DOT-valot hyväksytään jatkossa....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja vilit, 4.10.2011.

  1. lep-1

    lep-1 1st gear

    Motonetin HB5/9007 polttimoilla tulee ihan perus mössö kuvio...
    koitin irto umpiossa käännellä polttimoa niin sihen sai oikean reunan vähän nousemaan ylös, mutta en tiiä kuinka tarkkaan sitä kuviota katotaan konttorilla... umpio(tarvike) oli 1999-2003 ford F sarja
     
  2. lep-1

    lep-1 1st gear

    Mihin kohtaan sitä polttimon edessä olevaa kupua teit soirot?
    ala- ylä- sivulle?

    Katoin H4 umpiossa kupu on oikealta ylhäältä jyrkempi... auton edestä katottuna.

    2000 mallin F-sarjasen umpiosta sen kuvun sais pois alakautta ja muokattua... jos saa liimattua kasaan vielä jollain..
     
  3. lep-1

    lep-1 1st gear

    En kyllä keksinyt miten sitä kuviota saa muokattua siten et oikea reuna nousis ylös... aina on hajavaloa jokasuuntaan ja tasanen mossö kuvio.
    Parempi tilata ebaysta tuuninki projektori umpiot, kun niissä on terävä steppi kuviossa. Pitäis kelvata sitten
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Japanilaisilla 100/110W polttimoilla tulee erikoinen valokuvio ne kun on vasen kätisille
     
  5. Jacka

    Jacka Gearhead

    Hei, jos tuon 2012 vuosimallin Harrikan Usasta niin meneekö alkuperäisillä dot-valoilla (ajovalo, takavalo, keltaiset vilkut) katsastuksesta läpi?
     
  6. moscowiz

    moscowiz Gearhead

    Koitin tavata tätä ketjua läpi, mutta eihän näissä pysy erkkikään mukana.....mulla on sellainen ongelma että mun tuossa -95 Lincoln Mark VIII:ssä on aivan susipaskat alkuperäiset DOT-valot. Muutaman kerran suomessa jo auto katsastettu ilman ongelmia. Mutta nuo valot on aivan hengenvaaralliset, sama kuin joku myrskylyhty roikkuisi puskurissa. Uusia en ole löytynyt tarvikkeenakaan. E-bayssa ym toki löytyy käytettyjä, mutta eivät taida juuri mun lamppuja kummemmat olla, joten niihin ei viitsisi rahoja tuhlata. Eli mikä neuvoksi? "Hauskaksi" ongelman tekee alkuperäisten valojen korkeus, joka on vain noin 80mm. Joten perinteiset Hellan "kantti kertaa kantti" umpiot ei mahdu ilman koko keulan tärvelemistä. Kaukovalot ei liene ongelma, jotkin esimerkiksi projektorilamput kaukovaloiksi. Mutta lähivaloille en ole keksinyt ratkaisua. Sumuvaloiksi tarkoitetut projektorilamput ei varmaankaan kelpaa? Ideoita? Onko ainoa järkevä vaihtoehto ostaa ameriikoista käytetyt lyhdyt ja toivoa että olisivat paremmat kuin omat? Jos jotain e-hyväksyttyjä lyhtyjä laittelen keulille, pitääkö olla korkeussäätö kabiinista?
     
  7. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Onko uudet polttimot ja releistetyt sähköt?
     
  8. moscowiz

    moscowiz Gearhead

    Ei ole noin pienestä kiinni. Ne on niin kertakaikkisen huonot että pikkuviilauksilla ei tule näkemään mitään. Lähivalot on kuin huonot parkit jossain muussa autossa. Mylläsin Bilteman hyllyjä ja sieltä löytyi moottoripyörän tuplavalot. E-merkit on ja HC ja HR. Eli lähi ja kaukovalot. Vai onko prätkiin ja autoihin eri merkinnät? Nuo vois juuri saada sovitettua keulalle. Kirkkaan pleksin voisi niiden eteen saada sovitettua että olisi siistimmän oloinen tekele. Vai onko pleksi nounou inssin mielestä?
     
