Aluvanne hapettunut sisäpuolelta; talvisuojaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja umpio, 17.10.2013.

  1. umpio

    umpio 3rd gear

    Ostin käytetyt talvikiekot aluvanteilla, mutta noista lähtee sisäpuolelta maali ihan rapsuttamalla irti. En täksi talveksi haluaisi otattaa kumeja pois ja käsittelyttää vanteita, vaan hakusessa olisi mallia pikasuojaus. Lähinnä kysymys kuuluu, kannattaako noille tehdä mitään, vai ajanko tämän talven niin, että hapettunut alumiini on paljaana? Jos jotain pitää tehdä, niin mitä? Tallista löytyy kilikalina sinkkispraytä, pohjamaalia ja vannehopeaa. Voisiko näillä tehdä jonkinasteista suojausta, jos se on tarpeellista?
     
  2. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

  3. jus57

    jus57 Gearhead

    Just tekemässä samaa hommaa,putsasin lohkeilemat pois alumiinille asti ja laitoin jotain kilikalipullo alumiini pohja väriä.päälle toista kilikali väriä ja jännityksellä oottamaan mitä talvi ja suola paska tekee...
     
  4. umpio

    umpio 3rd gear

    Itseltä ei tuota alupohjaväriä löydy; lähinnä ajatus olisi minimoida vahingot, mitä tuolle vanteelle ensi talvena tapahtuu. Ensi kesänä sitten puhallus ja maalaus. Vieläkös PK-seudulla vaikuttaa Alu Industrial Coatings -niminen firma; Rangen vanteet teetätin useampi vuosi sitten siellä ja jös-ses kun tuli hyvää jälkeä!
     
  5. kmovat

    kmovat 1st gear

    ensiapuna paljaalle puhtaaksi hiotulle alumiinille happopohja, päälle akryyliä tai massa+akryylilakka. noita löytyypi kaikkia myös spray versioina.
     
  6. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    En tekis akuutisti mitään.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Hapettunut alumiinihan ei ole ihan paljaana, et tuskin ne liukenee olemattomiin yhdessä talvessa? Puhaltaminen syö niitä varmaan loppujen lopuksi enemmän.
     
  8. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    En nyt lähde tohon tökkimiseen, mut ihan anekdoottina heitän, että oksidoitunut alumiini on suunnilleen timantin jälkeen kovinta ainetta :-o
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Taisin jo tossa välissä ehtiä editoimaan tökkimiset tarpeettomina pois.
     
  10. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Ok
    Viestissäsi on 2 merkkiä. Viestissä tulee olla vähintään 5 merkkiä.
     
  11. Mr_ilez

    Mr_ilez 2nd gear

    Itellä tommoset 2-osaset carmonan 7x14" vanteet ny prokkiksena.. 81-vuodelta joten hommaa riittää.. keskiöt magnesiumia jotka maalataan ihan tavan spray-pohjilla ja päälle auton väristä metallinhohtosinistä ja spraylakka.. huulet kiiltäväks ;)
     
  12. umpio

    umpio 3rd gear

    Ok, kiitos vastauksista. En siis tee mitään. Ensi kesänä sitten katsotaan mikä väri vedetään... Mitenkäs tuo Alu Industrial; onko kenelläkään tietoa? Oli jossain Keravan (mutu) paikkeilla?
     
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    Putsaa isommat liat pois ja käsittele kotelovahalla tms korroosionestoaineella.
     
  14. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

  15. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    OT, mutta vastaan kumminkin. Ei ole aivan noin yksi selitteinen asia. Vaikuttavia tekijöitä mitkä tuli mieleeni: anodi/katodi pinta-alat, liuos, lämpötila sekä aineiden puhtaus. Kirjoittamastasi sain kuvan, että kun sinkki on laskettu pintaan niin kuhina käy ja vanne on puhki. Näin ei oikeasti voi tapahtua koska reaktioon vaikuttavia tekijöitä puuttuu.

    Ja mitä tulee varsinaiseen kysymykseen olen Jouni K:n kanssa samaa mieltä, tekee kun pystyy tekemään kunnolla.
     
  16. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Oksidoitunut alumiini ei ole kovaa, alumiinioksidi on.
     
  17. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Yhtä jippoa voisi kanssa kokeilla. En ole käyttänyt konstia koskaan alumiinivanteille, mutta onnistuneesti monille muille alumiiniosille ja niistä on tullut sään ja pesunkestäviä.

    Kiillottaa vanteen peilikiiltäväksi ja samantien käsittelee sen mahdollisimman puhtaalla runsaalla määrällä pirtua ja antaa pirtun haihtua pois. Näin alumiinin pintaan muodostuu hallitusti suojaava oksidikerros ilman suurempia epäpuhtauksia. Alumiini siis oksidoituu ja siitä tulee oksidoitunutta alumiinia eli alumiinioksidia.
     
  18. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ihan hyvä vinkki mutta kysyjä halusi nopean fiksin ja maalin alla muhinut aluvanteen hapettuma on kaikkea muuta kuin nopea tai helppo kiillottaa peilikiiltäväksi. Ja mitä järkea tossa muutenkaan on, kiillotat hapettumat peilikiillolle ja jätät loput vanhat maalit vanteeseen?

    Mä en tekisi mitään. Jos vanteet ovat kalliit/harvinaiset/eivät saatavissa enää rahallakaan, miksi niitä pitää käyttää talvella?
     
  19. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Mikäli olisit lukenut koko ketjun niin olisit tiennyt, että en minäkään tekisi mitään.
     
  20. umpio

    umpio 3rd gear

    Vanteet eivät ole kalliit/harvinaiset/eivät saatavissa enää rahallakaan; mutta kuitenkin niin hyväkuntoiset, että ne kannattaa vielä kunnostaa, jos kunnostuksen hinta on vielä edes likimain sama kuin niissä Rangen vanteissa. Lähinnä kiinnosti tietää että meneekö tuo sisäpuoli talvessa niin huonoksi, että niille pitäisi jotain suojaa tehdä. Taidan nyt viikonloppuna kokeilla toiseen vanteeseen pikamaalausta; jos vaikka tulisi sen verran liukas pinta että saisi suurimmat suolapaskat aina pesurilla irti. Ja vastaus ihmetykseen että miksen samantien vie noita kunnostukseen; ostin nuo äskettäin ja kelit ovat jo sitä luokkaa, että pitäisi saada kiekot alle.
     

Kerro tästä muillekin!