Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. dustez

    dustez Gearhead

    Onkos joku vaihtanu 3 geniin etuakselin vetareitten tiivareita ? saiko suomesta ? ja onko osanumeroita ? 9.25" AAM etuperä.
     
  2. sisu

    sisu Gearhead

    Männät on ihan ehjät, mut kansi oli hiushalkeamilla pakoventtiilien kohdalta. Ite ainakin koitan pitää alle 1450f lämmöt. Mun mielestä isompi pakopuoli turboon vois tehdä ihmeitä sun autossa.
     
  3. sisu

    sisu Gearhead

    Tai kokeile säätää hukkaporttia. Voi olla aika kovat pakopaineet jos portti on kiinni koko ajan.
     
  4. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Us-Partsista ainakin saa, osanumerolla NS450094 näyttäis löytyvän hintaan 28,40 euroa. Mä olen kattonu osien saatavuuden Us-Partsista siten, että Rockauton kataloogista etin osanumeron, ja sen syötän Partsin sivulla olevaan hakuikkunaan. Aina ei tosin löydy samaa numeroa kuin Partsilla on käytössä, mut sit taas Usavaraosat Koskisella on samat koodit ja hinnat niin sieltäkin löytyy verrokkia, ja jos ei muuten niin soittaa. Sen takia mä katon Us-Partsin saatavuuden, koska sieltä saa parhaimmillaa seuraavaks aamuks osat Varaosamaailmaan.
     
  5. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    C-klipsi vetarit irtoaa kun painaa vetaria sisäänpäin, ja kaivaa klipsin pois sieltä tasauspyörästön puolelta, sit vaa vetää vetarin ulos. Lähtee pois vaikka jarrurumpu ja vanne ois kiinni :)
     
  6. O.J.

    O.J. 3rd gear

    No voihan perhana, mihin sitä on ittensä viimein sotkemassa... Vuosikymmenen haaveilut viimein käymässä toteen tuossa parin kuukauden sisään kun ostopäätös 12v Ramin hankinnasta on tehty. Sen kanssahan sitä naimisissa sitten ollaankin, kun akkakaan vie niin paljoa rahaa vielä kotiutumisen jälkeenkin? :D

    No mutta asiaan, eli -95-96 mallia oon sillä silmällä himoillut ja kauppaa vähän alustavasti hierottukin jo, mutta kertaus on opintojen äiti; mitä siis katson tarkalla korvalla paikanpäällä? Itse koneeseen ei liiemmin murheita kannata manata, Cumminssihan on melko ikuinen mylskä ellei sikaviritetty aikapäiviä sitten? Eihän nää liiemmin mätimäänkään tuppaa, mutta mitkä on ekoja paikkoja? Ja se loota... Mites sitä pitäis kuunnella ja ajaa että sais alkavat/olemassaolevat viat esiin? Onko ees verrattavissa Geeämmäläisiin käyttäytymisessään, niihin jonkinlaisen tuntuman saanu muutaman omistaneena? Nelivedon testaus olisi kiva juttu, mut näin sulan maan aikaan luonnollisesti vaikeaa ellei lähellä oo päällystämätöntä pintaa, eli mitä ei saa kuulua ja missä tilanteessa varovaisessa taajamatestissä? Ohjaus nyt kai on aina melko onneton ilman lisätukea ja iskaria, eli selviää perstuntumalla ajaessa? Muuta erikoista huomioitavaa?

    Kaikki pienetkin vihjeet tervetulleita, koska pitkäikäistä kumppania tässä haetaan tositarkoituksella. ;D Oon kyllä tätäkin nälkävuotta pidemmäksi venähtänyttä ketjua seuraillu jostain -06 alkaen, mutta enemmän kuin kiitollinen olen kaikista vastauksista ja ideoista!
     
  7. Fukov

    Fukov 3rd gear

    No nyt on raidetangonpää vaihdettu ja DSS asennettu. Parani kyllä suuntavaisto Mörössä huomattavasti. Vieläkun löytää jostain putkan jossa saa pyörät suunnattua, niin johan tuosta ihan ajoauto kuoriutuu.

    Kiitokset vielä DSS:n toimittajalle.

    Ainiin, vielä on epäselvää että mistä löytyy peruutusvaloille katkaisija. Onko se jossain lootan kyljessä?
     
  8. villeri

    villeri 2nd gear

    Automaatissa se peruutusvalonkatkasija on siinä vaihdevalintavivun vieressä laatikon kyljessä. Menee 3 johtoa. Samassa nipussa on myös se käynnistyksen esto jos ei ole joko P tai N päällä. Siinä lootan kyljessä on myös toinen 3-johtonen liitin ja se on turbiinilukko / ylivaihde.
     
  9. dustez

    dustez Gearhead

    Mutta oot siis itte asentanu tollaset tiivarit ? rock autosta tuli meinaan väärät jostain syystä.
     
  10. Antti M.

    Antti M. 3rd gear

    14,89s kulki eilen vartin, hitusen oli soppaa liikaa, joutu lopussa vähä nostella, pari kertaa lipsahti pakolämmöt jonneki 1900F. 2gen rammeja ei paikalla muita näkyny, mutta muutama hieno 3gen oli, tosin ei niistäkään kiihdyttänyt ku yks.
     
