Mustan raudan tig hitsaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Tangentti, 23.2.2013.

  1. Tangentti

    Tangentti 1st gear

    Hei Kaikille,

    Auttakee miestä ylämäessä. Jostain kumman syystä en saa onnistumaan huonekaluputken tig hitsausta,vaikka lisäaine on mustalle tarkoitettua. Välillä sauma ritisee ja saumaan jää reikiä/huokoisuutta. Lopetukseen tulee lähes poikkeuksetta reikiä tai nousee kumpu. Samoilla asetuksilla 304:sta ei mitään ongelmia. Olen rosteria ja hastia työkseni vuosia sitten hitsaillut ja hävettää, kun ei mustan tikkaaminen nyt onnistu.

    Materiaalina 1,5mm seinämäistä huonekaluputkea, 2,4mm harmaa elektrodi, 8l/min kaasu, 2sek jälkikaasu, 1sek virran nousu ja lasku. Putken pitäisi olla puhdas, kun lamellilaikalla sen kiiltäväksi hionut. :mad: Mikä mättää??
     
  2. Puuhis79

    Puuhis79 3rd gear

    Onhan lisäaine langat puhtaita?
     
  3. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Elektrodi väärä tai viallinen, eikö pitäisi olla punainen mustalle. Putkessa ruostetta tai epäpuhtauksia sisäpinnalla.
     
  4. Puuhis79

    Puuhis79 3rd gear

    Juu elektrodit on ollu joskus halki...lepattaa liekki kun papin viitta....punainen on normikamalle, vihree alulle
     
  5. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Toi virran lasku ja jälkikaasu kuullostaa omaan korvaan vähän lyhkäsiltä mutta omat tig-hitsailut on kyllä olleet minimi 3.25 seinämäistä.kokeilisin virranlaskuaikaa tuplaksi ja jälkikaasu 5+ sekuntia, niin että sula on jähmettynyt hyvän aikaa ennen kaasun tulon loppuu.
     
  6. Ck

    Ck Gearhead

    Kyllä se harmaallakin pitäis luonnistaa mutta onko se huonekaluputki "kunnollista" rautaa vai jotain huonoa seostettua "metallia"

    1,6mm elektrodillakin pitäis pärjätä jos tollasta ohutta hitsailee
     
  7. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Joskus muistaakseni pullon viimeiset kaasutkin on saaneet sattumia aikaan.Ei ole kyllä tietoa mikä sen sitten aiheuttaa,eikö sitten paine tahdo enää riittää että määrää olisi riittävästi vaikka virtausmittarin mukaan olisikin kohdallaan.Ja ritinöitä voi myös saada aikaan vääränseosteinen lisäaine pyrkiessään kutistumaan jäähtyessään eri kokoon kuin perusaine,ts. lämpölaajenemiskerroin on eri kuin perusaineella.
     
  8. Tunaman

    Tunaman 3rd gear

    Jos huokoisuutta tai "kumpuja"saumassa niin voi johtua myös siitä että lisäaineena käytössä kaasuhitsauslanka missä on liikaa hiiltä seosaineena tig-hitsaukseen.Pitää olla tig-lisäaine.
    Harmaa elektrodi käy,se on AC-ja DC-hitsaukseen sopiva.
     
  9. kylähullu

    kylähullu 3rd gear

    Oletko puhdistanut myös sisäpuolen?
    Itse olen putsannut molemmat puolet kunnolla kun olen hitsaillut mustaa putkea tigillä.
     
  10. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Elektrodin kärki teräväksi ja putsaus jollain rasvanpoistoaineella. Ja tosiaan, jos pullosta alkaa kaasu olla loppu, niin ei auta vaikka virtausmäärä näyttää 8 litraa minuutissa...
    Tossa on aika hyvät sivut joilta voi onkia neuvoja. Malttaa vaan etsiä ja katsella noita videoita ja tigfinger mainoksia...
    http://www.weldingtipsandtricks.com/
     
  11. -TH-

    -TH- Gearhead

    putkea hitsatessa on joskus tullut vastaan sellanen juttu, että jostain pääsee putken sisään ilmavirtaus joka sotkee sulan ja tuloksena on kraateri ja ontto kuonakuori. esim. hitsauskoneen tuuletin voi tietyssä tilanteessa tehdä sopivan pyörteen.

