Vani Virosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja moonchild, 27.2.2008.

  1. moonchild

    moonchild 1st gear

    Näytää olevan nuo uudemmat vanit virossa kohtuu järkevissä hinnoissa, jonka vuoksi sieltä vanin tuomista olen alkanut harkitsemaan. Joissakin näyttää olevan alv jo maksettua eli ei tarviis maksaa tullissa mitään jos tuo kevyt-kuorma-auton. Millaisia kokemuksia on auton tuomisesta Virosta?
     
  2. JPN73

    JPN73 1st gear

    Juu muuten tää aihe kiinnostais vähän muakin, nyt vaan alan äijjät kommentteja ja ohjeistusta tännepäin. Itellä olis paku tai maasturi vähän mielessä...
     
  3. JPN73

    JPN73 1st gear

    Eikös kukaan tai ees kenenkään kaveri oo Virosta mitään autoja roudannu tänne Suomen puolelle???
     
  4. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Työkaveri yritti rekisteröidä Eestinkilpistä -97 s10 Blazeria suomeen. Eipä onnistunut. Ongelmia tuli mm. vaatimustenmukaisuustodistuksen, valojen yms. kanssa. Joku päästötodistuskin olisi pitänyt hommata kuulemma VTT:ltä(?) Heppu myi auton takaisin eestiin. Tämä kyseinen kärry oli aiemmin ollut saksan rekisterissä. -eli se mikä kelpaa muiden EU-maiden tieliikenteeseen, ei välttämättä kelpaa suomeen.
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos auto on rekisteröity esim. Saksaan erityisluvalla, se saksalainen erityislupa ei riitä auton saamiseksi Suomeen rekisteriin. Eli kannattaa selvittää ostovaihdeessa.
     
  6. ari2004

    ari2004 Gearhead

    En tiedä mikälie-versio oli. Tässä vain halusin tuoda esille sen että se mikä kelpaa muissa EU-maissa ei kelpaa läheskään aina suomessa. Kannattanee olla tarkkana kun tuo EU:n ulkopuolella valmistetun auton tänne. (siis uudemman kuin about -95-mallisen, joista on sanottu jossain keskusteluissa että ovat miltei mahdottomia saada kilpiin? Asiasta/pykälistä enemmän tietävät kertokoon tarkemmin)
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Vaikka Alexander Stubb -fani en olekaan, tämä Stubbin EU:ssa läpimennyt aloite on kannatettava: http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 48&ext=rss

    "Stubbin "Jopo-laki" läpi Strasbourgissa

    Torstai 21.02.2008 klo 14:55
    ESA PYYSALO/IL

    Euroopan parlamentti hyväksyi tänään Alexander Stubbin mietinnön vastavuoroisesta tunnustamisesta.

    Stubb oli erittäin tyytyväinen lopputulokseen:

    - Nyt hyväksytty tavarapaketti on suuri voitto tavaroiden vapaalle liikkumiselle EU:ssa ja erinomainen uutinen suomalaisille yrityksille, hän sanoo.

    Mietinnön tarkoitus oli vapauttaa tavarakauppaa EU:ssa. Tällä hetkellä kaupankäyntiä estää muiden muassa lukuisat tekniset esteet.

    Stubb itse on nostanut esille polkupyörien myynnin maasta toiseen. Hän vei Belgiaan kaksi Jopoa, jotka olivat Belgian lainsäädännön mukaan puuttellisesti varustettuja. Niistä puuttuivat käsijarrut.

    Asetus, jolla vastavuoroisesta tunnustamisesta säädetään, on osa laajinta tavaroiden vapaata liikkumista koskevaa lainsäädäntöpakettia sitten Jacques Delorsin vuoden 1992 yhtenäismarkkinaprojektin.

    Asetus pohjautuu "Cassis de Dijon" -tapaukseen: EY-tuomioistuimen kuuluisassa päätöksessä vuodelta 1979 todetaan, että mikäli tuote hyväksytään yhdessä jäsenmaassa, pitäisi se hyväksyä markkinoille myös muissa jäsenmaissa. Päätöksestä huolimatta vastavuoroisen tunnustamisen periaate ei ole toiminut kunnolla käytännössä.