  11. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Noniin, nyt kun henkseleitä paukutellen kerroin miten osien saatavuuden saa helposti katottua, niin hetihän se kusee nilkoille :poff: Nyt mä muistinki et sä kyselit samaa asiaa tossa joku aika sitten, ja Quad4x4 sivulta kun katoin noita AAM-akselin tiivisteitä niin ne taitaakin olla kasettityyppiset, eli ihan erilaiset ku perus stefa. Mut tuolta Quadilta tulee osat aikalailla yhtä helposti ku Rockautosta. Noin 90 euroa näyttäis jäävän hinnaks rahdattuna ja verotettuna.
     
  12. MarHe

    MarHe 1st gear

  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mulla on hyllyssä, tuolta: pinionin: http://www.jamant.fi/stefa-jam855017aam-p-3817.html ja vetarien ei ookkaan näköjään nettikaupassa vielä, mutta muistaakseni niitäkin löytyy, laitetaan huomenna kauppaan, jos tarviit....
     
  14. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Takavetarin stefa vuotaa :mad: Minkä kokoinen se navan kiinnitysmutteri on? +60mm? Löytyykö keneltäkään avainta lainaan siihen? Muistan nähneeni täällä jonkun omatekoisen avaimen sitä varten.

    Kiinnitysmutterin uudelleen käytöstä olen saanut vähän ristiriitaista tietoa. Osa sanoo, että se on vaihdettava aina uuteen, kun sen avaa. Ja taas toiset taas laittavat vanhan mutterin takaisin. Tiivisteet ja laakerit löytyy vaikka Rockautosta, mutta mutteria siellä ei saa.

    E. Tuo mutteri on 2-9/16"? Ja hylsy siihen löytyy täältä.
     
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Eipä ollut vetarien stefoja hyllyssä, nyt niitä on tulossa ja löytyy nyt nettikaupastakin....
     
  16. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mie ainakkee tei nii, et otimpa sopivankokosen putkenpätkän joka sopii mutterin ja navan väliin (ei oma napa) Sitte se ympyrä jaettuna kuuteen nii niihin kohtiin sähköliimaa ja pikkasen jurraa pois niistä jos ei sovi.

    Toiset ostaa sitte kaupasta :lol:
     
  17. PA-LA

    PA-LA 1st gear

    Lainaan itseäni ja palaan asiaa eli nyt laatikko koeajettu kahden ammattilaisen toimesta toinen asentaja toinen laatikko "spesialisti". Kummankaan mielestä laatikossa ei ole vikaa ja vaihtaa ikäisekseen jopa herkästi ja hyvin. Oireeksi tullut puheissa turbiini ja sen joko liian korkea stall(tekee tätä ontumista d-lähdoissä) tai liian matla stall bensakoneessa ei vielä riittävästi vääntöä käytössä esin vrt dieseliin. neuvokaa nyt hyvät veljet uutta moparmiestä ennenkuin mä tuskastun näihin "ominaisuuksiin". Totuushan on että ei se ainakaan pienennä esim kulutusta jos lähdöt on tätä varovaista "kierrättämistä", toisekseen oli sitten talvella taka tai neliveto päällä niin voi se olla vietävä jos vaatiin vielä reilummin kierroksia sitten nelivedolla.
     
  18. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Äkkiseltään ajattelis että lootan se yksisuuntakytkin kulunu, ei pidä eteenpäin vedettäessä. Siksi toimii parhaiten pakkoykkösellä ja pakilla kun takapanta aktivoituu eli pitää takarumpua paikallaan. Toisaaaalta, kuuluis siitä melkonen jurina jo sitte. Että joo, kylä se täytyy turbaani olla finiitto.

    Eli jos painat lujaa jarrua ja samaan aikaan D:llä kaasua, nii se ei liiku mihkäänkö? Ei ees yritä vääntyillä niinku moottorista menis vääntöä perälle? Ja pakkovaihteilla antaa ymmärtää että olis vääntöä?
     
  19. PA-LA

    PA-LA 1st gear

    No juu yritin myös testata tätä paljonko se stalli vois olla mutta tein kuulema turhan varovasti kun olin kuullut juttua mitä näissä testeissä on hajonnut. Pääsin kierroksissa varovastikin kokeiltuna jonnikin 2250 rmp, mutta siis yrittää kuitenkin selkeästi liikkua myös d:llä noilla kierroksilla. Pakkovaihteella ei tätä olla kokeiltu mutta ajettaessä näissä on ero jo huomattava(pakko 1 tai d). Ei kait se stalli siitä muutu ajaako pakkovaihteella vai d:lä kun pakkovaihteilla on niin paljon herkempi liikkumaan?. Olisko tuo turbiini nyt tässäkohtaa ns antautumassa vai laitettu tosiaan esim dieseliin tarkoitettu turbiini?
     
  20. villeri

    villeri 2nd gear

    vakio turbiinilla stalli on noin 2000rpm ainakin tämmösessä -95vm diiselissä.
     

Kerro tästä muillekin!