ns. jenkkitakavalojen sähkökytkentä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Bätmobiili, 30.7.2004.

  1. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Tätä on varmaan joku joskus kysynyt, mutta onko kellään sähkökaaviota siitä miten tulisi kytkentä tehdä kun takavaloiksi rodiini on tulossa ´39 pisarat joissa on kaksi lankaiset polttimot? Tarttis siis saada kytkettyä jarruvalo, takavalo ja vilkku toimilaitteiltaan noihin lampun 2 johtoon ja joku relehässäkkä tarvitsisi ilmeisesti tehdä :oops:
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minäkin luulin, että siellä jonkunlainen ihmeviritelmä mitä ei normaalijärki ymmärrä mutta joku valaisi asiaa siten, että jarruvalon virta kiertää vilkkukatkaisijan kautta ja kun vilkku pistetään päälle se katkaisee sen puolen jarrun virran ja alkaa normaalisti vilkuttamaan vilkkureleen avulla.
    Sille jatkuvasti palavalle eli 5W langallehan tule virta kokoajan, kun valot on päällä. Se ei sammu mihinkään.

    En nyt sitten tiedä menikö se näin yksinkertaisesti oikeasti mutta kuulostaa toimivalta. :odroll:
     
  3. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Kyllä se noin saattaa muuten ollakkin. Mulla on ns. rodiboxsi ja siinä käsketään kytkemään rattiputkesta määrätyt johdot mukaan boxsiin. Tässä on vaan se ongelma että mulla ei oo siinä tilttiputkessa enää kuin johdot paikoillaan, mut jos siihen hommais uuden viiksen niin silläkin homman kai sitten sais toimimaan!
     
  4. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  5. mick

    mick Gearhead

    Tuota noin... Selittäkääpäs mulle, en ymmärtänyt ehkä jotain kohtaa oikein. Tuon kytkentäkaavion mukaan jos on vilkku päällä ja painaa jarrua, niin valo palaa koko ajan? Eli ei siis vilkuta?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä vilkuttaa. :oops:
     
  7. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Toi edellinen olin minä. :oops:
     
  8. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Joo siis vikuttaa sinne puolelle minne vilkku on käännetty. :lol:
     
  9. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Mihinkäs tarkoitukseen tämä Chevy ´53:sen antamassa linkissä oleva kytkentä oikein on tarkoitettu? Siinähän näkyy olevan toinen vilkkurele ja 2 muuta relettä, joita ei normaalisti ole käytössä. Vai onko joissain autoissa tosiaan vilkkukatkaisijassa vain yksi kosketin.

    Hommahan toimii normaalisti aivan yksinkertaisesti kuten toyopet kirjoitti, eli siellä on vilkkukatkaisijassa kaksi vaihtokosketinta, kummallekkin puolelle omansa. Kun vilkku ei ole päällä niin jarruvalokytkimeltä tuleva virta menee kummallekkin puolelle sulkeutuneena olevan koskettimen kautta jarruvalolle. Sitten kun vilkku laitetaan päälle, niin sen puolen vaihtokosketin toimii eli katkaisee jarruvalokytkimeltä tulevan yhteyden ja yhdistää vilkkureleen, jolloin jarruvalo alkaa vilkkumaan vilkkureleen ohjaamana. Toisella puolella valoa ohjaa edelleen jarruvalokytkin.
     
  10. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Vilkut ja jarrut

    Chevy vaneissa jopa hyvin vanhoissakin tämä jarru ja vilkkukytkentä on toteutettu siten, että kun painat jarrua saa lamput plussaa jarrukytkimen kautta ja kun laitat vilkun päälle saa lamppu plussan vilkkureleen kautta. Sama vilkkurele toimii molemmille puolille ja on yksikoskettiminen lämpörele. Hätävilkkurele on erikseen. Kaikki kytkennät menee vilkkuviiksen koskettimien kautta. Toivottavasti vähän valkaisi asiaa. :lol:
     
  11. mick

    mick Gearhead

    Entäs autoissa, joissa on jo tämä "ei-amerikkalainen" tai "eurooppalainen" kytkentä... Kun on tarkoitus laittaa Tear Drop valot taakse, ja pitäisi kehittää kytkentä sille. Muutoksia ei tule (mielellään) omaan auton kytkentään, vaan taakse rakentaisin jonkinlaisen relehässäkän. Nyt ongelmaksi on muodostunut minun testiversioissa joka kerta sama: Jarruvalon syttyessä en saa sitä vilkulla vilkkumaan, vaan valo palaa jatkuvasti.

    Releitten ohjaukset siis vanhasta valokytkennästä, vilkku- ym releille en tee muutoksia...
     
  12. mick

    mick Gearhead

    Tein sen itse =)

    Viikonlopun yli antoi asian hautua, ni nyt onnistui. Jaksoin jopa tällä mahtavalla Paintilla väkertää kuvan. Ja kytkentä oli yksinkertainen, kun sen hoksas, heh.
    [​IMG]
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Toyopet, kyllä sulle on kerrottu ihan oikein.

    Tutkittiin pari viikkoa sitten Rebel58:n 1958 buickin vilkkukytkintä, ja sekin on toimintaperiaatteeltaan jo samanlainen kuin GM:n uudemmissa (vilkkukatkaisija ratin takana) rattipylväissä, vaikka sijaitseekin eri paikassa (pylvään päällä). Tiedä sitten milloin ton tyyliset vilkkukytkimet kehitettiin.

