Hydraulit & Kiruna-systeemit ja Ilmajousitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 26.10.2001.

  1. JouniK

    JouniK Gearhead

    Tuommoinen tuli 3/8 venttiileillä, hiukan turhan nopea taitaa olla. Kompurat (2x444c) huutaa melko paljon.
    http://youtu.be/3pk6q-SdGSs
    Iskarin asensin tuolleen:
    [​IMG]
    J
     
  2. ViLU

    ViLU Gearhead

    Kuinka paksua tavaraa toi iskarin uusi tuki on? Pitäis itekkin jossain vaiheessa pussittaa oma kuuskakkonen. Mulla on ihan uudet KYBin kaasuiskarit ja miettisin että käytänkö ne uudestaan vai tilaanko uudet missä on se alakiinnitys yhdellä isolla pultilla. Se pultti on sitten helppo kiinnittää alatukivarteen, kun ei tartte tehdä kuin yksi reikä ja pultata vaan kiinni.

    Asiasta toiseen ja kolmanteen. Mitäs jo pussin omaavat ovat mieltä sähkökompuroista tai sitten jos laittais sellasen Yorkin hihnavetosen? Siitä hihnavetosestahan saa paukkua huomattavasti enemmän kuin noista kahdesta sähkösestä ja mua ei ainakaan hirveesti lämmitä se, että ne kompurat rallattaa siellä takaluukussa.

    Vähän tutkin, että York 210 olis se malli mitä vois käyttää näissä ilmajousi virityksissä?

    Edit: Näyttää olevan Rokkiautossa York 210 vastaava FOUR SEASONS 57022. Noin 300€ olis postikuluineen...
     
  3. JouniK

    JouniK Gearhead

    5 millistä on tuki. Laita hihnavetoinen :D Nuo huutaa ainakin koko ajan. Yksi nosto tontista--> kompurat pyörii useita minuutteja :mad:

    J
     
  4. spychobilly

    spychobilly Gearhead

  5. dodge73

    dodge73 3rd gear

    tuli hommattua hydrauli alustainen montecarlo, itellä ensimmäinen hydrauli alustainen auto. ihmettelin miten pumpuista tarkastetaan öljyn määrä/muita huolto juttuja vastailkaa jos tietoa??
     
  6. generalo

    generalo Gearhead

    No nyt on säkit ängetty paikalleen, enää säiliön, kompuran, ja putkien asennukset. Miten paksut virtajohdot kannattaa kompuralle vetää, eli akulta (konehuoneesta) konttiin? Minkälainen sulake? Kompurana Viair 480C. Konttiin menee kyllä vahvistimille paksu virtakaapeli kondensaattorin kanssa, tuota ei varmaan kannata hyödyntää? Ei oo kiva jos kaiuttimet surisee kompuran ollessa päällä.
     
  7. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mä käyttäisin sitä vahvistimen syöttöö. En ainakaan ite viittis vetää uusia piuhoja, kun siinä on valmiina jo syöttö. Vahvasti epäilen, että mitään surinoita tulis...
     
  8. JouniK

    JouniK Gearhead

    Tein tuon mukaan sähköt:

    http://air-zenith.com/images_u\1130200945211PMDual_OB1_Wiring.jpg
    Autohifi-palikoista saa siistejä jakoblokkeja ja sulakerasioita.

    J
     
  9. generalo

    generalo Gearhead

    Noniin, nyt on kaikki kamat paikallaan. Yks probleema vielä, että ilmat karkaa tasaisesti kaikista pusseista. Liitokset ois tehty suht hyvin, ainut vaan että säiliöstä vuotaa vähän pari liitosta. Laskeeko venttiilit jotenkin ilmaa takaisin säiliöön päin, ja sitä kautta puskee ilmat pihalle pusseistakin? Kyseessä on Lowtoysin manuaaliventtiilit.

    E: vuoti sittenkin säkkien liitoksista. Kierreteipit korvattu kierreliimalla (Loctite 542), kokeillaan toimiiko.

    E2: Nyt on pitävät liitokset!
     
  10. Sluiza

    Sluiza 3rd gear

    Minkälaiset iskarit kannattaisi laittaa taka-akselille,ilmapussien ja nelilinkkien kanssa? Onko kellään kokemusta,että kumpi parempi kaksitoiminen kaasuiskari vai tavallinen nesteiskari? Vai onko tuolla merkitystä...
     
  11. ViLU

    ViLU Gearhead

    Miten muuten tommonen ilmajousitus mitoitetaan jos haluan jonkun tietyn ajokorkeuden? Lähinnä kiinnostaa jos säkki on esim. 7.25" korkee ilman paineita ja sitten valmistaja on ilmoittanut minimi korkeus 2.9" sekä maksimi korkeus 12" niin mitoitanko jousituksen tuolla 7.25":lla?
     
