Ford F250 7.3D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GM4WD, 13.9.2006.

  1. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Öljyn vaihtoon vielä pari tuhatta mailia matkaa, mutta mitäs kannattaisi laittaa näin talveakin ajatellen(paikkakunta Rovaniemi)? Miten olisi:

    http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=355

    Kannattaako suodatin tilata esim.RockAutosta(olisi tuolta muutakin tilattavaa) vai löytyykö edullisesti myös Suomesta?
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    ^meiltä löytyy suodattimet.
     
  3. moonbone

    moonbone 3rd gear

    Öljyjen kanssa kannattaa olla tarkkana.
    Esim Nesteen 10W40 TurboDieseleille tarkoitettu täyssynteettinen on pelkkää kuraa. Väärillä öljyillä auto ei edes lähde käyntiin.
    Noilla Nesteen öljyillä ei käy kunnolla alle +5 asteen. -30 pakkasta, niin saattaa käydä tyhjäkäyntiä kun on ollut pari tuntia lohkolämppärissä. Ajaminen on pelkkää rykimistä.
    Kokemuksella :(

    Pitää olla vähintään API CF-4/SH tai CG-4/SH
    Öljynpaine suuttimille tyhjäkäynnillä 3600psi, kierroksilla yli 5000psi.
    Suurin osa öljyistä alkaa vaahdota noilla paineilla!

    Kesällä esim.
    Mobil Delvac 1300 Super 15W40
    Shell Rotella-T 15W40
    Penzoil Long-Life 15W40
    Castrol CTX Diesel 15W40

    15W40 kesällä 5W30 talvella.

    Talvella esim.
    Mobil 1 Turbo Diesel Truck Oil 5W40
    Mobil Delvac 1 5W40 ja Delvac 1 ESP 5W40
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jos se anturi epäilyttåä niin tähän vanha neuvo: vedä sen töpseli irti. Jos oireet poistuu, mitä ne sit onkaan, niin syyllinen löytyi. Auto pelaa kokolailla normaalisti ilman anturia.
     
  5. pyrjovuo

    pyrjovuo 1st gear

    WTF? Mikäs virka sillä suht kalliilla anturilla sit on jos pelaa ilmankin???? Eli mihin tarkoitukseen se on?
    Mietin vain, että ei kai se investointi nyt ihan turha ollut?
     
  6. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Laittakaas lisää neuvoja/kokemuksia, mitä öljyjä käytätte KYLMISSÄ olosuhteissa?
     
  7. pyrjovuo

    pyrjovuo 1st gear

    Mä oon käyttäny Mobil Delvac super 1400 10W-30 öljyy ympäri vuoden. Fixuksessa oli 20L kannussa muistaakseni n70€. Filtteri WIX 51734 samasta puljusta.
    14,2L sitä sinne menee.
    Ja ei ole kyllä ollu ongelmia talvellakaan.
     
  8. moonbone

    moonbone 3rd gear

    Mobil Delvac super 1400 10W-30 täyttää API CG-4/CF-4/CF/SJ luokitukset.
    SH:ssa on mukana vaahtoamisenesto, joten eiköhän aakkosissa seuraavissa SI:ssä ja SJ:ssäkin ole ;)
    Myös Mobil Delvac Super 1400 15W-40 aurinkorasva täyttää nuo API-luokitukset.

    Pitipä heti lurkata nuo Fixuksen sivut, mutta eipä näy Mobilia ei...
    Jotain King Oils:ia ja LiquiMölyä kylläkin.
    Vaan oli hyvä linkki mistä kattella sopivat moottoriöljyt:
    http://www.liqui-moly.de/liquimoly/web.nsf/id/pa_eng_oil_guide.html
    Mut ei kyllä ihan 70€ saa 20l pötikkää, 170€ vois olla lähempänä ;)
     
  9. tvtv

    tvtv 1st gear

    Kesä Mobil Delvac MX 15-40.
    Talvi Mobil Delvac LE 5-30.
     
  10. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    No mun 6-litrases pyöri BP Wanellus 5W30 E8 ympärivuoden. Toistaiseks ei oo murheita olnu, käynystyny on hyvin yli -30 astessakin. Toki sielt konest kuulu kyl sillä pakkasella tosi raaka ääni. Alkaaki olla tynnyris(70l) varma viimeisen vaihton verran öljyä jälillä. Ei oo tätä öljy näkyny enä myynis. Ooks joku nähny muuten?
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jotai hienosäätöö sillä tehää syöttöön, ja tomaattitoosan ohjaukseen.
    Tuossa:
    http://www.thedieselstop.com/faq/9497fa ... iamain.htm

    Tuolta löytyy muuten ohjeet miten icp lukemia voi käyttää öljyn vaahtoutumisen toteamiseen.
     
  12. pyrjovuo

    pyrjovuo 1st gear

    Joo, mä vaihdoin sen ICPn ja CPSn, kun auto sammui parikertaa yllättäen.
    (Myös polttoaine suodin äskettäin uusittu.)

    Edelleen se tekee sitä.

