Volvon V8:n virittäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Heko, 20.11.2012.

  1. Väne

    Väne Gearhead

  2. jusku1

    jusku1 3rd gear

    laita tuplaturbot niinkuin Volvon S80 T6:ssa (vaikka onkin suora kutonen)
     
  3. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Sama.

    Vakiokannet saa virtaamaan, kunhan vain työntää tavaraa läpi riittävällä paineella. Nokan saa hiottua, veivit ja männät saa vaihdettua takokamaan.
    Kampura on vähän ongelmallinen yleensä, jos ei tehdas ole tehnyt valmista takoakselia, mutta kyllä valuakselitkin ovat jenkkivinkkeleissä kestäneet satoja heppoja.
    Vaihteistoadapteri taitaa olla kyllä ihan ensimmäinen juttu.
    Sitten imu- ja pakosarjojen rakennus.

    Kyllä ne moottorin heikot kohdat aina löytää, kunhan vain ruuvaa ahtoa tarpeeksi ja seuraava versio on aina edellistään kestävämpi.
    Tätä hommaa helpottaa yleensä huomattavasti, jos joku muukin virittää kyseistä moottoria maailmassa, niin ei tarvitse itse hajoittaa konetta joka oppimiskerran kohdalla.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kannatan ajatusta, noin periaatetasolla.
    Joku keskipakoahdin vois olla kuin nyrkki silmään tuollaiseen pataan, se kun ei ts. rasita niin kovasti kuin turvotus?
    Puleerais omat sisuskalut ja hommais vaikka kustomina joktut ahtoo ymmärtävät mäntälöiset siihen. Kansien porttaus osaavalla sepällä ja joko blow thru carbiksella tai ruikulla omien mieltymysten mukaan.
    0,7-1bar kun lyö vaikka Vortechin ahtimella tuollaseen hyvin suunniteltuun Volvoon niin on rytmi hiukan eri kun vakiossa! Pallo valittaa, toisia jo naurattaakin!

    Mikkiksen konsti on ihan hyvä tuohon voimaniirron linjaamisen moottoriin nähen, hieman kuitenkin modaisin sitä tapaa.
    Käyttäisin heittokelloo koneen perään tehdyt akselin perässä, saa muutamia epävarmuustekijöitä pois.
    Enkä sahais mitään kaavelista pois, työstäisin välipalan ja kampuran pään sopivaks, haluttavaan askiin.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kuvia ei oo kun manuaalihommasta mutta yks onnellinen automaattiswappikin on kyllä tehty, periaatehan on verraten sama.

    Kun kaikki vispit ja linjaviat pitää 0,01mm sisällä niin ainakin manuskat pelaa, automaattiin vois lisätä toisenkin satkun vispiä ehkä :-?
    Tuossa kuvia swapista kaikkien koneitten äitistä ja isästä, CUMMINS 6BT:stä!
     
  5. B 50

    B 50 Gearhead

    Sellanen kahden pystyn marine-imarikin saattais olla ihan mahdollista Suomesta löytää. Möin sellaisen puukaasuharrastajalle Ouluun n.15v. sitten parin B36 projektin mukana.
     
  6. Heko

    Heko 1st gear

    Kiitokset mikkis ja 4d sedan koppien sovitus vinkeistä. Ja kaikille muille kannustuksesta. Tuo mulla oleva täydellinen kone on siis juurikin b36b, eli 180hv-versio. Siinä on vakiona tupla carterit, ja korkeammat puristukset kuin 120hv versiossa. Noita cartereita olen miettinyt, jos niitä löytys isompia, jotka olisi samalla laipalla kuin nää originaalit. Pitäis varmaan tiivisteiden kanssa hommautua us-partsille tms., samoin kuin vertailemaan jos jossain jenkissä tm. olisi samankaltaiset kannet, ja aftermarkettina saatavilla virtaavammat alukannet. Saisi painoa pois ja lisää virtausta. Ehkä kuitenkin paras tulee originaalit porttaamalla, ainakin hv/€...

    Olisko tuosta laatikosta kellään ehdotuksia joka olisi, edullinen, helposti saatava/paranneltava/säädettävä/huollettava, kevyt ja kestäisi sen ~400hv& xxNm??

    Ahtamimen on kyllä ollut mielessä alusta asti. Kiinostaisi tehdä ajankuvan mukainen "myöhäisgasseri". 60-luvullahan kai on jo ollut turbojakin ja mekaanisia ahtimia kiihdytyskäytössä?
     
  7. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

  8. Razorass

    Razorass 1st gear

    Kyllä pessimisti taas nostaa päätään..

    Otetaan työkonepannu jota juuri kukaan ei ole harrastanut(oikeesti), aletaan siitä sitten ilman kummempaa kokemusta tai käsitystä kustannuksista rakentamaan "rallimottia".