  9. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mä toin kaverin -95 markkiin uudemmat hid-umpiot, ostin marmoritiskiltä jä makso ballasteineen ja piuhoineen abaut tonnin.
    Meni paikoilleen heittämällä,
     
  10. impala67

    impala67 Double Gearhead

    jos koette ne valot huonoiksi eikä niitä saa uusimallakaan siedettäviksi, niin laittakaa lisävalot älkää virittäkö niitä tehtaan tuikkuja, pahimmillaan palaa koko lossi kun amerikan valokytkimet ei kestä lämpökuormia.
    95 markit tulee olemaan ja ovatkin jo, jossain määrin harrasteautoja ja mikään ei niin ärsytä kuin aikaisempien omistajien sähköturaukset ja erilaiset väliaikais kytkennät ja "parannukset".

    laita siis puskurin lisä helloja patteristo jos tuntuu ettei eteensä näe. itse uusin omaan käyttölahnaan rockautosta uudet vastaavat ns. susipaskat umpiot. kyllä ne piisaa kun en ole sokea ja ajelen enimmäkseen valaistuja teitä.
     
  11. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    laita xenonit,harvemmin se releistys katkaisijaa rasittaa,lisävaloja ei lähivaloille saa,esim alero missä sama juttu valoissa.pelkkä releistys lisäsi melkein puolella valontehoa(kokeilin kun toinen oli laitettu ja kun katsoi seinästä oli valoissa huomattava ero)kaikki ei ajele kaupungin valoissa tai mene bussilla töihin ja sunnuntaina vaan ajele jenkillä tarkka-ampujan silmillä.
     
  12. impala67

    impala67 Double Gearhead

    juu noh joku vois sanoa mun duunimatkaa tiettömän taipaleen pikataipaleiksi, mutta empä mä tartte prillejäkään. käyttöautoon en ole mitään ylimääräistä asentanu mutta luukkulamppuharrasteeseen laitoin lisävalot.

    varsinainen pointtini oli kuitenkin se, että huolellisesti asennettuna lisävalot ovat oikea ratkaisu tuohon näkemättömyyteen. päävalojahan ei saa -80 uudemmissa kahdentaa ja siksi leimalla ne aina kysyy semmosista että onhan nuo sumarit?
    juu juu on ne vaan sumarit -joita tarttee vaan pimeellä.
     
  13. Jacka

    Jacka Gearhead

    Onkos kenelläkään kantautunut korviin mitään tietoa moottoripyörien DOT-valojen mahdollisista hyväksymisistä? Kiinnostais pirusti...
     
  14. mikis80

    mikis80 3rd gear

    Onko kellään kokemusta tuollasen uudempikeulaisen Chevyn/Gmc:n ajovaloista, et saako siihen vakioumpioon tehtyä tuo lainvaatiman valokuvion epäsymmetrisyyden jollakin määrätyllä polttimolla tai sitte jotenkin muuten kikkailemalla?
     
  15. voittol

    voittol 2nd gear

    Meillä ainaskin saatiin alkuperäset valot todennettua käypäsiksi ,forssassa oli pari vuotta takaperin sellanen katsuri jolla oli silmää asialle ja lain suomat valtuudet kirjottaa asiasta käypänen todistuskin , eli 07 chevy vani alkup. umpiot ja polttimot ,sellanen ampulanssi joita teillä päin myydään.
     
  16. t8

    t8 Gearhead

    sivuvaloissa merkintä SAE PIA 70R CC. Netin mukaan P=Front position (parking) lamp, I=Turn signal, front ja A=Retro-reflector (reflex reflector). Voiko nuo laittaa etupuskuriin parkiksi ja vilkuksi ilman katsastusinsinöörin vittuiluita? Linssi on oranssi.
     
  17. Ck

    Ck Gearhead

    Parkki pitää olla valkoinen
     
  18. t8

    t8 Gearhead

    näinhän se olikin, 1.1 1968 tullut voimaan tuo säädös. Valkoisilla linsseillä ilmeisesti olisi laillinen.
     

Kerro tästä muillekin!