"aiva hyvät" patentit yms. viritelmät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja firebreather, 22.9.2004.

  1. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Aikoinaan yksi työkaveri kiroili iltapimeällä kun lukko on umpijäässä eikä avain käänny yhtään eikä auta lukkosulat. Ramppasi eestaas, haki työmaalta muovikassin täyteen kuumaa vettä sulatellakseen ovea, kassi oli haljennut ja vedet tuli kengille ja lahkeille. Lopulta joku auto ajoi ohi jonka valoissa huomasi että v-u tämähän on väärä auto mihin hän yrittää mennä :rotfl:
     
  2. mke77

    mke77 Gearhead

    tuosta lukon sulatuksest tuli mieleen tarina ku setä oli koittanu sulatella lukkoo kaikenmaailan "likööreillä" ja lukkoöljyillä ja sytkärilla avaintakuumentalla, jahkaaikas oli leikkiny ja kuumavesipussit ja kaik kokeillu, oli hän hakenu lopultas simmosen piennen kaasutäyttösen phutaani polttimen mihi saa myös kolvikärjen kiinni...sillä sitten soirottamaan lukko pesään..lopputulos oli sit lopultas se et paikal kävi hinausauto ja palokunta jäi siivoomas jälkiä :rotfl:
    siitähän se lukkosulaöljyseos oli syttyny, tippunu oven pohjal mis oli alustamassaa, ja sitä "lukonsulatusliköörii"jne :D
    ...onneks itellä o riittäny 2muovipussii pälisin tähän asti(ettei käy kuten edellisen viestin kaverill) ...tosin omas ei oll ollu ku alotan lukkoöljyn uittamisen joka talven hyvinajois...
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Pitäis päästä lukemaan niistä vanhoista lukko/sula öljyistä mitä niissä oli aineena kun nykyisissä ei ainesosaluetteloa enään ole eikä nykyiset oikeen tahdo toimiakkaan.

    Traktoriin laiton jotain neuvostoliiton aikasta saksalaista ainetta ja toimi paremmin kuin 3 nykyvaihtoehtoa kunhan sain sen lukkoon sisälle.

    Tai sitten kokeilemalla vaan, netistä ensin kemikaalien syövyttävyydet alumiini-pronssi-messinki ja rauta koska kaikkia näitä lukkopesästä löytyy. Sitten maalin kesto kanssa olisi mietittävä.
     
  4. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Mä olen ennen pakkasia ruikkinu aseöljyä lukkoihin, eikä ainakaa vielä ole lukot jäätynyt.
     
  5. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Juu, tuo aseöljy on hyvää, eikä syövytä lukkopesää niin ku lukkosula. Tai näin mulle on kerrottu. :lol:
     
  6. ilu

    ilu 1st gear

    Mä laitan lukkoihin moottoriöljyä syksyllä niin ei jäädy koko talvena, jos tulee vesikeliä niin saatan lisätä öljyä kerran tai kaksi varmuudeksi.
     
  7. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Joitain lukkoja oon purkanu ja haittoja putsaillu jousineen öljyisen paskan takia. Joku puhdistava aine saisi olla voitelussa mukana.. ihan CRC tms? Siinä oleva liuotin pesee pahimmat pois ja jättää jonkunlaisen öljykalvon?
     
  8. Jaska

    Jaska Gearhead

    Wurthin lukkoöljy on kanssa hyvä noihin lukkoihin, syksysin tulee silleen tehtyä että crc:n bräkleenia lukkopesään ja paineilmaa perään ja sen jälkeen lukkoöljy. Sillon tällön tulee laitettu tuota samaa lukkoöljyä ihan auton ovenlukkoihin kun on tallissa sulamassa.
     
  9. kmovat

    kmovat 1st gear

    pitää lukot auki ni ei jäädy, harvemmin nuo rosvot ovia varastelee et niitä pitäs lukossa pitää ja sisällä ei ole mitään varastettavaa...
     
  10. umpio

    umpio 3rd gear

    Minulle eräs lukkoseppä neuvoi että ruiskuttaa pullollisen WD-40:stä tai vastaavaa lukkoon sen pillin avulla. Jos pullollisen jälkeen ulostuleva litku on vielä likaista, niin uusi pullollinen perään. Eli suihkutusta niin paljon että lukko on puhdas. Sen jälkeen ase- tai lukkoöljyä. Tulee ihan kohtuullinen lopputulos. Corollan avaimella ei enää pääse sisälle eikä lukko jäädy. Lupasi kyllä ihan kunnostaakin lukon, jos puran sen ja vien liikkeeseen, mutta epäili että pääsen tuolla omatoimisuudella paljon helpommalla ;D
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ainakaan nois 80-luvun GeeÄmmissä toi lukkosysteemi ei oo turhan monimutkainen. Päivän varmaan saa kulumaan, kun purkaa ovipahvit ja ottaa lukot irti, puhistaa kunnolla ja öljyää. Ja tietty kasaa.

