Mitä jos ei tee omistajanvaihdosta 7vrk kuluessa kaupoista?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Joe1, 15.6.2008.

  1. pekka.j

    pekka.j Gearhead

    Re: Mitä jos ei tee omistajanvaihdosta 7vrk kuluessa kaupois

    On, jos se vaan on edellisellä omistajalla ollu kunnossa.

    Yks mun myymä auto paloi seuraavana päivänä ja mun vakuutus maksoi leikin. Omavastuu meni uudelle omistajalle, mutta tais silti jäädä voitolle...

    Ja TOYOPETille: jos auton olet myynyt, mutta se on vielä sun nimillä ja menet sen hakemaan tai vaikka poistamaan rekisteristä ihan vittuilun vuoksi, niin syyllistyt petokseen.
     
  2. raimo3500

    raimo3500 2nd gear

    Re:

    näin myös kävi täällä, torstai iltana en ehtinyt ja perjantai aamuna olikin jo 8vrk. eli to kaupat ja seuraavan viikon pe jo liian myöhäistä, n. 35-40€ lasku tuli sitten siitä päivän ylityksestä.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: Mitä jos ei tee omistajanvaihdosta 7vrk kuluessa kaupois

    Toi 7 päivää on ainoastaan vakuutuksien takia, jos ei konttorille ehdi niin soittoa vakuutusyhtiöön että saa sen laitteen vakuutuksiin ennen seitsemättä päivää.
    Se lasku tulee muuten jostain liikennevakuutusvirastolta eikä Trafilta/Akelta.

    Rekisteröinnin voi hoitaa myöhemminkin.
     
  4. Razorass

    Razorass 1st gear

    Re: Mitä jos ei tee omistajanvaihdosta 7vrk kuluessa kaupois

    Onpa aika turha topicci.

    Jos ostaa auton niin pitää tehdä se rekisteriilmoitus 7pv sisällä.
    Samalla kun sen tekee niin ottaa vakuutuksen. TAI tekee liikenteestä poiston.

    Jos nämä yksinkertaiset asiat tuntuvat ylitsepääsemättömiltä niin kyllä se vaan pitää kulkea julkisilla tai KÄVELLÄ.

    Ei ole 1 tai 2 kertaa kun Poliisi on soittanut keskellä yötä "Sulla on tämmönen auto.." kun olen sen jollekin bensalenkkarille tai aloittelevalle tötterötukalle myynyt, eikä sitä ole vakuutettu tai tehty omistajan vaihdosta. Joka kerta mulla on ollut tasan tiedossa kuka sen rakkineen on ostanut sotua ja osoitetta myöten, myyntiilmoituksen teen toki aina mutta sepä ei ilmeisesti näy rekisteritiedoissa tai virkavalta ei osaa sitä lukea.
     
  5. phaloon

    phaloon 1st gear

    Re: Mitä jos ei tee omistajanvaihdosta 7vrk kuluessa kaupois

    ^Kävin just konttorilla kun uusi omistaja oli "unohtanut" käydä rekisteröimässä myymäni ajoneuvon. Yleensä en itse tee myynti-ilmoitusta, mutta nyt jostain syystä tarkastin ko. ajoneuvon tiedot Trafista. Täytyy näköjään jatkossa olla tarkempana. Onneksi oli luovari.
     
  6. sami

    sami Gearhead

    Re: Mitä jos ei tee omistajanvaihdosta 7vrk kuluessa kaupois

    Mitään sanktiota EI tule jos teet rekisteröinnin 7 päivän sijasta vaikka 10 tai 100 päivän kuluttua. Liikennevakuutuskeskukselta tulee hyvitysmaksu jos et ole ottanut VAKUUTUSTA 7 päivän kuluessa ostamaasi kehon liikuttimeen.
    Tuo vakuutuksen ottaminen onnistuu ihan puhelimessa jos luottotiedot on kunnossa.

