Mikä Jenkeissä kiehtoo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja intiaani_chief, 13.7.2004.

  1. jpanu

    jpanu 1st gear

    ihan vaan se, että halus ison auton ...
    ja pitää miehellä kerran eläissään olla V8 ... :eek:
    ja kun siinä ketaleessa on vielä automaatti, ilmastointi,sähköklasit, ja muut heepelit, niin mikäettei ... ja vielä raapii takaa :lol:
    ja kun oikeestaan missään eurokinneris ei tohon hintaan ole esmes tomaattia niin ...

    ja se kiesi oli caprice classic stw -89 ... :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  2. MoparHullu

    MoparHullu 1st gear

    Miksi pitää pohtia niin syvällisesti syitä miksi ne kiehtovat? yksinkertaisesti vastaus: Tyylistä ei tingitä ja voima ei ole ilmaista!
    ja tuonhan voi sanoa myöskin niille ketkä nokkivat kulutuksesta. :wink:
     
  3. Duster

    Duster 1st gear

    Ainut syy: V8 ja ne äänet :lol:
     
  4. harri60

    harri60 Gearhead

    Mukava kyyti, äänet, jalat mahtuu polkimille tarvitsematta kammeta niitä ihme mutkalle, löytää marketin parkista, peltiä on ympärillä ja 26v. jenkillä ajon jälkeen on ihan sama jos joku kehuu uutta japsiaan ja sen ominaisuuksia. V-sillä on väliä. Fiilikset on tärkein asia autoilussa.
     
  5. Pastori Lämpö

    Pastori Lämpö 1st gear

    "4000 lbs. of Pure America Decadence"
     
  6. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    Intissä veekaseja ja keltaista pörssiä selaillessa kipinä syttyi jenkkeihin...ja oma jenkki ostettiin sitten pari päivää kotiutumisen jälkeen. Kyllä se fiilis on tärkein syy - olo on kuin lapsella jouluaattona vanhalla jenkillä ajaessa. On se niin erilaista touhua kuin näillä nykyisillä hajuttomilla ja mauttomilla muoviautoilla ajaminen.
     
  7. Luulija

    Luulija Gearhead

    No sehän on se, että jopa 50-60 lukuisella perusneekerikutosjenkillä pysyy täysin vaivatta nykyliikenteen vauhdissa. Vastaavan ikäisellä euro-japsikinnerillä 120 km/h tuntuu jo pahojen henkien riivaamiselta.

    Muutenkin kaikki paikat ja rakenteet on vanhoissa kunnon jenkeissä niin ylimitoitettuja ettei niitä saa edes rikki normaalikäytössä. No ei vaiskaan...


    Varsinaiset syyt jenkkiautojen paremmuuteen (omasta mielestäni)

    1. Huolto ja kunnossapito
    Nykyajan 16V-5speed-etuvetohäksättimen konehuoneessa on niin saamarin ahdasta tällaisen isokätisemmän mämmikouran tehdä yhtään mitään, kun EI MAHDU edes huoltotöitä tekemään puolta autoa purkamatta. Kun sitten alkaa vanhanaikaiseen amerikkalaiseen takavetoautoon jotain huoltoa/remppaa tekemään niin kaikkialla on tilaa ja kaikki ihanan painavat ja kömpelöt osat on kiinni sormenpaksuisilla pulteilla eikä millään integraalisaranoilla tai muovinastoilla.

    Koko auto on siis siten suunniteltu että kädetön känninen afroamerikkalainenkin sen tehtaalla kortinpeluun ohella saa kasattua. Niin on hyvä niihin tekniikan ihmeisiin sitten kohmeloisenkin kömpelön skandinaavinkin sitten uppoutua. On totta että kunnossa oleva 80-90 lukuinen euro/japski tarvitsee omien kokemusteni mukaan vähemmän ylläpitoa kuin 70-80 luvun amerikaanot, mutta toisaalta amerikanihmeisiin ei pääse niin yllättäviä vikoja tulemaankaan kun paikkoja huoltojen yhteydessä rasvailee ja puhdistelee säännöllisin väliajoin.

