mopar 318 öljynsuodatinlevy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ristopetteri, 7.6.2013.

  1. ristopetteri

    ristopetteri 1st gear

    Aikasta huljakasti näkyy öljyt karkailevan. En tiedä tuleeko levyn ja lohkon vai levyn ja suodattimen välistä. Eihän tuossa pitäisi mitään ihmeellistä olla? Uuden tiivisteen laiton ja kiristin kirealle ja suodattimen kiristin käsin, niin kuin aina.
    Kone on siis remontoitu, voiko ongelmien syynä olla sittenkin uusi high volume pumppu?
    Luin kyllä ameriikan kieliseltä foorumilta että 318 suodattimen levyyn pitäisi lisätä reikiä.
     
  2. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Ite olin kerran niin pöljä että laitoin sen levyn väärinpäin. Öljyä tuli voimakkaasti sieltä välistä. Hv pumpussa on sama maksimipaine kun tavallisessa pumpussa, eli se ei voi olla ongelman syynä.
     
  3. magna

    magna 3rd gear

    Moro!
    Mulla oli koneremontin jälkeen ihan sama juttu.
    Ei ollut levy väärinpäin ja laittelin silikoonia laipan ja lohkon väliin ja kiristin enempi suodatinta mutta aina kierroksilla alkoi vuotaan.
    Kannattais kattoo öljynpaineet jos on mittari.
    Vaihdoin uuden öljypumpun taas ton edellisen uuden tilalle.
    Mulla ei valitettavasti ole mittaria että tietäis miten paineet muuttui, vai muuttuiko ollenkaan.
    En ole päässyt testaamaan vielä.
    Tässä jotain juttua Mellingin pumpusta:
    http://board.moparts.org/ubbthreads/sho ... er=6664631
    Pumpussani on tuo tulppa oikein päin. Otin pumpusta ton sokan irti, mutta siitä ei lähde tuo tulppa irti.
    Ei vaikka pumpun sisältä työntää mäntää tulppaa vasten.
     
  4. ristopetteri

    ristopetteri 1st gear

    Tuotapa tulppaa ei tullut tarkastettua. Painetta on 5,5kg 2000-3000rpm ja heti laskee vähän kun löysää kaasua. Kylmänä siis paineet, en ole vielä saanut moottoria lämpimäksi käytettyä.

    Niin ja se levy, kupera puoli ylöspäinhän sen on pakko tulla?!
     
  5. magna

    magna 3rd gear

  6. magna

    magna 3rd gear

    Paineet siis 5,5 bar eli 80 Psi?
    Joskushan noi remontin jälkeen on aika korkealla?
    Mietin mitä vaikuttaa kun kiertokangen laakereissa ei enää ole reikiä.
    Mutta kai tuon paineventtiilin pitäis silti toimia.
    Toi pelti on kyllä aika vetelä, että niillä joilla on kääntöjalka ei taida olla näitä ongelmia.
     
  7. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Myöhemmin se levy vuoti mullakin, vaikka oli oikeinpäin. Totesin levyn olevan kierossa, kun sitä lasin päällä tutkin. Oikaisin sen sorvissa ja laitoin tiivisteen lisäksi moottorisilikonia. Nyt ei vuoda. Kannattaa myös katsoa sen levyn tiiviste pinta, johon suodattimen tiiviste asettuu ettei siinä kummempia koloja tai naarmuja ole.
     
  8. ristopetteri

    ristopetteri 1st gear

    Näyttäs pitävän nyt. Tiivisteliiman kanssa sörkin sen levyn sinne. Paineetkin tippuu vähän lämpimänä. 1000rpm asettuu 4 kilon nurkille. Tyhjäkäynnillä varmaan vois jäädä pikkusen reiluun kolmeen kiloon, mikä lienee OK.
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jossain Mopar Muscle lehdesä suosittelivat reikien lisäämistä 4->8. Vai oliko ihan Mopar kone raamatussa...
     
  10. F-body

    F-body Gearhead

    Vaihda ohuemmat öljyt koneeseen! Vakio oljynsuodattimet antautuu aika helposti kovempien paineiden alla. Iteltä on venahtanut useampi halpis suodatin niin että kierre pitää, mutta venahtaa sen ja tiivisterenkaan välistä. Kylmänä paineeet helposti yli 7 kiloa, jos kaasuun koskee liikaa.
     
  11. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Eikö nuissa hv pumpuissa pitäs olla sama maksimipaine kuin vakiossa? Vai eikö se ylipaineventtiili toimi käytännössä kylmäkäynnistyksessä.
     
  12. tabs

    tabs Gearhead

    Kaverin 416 strokerissa nurin kurinen paine ongelma. Tyhjäkäynnillä 80psi ja kun nostaa kierroksia niin menee tonne 100psi+. Koneessa Mellingin HV pumppu ja öljynä Vr1 10-60 synteettinen. Mittarina autometer mekaaninen.
    Vähän on pelko persiissä, että suodatin poksahtaa...
    Onko tossa muuta vaihtoehtoa kuin pohja auki ja tarkastella öljypumpun bypass venttiiliä? Vai antaako olla vaan ja ajaa meneen?
     
  13. F-body

    F-body Gearhead

    Saahan noita HP suodattimia vaikka Mopar performancelta jotka sitten kestää. Joskus on vaan kiirus saada auto baanalle ja tulee laitettua halpis paikalleen. Taitaa ahdistaa tuo Mellingin bypass venttiili, kun mulla ei ainakaan oo tullut vastaan vielä sellaista pumppua joka ei nostaisi paineita taivaisiin. Niin ja onhan noiden kanssa tullut pelattua.
     
  14. tabs

    tabs Gearhead

    ^Ok, eli kovaa ajoo vaan, tarttee vaan olla polkematta ennen kun se lämpee kunnolla.
     
  15. Ck

    Ck Gearhead

    Kannattas varmaan kokeilla jotain 5w-40 tai 5w-30 öljyä jos on tollaset 80-100psi.

    Mulla oli kerran se ylipaineventtiilijumissa, 10barin jälkeen loppu mittari ja öljyt lensi joka suuntaan suodattimen välistä.
     

Kerro tästä muillekin!