kylkiputkista?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja murrosnivel90, 5.1.2013.

  1. murrosnivel90

    murrosnivel90 1st gear

    terve. kertokaapa sellanen asia etta saako tuohon mun PAKU stw buick iin vm 00.00.86 tehdä kylkiputket. eli ajatuksena alunperin oli tehdä peltisarjoja myöten koko putkisto uusiksi. mutta en ole sarjoja löytänyt tähän hätään mistään ja suunitelma muuttui siten että teen vänkärin puolelle noin puoleen väliin autoa putken ja vieläpä ilman vaimenninta.
    lisäksi jännittää tämän kuun lopulla oleva katsastus että mitähän katsuri tuumaa tuosta putkesta? onko kellään kokemusta OIKEALLA puolella olevasta kylkiputkesta?

    42 § (22.3.2001/280)
    Pakoputkisto

    1. Pakoputken on oltava siten sijoitettu, ettei sen mikään kohta ole vaarallisen lähellä polttoainesäiliötä tai -putkea. Jos pakosarjan tai -putken yläpuolella on polttoainejärjestelmän laitteita tai polttoaineputkien liitoksia siten sijoitettuina, että mahdollisen vuodon sattuessa polttoainetta voi tippua tai valua pakosarjalle tai -putkistolle, tai jos polttoaineen syttymisvaara muutoin on ilmeinen, on pakosarja tai -putkisto varustettava tarkoituksenmukaisella suojuksella.

    2. Pakoputkiston pään tulee olla siten sijoitettu ja suunnattu, ettei pakokaasuista ole tarpeettomasti haittaa auton matkustajille, jalankulkijoille tai muille tien käyttäjille. Muun kuin M1- ja N1-luokan ajoneuvon pakoputken pään tulee olla suunnattu taaksepäin tai vasemmalle. Jos pakoputki vasemmalla sivulla tai takana vasemmalla puolella on suunnattu enemmän kuin 45° vasemmalle, on sen pää lisäksi käännettävä siten, että pakokaasut suuntautuvat vähintään 45°:een kulmalla vaakatasosta alaspäin. N2- ja N3-luokan ajoneuvossa pakoputki saa olla suunnattu ylöspäin, jolloin sen tulee ulottua ainakin ohjaamon ylimmän kohdan tasolle. Pakoputken ulkohalkaisija saa olla enintään 120 mm, tai jos siihen on erityistä syytä, enintään 150 mm.

    3. Pakoputken pään ympärillä, 50 mm:n matkalla sen päästä mitattuna, on oltava vähintään 50 mm vapaata tilaa.


    ONKO tuosta säädäntö muuttunut???
     
  2. vrc84

    vrc84 1st gear

    Mun pickupissa -89 on kylkiputket molemmin puolin, kulkee siis koko helman matkan kyljessä ja takapyörän edestä käyrä sivulle alaviistoon. toimii myös läpivirtaavana vaimentajana eli pienempi reikä putki sisällä jossa villat välissä. On mennyt katsastuksesta noilla, on kyllä lämpösuojat päällä.
     
  3. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    tuo 45 asteen sääntö ei enää ole voimassa??????ennenhän se oli vaan oikealla olevassa putkessa.olen antanut itselleni luvan uskoa ettei tartte enää olla 45 alas.tai sitten oon väärässä?????
     
  4. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    Katsastajankasikirja

    01.12.1957
    pakoputken pää ei saa olla suunnattu tien pintaa vasten eikä oikealle

    01.03.1983
    Putken pään tulee olla suunnattu taaksepäin, vasemmalle tai ylöspäin. Ylös suunnatun
    putken ulotuttava vähintään ohjaamon ylimmän kohdan tasolle ja ilman ohjaamoa olevassa
    vähintään 100 cm kuljettajan istuinpinnan alimman kohdan yläpuolelle

    01.04.2001
    M1 ja N1-luokan ajoneuvot vapautettu pakoputken suuntausta koskevista vaatimuksista ARVA
    42 § 1256/92 + 280/2001

    01.01.2003
    alkaen, pakoputkiston mitoitukselle ja suuntaukselle ei erityisiä määräyksiä. Huomioitava
    kuitenkin yleiset turvallisuusmääräykset Alaki 4 §

    OHJEET
    1. Suomessa tyyppikatsastettu tai EY tyyppihyväksytty ajoneuvomalli
    Tarkastetaan, että putkisto vastaa alkuperäistä
    2 .Käytettynä maahantuodut autot ja moottoripyörät
    Sovelletaan ajoneuvon käyttöönottoajankohtana Suomessa voimassa olleita määräyksiä.
     