    Kannattaa asennoitua siihen että aikaa menee paljon, rahaa vielä enemmän, lopputulos ei ole kummoinen eikä ainakaan vastaa käytettyä aikaa/rahaa ja todennäköisesti se pannu porsii ennemmin tai myöhemmin.

    Ihan kaikkee ei ehkä kannata tehdä vaan sen takia jotain sattuu olemaan nurkissa, toki ihan harrastuksen vuoksi voi kukin tehdä mitä tykkää.
     
  9. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Jees! Tosta Volvon koneesta liikkuu aika paljon huhuja, et milloin on kopio mistäkin. Että 36/2 on automaattisesti 2 B18 moottoria yhdistettynä. Noista Volvon 4-koneista ei kait juurikaan osat käy tohon 8 moottriin. Itellä on noita Volvon B36 koneita 2 kpl ja niitä oon jonkun verran tutkaillu. Oon koittanu metsästää jostain Studebackerin 224,3 CID kasia, koska se on ehkä lähinnä tilavuudeltaan ja ulkonäöltään ton Volvon moottorin kanssa. Se on myös aika sitkeä huhu alan piireissä, että Volvo ois kopioinu Studen koneen, mutta en usko sitä(kään) ennenkun pääsen ite vertaamaan osia keskenään...

    http://www.jalopyjournal.com/forum/show ... p?t=273809

    Tuossa juttua Studen koneista HAMBIssa
     
  10. Moonshine

    Moonshine 1st gear

    Mielenkiintoista tosiaan! Mullakin noita motteja 3kpl, yksi aktiivikäytössä ja kaksi varalla. Minulla ei ole virittämisen tarvetta, mutta esim. kansipahvit kiinnostaa jos olet teettämässä tms. Vesipumpun korjasin jonkun vanhan traktorin korjaussarjalla, mitoilla löytyi traktoriliikkeestä. Laatikkona on se kuormurin lipasto ja kone siis 125hp malli. Ko. moottorin korjauskäsikirjakin löytyy, tosin kieli taisi olla norja :) Tsemppiä!

    Tässä minun svantte sijoitettuna:

    http://www.pottupellossa.fi/gallery/dis ... play_media

    Nii tässähän tämä, varmaan sulla jo onkin:

    http://www.leopardmotor.com/Repair_manual_B36.pdf
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Sehän tollasen kisakuosiin tekemisessä on kiusallilsta, et melkeenpä kaikki on kustomkamaa ja vähintäänki joutuu soveltaa jostain. Tuppaa tulee arvokkaaks. Ja sit kun se jysähtää, pettää runkopukki tms., niin millään niillä kamoilla ei tee yhtään mitään. Et ainakaan kovin vakavamielisesti en tollasta alkais välttämäti kisakäyttöön rakentaa.
     
  12. jylppy

    jylppy Gearhead

    Prkl. Mistä noita saa? Yksi riittäisi... :D
     
  13. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Onko tää tauti tarttuvaa?
     
  14. jylppy

    jylppy Gearhead

    Eei... Oon pitemmän aikaa ettiny jotain pikkukasia piharattorin keulille. Ihan sama kenen tekele...
     
  15. Moonshine

    Moonshine 1st gear

    Sopivan navetan vintiltä yks ja 2kpl oikeesta paikasta oikeeseen aikaan.. Niinhän näiden romujen kanssa aina on, ne vaan juuttuu hihaan :D

    Siis nimenomaan tämähän on tarttuvaa ja noita volvojakin tuntuu olevan joka toisella tai ainakin joka kolmannella mutta useita sillonkin..
     
  16. Jukka

    Jukka 3rd gear

    viewtopic.php?f=18&t=250210
     
  17. Heko

    Heko 1st gear

    Joo, joku jo aiemmin kyselikin niitä tavoitteita tässä projektissa, niin täytyy näköjään tarkentaa, jottei kenenkään enää tarvitse ehdottaa moottorimallin vaihtoa tai kommentoida hankkeen järkevyyttä. Eli olen vailla vinkkejä, en lupaa harrastaa.

    Moottori tulee vanhaan volvoon, ja minusta volvoon kuuluu volvon kone.
    Autosta ei tule kilpuria, vaan hauskanpitolaite. Se, missä sillä pääsee valmiina ajamaan tarvitsee miettiä sitten myöhemmin.

    Oliko se moottori traktorissa? Samsung ei suostunut kuvaa avaamaan...
     
  18. Heko

    Heko 1st gear

    Oisko ehdotuksia/mielipiteitä mitä vaihteistoa etsisin tuohon pakettiin? Vääntöä tuskin niin paljoa tuosta paketista tulee, jotta se rajoittaisi valintaa.

    Onko esim.th-350 ja th200 välillä isoa kokoeroa?
     
  19. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Ajattelin vinkistä laittaa osia tuohon osoitteeseen menemään mutta tarkoitatko Järvenpään Palloseuraa vai säästöpankkia?
     
  20. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    en.
    http://www.tahtimoottori.fi/
     

Kerro tästä muillekin!