Peräkärryyn pellin taivutusta - mistä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja MrRoadmaster, 30.8.2013.

  1. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Tuota peräkärryä olen koettanut viritellä, mutta täältäpäin ei saa edes hintoja, mitä leikkuu/kanttailut maksaisi.
    Tarkoitus ei ole kuolettaa särmäriä ja levyleikkuria tämän projektin tuotoilla - mutta ei niitä tarvitse ilmaiseksikaan tehdä.

    Onko kellään vinkkiä ketä kiinnostaisi/voisi/osaisi leikellä 3/4mm peltiä ja saada ne vielä kantattua/särmättyä?

    Ei näistä ihan millintarkkoja tarvitse saada, mutta jossakin raamissa tulisi pysyä. Ihan normi tarkkuus, sanoisin.

    Pääpiirteittäin tarve olisi U ja S profiileille + päädyt ja vähän muuta. Normi kärrytavaraa.

    Vinkkejä otetaan vastaan, vähän kauempaakin, kun täällä ei tunnu olevan kiinnostusta. (Jpää-pks).
     
  2. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Kannattaa varmaan soitella paikalliset ammattikoulut läpitte jos ei muualta löydy? ei luulis hirveitä ottavan jos oppilastyönä teetättää...

    ainakin jyväskylässä tuntuvat aikuisopiston puolella jonkunverran teetättävän asiakastöitä
     
  3. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    ammattikouluille ääni. ja yrittää sopia hinnan tietenki etukäteen ni ei hinnat nouse jos oppilaat vetää 5 neliötä peltiä hukkaan
     
  4. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Täytyypä kysäistä, josko heillä on sopivat vehkeet.
    Saattaa 4mm tuottaa tuskaa - pidemmissä kappaleissa?? Reunkantti samoin - tässä lähinnä muoto, mutta jos sais edes jotakin...
    Viroon kai vietävä tämäkin kysely.
     
  5. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    Miksi ne täytyy niin paksusta tehdä? Onko tarkotus viedä kärrystä koko kantavuus?

    Ja nyt kun on saatu vittuiltua ni voidaan siirtyä asiaan.

    Meillä töissä tehdään jonkun verran peräkärryn laitoja, traktorin kärryjen korotuksia ja mm. jyty-trailers teettää kärryjen laidat ja päädyt meillä, materiaalina 2mm kyva levy. Meidän koneilla onnistuu leikkaus ja kanttaus 3mm asti ja silloin maks pituus on 3m. Materiaaleja ja paksuuksia löytyy melko kattavasti. Yhden kärryn laitojen leikkaus ja kanttaus maksaa työn osalta noin 60,- sis alv.

    Niin ja Verstas löytyy Loimaalta eli ei pk-seudulta.
     
  6. laakkius

    laakkius Gearhead

  7. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Ite ostin alumiinilevyn 1,5m X 3m ja 3mm paksua Jokelasta Uudenmaan teräsleikkaus Oy nimisestä paikasta.

    Alumeeti oli "sekundaa" ja makso 50e, tähän päälle leikkaus ja kanttaus (6kpl laitapaloja) 25e. Hinnat sis ALV.

    En itse pitänyt pahan hintaisena kumpaakaan...
     
  8. laakkius

    laakkius Gearhead

    Tuolla on ollu aina hinnat kohillaan. Takalaidan teetin tuolla viimeks 10mm alumiinista...
     
  9. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    No niin, mennyt itseltä vähän sivu suun nämä jutut, kun ei ole tullutkaan ilmoitusta vastauksista...
    Ja ollut itse asiassa melkolailla mietintämyssy päässä, kun on pitänyt hahmotella, millaisia osia kaipailee.
    No, nyt on hajoitettu teettämäinen 3 eri paikkaan.
    Oli se ammattikoulu ihan kiinnostunut, saas nähdä kuinka onnistuuvat. On nuo ns ammattimiehet vähän hankalampia saada tämmöisen hommaan, kun ei ole varaa maksaa haluttuja katteita.

    No, tuo pellin paksuus... täytyyhän sen kärryn jotakin kantaa... 5mm kamaa on varsinainen runko, jossa akselit kiinni....

