öljyä imusarjan päällä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 30.6.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    mistähän moinen johtuu...imusarja on torker II ja oon huomannu että aikaajoin sen yläpinnassa oleviin koloihin kertyy öljyä!!Ai niin kone on 383 moppeli!!
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    eiks kellään tietoa??
     
  3. 68corvette

    68corvette Gearhead

    voisko tulla venttiilikopppien tiivisteen välistä?
     
  4. Fangio13

    Fangio13 Gearhead

    Juuri näin kuten 68vette kirjoitti, allekirjoittaneen myllystä "vika" poistui venttiilikoppien tiivisteiden uusimisella...
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    ENTÄS VENAKOPASTA ILMANPUTSARIN ALLE MENEVÄSTÄ HUOHOTINLETKUSTAJ KORPPAANTUNU JA TIHKUU LIITOKSESTA IMUSARJAN PÄÄLLE
     
  6. Lyhkäne

    Lyhkäne 1st gear

    Olisiko mahdollista, että kone myös huohottaisi sen verran, että jostain huohotinletkujen liitoksesta öljy pääsee tihkumaan?
     
  7. Lyhkäne

    Lyhkäne 1st gear

    Sori, olin liian hidas....
     
  8. tapio

    tapio Gearhead

    Menevätkö imusarjan pultit kansista "nostajalaaksoon"? Omassa chevyssä oli pulteista unohtunut tiivisteaine ja öljyä pääsi tihkumaan kierteitä pitkin imusarjan pinnalle. Onko mopsin rakenne samanlainen?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: tapio 2004-06-30 18:31 ]</font>
     
  9. Muki

    Muki Gearhead

    Jos on mekaaninen öljynpainemittari, sellaisella nylonputkella, kannattaa katsoa ajoissa onko vika siinä. Saattaa olla sellainen todella mikroskooppisen pieni reikä siinä putkessa.

    Tässä oli juuri sellainen tapaus, tosin sitä öljyä sitten tuli kyllä ihan poikkeuksetta niihin imusarjan poteroihin säännöllisesti. Oli nylonputki liian tiukalle asennettuna ilmeisesti hiertynyt tmv. vasten egr block off levyä, joka oli 90-luvun puolella ite tehty ja teräväreunainen.

    Tietysti kenellekään muulle ei käy näin hölmöjä juttuja...
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo..taitaa olla just niinku toi Tapiokin tuumaili. Tai niin mulla ainaskin tuli mieleen, sillä ne pultinpäät on siellä imusarjan pohjalla!! En sitte tiedä mistä se öljy sinne johtuu...eli imusarja vai venakopat auki vai molemmat???
     
  11. tapio

    tapio Gearhead

    Ota pultti kerrallaan irti ja laita tiivisteainetta kierteisiin. Sitten pultti momenttiin ja seuraava käsittelyyn. Omassa moottorissa loppui öljyn tihkuminen siihen.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo.. pitänee viikonloppuna kokeilla tota!! Et satu muistamaan oikeeta momenttia tolle imusarjalle??...sehän on torker II ja 383 mopari!!
     
  13. tapio

    tapio Gearhead

    Pikkulohko-chevyssä momentti oli n. 35 paunajalkaa, mopesta en tiedä. Googlelta löytyi tällaisia lukuja:

    BIG CHRYSLER
    383, 400, 440 B/RB Engines

    --------------------------------------------------------------------------------

    Fastener Type Torque Specs

    --------------------------------------------------------------------------------

    Main cap bolts 85 ft.-lbs.
    Connecting rod bolts (plain) 45 ft.-lbs.
    Connecting rod bolts (heavy duty) 50-55 ft.-lbs.
    Crankshaft rear bearing seal retainer bolts 30 ft.-lbs.
    Cylinder head bolts 70 ft.-lbs.*
    Rocker shaft bracket bolts 25 ft.-lbs.
    Intake manifold bolts 40 ft.-lbs.
    Oil pump cover bolt 10 ft.-lbs.
    Oil pump attaching bolt 35 ft.-lbs.
    Oil pan bolts 15 ft.-lbs.
    Cam locking bolt 35 ft.-lbs.
    Harmonic damper bolt 135 ft.-lbs.
    Flywheel/flexplate bolts 55 ft.-lbs.
    Flywheel housing to engine block bolts 50 ft.-lbs.
    Flexplate to torque converter bolts 270 in.-lbs.
    Water pump bolts 30 ft.-lbs.
    Fuel pump bolt 30 ft.-lbs.
    Starter mounting bolts 50 ft.-lbs.
    Exhaust manifold nuts 30 ft.-lbs.

    * follow factory torque sequence
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kiitos vaivan näöstä...imusarja onkii torker 383 eikä torker II :smile:
     

Kerro tästä muillekin!