    toinen syy kraateriin voi olla se mikä vaivasi omalla kohdalla alu hitsauksessa: kahvassa oleva kaasuletkun liitos kävi kuumana ja kaasuletku ei kestäny-murtui ja vuoti.
    tämä piinasi pitkään, mutta kun se tajuttiin ja vaihdettiin letku silikoniletkuun(halpaa n. 2e metri) ei ongelmia ole ollut, vaikka kahva on ilman vesijäähyä ja alua on hitsattu 3-5h putkeen. toimii.

    Edit: lisäyksenä siis, että muovi/kumilaadut näköjään elävät aika paljon, koska kaasuletku ei vaikuttanut rikkonaiselta alkuun, vaan väsyi hiljalleen, pirullisesti.
     
  12. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Joskus törmännyt myös vaan paskalaatuseen putkeen, mm simonsin mustat pakoputkimutkat. Kiehuu ja kuohuu miten lystää vaikka minkämoisia temppuja koittaa.

    Yks HYVÄKSI havaittu temppu on, että koittaa 309L lisäainetta, rauhottaa epäpuhtauksista johtuvaa kiehumista aika paljon. (tietenkin vain paikkoihin mitkä ei tarvi olla samaa ainetta, kun perusaine, eli lujuuksia vaativat paikat)

    309l on tarkotettu alunperin musta-rst sekaliitoksiin.
     
  13. laakkius

    laakkius Gearhead

    paskalaatunen putki se siellä vaan kiehuu. Ite hitsaan kaikki mustatkin raudat 316L langalla, pakosarjoista lähtien...
     
  14. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Tiputapas kaasuvirtausta vaikkapa tuonne 5-6l/min. Mulla oli samoja ongelmia taannoin kun höyryputkiluokkaa hitsasin ja tuo temppu auttoi.
    Myös kaasunohjaimen kokoa voi kokeilla isompaan tai vaihtaa kaasulinssiin, ellei jo ole.
     
  15. dd64

    dd64 Gearhead

    Joko rasvaa tai muuta paskaa putkessa, voi olla se sisäpuolikin, tai kaasuvirtauksessa ongelmaa. Liikaa, liian vähän tai kaasusuutinkin voi olla niin likainen et aiheuttaa kaasunpyörteilyä ja siks kuohuu. Näistä uskoisin vian löytyvän. Tietysti jos se lisäine on ihan päin pers...ä voi olla sekin. :rotfl:
     
  16. Tangentti

    Tangentti 1st gear

    Kiitos vastauksista. Sen verta tarkistanut, että lisäaine on oikeata tiggilankaa, eikä kaasuhitsaus lankaa. Putket tosiaan putsannut sisäpuoleltakin ja rasvat suihkutellut crc quickleenillä. Täytyy varmaan hankkia asetonia. Migillä saman putken hitsauksessa ei mitään ongelmaa. Jatketaan testailuja.
     
  17. -TH-

    -TH- Gearhead

    minkä merkkinen se hitsuukone sulla on? jos on GYS, niin kantsii se letku vaihtaa ihan suosiolla.
     
  18. Tangentti

    Tangentti 1st gear

    Esabbi TXH 200 polttimella ja #7 kaasusuutin. Niin ja pullossakin on ~160bar painetta. 304:sta hitsatessa ei pienintäkään ongelmaa ilman lisäainetta tai lisäaineen kanssa. Virtauksia olen nyt kokeillut pienempää ja isompaa. Testasin vielä 2mm mustaan levyynkin ja siinäkin kiehuu ja rätisee. Väliin saattaa tulla pätkä hyvää saumaa, mutta sitten se ritinä taas alkaa. Ei ymmärrä. Seuraavaksi täytyy kokeilla punasta 1,6mm elektrodia.
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sammutinhuollosta soitettiin, CO2 pullo on muutoskatsastettu argonille :rotfl: .
     
  20. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    tuliks minkä verran prosentteja?
     

Kerro tästä muillekin!