Seosmittari

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Co2, 26.4.2013.

  1. Co2

    Co2 3rd gear

    Rupesin tässä haaveilemaan josko jossain välissä autoon laittas laajakaista lambdan ja olisi 2 mittaria ajatuksissa. PLX DM-6 ja Innovaten MTX-L.

    Ajatuksena olis myös tarpeen vaatiessa loggaus mahdollisuus koneelle ja ainakin tuossa innovatessa siihen olisi mahdollisuus mutta en löytänyt mitään tietoa onko tuossa PLX mittarissa sitä.

    Tästäpä seurasi sitten seuraava visainen kysymys loggaukseen liittyen/tietojen analysointiin...mistä ihmeestä se ottaa rpm tiedon tällaisessa vanhassa autossa jossa on kaasari ja ei ole mitään moottorinohjaus tietokonetta? Ei varmaan mistään...tai en ainakaan keksi.

    Tuohon sitten lisäksi pohdintana miten sen rpm tiedon saisi siihen logiin...voisiko käyttää hyväksi kenties mun nykystä sytytys boksia (MSD Digital Programmable 6AL-2) jossa on tach piuha joka on käytössä rundimittaria varten?

    Kokemuksia kyseisistä mittareista kaivataan hyvät/huonot puolet jne. Itseäni kiinnostais juurikin tuo innovate kun lupaavat, että kaikki on siinä mittarissa kiinni ja ei mitään ylimääräsiä bokseja tartteis minnekään ruuvata/piilottaa. PlX taas olisi "hienompi" mutta puuttuuko loggaus?

    Tällasia juttuja tässä hissukseen pohdiskelen...ei ny heti oo tulossa, mutta valmiiksi kaipaamani tietoa kaivelen/kyselen koska kyseinen härpäke on ikäänkuin tuntematonta aluetta.
     
  2. Karck

    Karck 3rd gear

    Itsehän en mistään mitään tiedä mutta arvaan että virranjakajalta ottaa? Niiku kiekkamittarikin ottais. Eli siis just se tach piuha vaikka.
     
  3. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    hommaat gopro tms. vastaavan kameran ja säätelet sen kuvaamaan nopeusmittaria, rundimittaria ja sitä sun hifiseosmittaria kaikkia samanaikaisesti ja meet vetelemään vetojas nauhoitus päällä ja kattelet sitten tietokoneestas kuva kuvalta miltä seos missäkin tilanteessa näyttää. siinä sulle tiedonkeruuta eikä tartte ruveta nörtteilemään sen enempää.
     
  4. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    MTX-L:n laittelin itelle Falconiin, tosin mulla on 8-pisteruutta ja Megasquirtti. Mut helppo oli asentaa, lambda kiinni, piuhat hyttiin ja liitoksilla virta, maa ja Megalle signaali. Ja siinä on in ja out piuhat mittarin takana loggaukselle jota sinä tarvit. Tähän asti toiminu ok, tosin oon vasta saanu tyhjäkäyntiä käymään koneen.

    En tiiä kui sinä rpm-tietoo saat Innovatelle ku ei kai siihen voi semmosta kytkee vai? :eek: En oo ite loggaillu ku Megan kautta mut olettaisin ettei Innovate tarvi sitä?
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    Innovate mullakin käytössä ja ostin sen ihan jenkkitestien perusteella.

    Innovaten oma softa ei tue rpm tietoa mutta siltä mittarilta saat seostiedot dataloggerille jos haluut hifistellä.

    Loggaamisen avulla kyllä näet jos seokset menee sekasin täyskaasu lähdöissä. Cruisaillessa kerkee kattelemaan itse mittariaki.

    Sain kans koneen just tulille tuon MSD:n ohjelmoitavan purkin asennuksen jälkeen. Hyvin toimii ja vinkki tais tulla sulta.

    Muuten, toi mikämikan pirkka vinkki on aika hyvä. Taidan virittää känny kameran kuvaamaan rpm mittaria, innovatea ja kaasupoljinta :)
    Ei oo tullu ittellä mieleen.
     
  6. Co2

    Co2 3rd gear

    Saattas se käydä noinkin. Kiitos tästä vinkistä, mutta ei sovellu oikeen mulle tuo. Jos tuo seosmittari homma on nörtteilyä niin sittenhän mun on hyvä jatkaa siitä koska sytyskäyräkin säädetään nykyään tietokoneella...

    Tuon loggaamisen tarkoituksena/ajatuksena olikin juuri kaasuttimen säätö tyhjäkäynnin/suuttimien osalta. Tämän hetkinen uusi kaasutin ei ole säädetty kuin tyhjäkäyntiseoksien osalta alipaineen avulla.

    Peltsi: Jollekkin mä taisin sitä boksia ehdottaa, en kyllä muista kenelle. :) Ite ainakin ollu tyytyväinen siihen.

    Tossa innovatessahan on se joku logworks ohjelma ja siinähän oli sellanen kartta missä näkyy ne seokset eri kierroksilla. Sitä ajattelin et olis hyvä saada ne kierroksetkin siihen näkyviin niin näkis miten käyttäytyy/käyttäyty eri alueilla. Tätä "ongelmaa" ei tosiaan ole ruuttakoneissa/moottori ohjatuissa autoissa.