    MatoAntti, laidat taidan tehdä ihan sinkitystä pellistä - ensin ajattelin alumiinia, mutta taidampa haluta laitojen kääntyvän lavan päälle, ei viereen, kuten alu yleisesti. Voisi käyttää niitä saranoita, mitä peltilaidoillakin, mutta mutta.. no, mitään ei ole vielä menetetty sen suhteen.
    Painoakin on alulaidoilla, että pelti on vaihtoehto.
    Saatampa sitten kysäistä, jos ei ilman kuljetuskuluja löydy.
    Nihkeetä on.
     
  10. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Joo, homma on sitten edennyt niin, että ei ole edennyt...
    Huomenna soittelen niistä reunapelleistä, kun ovat nyt olleet "työn alla" 2 työ vkoa.
    Jos ei ole valmista, niin pitää lopettaa niiden odotus sieltä ja alkaa etsimään taas uutta paikkaa.
    Pitänee kysyä tuota Jessiä, kun on melko lähellä.
    Jos ei sieltäkään, niin katsotaampa mita MatoAntti saa aikaiseksi.

    V**** ostan kohta oman särmärin.
     
  11. juko7

    juko7 Double Gearhead

    näin vääjäämättä tulee käymään, kysymys on vain että hetikö vai kohta :poff:
     
  12. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Joo, kaikenlaista on joutunut ostamaan, kun yhden "korjauskerran" hinnalla on yleensä saanut jo puolet työkaluista... no, ei ihan aina.
    Tätä ei ihan yksien peltien hinnalla saa... mutta hankalaa on.
     
  13. rallikuski

    rallikuski Gearhead


    Mistä noi on nyt tulossa, siis toi paikka missä kestää?
     
  14. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Ei nyt ihan julkisesti viitsi tähän laittaa. Soittelin tänään, oli jo leikattu...
     
  15. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Tämä ääni ei mene enää oppilaitokselle.
    Ensimmäiset pellit, runkoaihiot tuli ulos... tehty 1 kpl liikaa =pellit loppuu kesken, ja kaikki kättökelvottomia.
    Kaikki keskenään kanteistaan erimittaisia, eikä yhtään suoraa kulmaa (90°). Kulmat heittää jopa kantin eri päissä, tuommoisella Bilteman astemitalla mitattuna, asteen verra, +/- jotakin.

    Yhtä kaikki - ne pitäisi hitsailla peräkkäin toisiinsa, mutta korkeudet ja kulmat heittää niin paljon, ettei vaan voi. Pystyssäkään niitä ei saa pysymään, kun ei ole suoraa kulmaa...
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Melko paskaa laatua, mutta lie sitten nykyinen kasvatus tänkin takana kun ei opettajat saa enään edes vittuilla paskasta työstä.
     
  17. laakkius

    laakkius Gearhead

    no mut oli kai ne ees halpoja ku ei ollu hyviä...
     
  18. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Onneks on sen verran vanhanajan kasvatus että minä saan.

    Halpoja joo. Katsotaan nyt mihin suuntaan se raha liikkuu. Homma kesken - ko "opettajaan" ei saanut tänään yhteyttä. Jos ei huomenna, niin joutuu ottamaan portaan tai kaksi ylöspäin.

    Kyllä ne varmaan joskus sieltä tulisi. En uskonut, että kantin teko on täysin uutta?? Ja tämä "opettaja" on lähellä eläkeikää, että kokemusta ei pitäisi puuttua? Lienee vain "kovia kokenut". Jos ei tähän mennessä osaa kantata, niin tuskin tämä lukukausi siihen oppimiseen riittää.
     
  19. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Vähän aiheesta sivuun, kärryssä kuitenkin - ei sattuisi kellään olemaan tiedossa kapellin tekijää? Eikä nyt kaivata mitään v**** turaajaa.
    Lähinnä se pressu/liimaus/ompelu olis toivelistalla.
    Pitäisköhän tästä avata uusi keskustelu? Ei oikein tuommoista kärryaiheista ole viime aikoina ollutkaan. Kukas hullu näitä nyt itse tekis...
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ei nyt kukaan ite kärryä.
    Munkin halujen ja tarpeiden mukaan tehty kärry ois vaan päälle 4t€ ja ite tehtynä jää varmaan alle 2 reippaasti :poff:
     

Kerro tästä muillekin!