q-jetin TPS mysteeri // toimiihan se

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ktech, 30.3.2013.

  1. ktech

    ktech 3rd gear

    qjetin iki-ihana TPS:n vaihto meneillänsä, ja heräsi kysymys että mahtaako tuo uusi standard motorsin tuote olla jo valmiiksi susi? yleismittarilla vastusalueella mittailtuna lähtee alkuun näyttämään ihan uskottavia ohmi-lukemia (n.2k) ja siitä pienenee suht' lineaarisesti, mutta sitten vastus katkeaa äkisti ennenkuin se tappi on lähellekään pohjassa.

    kaasarissa paikallaan ollessa ja kiihdytyspumpun vipu kytkettynä menee jo tuolle "kuolleelle alueelle" eikä saa mitenkään näyttämään mitään lukemia, vaikka säätöäkin ruuvailee laidasta laitaan.

    onko normaalia vai (m)asentajassa vika? :soosoo:
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    Re: q-jetin TPS mysteeri (?)

    mitäpä näyttää volttialueella
     
  3. rakkari

    rakkari 3rd gear

    Re: q-jetin TPS mysteeri (?)

    joo mittaa voltit liittimen kahen alimmaisten nastojen välistä, siis niin et se liitin on paikoillaan ja auto käy, 0,5voltista pitäis lähtee kiipeen ylöspäin lukema kun kaasua painaa,,
     
  4. saresks

    saresks Gearhead

    Re: q-jetin TPS mysteeri (?)

    En ohmeista tiedä, mutta asennettuna ja 5 V rerefenssijännitteellä pitäis näyttää puolesta voltista neljään tai yli kun läpät avaa aukii. Jos ei alue riitä, ei voi toimia. Aivot ei tiedä, että ollaan läpät auki ja sytkäennakko on jotain muuta, tulee vikakoodia jne.
    Nelisen vuotta sitten ostin kaksi standardin punaisessa paketissa olevaa tepsiä, ja molemmat katkoivat matkan varrella, orkkis 200tkm ajettu toimi varmemmin ja toimii vieläkin 267 tkm ajettuna.
    Ei noi saa olla noin surkeita. Paras olisi, jos saisi modattua jonkun yleismallsen tepsin läppien yhteyteen.
     
  5. ktech

    ktech 3rd gear

    Re: q-jetin TPS mysteeri (?)

    en ole mittaillut volttialueella kun ei ole kaasari vielä autossa kiinnikään, mittailin vaan vastuksia varmuuden vuoksi ennen kaasarin niputtamista että mahtaako homma pelata. mutta jos vastus on ääretön niin eihän sieltä sillon mitään jännitettäkään tule?

    ja kyllä kahden alimmaisen nastan väliltä mitattu. näyttää se muuten toimivan mutta pätkäsee sitten äkisti??
     
  6. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: q-jetin TPS mysteeri (?)

    Mä mittasin tosta irrallaan olevasta kaasarista menee tasaisesti ja katkomatta alimista nastoista tyhjäkäynnin 2,36k -> täyskaasun 11,26k ja ylimmistä nastoista 12,24k -> 4,75k.
    Ei mitään tietoa onko säätö kohdallaan ja oon ajanut tolla kaasarilla avaamatta 19 vuotta et tiedä vaikka olis alkuperäinen TPS ja näyttää vielä toimivan ja eipä toi vika valoakaan vilkutellu kun oli vielä systeemit kiinni.
     
  7. the_spy

    the_spy 3rd gear

    Re: q-jetin TPS mysteeri (?)

    Omaan (entiseen) 87 capriceen tein joskus kaasari rempan ja en saanut sitä standard merkkistä anturia millään säätö arvojen sisään joten ostin ac-delcon vastaavan joka makso muistaakseni 150€ us-partsista niin sillä sain toimimaan
     
  8. ktech

    ktech 3rd gear

    Re: q-jetin TPS mysteeri (?)

    juuri tätä hain, kiitos! onhan tuo uusi TPS siis kunnossa, aika samanlaisia arvoja antoi kun käänsi yleismittarin asteikon 2k->20k :D
     
  9. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Jees hyvä juttu kun selvis :D
    Saa nähdä herääkö mulla uteliaisuus koskaan niin suureksi et avaisin ton kaasarin, alkoi olla sellasia oireita loppuajasta et meni ajoittan vähän laihalle, eli sieltä voi löytyä vaikka mitä moskaa 32 vuoden ajalta :D
     

Kerro tästä muillekin!