    Siis tärkeintä on ottaa se vakuutus ajoissa.
    Toki suotavaa on se rekisteröintikin tehdä mahdollisimman pian niin myyjän vakuutusyhtiö saa tiedon omistajanvaihdoksesta.
     
  7. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    Re: Mitä jos ei tee omistajanvaihdosta 7vrk kuluessa kaupois

    eihän tää turha oo,oli sullakin asiaa :D
    mä en vaan kerenny hoitaa omaa asiaa ja sitä paitsi rahallahan siitä selvisi :wink:
     
  8. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Re: Mitä jos ei tee omistajanvaihdosta 7vrk kuluessa kaupois

    Se vaan ei ole aina edes itsestä kiinni...
    Ite ostin auton tämän kuun 15.pvä lauantaina, autossa oli loppuvelkaa jonka halusin maksaa heti pois, luovaria en siis saanut mukaan kun se on rahoitusyhtiön hallussa.
    Niinpä sitten maanantaina 17.pv puhelin kouraan aamulla, soitto rahoitusyhtiöön ja lähettivät tekstiviestillä maksutiedot, maksoin loppuvelan ennen ruokatuntia jo aamupäivällä.
    No eipä niillä mikään kiire ollut asiaa hoitaa, torstaina 21.pv olivat luovarin kirjanneet ja laittoivat sen 2.lk postina minulle. No sattuipa tietty nuo pyhäpäivät tämän viikon ma-ti-ke, joten paperit tuli torstaina, ja tämä torstai oli siis se 7. päivä.
    Tässä kohtaa sitten tein henkilökohtaisesti "rikoksen", eli olin joulua viettämässä kotipaikalla. Kämpille tulin tänään perjantaina, paperit postilaatikosta ja samantien konttorille tekemään omistajanvaihdos, mutta tämähän oli jo 8. päivä...
    Vakuutuksen toki otin autolle heti oston jälkeen netissä.

    Jos tuosta jotain sanktioita tulee, niin pitänee soitella Sveean pojille / laskun lähettäjälle että kuka maksaa mitäkin (todennäköisesti tietty minä perus kansalaisena maksan kaiken).

    Jos ihmiselle langetetaan tällainen velvollisuus, niin olisi hienoa jos edes pyhäpäivät osattaisiin vähentää siitä 7 päivän deadlinestä, mutta eipä taida täällä sarvikuonojen maassa onnistua...
     
  9. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    Re:


    Mun käsitys on, että kilvettömälle autolle ei voi tehdä minkäänlaisia ilmoituksia. Eli vasta rekisteröinnin jälkeen saa omistajatiedot ajantasalle.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Re: Mitä jos ei tee omistajanvaihdosta 7vrk kuluessa kaupois


    Mites jos olet jenkeissä ja ostat tietämäsi auton puhelimeen?
    Kipaisetko paikalliseen akeen tekemään ilmoituksen?
    Tai ostat auton lauantaina aamulla ja illasta on lentoliput ranskaan jossa hotellit ja kaikki, soitatko sinne, että tulen vasta tiistaina kun ei sunnuntaina ole kats.asemat auki?


    Kyllähän se hyvä tietää on, että puhelimitse voi vakuutusyhtiöön homman hoitaa.
    Ja en itse tiennyt, että siitä jotain helvetin sanktioita tulee vaikkei ajaisikaan autolla jos perjantai illasta teen kaupat auto jää pihalleni seisomaan ja itse lauantaina menen viikoksi stadiin ja palaan lauantaina niin on 9 päivää selällään :mad: ja laskunpaska tulee vaikka auto ei ole liikkunut metriäkään kun kone on takakontissa :rotfl:
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: Mitä jos ei tee omistajanvaihdosta 7vrk kuluessa kaupois

    Joitain asioita kannattaa selvittää etukäteen, ettei tule turhia laskuja.


    Miten ostetaan tietämättä puhelimessa auto?
     

Kerro tästä muillekin!