    Takavaloille kulkee siis virta jarrukytkimeltä ja/tai vilkkureleeltä vilkkukatkaisijalle, joka vilkutettaessa katkaisee toisen takavalon jarrukytkimeltä tulevan +navan ja yhdistää sen puolen +navan virran vilkkureleelle. Vilkkukatkaisija yhdistää samalla toisen puolen takavalon +navan jarrukatkaisijalle. Sama vilkkukatkaisija yhdistää vielä kojelaudan vilkun merkkivalon vilkkureleelle. Kun vilkku ei ole päällä, jarruvalokatkaisija yhdistää molemmat takavalot jarruvalokatkaisijalle.

    Vilkkurele esimerkkitapauksen Buickissa oli 3-napainen, mutta kytkeminen 2-napaiselle releelle vaati vain yhden johdon siirtämisen.
    Ajovalot (parkit) saavat virtansa valokatkaisijan kautta erillisiä johtoja pitkin.

    Mick, toi sun kytkentä ei kyllä aukea mulle?

    Toi Eyetechin kytkentä on varmasti toimiva, mutta on (oma mielipide) liian monimutkainen.
     
  14. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Minä taas asialla, miksiköhän automaattinen kirjautuminen ei toimi?

    [edit]

    Äh, puusilmä selvitti toiminnan jo aika tyhjentävästi.
     
  15. mick

    mick Gearhead

    Tuota... Piirrosmerkeistä en ole varma, mutta ne laatikot yrittää kuvastaa releitä. Ohjaus tulee auton omasta "järjestelmästä". Eli autossa on johdotus valmiina, ja vanha kolmelamppuinen takavalo vielä toistaiseksi paikallaan. Ajattelin siis ottaa pois sen kolmevalolampun, ja laittaa tilalle tear drop valot. Käsittääkseni niissä on 1 poltin sisällä. Itse lamppua en ole vielä päässyt lähempää näkemään.

    Tuo vastus siksi siinä, että ajovalot toimisi myös tuon yhden polttimon kautta. Jokin ~20 ohmin vastus saattaisi käydä, pitää laskea joskus... Mikäli käyttää kaksihehkuista poltinta, niin vastus ja rele veks ja piuha siirretään käyttämään sitä toista (pienempitehoista) lankaa.

    Tuo koko relehässäkkä tulee siis auton takaosaan, lähelle lamppua. Jää mahdollisimman paljon alkuperäistä johtoa paikalleen, mikäli joskus pitää muuttaa takasin kolmelamppuiseksi.

    Mitä mieltä katsastussedät on noista jenkkivaloista? Muutaman euroauton nähnyt, missä on tear dropit, ja ne ainakin näytti olevan kilvissä...

    ps. Ostetaan Tear Dropit!

    /edittiä

    Ehkä tuo ajovalolle tuleva rele on ylimääräinen... Auton omasta kytkennästä en ole varma, niin ajattelin laittaa releen väliin varmuuden vuoksi. Esimerkiksi jos ei ole valot päällä, ja polkasee jarrua. Sillonhan menee jarruvalolle kuuluva jännite myös ajovalokykimelle saakka, tiedä sitten vaikuttasko muihin valoihin. (Painaa jarrua, niin etuvalot syttyy...)
    Tuliko riittävän epäselvästi ilmaistua?
     
  16. cstm

    cstm 1st gear

    tässä pikkasen epäselvä kuva mut kai siitä jotain ymmärtää
    [​IMG]
     
  17. Wäiski

    Wäiski Gearhead

    Eyetechin kaavio ON toimiva ratkaisu, mikäli vilkun katkaisimena käytetään 3-napaista on-off-on katkaisinta. Useampinapaisissa katkaisimissa jomman kumman puolen jarruvalo katkaistaan jo viiksestä, niin tuommoista relehässäkkää ei tarvitse.
     
  18. jar

    jar Gearhead

    Täällä on capricen eurovalot vaihtumassa alkuperäiseen jenkkityyliin. En vaan keksi, että miten ne on tehty, eli onko tossa tehtaalla laitettu ihan samat kytkennät, mutta sitten tehty joku muutos tuolla rattiputken alla. (Suomi-auto siis kyseessä)

    Takapään johtosarjassa ei ainakaan mitään muutoksia mielestäni ollut tehty, paitsi peräkoukulle otettu sähköt siitä. Eli taakse tulee jo erikseen vas/oik vilkku + jarruvalo.

    Sain jo ehdotuksen lisätä taakse releet tähän tyylin:
    http://www.eyeballproducts.com/kuvat/Kaavio.gif
    En vaan tajua, että miten toi vilkkuu samaan tahtiin etuvilkun kanssa, kun eikös tuo vilkun plussa vedä katko relettä ja sitä takavilkkua, eli just eri tahdissa kuin etuvilkku? :eek: :eek:
    Säilyis ainakin peräkoukussa eurokytkentä, kun tekis tämän relehomman sen jälkeen.

    Värit kyllä täsmäs siellä rattiputken alla jenkkikytkentään, mutta en heti keksinyt, mitä siellä olisi muutettu, kun johdotuksetkin näytti ehjiltä ja alkuperäisiltä.
     
  19. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kyseessä on kaiketi uudehko >77 Caprice? Käsittääkseni se keltaisella takavilkulla varustettu auto on johdotukseltaan ja vilkkukatkasijan kytkennältään erilainen. Tähän johtopäätökseen tulin kun pojan '81 Regaliin suunniteltiin jenkkimallin kokopunaisia takavaloja hommattaviksi.
     
  20. mke77

    mke77 Gearhead

    näin kuin buickissa...se on kaikkein yksinkertaisimmillaan!! 56letukka(ainakin) ja uudemmat on ihan samal lail :eek:
     

Kerro tästä muillekin!