390 remppa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ford Freak Club of Finland ry', aloittaja agm, 11.9.2010.

  1. sbf

    sbf Gearhead

    Pulttien väli on sitten 3,5 tuumaa ja lähdön halkasija 2,5 tuumaa.Laipatkin löyty.
    Pultit on 1/2 unc.
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    Voi pojat ja tytöt.Te kaikki jotka kuola valuen kattelette niitä edelin virivirikansia ja kaasareita.
    Voin kertoo...390 406 kansilla, pakosarjoilla ja edelin performer plus kärsällä plus täysin vakiolla autolite 4100 kaasarilla riuhtoo paritonnista malmikasaa niin perkeleesti.
    Masu, jos satut tätä lukemaan... tuu ottaa tyypit, siinon nyt kunnolliset 2,5 tuuman pakohormit ilman vaimentajia ja on yllättävän hiljainen ja todellakin sysää.
    Kai noi edelin pervokannet on kopsattu kanavistoltaan noista pi-pipoista.
     
  3. agm

    agm 3rd gear

    65 galaxie oli puntarilla 1760 +-20kg :wc:
     
  4. agm

    agm 3rd gear

    tankki melkeen täynnä
     
  5. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Varmasti näin on !
    Mutta sanon tämän vain näin pienellä painettuna, että mikäli vaihdat sitä
    malmikasaa pellin alta "köykämiinistä" valmistettuun: Kannet,imusarjan ja vaikkapa vielä vesipumpun. Lisäksi korvaat valupakosarjan peltisiin, niin
    sulta putoaa yksi ylimääräinen matkustaja pois kyydistä ja se vaikuttaa
    oleellisesti menoon.
    Agm viittasi ilmeisesti juuri tähän seikkaan?
    Eihän noi Edelit sinällään poikkea -60 luvun race-kansista, ovat ihan apinoituja parhaiten toimivista kansista, mutta alumiinin ja valuraudan
    painoero on silti hirvittävä !
     
  6. Fastback

    Fastback Gearhead

    Puhumattakaan työstämisen helppoudesta verrattuna patarautaan. Sitten vielä se yksi juttu, etsikää suomesta edulliset kunnostuskelpoiset 427:n kannet tai vastaavat. Viimeistään tässä kohtaa tulee mieleen, että se perus edeli voisi olla hyvä vaihtoehto sillä on saatavuudeltaan hyvä ja uusi ikinä ajamaton kansi.
     
  7. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Lohkon sivulta etupäästä apukuskin puolelta sylinterinkannen alapuolelta (huh!) löytyi C6ME-A ja kuskin puolella samassa kohtaa 23DIF. Saakohan noista mitään irti?
     
  8. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Saihan niistä sen verran että motti on '66 Mercurysta. Ja sellaisessa näyttää olevan 265 hp.
     
  9. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    C6ME-A on joko 390, 410 tai 428 cid motti, olleet foodeissa tai mercuryissa 66/67

    DIF = Detroit Iron Foundry
    23 ???
     
  10. Tuo numero DIF-merkinnän yhteydessä lienee valumuotin numero... Valupäivä selviää koodista, joka on öljynsuodattimen paikan alla lohkon reunassa. Koodia tulkitaan:

    Eka merkki, numero= vuosi vuosikymmenen sisällä (lienee tässä tapauksessa 60-luku)
    toinen merkki, kirjain= kuukausi ( A=tammi jne...)
    loput numerot= päivä

    Olipa epäselvä selostus :D
     
  11. sbf

    sbf Gearhead

    Tuanoi, eikö toi dif meinaa dearborn iron foundry?
     
  12. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

  13. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

  14. sbf

    sbf Gearhead

    Tietääks muut mistä kansista 427 kanavamuotoilu on kopsattu?
    Tai mikä kytkinkopan kaaveli on fe:ssä?
    Ei ole ollu fe:ssä ekana....
    Tuli vaan mieleen kun kattelin kai l:än aarrevarastoa ja luulin hetken löytäneeni mr kannet.
     
  15. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Jatketaanpa tarinaa puheena olleesta koneesta tyhmien kysymysten muodossa. Ko 390 paketti löytyy nykyään 68 mussen pellin alta "hieman" kuohittuna. Venttiilikoneistona originaalit fe-keinut ja pakosarjoina gt-valusarjat. Sytytyksen säätöä on tullut ruuvattua lampulla ja huonolla perstuntumalla. Nyt on lampulla katottuna kierroksilla luokkaa 35 astetta ilman alipainesäätöä. Tässä vissiin jakajaa modattu kun perusennakko tällöin luokkaa 20 astetta? Kun en näistä mitään ymmärrä niin onko tuollainen kapea keskipakosäätö tavallinen agm:n rakenyamalle kombolle. Tuossa kesällä oli perssäädöllä isompikin kokonaisennakko ja tuntui ehkä pirteämmältä eikä korvakuulolla nakuttanut mutta piti ottaa ennakkoa takaisinpäin kun jossain on jäänyt mieleen että yli 35 asteen ei yleensä kannata mennä (teho ei juurikaan kasva mutta nakutusvaara ilmeinen). Kommentit, vinkit ja keetuilut tervetulleita.
     
