A604 / 41TE välityksistä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja dogge, 18.12.2012.

  1. dogge

    dogge 1st gear

    ajattelin laittaa -96 3.3l grand caravaniin -96 3.8l T&C:n vaihdelaatikon.
    luullakseni laatikot ovat täysin identtisiä, paitsi välitys on eri.
    tällaista tietoa löysin:

    41TE Final Drive :
    3.3L = 3.62
    3.8L = 3.45

    tästä seuraisi se, että 3.3l kone pyörisi hiukan alemmilla kierroksilla.
    onko tällä muuta vaikutusta, kuin nopeusmittarin pieni heitto?

    ajotapani on rauhallinen ja ajan paljon moottoritietä. lisäksi käytän autoa pakuna, joka on yleensä tyhjillään, joten auto on käytännössä kevyempi.
    luulisin, että bensankulutus saattaisi matka-ajossa pudota hiukan.

    mitäs mieltä olette tästä? onko huono vai hyvä idea?
    kysehän on varmaan pitkälti kiinni siitä, riittääkö koneessa vääntöä hiukan alemmilla kierroksilla.
    mitä muuta mun täytyisi ottaa huomioon? liittimet ja pulttienpaikat pitäisi olla täysin samat molemmissa laatikoissa.
    tuleeko laatikon ohjauksessa jotain ongelmia vastaan? pitääköhän lisäksi vaihtaa jotain elektroniikkaa? tuonhan pitäisi olla itsestään oppiva kyllä..

    olen kiitollinen kaikista vastauksista!
     
  2. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Ei muuta ongelmaa lootan vaihdossa, mutta sen olen huomannut että näissä elektronisissa 41TE/42LE laatikoissa menee ylivaihde suuremmalla välityksellä niin ajoissa päälle, että saattaa ottaa lämää siitä. Mulla loksahtaa lootassa OD päälle 40km/h taajamassa ja jo ujeltaa.
     
  3. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Ainakin toi meillä oleva 3.3 `93 Voikku on kyl sellaanen ettei siihen enää loivempaa välitystä toivo kun tuntuu että turbiinilukon kytkeytyessä kierrokset menee jo "liiankin alas".

    Eihän ton matka-ajossa luulis tollakaa lootalla vievän yli 10 L/100 km?
     

Kerro tästä muillekin!