  12. barracud

    barracud 3rd gear

    Et maininnut mistä pussista on kyse, mutta tässä esimerkiksi Airliftin Dominator D2600 (2-makkarainen, halk.7")
    ko. pussissa on hyvin lähelle samat korkeusmitat kun antamasi, min.2.8" max.12.5", ilman painetta 8". Ajokorkeudeksi suositellaan 6-9"

    [​IMG]



    -NN-


     
  13. ViLU

    ViLU Gearhead

    Kappas, kattelin Slam Specialtiesin 7" ss säkkejä ja ei osunut niistä pdf-tiedostoista silmään tota ajokorkeutta. Kiitos tästä.

    Vähän on vielä auki, että teenkö ite noi säkkien sovitteet vai tilaanko jonkun setin. Noi sovitteet maksaa kauttaaltaan noin $100 per akseli ja tolla summalla hakee muutaman jämä putken ja askartelee paskartelee noi ite, mistä jää sitten vielä hyvin rahaa asennus juomiin. Piti olla tän kesän juttu toi Impalan säkittäminen, mutta ei toteudu vieläkään.

    Edit: Eli onko toi nytten sitten niin, että tolla 6" alusta on löysä ja tolla 9" se on kova? Eli kannattaa mitoittaa ajokorkeus tolla 9" jos haluu jämäkän vai miten ootte noita suunnitelleet?
     
  14. barracud

    barracud 3rd gear

    hmm, en osaa sanoa meneekö se ihan noin suora viivaisesti.. Itte tähtäsin kultaiseen keskitiehen eli johki siihen puoleen väliin.

    Hirveesti vaikuttaa sekin kuinka paljon pussien päälle tulee massaa, eli kuinka paljon painetta vaatii että auto nousee ajokorkeuteen.
    Esim. omassa pikapissa keula vaatii ajokorkeuteen noin 8bar, kun perä taas nousee jo 0,5bar paineella.

    ps. tälläisia olisi tyrkyllä :odroll:
    viewtopic.php?f=18&t=251992
    viewtopic.php?f=18&t=251996
     
  15. ViLU

    ViLU Gearhead

    Pitänee miettii mitä sit tekee. Tietty jos tekee noista sovitteista vähän pidemmät ja ajokorkeus on liian korkee niin saahan niistä sitten kyllä palaa pois...

    Luultavasti säkeiksi tulee SlamSpecialties SS-7, koska olin näkevinäni ameriikan poikien palstalla, että ne ois hjyvät. Sitten meinaan itte koodaa automaattisen tasosäädön Arduinolla ja siihen tulee lcd-näyttö, joten ei ole tarvetta mittareille. Alottelin jo viime talvena koodaamista ja pitäis nyt talven aikana jatkaa hommaa. Tulin siihen tulokseen, että kun noi valmiit automaattiset tasonsäädöt maksaa sen päälle $1000 niin koitan koodailla semmosen ihan itte.
     
  16. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    Moi, Itellä kanssa käyny sama mielessä tehdä.. muuten ihan piece of cake mutta meinasitko käyttää paine-antureita vai tasoantureita korkeustietoon? Mistähän löytäs halvalla tollasia 12v tasoantureita?
     
  17. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tasoantureita olis tarkotus käyttää, koska tulin siihen tulokseen, että paineeseen perustuva korkeudensäätö ei ole pätevä. Mitä viime talvena alustavasti kattelin noita autokäyttöön tehtyjä antureita niin hirveen halvalla niitä ei ollu. Tais olla jotkut disco rangen anturat halvimmat.

    Sitäpaitsi mun tietääkseni noissa korkeus antureissa ei ole mitään muuta kun potikka sisällä, joten semmosenkin pystyy itte askartelee. Niin ja onhan noita muitakin teollisuuden korkeusantureita olemassa. Sitten jos haluu oikeen pätevän ja hienostuneen säädön niin laittaa molemmat anturat 8)
     
  18. Sheikki

    Sheikki 3rd gear

    Onko kellään Caddillac -76 tai vastaavan etupään ilmajousi ratkaisuista hyviä kokemuksia. Eli kun jousen keskellä on iskari, niin kannattaako se siirtää ja laittaa palkeet. Vai onko joku järkevä pussiratkasu jossa on iskari sisällä. Netistä löytyy kyllä, mutta niiden toimivuutta kun ei tiedä ennen kuin kokeilee. Vinkit esim. vanien yms. jossa on kolmio tukivarret ja kierrejousitus niin että iskari sisällä saattaa antaa jo kokemuksia riittävästi.
     
  19. t.bob

    t.bob 1st gear

    Piti kirjautua vartavasten, että pääsee kyseleen.
    Ois tarkoitus asentaa caminoon(-79) Ilmapussit keulaan, mutta mihin siirtää iskarit? Poika on sen verta alkava harrastaja, että tietous menee tässä nurin. Jos joku on siirtäny kyseisen rungon omaavaan menopelin iskareita sivuun niin kuvat ois kivoja selvennyksiä pojalle. KVG suoritettu muttei löydy moista operaatiota vakio keulaan minun taidoilla.
     
  20. ViLU

    ViLU Gearhead

    Yks sivu taaksepäin on kuva iskarin siirrosta ja tässä linkissä myös. Kyllähän noita asennuksia löyty Googlen kuvahaulla.
     

Kerro tästä muillekin!