  16. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Moi !

    Suojasen veljekset ovat tehneet ko. motin, mutta minkälaisessa kombinaatiossa se nykyään on?
    "Tyhmiä" kysymyksiä ei olekaan ! Tyhmää on jättää tietämättömänä kysymättä.
    Laita faktaa motista, mimmonen se nyt on ja millä osilla niin selvitellään. Agm laittoi sinne muistaakseni Pertronix:n jakajan?
     
  17. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Tämä kone nykyisin toploaderin kaverina 2,78 perävälitys. Kaasari ja jakaja käsittääkseni samat kuin agm:llä, sellaisenaan nostettu galaxien keulalta. Tuo jakaja vielä fe:n oma kärjettömällä modulilla, ei pertronix. Kaasari vakuumiholley? Nokka agm:n hankkima lunati. Keinuvivut kiinteät fordiumit. Jakajassa tosiaan tuo keskipakoennakkoalue kavennettu n 15 asteeseen ja jouset suht jäykät eli ennakko kasvaa maltillisesti kierrosten mukana. Alipainesäätimen kalvo oli rikki, nyt taas paikallaan toimiva alipainesäädin. Onko näistä tiedoista mihinkään ? Kiitos etukäteen ja kaivelen kyllä lisätietoja tekniikasta.

    t. Jari
     
  18. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Moi !

    Tässä hiukan faktaa:

    Ennakosta, perusedellytys koko hommalle on se, että pointteriin voi luottaa. Tämä tarkoittaa sitä, että kun dampperin nollamerkki (tai asteluku) näyttää nollaa, niin mäntä on silloin TARKALLEEN yläkuolokohdassa. Jos tätä ei ole tehty motin kasauksen aikana, niin sen tarkastaminen on täysin mahdotonta koneen ollessa kasassa. Mäntää on mahdoton saada TARKALLEEN yläkuoloon ilman astelevyä ja stoppareita. Heittokello käy hommaan joten kuten, mutta
    silloin koneen pitää pyöriä herkästi jotta yläkuolon saavuttaminen onnistuu. Kaikki "kynä tulpanreiässä" metodit ym on täyttä paskaa!!!!!!


    Ennakoista sen verran, että myös tuollainen motti tykkää varmasti 16-18 asteen perusennakosta ja sen lisäksi 20 asteen keskipakoennakosta. Perusennakon voi kääntää käsin mihin haluaa, mutta jakajan antama ennakko pitää rakentaa jakajaan. Näistä kahdesta muodostuu kokonaisennakko eli tässä tapauksessa 36-38 astetta. FE tykkää siitä, että kaikki ennakko on pelissä jo noin 3000 kierroksen kohdalla. Tämä tarkoittaa sitä, että jakajan jouset ovat varsin pehmeät.


    Tällaista settiä on käytetty menestyksekkäästi monessa erityyppisessä FE motissa perusmotista reilusti kireämpään asti vakioilla Fordin kansilla sekä Edelin kansilla. Ihan uudet kannet on palotilaltaan parempia ja ne antavat parhaan tehon 4-6 astetta pienemmällä kokonaisennakolla.


    MSD:n 8594 jakaja on siinä mielessä hyvä jakaja, että sen pystyy itse säätämään helposti mieleisekseen. Alkuperäiset jakajat ovat aina hyvin hankalia tässä mielessä ilman oikeita työkaluja (ja niitä on nykyään harvassa). Huono puoli on se, että se vaatii aina purkin rinnalleen.
    https://www.summitracing.com/int/parts/msd-8594/overview/make/ford
    https://www.summitracing.com/int/parts/msd-6425/overview/?retaillocation=int
     
  19. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Kiitos tietopläjäyksestä. Tuon ajoitusmerkin oikeellisuudessa joutuu luottamaan rakennusvaiheeseen ja toivottavasti dampperin kehäon pysynyt paikallaan. Ehkä pitää yrittää tarkistaa ykk kohtaa jotenkin? Ja sitten katsoa millä kierroksilla tulee täysi keskipako ennakko. Harjoitukset jatkuu...
     

Kerro tästä muillekin!