Oldsin 403 moottori ja sen viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Achti, 27.4.2009.

  1. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Täyttää harrastamisen perustunnisteet siis loistavasti :D
     
  2. Achti

    Achti Gearhead

    Kyllä :D vielä puuttuu se että "jos mulla olis tommonen mosa, niin mä olisin ainakin tehny näin" "Ei ihme et hajoo ku tekee noin" ...
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    Ni eihä tässäkään Esson baarikokouksessa ollutkaan 403 "haukkumassa" kuin kaikki nelisataakolmosta stripillä käytetyillä kansipaffeilla ilman flektiäkin runnovat puupäät. :lol:

    Mä vaan ääneen totesin että onneks meiti ei oo tienny et 403 on herkkä lämpeemään niin ei se myöskään lämpee.

    olisko noi kriffinit sit ihan paskoja jäähyjä kun porilaisten romut ei edes meinaa lämmetä GM-orkkisjäähyillä ja pumpuilla vaikka miten antais kenkää,
    vai mistähän moinen vois johtua?
     
  4. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Sielläpäin on raskaampaa vettä.
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    Tai äveriäämmät seokset ja pienemmät ennakot, tellistä en ossoo sanoo?
     
  6. Achti

    Achti Gearhead

    Vaikuttaakohan viritysaste mitään... Mullaki griffin ja highflow mek vesipumppu, mut kyl lämmöt pysy yhdeksäskympis, ei ees menny 100 tai sen yli misään vaihees. Ainakaan en huomannu. :D
    Käkriäinen voi mennä lateleen viisauksiaan muualle
     
  7. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    En tunne neljänollakolmosta, mut joissakin muissa moteissa liika myöhäisyys lämmittää :odroll:
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    Niinmutku halusin matalan veroasteen.

    En tiä, en esmes. kuollaksenikaan muista onko jossain edelin pipoissa valmiiks ne pytyjen väliset höyryreiät, taitaa olla,

    mutta emmä kumminkaan mitenkään pysty allekirjoittamaan sitä,
    että herkkä lämpeeminen olis 403 perusominaisuus.

    onko mm. tarkistettu ettei vesipumppu vedä letkuja lunttaan kun antaa enempi jenkaa?
    se voi tehä sen ylävesiletkuunkin jos kenno ei yhtään jarruta ja järjestelmän paine on matala,
    termareitakin oon nähnyt täysin erikokoisilla lautasilla,
    eli niidenkin virtaamissa voi olla reilujakin eroja.
     
  9. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Aika jännä et sanoit ton ylävesiletkujutun. Mulla on parhaillaan toi ongelma kolmekakskutosessa. Meinasin sinnitellä kuitenkin tän kesän ajot loppuun ja hoidan sen vasta talvella pois. Todella vittumainen toisaikainen ongelma. Kannan hanskoja ajossa mukana, niillä voi silloin tällöin näppejä polttamatta "mulauttaa" ylävesiletkun auki ja sen jälkeen voi mennä taas mukavasti pitkään.
     
  10. Achti

    Achti Gearhead

    Reikii
    Ylävesiletku osamatkalta metallii, ni en uskois et vetää luttuun.
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    jumiutunut jäähykorkin takaisinpaluuventaali aiheutti muijan astroon ensalkuun randomilta vaikuttanutta ylävesiletkun lyttääntymistä,
    yleensä se imasi sen viimeistään sitten kun koneen oli sammuttanut ja jos flekti jäikin huutamaan ja kone siks jäähtyi suht nopeesti.
     
  12. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Tämän ketjun voi kohta uudelleen nimet "403 kone ja sen jäähdytys" ketjuksi. Eilen ajellessa ilman sähköflektiä niin kyllä vaan muutaman kaupassa käynnin ja liikennevalo pysäyksien kera lämmöt hinautui satasen nurkille. No flekti toi alas aika pian. Ilman tuota flektiä niin ei mitään asiaa pätkäajoon lämpimillä keleillä, eilen tienvarsimittarit näytti 25 vantaalla. Missään aikaisemin olleessa jenkissä en oo tarvinu sähköflektiä. Jenkkisivustoilla 403 koneen yhteydessä ei muusta puhutakkaan, kuin lämpöongelmista ja niide ratkaisuista. Perusvireessä noita ei varmaan oliskaan mutta kyllä kai toi motti nyt on herkemmin lämpiävää sorttia moneen muuhun kasikoneeseen verrattuna. Kaverin 455 olds oli samaa sukua, tosin viritysastekin oli julma 550-650 hp vähän kokoonpanosta riippuen. Miten lie muiden merkkien kiukkuisemmat motit sitten, varmaan nekin sitä lämpöä kehittää?? Niin noi omat kannet siis -70 patarautaa ja esim. achtilla alukannet? Noiden pahvien kestävyyttä vaan, että taitaa alukansien kanssa mennä aikalailla kerrasta jos keittää. No onneksi on taas kohta sata astetta pakkasta niin ei tarvi. kuin haaveilla koneen keittämisistä..
     
