Autoverosta eroon 300 eurolla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ohc205, 24.2.2013.

  1. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Re: Ton ukon vois viedä saunan taakse

    Myös ajoneuvovero vain uusista autoista? Millä ihmeen perusteella?

    1. Ei suomessa tehdä tietokoneitakaan, pitäisikö tietokoneille laittaa oikein kunnon ostovero?
    2. Näin on, esim. Nokia MikroMikko on aivan pätevä tietokone edelleen
    3. Ei ainakaan meidän tapuksessa. Uudessa autossa ei ole huoltoja ensimmäisenä vuonna. Vanhaa kakkosautoa korjattiin viime vuonna yli 2000 eurolla. Meni myyntiin. Ei persus kestä.
    4. Esitä jotain tutkimustietoa, niin eiköhän siitä kohu synny.
    5: Kaikki uusien autojen ostajat eivät ole erityisen rahakkaita. Kaikilla ei vain ole osaamista / aikaa / kiinnostusta korjata itse autojaan. Joku suhteellisen luotettava ja mukava kulkupeli pitää vaan hankkia autoverosta huolimatta.
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: Ton ukon vois viedä saunan taakse

    Mul on vielä parempi ehdotus; Säilytetään uusien autojen autovero nykyisellään mut nostetaan toi vuotuinen käyttömaksu 300:n. Sillee saadaan tuplatulot!
     
  3. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Re: Ton ukon vois viedä saunan taakse

    Jos persus ei kestä käyttöritsan vuotuista korjaamista, miten se kestää uuden auton hankinnan ja hinnanalennuksen, sekä melkoisen kalliit merkkihuollot? Ai niin, tässä taitaa olla perustavaa laatua oleva ero ajattelussa. Toinen ajattelee, että käyttöritsa ostetaan rahalla ja velanottoon on muitakin käyttökohteita (kuten vaikka omistusasunto, unelmien harrasteauto tai romukokoelman säilytyshalli maalla). Toinen yhtä perustellusti ajattelee, että pitää kuukausittaiset menonsa hallinnassa ja rahoittaa uuden auton lainanotolla ja/tai pitämällä välirahan mahdollisimman pienenä vaihtamalla parin, kolmen vuoden välein uuteen. No toki rahalla, jolla saisi ja ylläpitäisi hyvin jo sitä vanhempaa ritsaa.
    Omassa taloudessani on pakko pitää kahta käyttöautoa, harrasteet sitten erikseen. Asumme landella ja joukkoliikennettä ei ole, eikä pyöräily sohjossa maantien puolen metrin pientareella kiinnosta. Kilsoja kertyy tällä hetkellä molempiin autoihin vähän, alle kymppitonni vuodessa, mutta ilman niitä normaali elämä ja liikkuminen olisi mahdotonta. Oikeudenmukaisena tapana verottaa en näe muuta kuin polttoaineen hinnan verotuksen. Sehän kohdistuu juuri liikenteen haittoihin, autohan ei sinänsä ole mikään liikenne- tai ympäristöongelma. Samalla "autottomat", jotka kuitenkin ovat muiden ylläpitämästä liikenteestä riippuvaisia, pääsisivät osallistumaan talkoisiin kohonneiden liikennekustannusten muodossa ;-)
     
  4. pas2

    pas2 Gearhead

    Re: Ton ukon vois viedä saunan taakse

    1. Ei huono ajatus, mutta älä toki liikaa toitota. Tulee sekin varmaan vielä.
    3. Paljonko on uuden autosi arvonalenema + huollot vuodessa?
    4. Kun MB sprinterit tulivat, korjaamoille tuli ohje jossa ehdottomasti kiellettiin moottorin käyttö sisätiloissa ilman pakokaasuletkua.
    Toisaalta se on moottoriteknologiaa, ei dieseliä polteta ilman hiukkaspäästöjä. Ja kun niitä ei kerätä talteen, tulevat ne sieltä siis ulos. Juu on niitä hiukkasloukkuja, opiskele toiminta :)

    5. Miten uusien autojen köyhillä ostajilla on varaa arvonalenemiin ja huoltoihin? Miksi uusi auto on varaa huollattaa merkkiliikkeessä, muttei vanhaa autoa missään liikkeessä?
     
  5. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Re: Ton ukon vois viedä saunan taakse

    Ei kai kukaan osta uusia autoja sen takia, että ne ovat niin edullisia. Kyse on verotuksen oikeudenmukaisuudesta. Ei uusi auto kuluta teitä, pilaa ilmaa ja aiheuta ruuhkia sen enempää kuin vanhakaan.
     