    Joskus saattaa mennä kaasupoljin tunnottomaksi, eli vaikka painat kaasua, ei mitään tapahdu, tyhjäkäynti jatkuu. Tätä yleensä kestänyt ehkä 10 sekuntia, sitten alkanu taas toimimaan.
    Pari kertaa sammunut ihan yllättäen tyhjäkäynnillä, muttei koskaan ajossa maantiellä.

    Eilen viimeeksi illansuussa, ajoin loivaa alamäkeä tyhjäkäynnillä, kun kone sammui yllättäen. Sitten ei tahtonut millään käynnistyä.
    Polttoaine pumppu surisi hehkuttaessa, sulakkeet kondiksessa.
    Useaan otteeseen pyöritin, ja vaikutti siltä, että pakoputkesta ei tullut mitään huuruja.
    n. 10 pitkän startin jälkeen yhtäkkiä yskäs käyntiin, ajoin muutaman kilometrin, sammutin hetkeksi, ja ajoin taas muutaman kilometrin. Eli pelitti ihan normaalisti.

    Onko nää kaasupolkimen tunnottomuus ja sammuminen samasta vai eri asiasta johtuvia? Kertokaas arvaukset, mistä vikaa kandee etsiä.

    Eilen aiemmin päivällä ajoin 180km matkan ilman mitään ongelmia.

    Onko excursionissa jollain lailla katsottavissa ne vikakoodit, vai vaatiiko jonkin hienon elektronisen laitteen?
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Sopishan oireet jossain määrin AP/IVS eli accelerator pedal position/idle validation switch häikkään. Oireisiin kuuluu että kone käy vain tyhjää tai sammuu. Katso tosta linkistä. Nuo osaset on kaasupolkimessa.
     
  14. umpio

    umpio 3rd gear

    Nettiautossa myynnissä -90 F350, oireena toimimaton nopeusmittari ja sekoileva laatikko. onko vakavakin vika vaiko pelkästään jokin nopeusanturin vaihto?
     
  15. sharpshooter

    sharpshooter 1st gear

    jep jep mulla se ei ole kansi asennus edennyt ollenkaan. kiireitä.
    mutta teenkö kauhean väärin jos pistä kannen kiinni vanhoilla pulteilla? jos vetäisee ohje momenttiin niin silloinha se voi mennä venyneillä pulteilla liian kireälle. eli jos vähän löyhemmäksi jos jättäis no pitää kuitenkin käydä uspartsilta kysymässä että sattuisko oleen pultteja hyllyssä
     
  16. elmer

    elmer 3rd gear

    Sehän on siitä kiinni käsketäänkö voortin ohjeessa vaihtaa pultit. Vaihtoehtoina yleensä ollu mitä kasaillu eri laitteita: joka kerta uusiksi, mitataan pultit ja katotaan onko ohjemitoissa ja uusitaan venyneet, saa käyttää pari kertaa tai ei ole ollu mainintaa jolloin olettanu että käytetään vanhoja jos hyvän näköiset. Jos suora pultti niin harvemmin vaihtoa ja joskus mitataan. Jos ohennettu jostain kohdalta yleensä vähintään mitataan pituus ja ohjeen mukaan vaihtoon...
     
  17. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Ajon jälkeen tirraa vettä vänkärin puolen etupyöräkotelon syövereistä sekä takaa pakoputken pään päälle. Tämähän on siis ilmeisimmin AC:n kondensiovettä, mutta ainakin edestä valuu ihan suorana norona melko paljon jo muutaman km ajolenkin jälkeen esim.eilisen 16 C ast.ulkolämmössä. Takaa valuu huomattavasti vähemmän/harvemmin. Lämmöt koneessa pysyy normaalina, eikä jäähdytysnesteen määrä ole laskenut. Putkistosta en silmämääräisesti ole vuotoja havainnut.

    Ehkä hieman itseäni rauhoittaakseni kysynkin, kuseeko teidänkin ilmastoitu seiskakolmonen reippaasti alleen tästä syystä?
     
  18. paradigm1

    paradigm1 1st gear

    mulla ainakin ilmastointi päällä ajon jälkeen sammutettuna olen auton alle ryöminyt kun kattelin että joku letku poikki vettä meinaan tuli paljon
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mitenhän tomaattisessa on tuo nopeusmittari, manuaalitoosalla on ihan simppeli vaijeri toosasta mittariin, ja koko homma on mekaaninen. Voin katsoa korjaamokirjasta jos asia on vielä ajankohtainen.

    Sekoilevasta tomaattitoosasta sen verran että itse en enää edes kuse tomaattitoosaisten suuntaan, mutta tämähän on kunkin itse päätettävissä riippuen mitä itse ehtii/osaa/pystyy tilojen puolesta korjaamaan tai kuinka paksu lompakko on.
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Fordin korjaamo-ohjeissa ei painoteta suuntaan eikä toiseen, kannenpultin momenttiarvo ilmoitetaan taulukossa ja suluissa vain maininta "uusi". Jotenkin tuntuis omaan järkeen käyvältä vetää vanhat pultit pikkasen tiukempaan, vaikka 10 ft.lbs. mutta tämä on täysin omaa arvailua, onko ammattilaisilla tietoa?
     

Kerro tästä muillekin!