Kokemuksia automaattisista hitsauskypäristä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja VRC, 15.4.2005.

  1. Tangentti

    Tangentti 1st gear

    Minulla samanlaisia kokemuksia, kun nuc-64:llä, eli maski päättää kirkastua kesken kaiken. Tuo Optech merkkinen kiinanihme on ehkä sekunnin alussa tummana ja sitten kirkastuu. Herkkyyden jos säätää täysille niin sitten pysyy tummana, mutta mikäs automaattimaski se on, kun kokoajan tumma. Paristot oli täydet enkä mitään näkyvää vikaa löytänyt, kun maskin purin. Silloin, kun tuo toimi oli pirun hyvä. Tummeni välittömästi ja on hyvä päässä. Eikai nyt auta, kun heittää vesilintua mokomalla.
     
  2. forssu

    forssu Gearhead

    Halvalla saa halvan... Myin aluksi edullisa maskeja, tuntui pelaavan...
    Aina välillä jotain pientä räpsymistä lähinnä alumiinin ja rosterin kanssa...
    Nooh sitten tuli vähän isompi rosteri projekti ja kun ruvettiin oikeen töihin niin huomasi että halpa automaatti maski ei vaan yksinkertasesti pelaa tigin kanssa turatessa alumiinin ja rosterin kanssa. Niiden herkkyyden säätö ei riitä. No ne maskit lenti suutuspäissään ympäri hallia... Ja sitten olen touhunnut vain Speedglas tuotteiden kanssa. 100V malliakin valmistaja suosittelee vaan varauksin tikki hommiin mutta on ainakin minulla pelannut komiasti räpsymättä.

    Loppu yhteenveto...halvat toimii puikolla, migillä ja vähä tigilläkin mustaa hitsattaessa. Alumiin ja rosteri hommat tigillä vaatii muutaman kympin lisä sijoituksen joka ei mielestäni saa olla este silmien suojaamisessa. :soosoo:
     
  3. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Saakos kotikäyttäjän kukkarolle (laiha) jostakin maskia, jossa olisi herkkyydensäätö? Toimiva sellainen. Tai muuten vaan nopea.
    Käytössä on nyt nova optrel ja xelux, kummatkin kelvottomia. Reagoivat valoon liian hitaasti ja miggi-langan syttyminen sokaisee silmät aina hetkeksi.

    Ei tunnu löytyvän noista esitteistä ihan ensisilmäyksellä reagointiaikaa, että voisi vertailla ensialkuun numeroarvoja.
     
  4. Toni.Virta

    Toni.Virta 1st gear

    Mä ainakin voin suositella tota esabin aristo techia, näyttää saavan jo 199 eurolla. Säädöt 5-13, herkkyys hyvä, hiomatoiminto, kapea fyysisiltä mitoiltaan, pitkä alaosa eli suojaa hyvin kaulaa, kevyt, veikkaisin että tolla rahalla et enää parempaa saa. Mä oon ruvennut käyttämään tota myös töissä eikä ole tullut pää kipeäksi päivien hitsausten jälkeen.
     
  5. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    On ilmeisesti sitten sen verran nopea, ettei syttyminen ehdi välähtää silmissä?
    Katselinkin jo vähän sitä, tosin tuo hinta ei ole ihan laihimmalle kukkarolle.
     
  6. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    Esab origo-tech tms. aivan loistava oliko n.90€ kun ostin
     
  7. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Esabiltahan löytyy joistakin jopa reagointiaikoja.

    Aristo
    Reagointiaika +25ºC 0,0001 ms
    Reagointiaika +55ºC 0,000085 ms

    Origo
    Switching time at +25ºC : 0.0005ms
    Switching time at +55ºC : 0.0002ms

    Noista voisi päätellä origon olevan "4 kertaa hitaampi"?
    Mitenkähän paljon mahtaa noiden välinen reagointiaikaero näkyä silmissä?
     
