Volvon V8:n virittäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Heko, 20.11.2012.

  1. LamaAjanElvis

    LamaAjanElvis 1st gear

    Eikös tollanen motti ole sitä sarjaa että hyvä jos sellaisen löytää ja saa vielä laitettua johonkin muuhun rotiskoon mistä oli alunperin kotoisin. Tehoja siitä ei kuitenkaan saa, niin miksi suotta viritellä toimintavarmuutta pois. Vähän sama kuin tökkäisi jonkun Roverin 3.5L kasin Ford Granadaan ja yrittäisi virittää sen loppuun, eli saada yli 200heppaa.
     
  2. JariV

    JariV 2nd gear

    Heko, musta sulla on oikea asenne hommaan. Volvossa pitää munkin mielestä olla Volvon kone silloin kun se on fiksusti toteutettavissa. Mä itse asiassa vähän ihmettelen sitä kun todella moni ehdottelee täällä "järkeviä" ratkasuja tyyliin letukan pikkistä ja kysynkin että miksi? Jos tehoa ja voimaa pitäs saada paljon niin on niitä paljon parempiakin koneita olemassa jotka on vielä kevyitäkin. Jos "järkevyys" olis etusijalla niin eiks silloin kannattas vaan marssia autokauppaan ostamaan joku pieni ekoauto merkistä juurikaan välittämättä?

    Oletetaan että kuka tahansa täällä letukan ehdottajista alkas kyselemään viritysneuvoja siihen omaan moottoriinsa niin olisiko se teille mielenkiintoista kun joku vastais teille tälleen: "Heitä se vaparibensapikkulohko helvettiin ja laita tilalle joko Cummins turbodiesel tai Toyotan twinturbo-kutonen, niistä saa oikeesti voimaa ja vääntöä niin paljon mitä tosta paskasta ei koskaan tuu saamaan ilman hirveetä työtä ja sittenki se on vielä huonompi ja paska".

    Ei oikeen moisesta harrastushenki paista.

    Olikos sulla Heko ton lootan suhteen ehdotonta, että sen on oltava automaatti? Jos on, niin mä varmaan ite laittasin GM:n TH-200R4:sen. Niitä saa kunnolla tehtynä järkirahaan ja kestää varmaan tarpeeks. On myös ihan sopivat vällärit ja ylivaihde ja lukkoturbiinikin jotka edesauttaa perävälityksen valintaan ja fiksuihin käyttökierroksiin mosassasi juurikaan riippumatta tulevasta käyttötarkoituksesta. Mihin Volvon koppaan oot tätä tekemässä?
     
  3. peltsi

    peltsi Gearhead

    Missä sulla menee rajat ja budjetti?
    Meinaatko laittaa ahtimen?
    Paljon haluat hepoja?

    Ilmeisesti joka tapauksessa tuohon kannattaa teettää nokka alkuperäisestä hiomalla. Virinokkia tuskin tarjolla.
    Niin ja nää projektit on aina järkeviä kun se liittyy harrastamiseen, anna mennä vaan.
    Ne käyttöpelit on sitten eri juttuja.
     
  4. Heko

    Heko 1st gear

    Duettiin olen tuota ajatellut. Painoahan tuossa on litroihin nähden, mutta luulisi ainakin sen korreloivan kestävyyden kanssa jollain lailla. Eikait tuon litrateho 50hv/l nyt NIIN huono ole aikalaisekseen ja v8:ksi, kuin mitä useampikin kirjoittaja on alleviivannut. No, se jokatapauksessa on, mitä on, eikä ole tämän ketjun aiheena kuten aiemmin jo todettu.

    Missä autoissa tuota TH200r4 on ollut?

    Nokan olen ajatellut hiotuttaa, ja pakosarjat rakentaa. Laippojen teettäminen tiivisteiden pohjalta, ei liene tavallisellekaan koneistamolle mikään amerikan temppu? Siten onkin ennen primaarien hitsausta helppo portatessa tehdä laippojen aukoista sopivat.

    Ahtamisesta en ole vielä päättänyt, se kuitenkin teettäisi aikapaljon lisätyötä. Toki siihen vaikuttaa myös polttoainejärjestelmän valinta. Mekaaniset ruiskut ja turbothan kai on olleet jo 60-luvulla tavallisia? Toki sopivan pieni rootsi sopisi pakettiin todella hyvin, tyylillisesti siis.

    Rajoja ei vielä ole löydetty, ja budjettia ei ole.

    Hepoja haluan niin paljon kuin uskaltaa ottaa ilman lohkon betonointia. Vaparina olisin tyytyväinen kahteen ja puoleensataan, mutta ahdetussa pitäisi kyllä mielestäni tänäpäivänä päästä ainakin100hv/l tehoihin.
    Kai tuommosilla litratehoilla pitäisi raskaaseen kuorkkikäyttöön suunnitellun Volvon lohkon kestää. :wink:
     
  5. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Tällä foorumillakin on eräs käyttäjä jolla on tollanen roverin motti, olikohan nyt 3.9 lohkolla, muistaakseni vakio iskulla ja vaparina 380hv.
     
  6. TPA

    TPA 1st gear

    Hieno on idea pidät vaan jalat maassa tuon kanssa ettet hukkaa toiminta varmuutta.. Masentajia(Asentajia)han täällä riittää mutta anna mennä vaan eteen päin äläkä välitä muiden sanomisista.Jostain kuusenalta öljylampun valostahan nämä hyvät pelle pelottoman pervot kokeilu ideathan kumpuaa.. Toi ahtamis idea on siinä mielessä hyväkin ettei työlääseen kansijumppaan,-ainakaan isoihin kanavanmuutos töihin tarvitsis alkaa, muuta kuin jousien sovittamiseksi että saisi jousipaineita ylöspäin ja tiiviit venttiilit. Vaparina tarvitsis kanaviin puuttua ja sitten ei varmaan kenelläkään ole varmaa tietoa tuollaisen kansista,missä porttausrajat kulkee eli paljonko materiaalia missäkin on.Jollain lailla pahasti rikki olevan kannen kun saisi,sen voisi lohkoa-siis sahata osiin niin näkisi paljonko materiaalia kanavien ympärillä on.Jos ihan vakavasti niitä kansia haluaisi jalostaa.. Tein tuollaisen lohkomisen aikanaan pikkuletukan 882 kansiin v.90alkuvuosina kun "isot pojat" nauroivat ettet mitään saa noista irti porttaamalla.Alkoi sitten niin vaivaamaan valun vahvuus että oli tuhottava muutama varoiksi.Oli pelko persiissä että kairaan hyvän kannen vesitilaan saakka.Silloin niitä sai viinapullolla kun ei pidetty minkään arvoisina.Ja Dartin kannet maksoi paljon markkoja..Työnä ihan älytön,aikaa vois kuluttaa järkevämminkin mutta opettavaista oli ja ei tarvinnut kuunnella muiden "mutu"juttuja.Tuollaisessa hommassa on juuri sitä käsityö&pioneeri meinikiä..mitä aiot toteuttaa ja mikä alkaa katoamaan tässä ajassa. Summitista tilaten ja sylkäisemällä sovittamatta paikalleen..Tätähän tää nykyään on.
     

Kerro tästä muillekin!