Moottorin sylinterin hitsaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Elevator, 8.9.2013.

  1. Elevator

    Elevator 1st gear

    Päivää pitkästä aikaa. Harrasteet ovat hiukan muuttuneet, mutta koneiden kanssa tässä ollaan tekemisissä sen kun kerkiää.

    Nyt on traktorin lohkosta kyse. Kolmesylinterien lohkon keskimmäisen sylinterin alareunassa on syöpymä, pinnhole, josta jäähdytysneste pääsee valumaan moottoriöljyn sekaan. Reikä on pieni muta vaiva ei.
    [​IMG]

    Tuossa kuvassa se hapan kohta näkyy sylinteriseinämällä selkeesti tummempana kohtana jonka päässä on reikä, se pinnhole

    Sylinterin voi toki porata ja putkittaa mutta sitä en haluaisi tehdä jos muitakin keinoja on olemassa. Olen lukenut ja kuullut sylinterinseinämän hitsauskorjauksesta. Onko kellään kokemusta, onko sellainen homma jonka kykenee tekemään kotikonstein ilman koko lohkon lämmitystä 200-300 asteeseen?

    Kuvia ja tarinaa löytyy asian tiimoilta toiselta foorumilta http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 98f0416680
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: Mootorin sylinterin hitsaus

    reippaasti renkaiden liikeradan alapuolella; poraa siihen reikä, tee kierre ja vedä ruuvi lukitteella, sit ruuvi snurralla sileeks. Pitäs toimii. Tai vielä parempi, kartiotulppa.
     
  3. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Re: Mootorin sylinterin hitsaus

    Pirralla monttua vähän auki, sitten tinaa(koritinaa eli lyijyä) tai vaikka hopeeta tukkeeks ja hioo sileeks.
     
  4. vette73

    vette73 Gearhead

    Re: Mootorin sylinterin hitsaus

    Tuosta esittämästäsi lämmityksestä 200-300 asteeseen ei kyllä ole mitään hyötyä. Jos sen haluat lämmittää ja sitten hitsata, lämmön pitää olla yli 600 astetta.

    Mutta kylmänä hitsaus onnistuu valurautapuikolla. Hyvä seevaus, puikolla max. 10mm:n pätkä saumaa levittämättä, kuonahakulla venytys, odottelua kunnes on niin kylmä ettei polta kättä, ja sama alusta.
    Toistoa niin monta kertaa, että seevi on täysi.
    Puikkokoko max. 2,5mm.

    Se mitä luin tuolta masinistit foorumilta, niin EI.
    Ei Tigillä.
    Tigin saumasta tulee liian tiheä ja se tuo kappaleeseen liikaa lämpöä.
    Valurautaa käytetään juurikin siksi, että se on aineena hyvin huokoinen ja huokoisuutensa johdosta sen lämpölaajeneminen on pientä.

    Kun hitsaat siihen Tigillä "kiinteää" materiaalia, niin lämpölaajenneena se täyttää seevin, mutta kun se jäähtyy, niin se valurautainen seevi jää entiseen kokoon ja se uusi lisäaine kutistuu, jolloin se repii itsensä valuraudasta irti.
    Näin siis yksinkertaistettuna ja karrikoituna.

    Materiaalista riippuen, se voi onnistua Tigillä, mutta todennäköisemmin migillä, jonka lämmöntuotto on pienempi.

    Mutta ainoa oikea tapa on tehdä se valuraudalle tarkoitetulla puikolla.
    Esabin valurautapuikot on halpoja, mutta ei hyviä.
    Koita löytää jostain Castolinin valurautapuikkoja, niitä käytin itse, kun parikymmentä vuotta itseni osittain korjaushitsauksilla elätin.
     
  5. Elevator

    Elevator 1st gear

    Re: Mootorin sylinterin hitsaus

    No nyt tuli sellaista ohjetta mitä noviisi kaipaa, kiitos tästä. Kyllä vain OD rulaa:)

    Pitää koittaa tuota valurautapuikolla hitsaamista. Huomenna hakemaan puikkoja ja opettelemaan. Jos opettelisi ensin jonnekkin muualle tosin. Seevauksen sais varmaan ihan hyvin tosiaan kikulimirgulilla. Pitää toki tarkastaa nuo kaikki muutkin sylinterit ennen kasausta

    Varmaan hitsauksen jälkeen olisi hyvä koeponnistaa tiiviys, onko mitään sopivaa väriainetta suositella?
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: Mootorin sylinterin hitsaus

    Koeponnistukseen painetta pyttyyn ja saippuavettä?

    Laita joku suoja ympärille, vaikka alumiinipeltiä ettei snurran terä hyppää väärään paikkaan.
     
  7. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Re: Mootorin sylinterin hitsaus

    Itse ihmettelen edelleen, että miksi tuota pitää hitsata? Juottaminen ei tee muutoksia valuraudan kiderakenteessa (eli ei nosta sitä hiiltä pintaa ja tee helvetillisen kovaa muutosvyöhykettä hitsin ja perusaineen väliin)


    Ko- kohdassahan ei ole humpan vertaa painetta, ainut "paine" on oikeestaan vedenpaine taustapuolella ja sen pitelemiseen vaikka lyijyllä juotettu paikka kestää heittämällä. ja mitään kulutuskestoakaan ei juuri paikalla tarvi olla, kun jättää sen inan verran syl putken pinnan alle.


    Joku hopeatina vois olla aika passeli tohon paikkaan omasta mielestä, sulaaa suht matalassa lämmössä (ei liiallista lämmöntuontia suotta) mutta kukin tyylillään.



    Yks ihan hyvä vaihtoehto olis tig ac puolella ja lisäaineena piipronssia tai alumiinipronssia. Omien kokemusten perusteella hyvä vaihtoehto koska ko- systeemissä perusaine ei sula vaan on ns kaarijuottamista. (ac puoli siksi että hakkaa paskaa valusta mukavasti irti, onnistuu toki myös dc:llä)
     
  8. -TH-

    -TH- Gearhead

    Re: Mootorin sylinterin hitsaus



    Tämä keino kuulostaa hyvältä, pyöreä reikä myös pysäyttää mahollisen halkeamisen ja halkeaman jatkumisen....vrt. Tuulilasin särön kiinniottamisen poraamalla ja liimalla.
     

Kerro tästä muillekin!