  6. markmi

    markmi 3rd gear

    Re: Ton ukon vois viedä saunan taakse

    Näistä hiukkaspäästöistä....
    4. Suodattaminen alentaa hiukkasten massapitoisuutta tuntuvasti, mutta ultrapienten hiukkasten lukumääräpitoisuus voi samalla kasvaa

    Uusien dieseleiden pienemmät päästöt eivät välttämättä ole vaarattomampia. Uusien dieseleiden hiukkaset ovat kooltaan 5–20 nanometriä. Vanhoista koneista tuprusi tuplasti suurempia hiukkasia. Tutkimus osoittaa yllättävästi, että uusien moottorien hiukkaset ovat myrkyllisempiä, koska ne ovat aikaisempaa pienempiä ja näin ollen tunkeutuvat syvemmälle keuhkoihin Pienhiukkaset myös vahingoittavat herkästi ihmisen solujärjestelmää, jolloin vastustuskyky heikkenee.

    http://autot.oikotie.fi/uutinen/tutkimu ... 670?ref=HS
     
  7. unknown

    unknown 3rd gear

    Re: Ton ukon vois viedä saunan taakse

    Ja kannattaa aina pitää mielessä että jos veron poistaa ja sinulla on lopultakin varaa ostaa se Audi, Skodan tilalle, kun naapurikin ajaa semmoisella, niin se naapurin ketale menee ostamaan Porschen citymaasturin ja hänen naapuri menee ostamaan Porschen tilalle Lamborghinin. Mikään ei muutu ja taas vituttaa ajaa sillä tavallisen kansan Audilla...
    Uskokaa vaan että nykyinen vero on ihan hyvä, veron poisto ei ole oikotie onneen.
     
  8. pas2

    pas2 Gearhead

    Re: Ton ukon vois viedä saunan taakse

    "Uudet autot menevät tällä hetkellä nihkeästi kaupaksi."
    -> Tarttis saada myytyy enemmän tiätty, veronalennuksella onnistuisi...

    "- Ainoat, jotka tässä mallissa häviävät, ovat kansainvälinen varaosateollisuus ja öljyteollisuus, koska polttoaineita myytäisiin vähemmän, väittää Yli-Salomäki."
    Unohti mainita Suomen valtion ja pienet korjaamot. YLLÄRI

    Ja vielä uusien autojen suosimisen vastustamiselle perustelua: Suomessa ei valmisteta autoja. Kun ostetaan ulkomailta uusi auto, niin ulkomaille pätkähtää kova summa rahaa. Ihmekkös se, etteivät kansalaiset moista ymmärrä, kun valtiokin mieluummin tahtoo ostaa ulkomailta autoja.

    Kokoomushallitus varmaan vielä poistaa autoveron ja pätkäyttää sen ton ajoneuvoveron päälle. Kele.

    Päästöistä vielä:
    Uudet autot kuluttavat ENEMMÄN polttoainetta kun vastaavat vanhemmat. Mitesse ny yks kuorma-autoyrittäjä sanoi, että Ennen euro3 taso-> Euro 4 pomppaus nosti kulutusta kolmanneksella. Ja pitää lisäksi tankata kusta.
     
  9. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Re: Ton ukon vois viedä saunan taakse

    Tuosta ajoneuvoverosta, että se sortaa useamman auton omistajaa. Erityisesti jos kyseessä on vähänajettavia harrastepelejä, kakkosautoja ja muita vaari-vainaan vanhoja tunnearvoa sisältäviä vehkeitä.

    Voisi olla hyvä uudistus, jos ajoneuvoveron voisi maksaa joko autosta (kuten tälläkin hetkellä) tai vaihtoehtoisesti henkilökohtaisesti. Jos on autolla verot, niin sillä autolla saa ajaa kuka tahansa. Jos on henkilökohtaiset verot, saa ajaa kaikkia omistamiaan autoja yksillä veroilla. Ei kukaan kuitenkaan käytä kuin yhtä autoa kerrallaan.
     
  10. debner

    debner Gearhead

    Re: Ton ukon vois viedä saunan taakse

    Sinne se pätkähtää tänäkin päivänä se raha, auton ostajia on rajallinen määrä ja ne ostot vakiintuu jollekin tasolle kuten nytkin.
    Nyt pitää käytettykin hakea ulkomailta ja pätkäyttää nekin rahat ulkomaille kun niillä on järkevämmän verotuksen vuoksi varaa ostaa auto tavallisen ihmisen käyttötavaraksi ja siihen lisämukavuudet, suomiautoissa on ainoastaan hintaa käytettynäkin - ei varusteita.
    Monesta muustakin tavarasta pätkähtää rahat ulkomaille ja "kotimaisista" tuotteistakin menee "kaikki" rahat ulkomaille ettei voisi verottaa.

    Meinasin lähteä parantamaan maailmaa vaan 10 minuuttia sitten tuli tieto, että minua ei valittu,
    miksiköhän vaikka olisin parantanut kaikki vääryydet :)

    [​IMG]

    Ehkä olisi ollut seinä vastassa, mutta entäpä jos edes jotakin olisi voinut ohjailla oikein...
     
  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Re: Ton ukon vois viedä saunan taakse

    Olisiko sitten oikeudenmukaista, että auton omistaja, jonka auto(i)sta on maksettu täydet verot, joutuu maksamaan verot vielä uudelleen, jotta joku muu voisi ostaa uuden autonsa ilman autoveroa?

