OLDS 307=laiska?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja murrosnivel90, 9.10.2012.

  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    Voishan sillä vaijerikäyttöisellä Civicilläkin ajella, pääsis helpommalla :wink:. Jenkkiin kuuluu automaattirikastin. Mun mielestä.

    ^^Löytyy peruskorjattu 307:n kaasari, hinta noin 300€. Halvimpiahan nämä ei tosiaan ole kun osiin menee kunnostettaesa jo se lähes 150€.
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    Oho?
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Korjaussarja noin 60€, alipainekello noin 28€, TPS noin 30€, rikastimen sähkövastus noin 30€ (hinnat muistista poimittuja) eli tosta jäisi sellanen vajaa 150€ kaasarille ja neljän-viiden tunnin töille koeajoineen ja säätämisineen. En kyllä tuolla hintaan viittisi alkaa.
    Tuo on ehkä maailman edistyssellisin kaasari, kyllä sillä arvonsa on vaikka ne meillä yleensä onkin harrastekohteina noissa halveksituissa piilofarmareissa.
    Ja se rikastin kuluu toimia pakkasillakin siten että kun pari kertaa painaa kaasun pohjaan kylmänä ja sitten kone käynistyy ilman kaasua ja jää käyntiin kaasupolkimella kikkailematta vaikka kytkee vaihteen päälle. Riippuu toki moottori- ja vaihteistoöljyn jäykkyyksistä kylmänä.
     
  4. herrakani

    herrakani 1st gear

    Aa ok, mä en muista et olis ikinä joutunu vaihtaaa muita kun ton korjaussarjan ja sit jotai neuloja ja hangereita. Siksi hinta ihmetytti. Mut mä oonki vaan pihatievirittäjä, saatan pilkkoa vaikka koko ryypyn pois kun en tartte moisia.
     
  5. DD6

    DD6 Gearhead

    Seossolenoidi kivijalkakaupasta satkulla.
    TPS:n kanssa saa olla varuillaan, uusi osa pätki.
     
  6. buick87

    buick87 1st gear

    Tervehdys, tuli ostettua tuollainen buick le sabre farmari1987, ja muutama asia askarruttaa. Mikähän mahtaa olla Bensan kulutus noin yleisesti? Autoon on tehty täydellinen koneremontti ja kaasutin vaihdettu ilmeisesti eriin, kun on manuaali imu. Laatikko luistaa jonkin verran. Kulutusta en ole sen kummenmin laskenut mutta arvelisin seka ajolla 15-20l väliin? Laatikko tullaan korjauttamaan ja ehkä peltisarjat laittelen. Auto toimii hemmetin hyvin ja on mukava ajaa jos ei välitä tuosta lievästä laatikon luistelusta :odroll: Tarkoitus olisi pikku panostamisella saada mukava käyttökiulu. Onko tuo kulutus mielestänne kova?
     
  7. tahvo-

    tahvo- 3rd gear

    Ei tuo minun mielestään mikään iso kulutus ole. Ainakaan näin talvella. Oma -85 buik on söi kesäsemmillä keleillä sitä ~15l. Nyt menee tieten yli 20
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Matka-ajossa sellainen 10-12l/100km on mahdollista, mutta kun on painava auto ja kaasarilla varustettu, niin kaapunkiajo voi olla todella paljon enemmän riippuen mm. pysähdysten ja kylmäkäynnistysten määrästä.
     
  9. buick87

    buick87 1st gear

    Näin itsekkin arvelin, kumminkin kyseessä painava lotja.
     
  10. buick87

    buick87 1st gear

    Kerrotko minkälaisilla toimenpiteillä saapi kulutuksen noin alhaalle jopa tienpäällä :odroll: toki oma ajotyylikin siihen vaikuttaa, ite ajelen aika reippaalla kaasulla kun muuten ei taho pysyä liikenteen virrassa mukana. Peltisatsit ja jotain pieniä pulttaa kiinni muutoksia oon moottoriin meinannut tehdä. Vaikka eihän toi minun buikki mikään raketti ole. Mieleen tulee lähinnä 200 diesel mersu automaatilla :D
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Alkuperäinen rochester tietsikkaohjattu kaasari, jossa myös kaikki hilppeet kunnossa. Sytytys ajoitettu kohdilleen ja alkuperäinen loota Th2004R, jossa myös lukkoturbiini pelaa. Sitten ajellaan sopivasti ennakoiden. Menee noihin lukemiin vaikka sen alkuperäisen 307:n tilalle olisi vaihdettu 350:n. Ja kyllä sen maantiellä pitäisi mennä likimain tyhjäkäyntiä hörsköttäen eli niinsanotusti sukkasillaan. Ei juuri tarvitse kaasupoljinta painaa.
    Pakuversion 80km/h kattonopeudella yleisellä 2:73:1 perävälityksellä ja 235/75-15 renkailla kierroksia on aavistuksen päälle 1000 koneessa. No piti se laskea eli teoreettisesti 1060rpm@80km/h. Ei siinä pitäisi tarvita kaasua paljon painella ja jos suorituskykyvertailussa joutuu 200:een mersuun vertaamaan, niin sitten on kyllä jotain pahasti pielessä.

