'65 Mercury Park Lane sähläämistä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Helkkari, 8.7.2013.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Re: Ensiautoa hankkimassa

    Osta joku camino/g-body 70-80 luvun taitteesta 5.7 patilla. Viritysosat halpoja. Varsin sbc koneisiin, vaikka kyllä esim
    Oldsin pikkulohkoon saa myös hyvin ja halvalla osia. Osta jollain 3-4 tonnilla se, on sit varaa ajaa ja korjailla jos jotain tulee!

    Kyllä raudassa raha pysyy : D
     
  2. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Re: Ensiautoa hankkimassa

    Täysin samaa mieltä!

    Muutenkin hyviä pointteja esiintynyt muutamista rölleistä huolimatta.

    Ykköseksi itse laittaisin sen auton kunnon, mahdollisimman ehjä ja orggis.
    -pääsee heti ajamisen makuun
    -korjattavaa tulee varmasti myöhemmin, oli auto mikä hyvänsä (tai mikä tahansa muu liikkuvia osia sisältävä laitos)
    -on kivempi lukea korjausopasta, kun kuvassa näkyy suht samankaltaisia asioita, mitä livenäkin.

    Se malli on ihan oleellinen, osta sitä mistä pidät, muista tulee vain paha mieli. Mutta osta paras mahdollinen yksilö, johon on varaa. Älä osta pakucapricea, jos se ei miellytä.

    Tuo "osta riittävän vanha" on hyvä pointti, jota ei itse välttämättä tule ajateltua. ´Vertaa konehuonetta 80-luvun capricessa ja 60-luvun bel airissa. Saman perusauton evoluutioita molemmat, pikkusen on vähemmän tavaraa 60-lukuisessa. Myös täällä OD:lla voit silmäillä useita ketjuja, joissa tapellaan "sähkökaasarin" antureiden kanssa. Niissä on enemmän haastetta. Nyt kun rahaa on käytettävissä noinkin hyvin, osta hyväkuntoinen klassikko, josta pidät. Näistä huolimatta kaikkien kanssa pärjää, ällös pelkää...

    Dartin ja Valtterin rinnalle nostaisin vielä Rambler Americanin/Classicin.
     
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Re: Ensiautoa hankkimassa

    Itsekin ostin ainoan uuden autoni heti valmistuttuani ja työpaikan saatuani, työkavereiden mukaan "opiskeluaikaisilla säästöillä" - no hyvin pitkälti niin. Samat kuittaili merkittömästä lippiksestä, että "hyvä se on opiskelijan tuommosta käyttää, muutaman vuoden kun olet firmassa X töissä, niin alkaa mainoslippiksetkin kelpaamaan". Ja näinhän siinä on käynyt, autotkin vaan halpenee vuosi vuodelta. Mutta eiköhän ne nuo muut "investoinnit" ole siihen johtaneet (asunnot ym. perhe-elämän mukanaan tuomat kuviot).

    Muttaniin aiheeseen. Alkup. kysyjän sijassa itse suuntaisin katseeni ehkä hiukan tuoreempiin, tylsempiin(?) ja ympärivuotisena käyttöautona mukavampiin laitteisiin. Eli suuntaisin katseen ruiskukoneisiin, 80- tai 90-luvun tuotteisiin, ehkä neli- tai hyi keuheaa, jopa etuvetoisiin peleihin. Siitähän voi sitten siirtyä enempi katu-uskottaviin laitteisiin jos siltä alkaa tuntumaan. Mutta tämä on makuasia.

    Makuasia sen sijaan ei ole se, että osta paras yksilö mihin rahat riittää. Kiität itseäsi - ja ehkä minuakin - jälkeenpäin.

    Muutama linkkivinkki, siitä mitä tarkoitin:
    http://www.nettiauto.com/lincoln/mark/4791456
    http://www.nettiauto.com/ford/crown-victoria/5661073 (tässä on jo pakkupullosta asennettua asennetta...)
    http://www.nettiauto.com/cadillac/brougham/5557188
    http://www.nettiauto.com/ford/explorer/5552944
    http://www.nettiauto.com/jeep/grand-cherokee/5662366 (soppa ehkä maistuu, mutta ne talviominaisuudet :) )

    Sitten on vielä Selville ja STS Caddyt, mutta niissä taitaa olla jo erikoisuuksia ja "ominaisuuksia" sen verran, että eivät enää välttämättä ole helppoja ja halpoja ylläpitää - no sama saattaa jossain määrin päteä tuohon Mark VIII:iinkin.
     