    Mitä sen innovaten ohjeita kerkesin kattelemaan niin siinä tulee mukana jonkun tyyppinen datapiuha johon se mittarilta tuleva ulos piuha kytketään. Itse mittarihan ei vaadi tietenkää mitään rpm tietoa, mutta miten sen saisi tuolle logworks ohjelmalle syötettyä tuon samaisen piuhan kautta...jos saa...sitä tässä mietiskelen.

    Kiitokset kaikille vastauksista...jos lisää ajatuksia/ehdotuksia tulee nii kertokaa ihmeessä.
     
  7. Kentsu

    Kentsu 3rd gear

    http://finboost.fi/index.php?go=AFR1

    Mä hommasin tollasen, oli tosi simppeli kytkee ja siinä on dataloggaus kierroksille ja afr arvolle, käyttökokemusta ei oo vielä kun motti vielä palasina. Kierroluku tunnistus tulee just siitä tach piuhasta msd:ltä
     
  8. Co2

    Co2 3rd gear

    Kentsu: Kiitokset linkistä ja olen tuota myös katsellut...on vaan hintaa about 80-100€ enempi...tarttee ny silti laittaa harkintaan myös, tuo saattaa olla helpoin toteuttaa mun visio tuolla laitteella.

    Onko sulla mitään tietoo/hajua onnistusko noilla muilla mittareilla se loggaaminen suoraan läppärille millään tavalla kierrosluvun kera?

    Ja onko tuossa laatikossa kaikki tarvittava eli ei tarttee muita extra bokseja kytkee minnekkään?
     
  9. Kentsu

    Kentsu 3rd gear

    Tietoa muista mittareista ei ole mutta jotenkin vois kuvitella että jos on dataloggaus niin se lukee myös kierrosluvuvn, koska jos et tiedä millä alueella lambda-arvo on pielessä niin milläs korjaat?

    FinnBoostin paketissa on kaikki tarvittava mukana, mutta siihen saa kytkettyä vain yhden lambdan mikä mun tapauksessa tarkoittaa sitä että joudun vaihtelemaan vas- ja oik.puolen putkien välillä.
     
  10. JKF

    JKF Gearhead

    Jos meinaa tehdä säätöjä osakaasu -alueilla niin kannattaa valita ehdottomasti sellainen systeemi että saa lokiin vähintään MAP, RMP ja AFR arvot.
    Innovatelta ja muilta saa kasattua paketit tuohon tarkoitukseen, mutta sen mitä olen katsellu, niin ei saa tuohon rahaan mitä tuo finboostin vehje maksaa. Finboostin rajoituksena esim. innovaten systeemeihin verrattuna on lähinnä laajennettavuus, jos sille nyt jotain arvoa laskee. Omia kokemuksia tuosta laitteesta mulla ei ole.
     
  11. Kentsu

    Kentsu 3rd gear

    FinBoostin härveli mittaa MAP arvoa mutta on tarkoitettu ahdetuille koneille niin ei saa vaparille hyödynnettyä koska mittaus alue on väärä.
     
  12. JKF

    JKF Gearhead


    Pitäis toimia kyllä ihan ok vaparissakin.
    MAP = Manifold Absolute Pressure.

     
  13. Co2

    Co2 3rd gear

    Juurikin näin...tämäpä se ns.probleema onkin...pakko olis saada rpm:t mukaan tuohon.
     
  14. Co2

    Co2 3rd gear

    Sytytys boksin ohessa on kytkettynä map anturi kyllä...sen boksin ohjelmointi softa ei vaan osaa mitään logia kirjoittaa, mutta reaaliaikasena kyllä näyttää mitä sytytyksessä/imusarjassa tapahtuu.
    Tuota map anturia voisi käyttää sytyksen säätöön vähän samanlailla kuin orkkis alipaine säädintä jakajassa....ei vaan oo mulla se käytössä.

    Ihan hirveitä summia tuohon hommaan ei viittis käyttää, koska kyseessä on lähinnä alkusäätämistä ja seuraamista tarvittaessa...eli sitä nörtteilyä suurimmaksi osaksi josta täällä mainittiin. Tuolla autolla ei kumminkaan mitään kisaa ajeta.

    Kiitoksia kaikille...kyl tää tästä pikkuhiljaa alkaa hahmottumaan kun sai vähän vinkkejä ja kokemuksia asiasta ja edelleen saa laittaa lisää jos jollain on tietoja kerrottavana! :)
     
  15. Co2

    Co2 3rd gear

    Tätäpä piti vielä kysymäni...saako mihinkään järkevän hintaiseen mittariin kytkettyä 2 anturia(vas. ja oik.) vai pitääkö tollasella kytkennällä hommata 2 erillistä mittaria?
     
  16. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    voithan hommata katkaisijan väliin, jolla vaihdat jompaan kumpaan.
     
  17. Co2

    Co2 3rd gear

    Jaa...tuokin vois olla kyllä vaihtoehto. Kiitos vinkistä, ei kyl itelle tullu tuo mieleen ollenkaan.
     

Kerro tästä muillekin!