    Ei minua tässä ehdotuksessa muu korpea kuin tuo yllä mainittu. Mikäli korotettu käyttömaksu kohdistuisi vain niihin autoihin, joista ei autoveroa ole maksettu, ei olisi mitään ongelmaa. Paitsi tietysti se, että sen maksun pitäisi olla merkittävästi korkeampi ja siitä seuraisi omat ongelmansa. Vuosittain kerättävät maksut ovat käytännössä verottajalle avoin piikki, ja niitä voidaan nostaa ihan miten halutaan sen jälkeen, kun ne on kerran saatu voimaan. "Eihän tämä korotus ole kuin kymppi kuussa, ei se missään tunnu" jne.
     
  12. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Re: Ton ukon vois viedä saunan taakse

    Autoverosta on hankala päästä nopeasti. Jos nyt julkistettaisiin tieto vuoden päästä tulevasta autoverouudistuksesta, autokauppa hyytyisi totaalisesti. Autoliikkeiden vaihtoautovaraston arvo putoaisi. Ihmiset siirtäisivät uuden auton ostoa odotellen veron alenemista. Firmoja menisi konkurssiin. Juuri uuden auton ostaneet kokisivat kärsivänsä vääryyttä. Varmaankin hyvin hitaasti ja pienin askelin autoveroa voisi muuttaa ajoneuvoveroksi.
     
  13. Lassard

    Lassard Gearhead

    Re: Ton ukon vois viedä saunan taakse


    Näinhän tuo menee. Jos mun vanha -94 Astrani työllistää katsasturempassa lähinnä Motonetin myyjiä, niin siitä ei Laakkonen hyödy mitään. Jos taas ostan Laakkoselta uuden Ooppelin, niin mun on pakko viedä se kalliisiin määräaikaishuoltoihin, ettei takuu katkea. Se, että mun Astrani maksaa saman verran kuin yksi Laakkosen huolto ei ole heidän murheensa.
     
  14. pas2

    pas2 Gearhead

    Re: Ton ukon vois viedä saunan taakse

    Niin. Siis vastustan nyt ja tulevaisuudessakin uusien autojen maahantuontia alle 100% autoverolla. Lisäksi pitäisi nostaa "käyttöautoikäisten" käytettyjen autojen autoveroa. Ja ennen '71 valmistettujen autoveron voisi poistaa, se kun tuottaa vaan turhaa byrokratiaa. Olen toki useimpien mielestä omituinen.
     
  15. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Re: Ton ukon vois viedä saunan taakse

    Juurikin asiaa miksi kerätään maksuja ja muita useammasta kulkineesta jos jokin henkilö esim omistaa muutaman auton henkilöauto/pakettiauto ja taloudessa yksi ajokortillinen asukas eli miten ihmeessä tämä pystyy samaan aikaan ajaa molempia ajoneuvoja näinhän verottaja kaikessa kauneudessaan ajattelee.

    Hävettää tämä autontuojien autoliiton ja romuttajien sun muiden kimppakiva ja kukapa nämäkin hienoudet lopuksi maksaa aika vaikea arvata:)
     
  16. GULF

    GULF Gearhead

    Re: Ton ukon vois viedä saunan taakse

    Olen toki useimpien mielestä omituinen.[/quote]

    Tämän kyllä allekirjoitan 100% :rotfl: :rotfl:
    ( juuri tästä syystä viihtynenkin hyvin samalla tontilla jopa
    työaikana):

    Ja mitä tulee tuohon ajattelemaasi vuosirajaan 71 tossa autoverotuksessa pitäisi se mielestäni olla ennemminkin 77.

    Ja miksikö no aivan samasta syystä ku sinä liputat tuon 71 vuoden takia. = Ei sullakaan taitane olla yhtään uudempaa jollei sitä
    käyttö avanttiAUDIA lasketa :rotfl:
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: Ton ukon vois viedä saunan taakse

    Mites toi vuotuinen käyttömaksu niinku muuttuis kun auto vanhenee? Veikkaan että sitä vieläpä hinattais vuosittain ylemmäs ja kaikilla ei ole varaa edes sitä verotonta uutta autoa ostaa muutaman vuoden välein mutta vaan maksaa siitä vanhasta paskasta jatkuvasti kovempaa käyttömaksua :rotfl: .Ja käytti sitä tai ei niin maksaa silti.
     
  18. GULF

    GULF Gearhead

    Re: Ton ukon vois viedä saunan taakse

    Vastaus mutikan kysymykseen = se nousee kuten joka vuosi tähänkin asti koska valtio ei saa tarpeeksi verotuottoja koska uudet autot liian vähäpäästöisiä...
     
  19. Putte

    Putte 1st gear

    Re: Ton ukon vois viedä saunan taakse

    Ei ole pakko viedä mihinkään merkkiliikkeeseen huoltoon takuun takia. Riittää kun huollot on tehty ajallaan ja alkuperäistä vastaavilla osilla.
     
  20. Putte

    Putte 1st gear

    Re: Ton ukon vois viedä saunan taakse

    Mun mielestä tohon ei voi asettaa kiinteetä vuosimallirajaa, vaan oikea raja olisi 30 vuoden ikä, mikä on museoajoneuvojen ikäraja. Samoin tämän ikäisiltä autoilta pitäisi ajoneuvovero myös poistaa.
     

Kerro tästä muillekin!