    Jäsenmaat ovat keksineet lukuisia protektionistisia toimia, jotka ovat estäneet tavaroiden vapaan pääsyn niiden alueelle. - Kustannus siitä, ettei vastavuoroista tunnustamista ole toteutettu kunnolla, on arvioitu vuositasolla 150 miljardiksi euroksi, sanoi Stubb. "



    Siis direktiivi, jonka perusteella Suomenkin hallinnon on toimittava - siis päästettävä toisessa EU-maassa hyväksytyt - siis vaikka poikkeusluvalla oleva Jenkkiauto - Suomeen ja rekisteriin!

    Mutta kuten autoverotuksen kohdalla muistamme, tie saada hallinto noudattamaan EU-dirketiiviä on pitkä. Käytännössä jonkun olisi tuotava poikkeusluvalla hyväksytty auto toisesta EU-maasta, ja kun sitä ei saa kilpiin, valitettava Hallinto-oikeuteen, sieltä KHO:hon ja pahimmillaan EU-tuomioistuimeen, joka sitten toimii tuon 1979 ennakkotapauksen ja nyt 21.2.2008 säädetyn Stubbin Jopo-lain mukaan.

    Luultavasti tukea noihin valituksiin tuoja voisi saada Stubbilta.

    Homma vaan voi kestää vuosia. Eli tuotava auto kannattaisi olla halpa, jotta rahat eivät seiso kiinni tuojalla vuositolkulla, tai sitten sellainen, jonka valituksen ja bumerangin jälkeen voi diilata esim. Viroon tai Ruotsiin. Autoa ei enää tarvitse omistaa, kun on saanut bumerangin ja tehnyt valituksen.

    Valitusta vaan ei saa tehtyä ilman bumerangia, ja siihen tarvitaan se auto..

    Jonkun pitäisi uhrautua ja tehdä "Siilinit" poikeuslupa-autojen= uudemmat jenkit puolesta. Eli ostaa moinen poikkeulupahyväksytty Saksasta, Belgiasta, Ruotsista tai Virosta - ottaa bumerangi ja jaksaa valittaa. Se vain aukaisee pään, jota ei voida direktiivin valossa estää. Valtio kuikenkin luultavasti tappelee hedelmättömän tappelun viimeiseen saakka - vaikka siinä ei ole mitään järkeä.

    Samalla Aken on lievennettävä poikkeuslupien myöntämistä muiden EU-maiden tasolle, sillä muuten poikkeuslupahyväksyttyjen kauppa siirtyy muihin EU-maihin, eli verotulot jäävät saamatta.
     
  8. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kaksi vaihtoehtoa lie. GTO.ta on myyty Vauxhallina Britaniassa. Mallille on siis jonkinlainen EU-luokitus. Pitäisi selvittää, miten lähellä USA GTO on Vauxhallia.. http://www.channel4.com/4car/di/vauxhall/monaro/1129/1

    Luultavasti tuo on kilvissä Virossa erikoisluvalla. Siis hakemaan erikoislupaa AKE:lta. Jos ei mene läpi , valitus ja vetoaminen tuohon 21.2.2008 läpimenneeseen Stubbin "jopo-lakiin" - ja valituskierros kuten kuvasin yllä, jjos järki ei voita viranomaisilla ennen.
     
  9. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Käsittämätöntä menoa Kekkosslovakiassa..

    "Chevrolet HHR ei saavukaan vielä Suomeen!
    [26.02.2008]

    Monien odottama erikoisuus, Chevrolet HHR, on kohdannut matkallaan Suomeen kivisen karikon. Suomen viranomaiset eivät ole hyväksyneet EU-viranomaisten HHR tyyppihyväksyntää. Käytännössä syynä ovat tuulilasista ja ajovaloista puuttuvat E-merkinnät.

    Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että maahantuontisuunnitelmasta on jouduttu toistaiseksi luopumaan. Toivoa kuitenkin vielä on.
    - Ensi vuoden puolella harmonisointi jatkuu ja seuraamme joutuvatko Suomen viranomaiset löysentämään tulkintojaan, kertoo General Motors Finland Oy:n tiedotuspäällikkö Tomi Hämäläinen."

    http://www.spinneri.fi/rasvanetti/

    Siis autolla on EU-tyypitys, jonka valmistaja on hankkinut. Autoa tuo maahan valmistajan tytäryhtiö Suomen General Motors. Vai pitäisi olla E-kirjaimet ikkunoissa? Miksi? Eikös se valmistaja sen takaa, että auto säännöt täyttää?

