erilaiset valmistustavat. En niistä selitä, kun en enää itsekään muista.
    Mutta toinen on se ei suositeltava vanhoille tiivisteilla ja toinen on suositeltava.
    Suositeltava valmistustapa on kuulemma ainakin Teboilin Gold S 5W40 öljyssä ja sitä löytyy muuten omankin servoletin koneesta. On niitä muitakin mutta minulle riitti tuo yksi helposti muistettava ja tuohan on ihan kohtuuhintaista synteettistä lientä.

    10W30 delvacciin verrattuna servoletin öljynpaine"mittari" tasaantui. Mineraalilla se seilasi kierrosten mukaan lämpimänä melko alhaalta melkein tappiin asti. Nyt tuolla goldilla se liikkuu pykälän suuntaan tai toiseen. Eli huomattavasti vähemmän. Eikä käryä niin pahalle.
    Mutta eihän siitä takuuta tietysti ole.

    Luulisin kuitenkin, että on tuo öljynjalostuskin kehittynyt kuitenkin niistä ajoista, kun näihin 80-luvun tai vanhempiin farkkuihin on öljysuositukset tehty.
     
  17. piikkinokka

    piikkinokka 1st gear

    Kehitys kehittyy väistämättä, silti aina löytyy niitä 70-80 luvun vaihteeseen
    jämähtäneitä, joiden mielestä ennen oli kaikki paremmin.
    Nykypäivänä on tarjolla myös vanhempiin ja hieman kulahtaneisiin
    ajoneuvoihin suunnattuja "täsmäöljyjä" joilla voi jotain pelastaa.
    Vanhemmiten ja vuosikaudet lämpötilan vaihteluille altistuneet
    tiivisteet kuivuvat ja kutistuvat joka tapauksessa, muinoin oli
    myös tiivistemateriaalit nykyisiä paljon huonompia, uskomatonta!
    Joskus suosittiin korkkia eikä sitä silloinkaan ikuiseksi tarkoitettu.
    Mm. Valvolinella oli joku yli 100 000 km ajettujen myllyjen elvytysöljy.
    Se nimenomaan notkistaa ja tiivistää jo elämänsä ehtoolle ennättäneet
    tiivisteet vaikka litku itsessään on niin synteettinen kuin olla voi.
    Tuollainen kilometrilukema ei nykypäivänä ole kuin sisäänajo mutta
    muutama vuosikymmen sitten ei kukaan halunnut ostaa noin paljon
    ajettua autoa tai sitten se piti saada lähes ilmaiseksi.
    Valvoline ilmeisesti kaiholla muistelee noita kultaisia aikoja
    koska se lukema purkin kyljessä punaisella pönöttää. Pakkaus tosin
    on saattanut vaihtua jo useaan otteeseen, en ole vuosiin nähnyt.

    Ikävää että Ilun kaltaisille ihmisille on kettuilu tärkeämpää kuin
    asiallinen kommentointi. Vaikka muut eivät olisikaan asioista samaa
    mieltä kuin hän on jo 18 vuotta ollut, ei silti tarvitse vetää herneitä nenään.
    Jostain syystä en kyllä ylläty vaikka vetäisikin koko padallisen jos
    tyyppi on se jonka näin kesällä Kouvolan raviradalla rodeineen. :eek:
     
  18. Stance

    Stance Gearhead

    Et varmasti. Talvikäyttöön tuo ensimmäinen luku saisi olla mieluusti 5w-, on notkeampaa kylmänä kuin vaikkapa 10w. 15w ölppää en talvikäyttöön laittaisi. Se laittaako sinne vanhaan 307:aan synteettistä taikka ns. mineraaliöljyä on toissijainen asia.
     
  19. G20

    G20 Gearhead

    Täältä ilmoittautuu toinen "rikollinen" :rotfl: Sattu nykyistä 307 koneista kulkuneuvoa ostaessa olemaan takahutlarissa uusi öljynsuodatin ja viiden litran kannu 5W-30 GM:n Dexos 2 long life litkua. (kustantaa noin 25€/5l kannu mätänetissä) Noh, tulihan ne vaihdettua ja sen jäljiltä en oo vaivautunu edes muita litkuja kokeilemaan useamman vaihdon jo tehnyt ja samalla tuotteella mennään edelleen. Duunissa olis mahdollista jopa laskea hanasta Castrol 5W-30 A1 kuraa eikä maksaisi mitään mutta se tulee joka saumasta läpi(jopa paremmin suunnitelluissa nykyaikaisissa alumiinimoottoreissa).

    Niin no olihan tosta jo konkreettista näyttöä että tommonen täyssynteettinen suorastaan RIKKOO koneen kun 22 vuotta vanhat korkkitiivisteet alkoi vuotamaan venakopista. Sehän oli pieni vaiva vaihtaa kumiset tilalle.

    Ei liene huono noin jos ihan oikeesti meinaa talvella ajaa niin käyttää notkeampaa litkua vaikkakin tulee lohkolämmitintä käytettyä kun kerran sellanen on. Auton mukana tuli pinkka huoltohistoriaa ja vehkeeseen oli pidemmän aikaa vaihdettu kaksi kertaa vuodessa öljyt vaikka ajoa oli tullut vain n.2000km vaihtovälillä. Venttiilikopat oli sisältä täysin puhtaat samoin keinuvivut kun vaihtelin koppiin tiivisteet. :wink:
     
  20. Inline

    Inline 1st gear

    Jepa, nyt ehitty muutaki enstuntumaa kun hakumatka ottaa.
    Onhan tuo nyt järkyttävästi mukavempi auto ku Volvot joita
    ennen ollu, oon ainaki toistaseks ihan myyty jenkeille, eikä kulutuskaan
    mikään järkyttävä oo, vei noi vanhat volvotki sitä melkei samaa tahtii.
    Saatika niitä ei te mieli kenkiä toisin ku tätä suoralla putkella :D

    Ei muutaku talviöljyt alle ja kovaa ajoa auringonlaskuun,
    ei kaduta ostos 8)

    Kylälläki ehtiny jo pahennusta herättää, ja taloyhtiön PJ yks kyylä mummo
    joka kerta kurkkii ikkunoista, nytki heräs ku tulin vaa pihaa
    ku sen kämppä sattuu olee parkkiksen kohal ja se caprice ei siihen
    kerrasta taitu :D Katteli sälekaihtimie välistä :D
    Huoltsikallaki oli amikset suu pyöreinä kusilaitupulkkien kaa 8)
     

Kerro tästä muillekin!