Moparin sähköryyppy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pvi, 19.3.2013.

  1. pvi

    pvi 1st gear

    Omassa Satellitessa on seuraavanlainen ongelma. Lähtee hyvin käyntiin ja kone vetää ens alkuun hyvin. Mutta noin kilsan ajon jälkeen se pyrkii sammumaan risteykseen. Tuo tapahtuu käytännössä kylmänä joka kerta. Lämpimänä toimii ok. Voisko vikaa alkaa etsiä tuosta sähköryyppy systeemistä vai mistä? Saako noita ryypyn lämpöelementtejä suomesta? Kaasutin tuossa on Carterin alkuperäinen 2 kurkkunen ja kone on 318
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei kai niis mitää sähköryyppyjä ole ollut vakiona?
     
  3. pvi

    pvi 1st gear

    No tuossa mainitaan olevan electric assist choke. Eli eikö tuo tarkoita sähköistä ryyppyä. Kyllä tuossa systeemissä näkyy sähköjohtoja menevän:)
     
  4. slant

    slant Gearhead

    Onko sen tyyppinen että imusarjassa on se normaali bimetallikierukalla toteutettu ryyppy, siihen menee yksi piuha? Siihen piuhaan kuuluu tulla jännite kun moottori käynnistyy. Menee kierukan vieressä olevalle vastuselementille joka lämmittää sitä kierukkaa. Vois kuvitella että jos siihen ei tuu jännitettä niin ryyppy avautuu liian hitaasti. Noin arvauksena... lämpeäähän se kyllä imusarajan lämmölläkin.
     
  5. pvi

    pvi 1st gear

    Siinä on juuri kuvailemiasi systeemeitä. Pitää mitata tuleeko siihen virtasta. Tai jos muuttas tuon ihan mekaanisesti toimivaksi.
     
  6. slant

    slant Gearhead

    Minun mielestä ei kannata vaijerilla toimivaksi laittaa. Laittaa vain sen orkkis systeemin toimimaan, se on yksinkertainen ja hyvä. Sitä pystyy säätämään sitä välitankoa taivuttelemalla ainakin. Tarkista myös että alipainekello toimii ja avaa ryyppyläppää niinkuin pitää. Läpän pitää avautua vähän heti kun kone käynnistyy. Korotettua tyhjäkäyntiä varten löytyy säätöruuvi kaasarin toiselta puolelta.
     
  7. pvi

    pvi 1st gear

    Olen kanssasi samaa mieltä et on se parempi jos sen saa toimimaan. Ihan niinkuin tuo ryyppy lähtis liian aikaisin päältä pois kun se pyrkii sammumaan. Manuaalin kanssa pystys kytkimen kanssa risteyksissä vielä kikkailemaan mut tuon automaatin kanssa on hiukka hankalaa. Onko noissa mitä säätöä et sais sen kestämään pitempään päällä? Vai onko säätö mahdollisuus ainoastaan taivuttaa sitä tankoa?
     
  8. slant

    slant Gearhead

    Saattaa olla että sitä akselia minkä ympärillä kierukka on voi kiertää en kyllä ole varma en muista tarkkaan. Alipainekellolta tulee tanko jossa on v-muotoinen taivutus, siitä voi v-kulmaa muuttamalla säätää miten tehokkaasti alipaine vetää ryyppyä pois päältä.
     
  9. pvi

    pvi 1st gear

    Hyvä homma. Kiitos neuvoista. Kokeillaan kun alan ottaa tuota käyttöön. Näyttää kyllä siltä et kevät taitaa olla peruttu..
     

Kerro tästä muillekin!