    2. Ajamisen sietämätön keveys
    Lisäksi ajaminen on niin helppoa ja tehostettua ettei tarvi kuin hopeanhohtoisesta avaimesta kevyesti kääntää ja varpailla kaasu- ja jarrupoljinta hivellä, sormenpäillä koko valtavaa turvallista ja painavaa autoa pyöritellä. Korviin ei kantaudu kuin hiljainen etäinen humina jostain kaukaa edestä, ja kylmä kavala maailma lipuu sävytetyitä ikkunoista katseltuna ohi kuin filmiltä...

    3. Turvallisuus
    No joo, tästä varmaan jo kaikki tuninkimiehet provosoituu. Mutta sellainenkin asia kannattaa huomioida, että kuka tohodamies voi säästetyille bensalitroille hintaa laskea kun joku oman perheen jäsen loukkaantuu onnettomuudessa siksi, että isin auton ulkopellit on jotain maksalaatikkovuokaa.
     
  8. Ropelihattu

    Ropelihattu 1st gear

    Oltiin meille pakettiautoa ostamassa ja minä iskälle tuumasin että eiköhän oteta tommonen servoletti koeajoon.

    Seuraavana päivänä otettiin sitten hiace testiin. Oli muuten ankeaa vanin jälkeen tojotalla körötellä. Ja sehän sitten pihaan ilmestyi, kun iskä siitä enempi piti.

    Mutta siitähän se innostus sitten lähti ja koulut käytyäni töihin päästyäni sitten hankin ihan oman Dodge ramin, joka kulkee yhtä "vähällä" polttoaineella kuin se hiace, mutta huomattavasti rivakammin. Kaiken lisäksi siitä saa penkin säädettyä niin että kädet ylettää rattiin ilman, että polvet ylettää kojelautaan.

    Onhan ameriikkalainen auto mukava ajella ja siinä on sopivan kokoinen moottori. Ei ne sisältä ole kovin tilavia ulkomittoihin nähden, mutta on silti väljempiä kuin muut autot yleensä. Japanialainen maasturi maksaisi enemmän, kuluttaisi yhtä paljon ja olisi osiltaan yhtä kallis ellei kalliimpikin kuin tuo Dodge. Dieselverokin tuossa on järkevissä mittasuhteissa. Maastossahan joku Mitsubishi saattaisi kulkea paremmin, mutta normaalissa arkikäytössähän tuo minulla on, mitä nyt joskus tulee hangessa rymyttyä menemään. Näkyvyys on hyvä ja on tuo näppärä käännelläkkin ahtaissa paikoissa. Jos ei taivu, niin ohjaus on sen verran herkkä, että viitsii käännellä vähän pitempään. On ilmastointi, sähkölasit ja muuta hienouksia, toisin kuin muissa saman kokoluokan laitteissa.

    Työpaikan pihan auraa huolimaton aurausyrittäjä, joka jättää välillä vallit reunimmaisille parkkiruuduille. Tuon saa pysäköityä omaan ruutuun, tosin siihen tarvii välillä hidasta nelivetoa. Sieltä se sitten löytyykin helposti, kun etsii semmosta autoa, mikä on melkein 40:n asteen kulmassa. :D
     
  9. pas2

    pas2 Gearhead

    VRUM VRUM tuplaputkista sytyttää.
     
  10. Wolfheart

    Wolfheart 1st gear

    En tällä hetkellä varsinaisesti omista (ainakaan ajokuntoista tai edes työn alla olevaa) jenkkiä, mutta niissä kiehtoo:

    -Tyyli
    -Tunnelma
    -Mukavuus

    Siinä se on, pyhä kolminaisuus! :D
     
  11. Transam

    Transam 1st gear

    Maksalaatikkovuokaa :rotfl: Pitää kyllä paikkaansa. Omassa projekti firebirdissä esim pohjassa ei ensimmäistäkään ruoste reikää... 89 sierrassani taitaa olla reikää enemmän kuin peltiä :)
     

Kerro tästä muillekin!