  13. SauliK

    SauliK Gearhead

    Tämä ei ole vittuilua mutta voisko viscossa olla vikaa jos sähköpuhallin saa koneen jäähtymään?

    omassa perusvireisessä isolohkossa on suoraan napattu syyläri, termari, visco ja vesipumppu vanhasta pikkulohkosta. Vähän käy lämpimämpänä kuin pikkumotti muttei tuo silti halua keittää edes helteillä. Toki missään ruuhkassa en ole ajellut mutta melkein

    bensaa tuskin polttaa vähempää mitä 403 niin mietityttää että mikä ne oikeen kuumuttaa
     
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Kyllähän toi kone lämpee nopeesti...muutama kilometri ja on normilämmössä, mutta ei se liikaa edes yritä lämmetä.
    Ja mulla on siinä sellaset hihnapyörätkin että laturi ei tyhjäkäynnillä edes lataa...eli ei pumppukaan ainakaan liian lujaa pyöri.
    Tosin viritysaste on tosi maltillinen, puristuksiakin sais olla enemmän, siis nyt kun ajaa etanolilla, v-powerilla ja oktaaniboosterilla puristukset oli liikaa....

    Juu ja olisinhan mä laittanu uudet pahvit, jos olis sellaset ollu....mutta kun ei us-partsilla eikä summitilla ollut, niin laitoin sit vanhoilla kasaan.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Munkin 403 on keittäny kerran ja kunnolla forsasa kun oli flektin termarihässäkän anturi tippunu syyläristä, onnex palokunta oli vieressä ja matka jatkui :rotfl: . Ja ei siis minkäänlaisia lämpöongelmia edes stripillä vaikka keulalla majailee universal malline kriftoni.
     
  16. saresks

    saresks Gearhead

    Tuli rykäistyä kardaani palasiksi Rototestin dynossa tänään pyöränopeudella 181 km/h. Hienot x-putket mutkilla ja auton pohjassa kardaanitunnelin päällä 5 cm reikä ja muuta pienempää. Lavettiauto kiersi varmuudeksi torin kautta saavuttaessa kotikylään, että kaikki näkee kun sieltä reissulta saavuttiin.

    Eka rykäsy, jolla oli tarkoitus tsekata säätämisen suuntaa, ja pam, dyno-operaattori vain totesi, että tämä on sitä motorsporttia kun oli pompannut kymmenen senttiä penkiltä kaaran pamahtaessa.

    Tulihan siitä lukuakin,
    Koneen lämpö 90 ast, imulämpö 30 ast, 40 pros. suht. kost. ja 1012 mbar ilmanpaine.

    Takapyöriltä 320 hv 5300 rpm, 451 Nm 4880 rpm, koneessa 25% tehohävikillä n. 425 hv. Seuraavaksi sit tömäkämpi karsaani.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mistä kohtaa jortaani hajos?
     
  18. saresks

    saresks Gearhead

    Kardaanilenkin kohdalta katki, etummaiset lenkit venähti. Takapätkä banaani. Voi olla, että eturistikko petti.
     
  19. HT

    HT Gearhead

    Syökö voimansiirto 100 hp?
    Onko voimansiirtohäviö prosentuaalinen, eikös se ole kiinteä heppakulu minkä se syö, riippumatta onko koneessa 200 vai 400 hp?
     
  20. saresks

    saresks Gearhead

    Jos tota voimansiirtoa pyörittää 100 hv moottori, se ei siis enää pyörisi. Ei voi olla siis niin. Jos taas hävikki on kiinteä 25%, 1000 hv motti lämmittää voimansiirtoa 250 hv verran, ei siis voi olla niinkään. Totuus on jossain tuolta väliltä. Toi oli vain nyrkkisääntö.

    Kertoi Ruokonen, että olivat testanneet asennettuna jotain mottia joka oli ensin moottoridynotettu. Tästä arvioi, että pelkkä C6-laatikko haukkasi tehoa siinä combossa about 100 hv verran..on kuulemma useamman kerran joutunut jäähdyttelytaukoja pitämään, kun lodjut käy kuumana sessioissa.
     

Kerro tästä muillekin!