  5. Lintzi

    Lintzi 3rd gear

    Mä rävelsin oldsiin kylkiputket molemmin puolin viime kesänä,näytti kelpaavan syksyllä katsastaessa. Väittäsin kyllä että joku vaimentaja siel pitää olla,edes näön vuoksi,suorat putket ei välttämättä kelpaa.
     
  6. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Miksi sinne ei vaimenninta voi laittaa? Kyllä joku litteän mallin luulisi mahtuvan?
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Mulla on "pikkumustas"= Caprice classic pitkäkatto vaimentimet rakennettu 3" sivuputkien sisään. Jos katsuria kiinnostaa niin putki irti ja vaimennin huilu käteen. Ei oo tarvinnut näyttää. Tosiaan molemmin puolin 3" putki ja puhaltaa sivulle.
    Emännän "MustassaMaijassa"=Caprice Classic pitkäkatto on edellisen omistajan toimesta rakennettu yksi yhteinen putki joka puhaltaa apukuskin puolelta sivulle. Auton alla vaimennin. Ei ongelmia leimalla.
    Jos laittaa vaimentimen ennen sivuputkea alkaa olla jo suht kaukana keulasta :x Joutuu pian rakentamaan jonkun S-mutkan :odroll: että saa sivuputken lähtemään etuoven etureunan kohdalta.
     
  8. Teba

    Teba 3rd gear

    Monessa autossa sivuputket ollut ja nykyään tuntunut kelpaavan molemmin puolin. En tiä miten nyky säädökset menee mut ei mainintoja ole leimalla ollut.Aikasemmin ei kelvannut kui kuskin puolelta ja just 45 asteen kulmassa taakse päin tai alas.
    Ja nii muistelisin kans että yks vaimennin pitää olla,ei paljoa tilaa vie joku bilteman 20cm pitkä vaimennin..
     
  9. Itellä oli -77 vuoden toyota crownissa kylkiputki.

    Putki tuli oikean puolen etu ja takaoven välin kohdasta, ja osoitti oikeestaan suoraan sivulle. Ääni oli varsinkin moottorijarrulla melkonen. Ja koska kone oli jokusen kilsan pyöriny tuli putkesta muutakin kun ääntä.
    Inssi ei sanonut mitään, vaikka autoa pitkään syynäsikin. Tämä vuonna 2011.

    tossa huonokuva mutta kyllä siitä putken pään erottaa. Tossa jo vähän kääntyny taaksepäin varomattoman rotvallin ylityksen johdosta:
    [​IMG]
     
  10. nuffield

    nuffield Gearhead

    yks vaimennin per putki pitäs periaatteessa olla,mutta sekin on niin inssistä kiinni.
     
  11. Toiki on niin "periaatteessa pitäis olla" asia kun olla ja kykenee. Sillähän ei mitään väliä onko siellä putkessa mitään pönttöjä, mikäli ohiajomittauksella dB rajat ei mene rikki. Itellä meinaan on kyllä kelvannu suoratkin kylkiputket konttuurilla. Nykyää on kyl vaimentimet, kun sitä mökää enää jaksan kuunnella. :rotfl:
     
  12. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    Susta on tullut siis vanha!
    :rotfl:
     
  13. Ei se ihan hiljanen vieläkään ole, lähinnä se ku se kuullosti suorilla putkilla iha meriläiseltä. :wc:
    Tos 3min kohtiil alkaa ääninäyte tuast vempeleest. :rotfl: http://www.youtube.com/watch?v=zmjtqKKEFOw
     
  14. murrosnivel90

    murrosnivel90 1st gear




    Taitaa olla chevyn pata ku noin hyvin jauhaa? :D
     
  15. Epäiletkö, ettei oldsin huippuhyvä suttais noin? :soosoo: :rotfl:
    Joo onhaa tuas letukan pata,355. :wink:
     
  16. Herje

    Herje Double Gearhead

    Ei ne suuret tehot vaan ne huonot renkaat :rotfl:
     
    bottipoika tykkää tästä.
  17. aivan, pitää aina tuol kylilläki ajaa silosil renkail et sutii aina ko pitää elvistellä. :rotfl:
     
  18. Herje

    Herje Double Gearhead

    Hyvillä renkaill voi käydä myös näin http://www.youtube.com/watch?v=ckJ-Gog43fc :poff: Mikä meni pieleen :rotfl:
     
  19. Ei saatana, jätkät on unohtan pitävät renkaa alle.. Kun eikös ääni ollu sitä voimaa, kun kuullostaa ainaki todella RAIVOisalta. :rotfl:
     
  20. Apuva

    Apuva 3rd gear

    onkos pakoputken pituudella mitn määräyksiä esim voinko stepparista tuoda eturenkaan takaa sivulokarista läpitte?
     

Kerro tästä muillekin!