    En tiedä kauan mulla oli ollut lukot koskemattomat, mut oli semmosta siirappia se koneisto täynnä et varmaan olis ollu talvella jäykkä käyttää. Nyt ainakin kuvittelisin et toimii paremmin.
     
  12. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Joskus otettu jostain autosta lukkokoneisto irti,ja tallin osienpesukoneeseen puhdistumaan,ja sen jälkeen paineilmalla kuivaksi,ja lopuksi suihkauteltu notkeaa Sprayöljyä lukkokoneistoon....Ja pelaa hyvin 8)
     
  13. Jölli

    Jölli Gearhead

    ATF on kanssa hyvä lukoissa...
     
  14. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

  15. PunisherFIN

    PunisherFIN 1st gear

    ei kerenny koko ketjua lukemaan läpite, ettei jollekin muullekin ole käynyt tälleen. mutta tuli pari päivää sitten korjattua pirkka vani (astro) talteen ja tuossa ihmettelin hetken, että mikä hiton valo siellä mittariston vasemmassa yläkulmassa oikeen kajastaa, no sehän on lukon valo, tussilla yli sutattuna, joka palaa kokoajan ja taisi se peränkin jurnutus selvitä kertaheitolla..
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kerro vaan rankaisija mitä ja miten perän jurnutus selvisi?
     
  17. PunisherFIN

    PunisherFIN 1st gear

    avatessa meinasi hetkellisesti vetää vakavaksi, kun sieltä tuli vaahdottunutta öljyä ja sellasta ihme jankkia, sekä magneetti oli joka puolelta öljynsekasen metallitöhnän ympäröimä, mutta kun tarkemmin tutkittiin niin ihan siistikuntonen se hampailtaan jne oli. tosin vielläkin vähän ihmetyttää, että mistä ne 3kpl pieniä metallilanganpätkiä oli peräisin :D tosin, öljyt on vaihettu ja se perän perkele jurnuttaa edelleen, lukko kyllä tuntus pitävän ja vaikuttaa (ajokäyttäytymisen perusteella) että se myös laukeaa pois päältäkin kun nopeutta on tarpeeksi, tyyliin 40-50kmh => nimittain kun tuosta neljästä-viidestä kympistä antaa lapikasta, niin se ei lähe lähellekään yhtä kivasti luistamaan, kun esmes ajoauton virkaa toimittava terrano, jossa on myös lukkomurikka. en tiedä, outo tapaus, liekö johdot katkottu tai jotain, niin se valo on pysyvästi vikatilassa tms. pitää tutkia tuota viellä ja jos jollain on heittää hyviä ajatuksia niin olkaatten ystävällisiä. :)
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Siis mikä valo?
    Lukon valo?

    Ei kait siellä perässä mitään patenttia oo tehty... Huoltamaton vaan.
     
  19. PunisherFIN

    PunisherFIN 1st gear

    joo tuossa astrossa ainakin on mittariston ihan vasemmassa yläkulmassa joku "sladi valo", kuten sanottu joku idiootti on vetäny sen tussilla mustaksi, koitan puhdistaa tänään niin tietää mitä siinä lukee, warning se tuntuu alkavan kuitenkin :D tosiaan ihan pienestä vauhdista kun polkasee ja kääntää, niin perästä kuuluu sellanen rokeltava ääni, mutta kyllä se lukko tuntus kuitenkin pitävän.
     
  20. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Tähän on mainittava hassu tarina...

    ...olin pari vuotta sitten käyttöautoa etsimässä ja yksi potentiaalinen ehdokas oli Tukholmassa, siispä sinne katsomaan. Olin sovitulla paikalla ja autokin oli jo siellä, näytti ihan OK:lta. Hieman yllätti kun viereisestä talosta tuli Talibanin näköinen auton myyjä. Eipä siinä mitään, siinä katsottiin Mercedestä yltä ja päältä ja vaikka siinä toki vikaakin oli niin yleisilme oli varsin ehjä.

    Sitten koeajolle ja kaveri sanoi:
    "minä en halua kirousta päälleni, minun täytyy tunnustaa jotain. Minä otin pois johdon ABS-merkkivaloon."

    Oli ainakin rehellinen kaveri, olisikohan Allah vainonnut jos ei olisi tuota tunnustanut.

    Kauppoja ei kuitenkaan tullut mutta siihen oli muita syitä, auto olisi itseasiassa ollut ihan OK. Mutta silloin minä vaan halusin automaattivaihteiston, tuo oli manuaalilla...
     

Kerro tästä muillekin!