    Tässä olisi kirveellä töitä Suomen viranomaisten kanssa. Muualla EU:ssa kun tuo auto kelpaa.
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tyypillistä touhua meidän niin "kaikkitietäviltä" viranomaisilta... :mad: :mad:

    Täällä meillä tulkitaan noita pykäliä ihan oman mielen mukaan,välillä vedotaan siihen että EU-kieltää tämän asian ja sitten toisaalla joo on se sallittu EU:ssa,mutta ei ole meillä kun meillä on ihan omat säännöt juuri tässä asiassa,pääasia on AINA että kansalainen on se joka kärsii ja maksaa !!!! :mad: :mad:

    Täällä pitäisi näiden meidän pykälänikkarien mielestä kaikkien ajaa jollakin typerällä kertakäyttöhybridikatiskalla joka on valmistettu kiinassa,vie kahvikupillisen dieseliä vuodessa,tuottaa pakoputkesta vain ja ainoastaan kukkasia.
    Lisäksi sen joka osassa on typerä E-merkintä kertomassa sen olevan hyväksytty siinä karttapallolla kärpäsen kikkareelta näkyvässä kohdassa,joka miksroskoopilla katsottaessa paljastuukin EUROOPAKSI,eikä siis kärpäsen sontakökkäreeksi vaikka se sitä toki onkin... :wc: :wc: :wc: :wc:

    Tällästä tämä on täällä meillä,ihmetelköön muu maailma tätä menoa :pinup:
     
  11. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Talvikulkineen hain Virosta 2,5 vuotta sitten.
    Se tosin on henkilöauto ja vuosimallia 1993.
     
  12. JPN73

    JPN73 1st gear

    Ja ihanko samoilla kaavoilla tuli, kuin vaikka sakemaanien maasta tuodessa?
     
  13. tabs

    tabs Gearhead

    Itse hain kans käyttö kipon eteläisestä naapurista, helppoa kuin heinänteko.
    Tosin se ei ollut viron kilvissä, joten ei ollut mitään rekisteröinti hässäköitä vaivaamassa...Tossa omia kokemuksia mitä kirjoitin johonkin aikaisempaan
    topiciin
     
  14. Robot Riot

    Robot Riot Gearhead


    On tuotu autoja juu.
    Helpoimmalla kauppa tapahtuu ajamalla auto satamaan, kilvet irti ja kaupungin
    toiselle laidalle ARK:hon tekemään paperit.
    Kyllä ne ottavat kilvettömän laivaan.

    Kerran Suomen tullissa koira haisteli tuontiautoa vähän pidempään
    takakulmasta. Tullimiehet pikkasen penkoivat ja katselivat varsipeilin kanssa koteloita ja palkkeja, väärä hälytys.
    Olisikohan ollut joku vanha makkaran jämä jossain minkä koira vainusi :rotfl:
    Silloin tuli mieleen, mitä jos sinne olisikin laitettu joku nyssäkkä?
     
  15. Isabella

    Isabella 1st gear

    Re:

    Hei, tervetuuletan itseni tälle sivustolle täten. Hurraa!
    Hyvää näkemystä ylläolevassa, vanha viesti jo niin en tiedä onko tiimoilta mitään tapahtunut. Mutta hakutoiminnolla löytyi niin selvitystarvetta kai edelleen on!

    -I
     
  16. dtc

    dtc Gearhead

    Re: Re:

    Tere, itse selvittelin Virossa rekisterissä olevan auton rekisteröimistä Suomeen, kun myimme edellisen Mustangin Lappeenrannan suunnalle. Mustangit ovat täällä(kin?) rekisterissä yksittäistyyppihyväksynnällä. Jenkeistä laivatulle autolle muutokset ja tyyppihyväksyntä (päästöt, melu jne) maksavat täällä autosta riippuen töineen vajaan tonnin. Jos vastaava auto on jo rekisterissä, homma hoituu varsin helposti.

    Mustangin myytyäni kävin palauttamassa kilvet Tallinnan ARK:iin ja silloin selvisi, että ulkomaille myytäessä olisi ollut pyynnöstä mahdollista saada auton rekisteröinnissä käytetyt dokumentit takaisin Viron ARK:n arkistoista itselleen. En tiedä kelpaisivatko nuo dokumentit Suomessa, vai vaaditaanko siellä tuoreet paperit, mutta jos kelpaavat, niin saattaisi helpottaa/nopeuttaa rekisteröintiä Suomessa.

    ..ja vielä muistutuksena, että täällä olevista jenkkiautoista arviolta 70% on kolarikorjattuja. Kannattaa siis maksaa carfaxista.

    Kaitsu
     

Kerro tästä muillekin!