  8. Tunaman

    Tunaman 3rd gear

    Protools oy,Järvenpää myy Masino-automaattimaskia yhdeksälläkympillä.
    On herkkyydensäädöt ja iso katseluaukko,,kunnon panta ja koppa.
     
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Tuskin mitään eroa heh?

    Ei kyllä tosta Aristo Techistä oo valittamista itellä yhtään, ei kaduta ollenkaan että oon sijottanu vähän enemmän maskiin.
     
  10. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Ostoksilla... jäi 3M SL malli käteen, kun oli poisto. Etulasit kalliita, mutta muuten kevyen makuinen kapistus. Kiire testaamaan...

    Reagointiaikoja tutkiskelin, 3M lupaa 0.1ms, Esab 0.0001ms ja em Masino 0.033ms.
    Liittyyköhän nuo ajat mitenkään toisiinsa...??


    ...testattu on.. ei räpsy silmille.
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Kai sen huomaa sit jos silmiin sattuu että riittääkö se? :lol:
    Ei ainaskaan Aristo Techillä oo silmät kipeet ollu.
     
  12. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Vähäisellä hitsaamisella silmät oikeastaan kipeät olleet, mutta kun ei nähny hetkeen mitään syttymisen jälkeen. 3M sen verran nopeampi, ettei silmä ehdi juurikaan reagoimaan valokaareen.
     
  13. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Onko porukalla uusia kokemuksia/mielipiteitä karttunut viimeisen kommentin jälkeen?
    Olisi moinen nyt hankinta listalla Esab/Kemppi/joku muu?
     
  14. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Kempin automaatti/raitisilma maskilla oon hitsaillu työkseni alua ja rosteria nyt jotain 12 vuotta. En oo ostosta katunu päivääkään. Lisäksi on parit euromaskit, toisessa 8 tummuus rosteria varte ja toises 10 alua varten, ettei tarvi jatkuvasti "lasia" vaihdella. Hitsausta oon harrastanu +35 vuotta ja pelkästään ammatikseni +15v. Eka euromaski tuli muistaakseni aika pian sen markkinoille saapumisen jälkeen. Ja sen jälkeen ei oo "tavallista" maskia naamalla ollu.
    Kempissä hyvää se, että tummeneva osa on avattavassa lipassa. Varmaan monessa muussakin nykyään. Lisäksi kemppi ei välky silmille, aivan sama mitä ja millä hitsaa.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mulle tuli ja tulee euromaskista silmät kipeeksi jos enemmän hitsaa päivän aikana. Tarttis hommata tollanen perinteinen luukkumallinen. Kempin automaattipottaa käytin muutama vuos sitten ja ihan jees muuten paitsi että pienikin rälläkän kipinä tai auringonpaiste laukasi pimennyksen, oli siinä herkkyyssäätö ja pimennysvasteajalle säätö muttei ne auttanut.

    Raitisilmamaski kuulostaa jo sen verta tissiposkeilulta etten sellaseen ole vielä sortunut. Ei niitten hitsauskäryjen nyt noin vaarallisia pitäs olla
     
  16. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Ostin muuan vuosi sitten tuommoisen esabin automaattikypärän, oli joku jalkapallon MM versio. Se oli tehdaspaketissa käyttämättömänä siitä asti ja nyt otin käyttöön niin eipä toimi ollenkaan. Onkohan roskakori tavaraa vai korjauskelvollinen?
     
  17. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kempin Beta freshAir 90, todella tyytyväinen ja perusvarma Euromaski 10 lasilla. Molemmat ylipainepuhaltimella.
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Nappiparisto hiipunut.
     
  19. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    3M senverran, että sinänsä ollut hyvä, kevyt ja ennen kaikkea niin nopea ettei silmiin käy syttyminen.
    Miinuksena panta. Puristetaan, pyöräyttämisen sijaan.
    Ei ole vaan tottunut??
     
  20. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Esabin uusi malli Aristo Tech HD vaikuttaa lyhyellä kokemuksella hyvältä, laaja säätöalue tummuudelle eikä räpsi.
     

Kerro tästä muillekin!