  4. Lclassic

    Lclassic 1st gear

    Re: Ensiautoa hankkimassa

    Toi linkin Lincolni on kyllä niin loppu nautittu että mieti kahdesti ensi autoksi. :rotfl: Kyseisen auton kun rekisteröin aikanaan suomen kilpiin ja ajelin sillä muutaman vuoden ei niin harraste mielessä. :poff:
     
  5. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Re: Ensiautoa hankkimassa

    Jaa, tämän piti toimia talvellakin...
    Kaikkihan toki toimii talvella, mutta sitten voi käydä näin...
    http://www.nettivaraosa.com/purkuautot/1521799

    Eli tuolla budjetilla sais vaikka parikin parkettipakua, on ainakin lämmin peli.
     
  6. Juspen

    Juspen 1st gear

    Re: Ensiautoa hankkimassa

    Itse suosittelen Aspenia myös joidenkin aiempien tapaan, hommasin itse moisen 1980 vm 225cid supersixin ja tyytyväinen, enemmänkin olen ostoon ja ajoneuvon toimintaan. Saa hyvää tuntumaa hommiin eikä tarvi opiskelun ohessa niin paljon nyhjätä siellä auton sisällä alla tai päällä :D Omani myyn (ehkä) jos tarpeeks tarjoat :p
     
  7. Ville.

    Ville. 2nd gear

    Re: Ensiautoa hankkimassa

    Osta mitä ostat, mutta jos autolla on tarkoitus ajaa suht ahkeraan ympärivuoden niin kannattaa osa budjetista varata remontti/huolto kassaksi jos ei sellaista erikseen ole.
     
  8. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    Re: Ensiautoa hankkimassa

    ja juu.. toi "toiminta tonni" on tärkeä huomio myös.. eli rahaa korjata jotain yllättävää ja hieman isompaakin vikaa.

    eli jos rahaa on tilillä 6000 ja töistä ei ole heti tulossa tasaisesti lisää, vaan joutuu opiskelijan budjetilla elämään niin silloin sitä pitää jättää rahaa tilille käyttöä/korjailuja varten muutama tonni oston jälkeenkin. autolle hintaa siis ennemminkin 4000e +vararahasto 2000e.

    vaikka auto olisi hyväkuntoisen näköinen ja ehkä huollettukin niin kannattaa aina kuitenkin tehdä perushuollot autolle sen ostaessa.. kaikki mahdolliset öljyt, suodattimet ja nesteet vaihtoon, hihnat ja muut tarkistus tai vaihto, sekä kipinä/bensa osien tarkistus/uusinta aina fiksua. menee satasia pelkkiin "toimivuus varmistuksen" osiin ja aineisiin.

    ja lisäksi se toinen tuhat euronen varalle sitä varten että sillä autolla pitää pystyä myös ajamaan huoletta, bensaa kuluu kuitenkin tuplat "normiauton" verran, vakuutukset ja muut maksut myös päälle, (pelkässä painon mukaan laskettavassa verossa voi säästää muutamia satasia vuodessa vain valiten kevyemmän kokonaismassa version vaihtoehdoista).
     
  9. JnZm

    JnZm Gearhead

    Re: Ensiautoa hankkimassa

    Hommasin itsekin jenkin opiskeluaikana, en minä katkera ole. Tuo rahamäärä kun vaan vastasi mun parin vuoden vuokria...

    Osta vielä kun uskallat. Muista sitten että rahaa saat menemään tähän harrastukseen/elämäntapaan moninkertaisesti verrattuna ns. "kauppakasseilla" ajamiseen. Priorisointiahan tuo on.

    Äläkä pelästy tuota mällättyä Darttia, noin voi käydä millä vain autolla ja kenelle tahansa.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Re: Ensiautoa hankkimassa

    Hyvä kesätopikki, tämmöstä onkin kaivattu. :rotfl: mikähelkkarindart?
     
  11. reijo

    reijo 3rd gear

  12. Helkkari

    Helkkari 1st gear

    Re: Ensiautoa hankkimassa

    Tullut kyllä mukavasti asiallisisa vinkkejä.
    El Camino ja aspen ovat varmaan mainioita pelejä mutta itseäni ei oikein sytytä.
    Joku 70-luvun El Camino olisi kyllä jees mutta niiden hinnat kai ovat aika pilvissä...

    Pitää nyt kattoo että mitä hankkisi "riesakseen"... 8)
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Re: Ensiautoa hankkimassa

    Kommentoidaan nyt kun tää on kerran keskustelupalsta. Noista ei tarttis kauaa valkata jos kunto periaatteessa kaikissa sama: jeep.
    Hintataso kaiken kaikkiaan pöyristyttävä. Törkein lienee tuo crown vic mikä on tonnin auto jos sitäkään pohjoisamerikassa.
    Brougham itse asiassa aika lokoisan oloinen peli ja varmaan aika helppo. Aivan liikaa siitäkin pyydetään. Puolet pois.
    Explorer? No joo...ton ikäset on paalissa jo kaikki isossa maailmassa. Viimeset isot Broncot 90 luvulta olis jo jotain.

