Jäähdytysjärjestelmän paine bar/kpa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja timppa, 29.11.2004.

  1. timppa

    timppa Gearhead

    Paljonko painetta on yleensä, ajattelin koepainaa lämppärinkennon rykipumpulla ennen asennusta ettei ole vuotavia juotoksia, kun jouduin vähän muokkaamaan.

    (Oletetaan että syylarinkorkki on kunnossa ettei vain toimi oravaerottimena...)
     
  2. Swinger340

    Swinger340 1st gear

    Yleensähän näissä syylärinkorkki on 14 - 18 Lbs:ää, eli n.0.96 - 1,24 Baria. Riittää varmaan paineistus n.1,5 Bariin, ei siellä normaali tilanteessa pitäisi isompaa painetta olla.
     
  3. svt

    svt 1st gear

    Kysymys liittyen jäähdytysjärjestelmän paineeseen;

    kyseessä on jäähdytin, jossa ei ole paisunta- tai ylivuotosäiliötä eli nestetaso on tarkoitus täyttää hieman syylärin kaulan alapuolelle siten, että kennot ovat peitossa. Hieman korkin alapuolelta syylärin kaulasta lähtee ylivuotoputki/-letku joka työntää ylimääräiset ulos paineen kohotessa liiaksi (vastaavan tyylinen rakenne kuin kuvassa)

    [​IMG]

    Nyt kun koitin puristella syylärin ylä- ja alaletkua korkin ollessa paikallaan ja auton sammutettuna niin huohotus vaan kävi ylivuotoputkesta. Ei kai sen näin kuuluisi toimia eli "hengitellä" vapaasti, koska jos olettaa, että paine järjestelmässä nousee niin ilma karkaa heti ylivuotoputken kautta?

    Eikö systeemin pitäisi toimia niin, että kuvassa näkyvä ylivuotoputki sijoittuu painekorkkiin nähden siten, että kun paine käy liian suureksi, korkin jousi puristuu kasaan ja vapauttaa ilman/nesteen pääsyn ylivuotoaukolle ja sitä kautta ulos järjestelmästä. Oikein toimiessaan järjestelmä ei siis "hengittäisi" ja kaulassa oleva ylivuotoputken suuaukko sijaitsisi painekorkin alapinnan yläpuolella?
     
  4. Caideman

    Caideman 1st gear

    Juurikin niin. Sulla on korkki sökö... Uutta kehiin vaan.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Mistäs tuollaisia letku korkkeja saa ja paljon kustantaa?
     
  6. KPS

    KPS 3rd gear

  7. svt

    svt 1st gear

    Tässä ihmettelin juuri korkkiani ja oli niin ehjän näköinen, että oli pakko alkaa selaamaan nettiä. Täältä; http://www.centuryperformance.com/cooli ... asics.html

    löytyy juttua "suljetun" ja "avoimen" jäähdytysjärjestelmän toiminnasta ja se mukaisesti avoin järjestelmä (ei paisuntasäiliötä) hengittää eli toimii ilmakehän paineessa kun konetta ei kuormita.

    [​IMG]

    Eli kuvan korkeista alemmassa (samanlainen kuin minulla) tuo alin lautanen roikkuu vapaasti kun koneen käynnistää kylmänä. Vasta äkillinen lämpeneminen/paineen nousu sulkisi lautasen minkä jälkeen järjestelmän paine alkaa nousemaan ja paineen noustessa liian korkeaksi suurempi jousi antaa periksi? Käy muuten järkeen, mutta en tajua miten se paine pääsee ikinä nousemaan jos lautanen roikkuu lähtötilanteessa alhaalla ja päästää paineita sitä mukaa pihalle kun sitä kehittyy?

    The normally open type cap is what is called a pressure vent type cap. This vacuum valve hangs freely on the pressure valve and is equipped with a small calibrated weight. Under light operating conditions, the cooling system operates under no pressure (atmospheric). Should fast heating or overheating cause a quick expansion or boiling of the coolant, the escaping pressure or steam will activate the vacuum valve to close. The cap then operates the same as a constant pressure cap. When the engine is turned off and cools down, the vacuum valve again returns to the open position.
     
  8. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Painehan nousee kun antaa koneelle kierroksia. eli v-pumppu pyörii nopeemmin. Eli kylmänä kun käynnistää ni se on tietyn aikaa auki. Sitten ku termari aukeaa ni pääsee syylärille enemmän painetta ja "lautanen" napsahtaa kiinni. Sehän on että tossa avoimessa pitäs olla ns. juoru lähtö tossa jousen kohdalla. Näin niiku maalaisjärjellä..
     
  9. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Ja vanhan jäähdytinkorjaajan kertomana ei painetta pitäs olla yli 1.5bar. Ja siis se korkin paine perustuu juurikin termarin avautumiseen. sitä varten koneissa on "hullunkierto" ettei pumppu kavitois ja vesi kiertäs läpöjä kerätessään koko koneessa. Viisammat taas korjatkoon.
     
  10. svt

    svt 1st gear

    Eiköhän nää vastaukset riitä. Täytyy testailla keväällä, että korkki sulkeutuu auton ollessa käynnissä.
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Lämppärinkennon paineistin n.2 bar tuossa kun reikiä paikkailin. Kesti sen joten kestää varmaan käytössäkin.
     

Kerro tästä muillekin!