    Ei se raketti ole tuollainen buickki mutta meneehän se nyt ihan eri malliin kuin pikkumersu.
     
  12. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Korjauta se loota ja mittaa kesällä kulutus, sitten saat lukemia, joilla voi jo elvistellä essolla volvo-miehille. Nämä vanhat kaasaripelit ovat tosiaan tarkkoja oikean jalan asennosta. Rajoitusten mukaan ajellessa (varsinkin sen rajoituksen, joka löytyy takaovesta), leppoisasti keinuessa kulutus pysyy mullakin matka-ajossa 10l, kaupungissa 12l kieppeillä sadalla kilsalla. Sitten kerran piti pysyä työsuhde-audin perässä, niin kulutus nousi heti tuonne mainitsemiisi lukemiin.
     
  13. buick87

    buick87 1st gear

    Ok. Täytyy lähteä siitä et korjautan tuon laatikon ensin. Tottakai oma ajotyyli vaikuttaa huomattavasti kulutukseen. kaverilla on farmi chevy ja 10-15 väliin on sekaajolla kulutus. Tuo laatikko vaikuttaa melkoisesti itellä, mutta pikkuhiljaa laittelen/laitatan kuntoon tuon. Uskon et pikkupanostuksella, säädöillä ja huolloilla tuosta tulee miellyttävä kiesi.
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kulutkseen vaikuuttaa ajotyylin lisäksi monet asiat. Jopa öljyt ja renkaat jarruista puhumattakaan. Itse en kyllä kympin kulutuksiin ole päässyt, se vaatii jo pihiä ajotyyliäkin, mutta tuo noin 12l/100km on omakohtaista kokemusta. Mutta tuo oli auto jossa oli alkuperäinen moottorinohjaus toimivana ja katalysaattori tyhjennetty.
    Mutta silloin kun siinä oli tps-ongelma (kaasuasentotunnistin pätki), tukkoinen katalaysaattori ja sytys myöhäisellä, niin kulutus oli aina yli 15l/100km matkassakin ja oli todella laiska.
     
  15. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Tästä vois ymmärtää että tuon vaijerin tarkoitus on laajempi kuin pelkkä perinteinen kick-down näissä tietsikkakoneissa?
    Alipainemodulaattoriahan tossa 200R4 lootassahan ei ole eli hoitaako tämä "kaasuasentovaijeri" osittain sen tehtävää??
     
  16. buick87

    buick87 1st gear

    Pikkusen tutkin tuota kaasutinta tuossa, ja pähkäilin että onko tuo orkkis kaasutin vai vaihdettu korvauskaasutin? Kaasuttimessa lukee: carter afb competition series. Itse kun en näistä juurikaan tiedä :oops:
     
  17. onre

    onre 3rd gear

    Ei kuulosta alkuperäiseltä :)
     
  18. ktech

    ktech 3rd gear

    on korvauskaasari, alkuperäinen ollut sähköisesti ohjattu rochester quadrajet. nyt kun siinä on mekaaninen kaasari, niin kannattaa katsoa että jakajakin on vaihdettu sellaiseen jossa alipaineella toimiva ennakonsäätö. alkujaan sekin ollut tietokoneen ohjaama. orkkis tietokonejakajallakin kone käy ja toimii mutta on laiska ja kuluttaa enemmän kun ennakko on koko ajan peruslukemissa.
     
  19. buick87

    buick87 1st gear

    Täytyypä kattoa tuo jakaja. Jos on orkkis niin täytyy vaihtaa, mietin tuossa kun se on liikkeessä tehty tuo koneremontti et jos se jakajaki on vaihettu samalla ku kaasari, mutta tiedä häntä täytyy näyttää huomenna kaverille samalla ku tutkitaan tuo laatikko
     
  20. murrosnivel90

    murrosnivel90 1st gear

    kaasareista puheen olle kertokaapa että jos ostan edel in 750cfm kaasarin niin käykö ``heittämällä tuon buickissa nyt paikallaan olevan paikalle. miten kaikki alipaine piuhat/letkut kun näkyy tuon orginaalin kylkiin tulevan muutama hassu eikä ole tietoa mikä on mikäkin.
    ja vielä että nykyinen kaasutin on just tuo perk..leen QUATRAJET
     

Kerro tästä muillekin!