Ollaanhan varovaisia alkuperäisten tunkkien kanssa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Uoti, 23.1.2013.

  1. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Orkkis puskuritunkkia joutuu käyttämään, kun riisuu Jorkkerista (73) takapyöriä. Muulla tunkilla en ole saanut perää nousemaan kyllin korkealle. Pitäisi olla kunnon korjaamomallin hallitunkki pitkällä aisalla, että ylettyisi nostamaan perämurikasta. Miten muut menettelevät näiden laivojen takajarrurempoissa (jos ei ole oikeaa nosturia)?
     
  2. SamiL

    SamiL Gearhead

    Monessa autossa ei takapyöriä saa pois, vaikka nostaisi perämurikasta metrin. Akselin pitää riippua jousien varassa, että pyörä mahtuu jarrurummun ja pyöränaukon reunan välistä ulos.
     
  3. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    2 tonnin rimpulalla nostetaan perämurikasta tai akseliputkesta perän pyörät ilmaan.
    jonka jälkeen pukit akseliputken alle, tunkki pois ja siirretään tunkki takapyörän
    etupuolelle rungon kohdalle. nostetaan koria ja renkaat pois.

    tai nostetaan suoraan siitä renkaan etupuolelta koria niin ylös et sen renkaan saa pois
    ja pukki akselin/rungon alle. toiselle puolelle sama homma.
    mielummin ekaks se pukki akseliputken alle ennenkuin rupee ottamaan rengasta pois.
     
  4. Macho

    Macho Gearhead

    Liikaa ei voi varmistaa, mutta miten sä sinne vielä jumiin jäit, kyllä viidessä sekunnissa aika pitkälle pötkii? Aina jos huomaan jotain outoa ampaisen auton alta pois ja sitten vasta tutkin että mitä se oli.
    Toinen homma on noi pukit, miten törkeästi mahtavat olla alimitoitetut kun tappi poikki menee. Sitäpaitsi kunnon pukeissa ei haittaa vaikka tappi menisi jostain ihmeen syystä poikki, koska sen läpivienti kantaa vielä toisesta kohtaa ja pukki ei tipahda kasaan.
     
  5. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Mää nostelen semmoset kaivinkoneen kauhalla.....
     
  6. Toope

    Toope 2nd gear

    Häh! :eek:
     
  7. signet

    signet Gearhead

    ..ja minä hiiabilla...kaivinkonehan ei ole mikään nosturi 8)
     
  8. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tollee Fordilla mm. Mondeon suhteen:

    Vuosimallien 2001, 2003 ja 2004 tunkit pettäneet renkaanvaihdossa. Ford lähetti keväällä 2007 omistajille kirjeen,
    jonka mukaan tunkkia saa käyttää vain hätätapauksessa, ei renkaiden kausivaihdossa.


    Aika kuvaavaa nykyajasta ja tavaroiden laadusta :odroll:
     
  10. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Ja niitten tukienkin kanssa on syytä olla tarkkana. Itellä oli pukit jotka "pelastin" yhtä tallia tyhjennettäessä, ja pukit oli omatekoset. Pukit oli kolme jalkaset, ja kahdella sisäkkäisellä putkella reikien ja pultin avulla hoidettiin korkeuden säätö. Ainoa vaan, että tämä ulompi "tukeva" putki ei ylettynyt maahan asti, vaan oli noin 10 senttiä irti maasta ja pelkästään hitsisaumojen varassa. En ollu kiinnittänyt huomiota asiaan ja olin käyttäny pukkeja jo hyvän tovin ilman huolia.
    Kerran nostin auton keulan ilmaan ja laskin pukeille, ja pahojen tapojeni mukaan kääräsin huulilleni sätkän ennen auton alle kömpimistä. Sain sätkän sytytettyä ja auto rojahti lattialle, oli toisen pukin yksi sauma pettänyt... Tupakka tappaa, mutta tässä tapauksessa se kyllä pelasti! Pukit lähti romuihin, ja nyt on tilalla itsetehdyt järeysluokkaa kuorma-autolle, tulin "hiukan" varovaiseksi tapahtuman jälkeen...
     
  11. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Nimeltämainitsematon J**i joskus 80-luvun lopulla rassasi Corvetteaan
    Laajasalon Mottiksella. Ilman takapyöriä, perä kunnollisella hallitunkilla ja ukko auton alla vyötäröä myöden. Noh, tunkin hydrauliikka vuoti, auto laskeutui hiljalleen alas. Kaveri lattialla keuhkot tyhjinä runkopalkin alla. Onneksi oli muita paikalla, kuulivat kun heebo hakkasi sillä ainoalla vapaalla kädellä autonsa oveen. Lekuriin ja pitkälle sairikselle. Tarkastusmittaus operaation jälkeen: rungon ja lattian välissä 8cm kun auto laskettiin alas. Oli poika hieman lytyssä, käyttää nykyään pukkeja.
     
  12. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    joo, kyllä niissä tarkkana saa olla. Jos hydrauliletku räjähtää kun kauha on ylhäällä niin se kauha tulee alas aika vauhdilla.....
     
  13. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    En käsitä kuka edes käyttää noita leikkitunkkeja "työnteossa"...eli EI saksitunkeille, pullotunkitkin täyttä soopaa juurikin koska ovat niin helposti kaatuvia!
     
  14. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Just näin! Ja lisäisin, että rukkasetkin ovat paikallaan etenkin snadimmasta päästä olevien kierrosrälläköitten kanssa: ampasevat helposti sinne, minne ei pitäisi.
     
  15. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Jos edes renkaita vaihdatte alkuperäisellä tunkilla (mitä usein valmistaja ei vakuutuskeissien pelossa edes suosittele), nii hoitakaa homma jämäkästi ja nopeasti.
     
  16. st. vitus dance

    st. vitus dance 3rd gear

    Millainenkohan mahtaa olla tämä Fordin määrittelemä "hätätilanne".
    Tunkki siis lienee hieman kestävämpi kun kyseessä on hätä, ikäänkuin pinnistää itsensä lievään ylisuoritukseen, kuten ihminenkin hädässä saattaa kyetä pieneen ihmeeseen adrenaliinipuuskan siivittämänä. Joten tässä tilanteessa voi omaa tunkkia käyttää kyllä.

    Vai onko hätätilanne sitten jälkikäteen lautamiesten päätettävissä hätätilanteeksi....

    Joo joo sarkasmia sarkasmia, kun en järkevään ajatustenvaihtoon kykene.

    Mutta silti, kummia juttuja, jos kerran nähty vaivaa laittaa kuitenkin tunkki mukaan, eikö se nyt voisi olla sen hitusen parempi jotta gummit saa vaihdeltua.

    Vastaus: ei näköjään.
     
  17. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Vai onko hätätilanne automaattinen seuraus Fordin tunkin käytöstä? :poff:
     
  18. pas2

    pas2 Gearhead

    On ne ihan hyviä "työntekoon", esim. korin korkeuden mallailuun rungon päällä :)
     
  19. st. vitus dance

    st. vitus dance 3rd gear

    Ah, niimpä tietysti. Klassinen syy-seuraus dilemma.
    Kumpi oli ensin, Hätä vai tunkki.
    Empä itse tullu ajatelleeks


     
  20. rammeri

    rammeri 1st gear

    Siis tunkkeja, mihin niitä tarvitaan? Eikös autossa pidä olla sellainen maavara että laatikonkin saa alas ilman tunkkaamista ;) Mä tarvin tunkkia vain kun vaihdan pyörän (yhden kerrallaan...) tai remppaan jarruja :D
     

Kerro tästä muillekin!