    Jeepistä vaan nuo karseet renkaat ja vanteet kaatikselle.
     
  14. Stance

    Stance Gearhead

  15. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Re: Ensiautoa hankkimassa

    http://www.nettiauto.com/dodge/monaco/5656432

    Isolohkovoimaa! Ennen ostoa kannattanee selvittää huolella, mitä tarkoitetaan "moottori vaihdettu"?

    Mutta ainesta kotikylän Blues Brotheriksi tai vaikka parittajamobiiliksi...
     
  16. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Re: Ensiautoa hankkimassa

    Juu nuo oli pikaiseen poimittu Nettiautosta malliksi minkätyyppisiä lähtisin itse katselemaan, ottamatta kantaa hintaan tai kuntoon - oletan että ostaja tarkistaa ne itse.
     
  17. Helkkari

    Helkkari 1st gear

    Re: Ensiautoa hankkimassa

    Jonkin aikaa sitten nettiautossa oli myynnissä 1974 Dodge Monaco joka oli maalattu bluesmobiiliksi.
    Moottorina oli 440. Silloin aattelin jo että se se on mutta myyjän mukaan kulutus heiluu 30L alueilla ja se on mulle kyllä vähän liikaa kun ei ole tasaisia tuloja vielä... :odroll:
    Varmaan liikku samoissa tän kanssa? Muuten kyllä nätti peli!
     
  18. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Re: Ensiautoa hankkimassa

    Veikkaisin, että kulutus pysyy noin hyvä kuntoisella (millainen kone oikeasti?) alle kahden kympin. Ylivaihdeloota auttaisi kummasti...
     
  19. Stetson

    Stetson 3rd gear

    Re: Ensiautoa hankkimassa

    Itte ostin tossa allekirjotuksessakin olevan käpykän kolme vuotta sitten ensijenkiksi ja on ajanu asiansa niin käyttö kuin harrastekiesinäkin. Kaiken näköstä remppaa on saanu tehä kyllä. Oppinu ihan helvetisti kun ite joutunu tekemään kaiken. Tällä hetkellä löystyneen tiltin kirraus käynnissä joka on aivan saatanasta, mutta nyt kun sen teen kunnolla niin osaan ens kerralla taas. Kulutus 10-15L satkulla. Osia löytyy Suomestakin helposti ja ihan kohtuu hintaan. Tekniikkana 305+th700

    Näitäkin kannattaa harkita.
     
  20. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Re: Ensiautoa hankkimassa

    Jos oikeasti meinaat talvella liikkua runsaamminkin niin kannattaa harkita toisenkin kerran 60-70-luvun autoja. Kyllähän niillä tietenkin pärjää mutta tosiasia vaan on että niiden talviominaisuudet ovat oikeasti varsin surkeat, käyttökulut varsinkin pätkäajossa kovat ja ulkoinen rapistuminen kiihtyy silmissä suolasohjossa kyntäessä. Kokemusta aiheesta on, olen aikanaa nuorena idealistinä päästellyt pari talvea ja reilu 20tkm 69 Mustangilla. Ja viiime vuosina satunnaisesti tuolla Mercuryllä.

    Tässä on jo monenlaista GM ja Mopar-tuotetta ehdotettu mutta ihan tasapuolisuuden nimissä pitää paria ehdokasta Fordinkin leiristä ehdottaa. Ulkonäkö on tietysti makuasia mutta varmasti eniten suorituskykyä rahalla tarjoaa tällä hetkellä 87-93 Mustang 5,0 koneella. Ja on nykyautoihin verrattuna varsin brutaali laite, ihan harrastelaite siis. Fox-Mustang on hyvin yksinkertainen ja edullinen auto ylläpitää ja viritypotentiaali likimain rajaton. Nettiautossa tällä hetkellä pari ihan käypää yksilöä. Hintataso sellainen että budjettiisi jää reilusti remonttivaraa. Ja parilla tonnilla Mustangiin saa myös aika kivan satsin viripalikoitakin, muuttuu luonne laakista...
    http://www.nettiauto.com/ford/mustang/5720633
    http://www.nettiauto.com/ford/mustang/5621857

    Ja jos Mustang ei nappaa niin mitenkäs 80-90 luvun Thunderbird. Niissä on kuitenkin vielä klassista jenkkiauton henkeä mutta modernimman auton varusteet ja ajomukavuutta. Useita tarjokkaita budjettiisi nettiautossa tälläkin hetkellä.
     

Kerro tästä muillekin!