katsastuspäivämäärän nosto käyttöönottopäivämääräksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Matti, 30.10.2013.

  1. Matti

    Matti Gearhead

    Eli tilanne on sellainen että autoni on katsastettu 14.6.13 ja tilasin siihen mustat alkuperäiset kilvet joiden viimeinen numero on 8 aiemmin sen ollessa 5.
    Nyt kun olen katsastanut auton liian "aikaisin" vaaditaan minulta uutta katsastusta tämän kuun viimeiseen päivään.

    Aiemmin tälläisessä tapauksessa minulle on "nostettu" käyttöönottopäivämääräksi edellinen katsastuspäivä.
    ( edellisestä kerrasta on 2 vuotta ja eri paikkakunta ).

    Onko nyt niin että tuo on kielletty jossain pykälässä vai onko Porvoossa vain tietämätöntä porukkaa töissä ? Ja eikö heidän pitäisi informoida asiasta asiakasta ?

    Auto on talviteloilla ja nyt joutuisin katsastamaan sen ennen ajokauden alkua ja sitten taas syksyllä vielä uudestaan eli vuoden sisään 3 katsastuskertaa tulisi....

    Taidan tilata aiemmat kilvet vain takaisin ... :(
     
  2. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Ei ole täälläpäin hyväksytty käyttöönottopäivämääräruutuun kuin aukoton todiste auton käyttöönototosta, esimerkiksi ensirekisteröinti ei ole mikään todiste. Aika uskomattomalta kuulostaa että siihen on konttorilla jotain katsastuspäiviä jossain laitettu.
    Suurimmalla osalla omista harrastepeleistä on loppunumero 0-4 eli aina keväällä ensin konttorille. Niin se vaan menee.
    Mutta hyvä että asiaa pidetään esillä, eli jos autolla ei ole käyttöönottopäivämäärää rekisterissä, niin kilpien vaihto voi muuttaa katsastuksen voimassaolon. Pahimmillaan hiljattain katsastetusta autosta tulee laiton ajaa heti kun kilvet vaihtuu konttorin tiskillä, siitä sitten hallin kautta kotiin.
     
  3. coistinen

    coistinen Gearhead

    Mulla oli sama tilanne, käytin tänä kesänä katsastuksessa kahteen kertaan niin ensi vuonna ja seuraavinakin kesinä ollaan hyvässä rytmissä ja leimalle mennään kesäkuun alun jälkeen (no 7)
    Alkukesän voi ajella rauhassa autoa sisään talven jälkeen niin auto on tikissä kun ajaa katsastukseen. 8)
     
  4. Matti

    Matti Gearhead

    no kyllä musta 3 katsastusta ketuttaa vuoden sisään lintalle niin paljon että haen edelliset kilvet takaisin. aivan järjetöntä mielestäni.
     
  5. MudMax

    MudMax Gearhead

    Älä nyt yhden ylimääräisen katsastuksen takia mene vaihtamaan lähes täydellistä nroa pois: 8:lla saat ajaa aina lokakuun loppuun huoletta, ja jos on mitä laittamista, niin laitat talvella ja katsastat sitten keväällä ja kun auto on todistettavasti vielä katsastuskunnossa, niin heti heinäkuun alussa uudelleen.
     
  6. pas2

    pas2 Gearhead

    Eikös se viimenen numero 8 ole hyvä harrastepelissä? Mun mielestä on.
     
  7. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Numero 6 mun mielestä paras harrastepelissä... Riittää kun jokatoinen kesä käy leimalla.
    Käy toukokuussa leimalla ja sillä saa ajaa seuraavanvuoden elokuun loppuun..
     
  8. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

    Voiko tuo todella olla noin? Jos auto on katsastettu "vanhojen kilpien" mukaan oikeana katsastusaikana vuonna 2013 niin eikö enää puhuta VUOSIKATSASTUKSESTA. Eli tällöinhän tuo katsastus vastaisi vuoden 2013 katsastusta. Ja nyt kun kilvet vaihtuu niin peruuntuuko todella vuoden 2013 katsastuksen voimassaolo? Luulisi että päin vastoin tuo pidentäisi leiman voimassaoloaikaa, eli seuraava katsastus olisi vasta vuoden 2014 katsastus ja sen ajankohta menisi tuon uuden tunnuksen viimeisen numeron mukaan. Minulla ei siis todellakaan ole mitään faktaa tästä mutta kuulostaa melko oudolta.

    Itse katsastin yhden auton 1.8.2013 (rekisteröintikatsastus). Kilviksi valitsin vanhat kilvet joissa viimeinen numero 9. Eli auto siis katsastettu ensimmäisenä mahdollisena katsastuspäivänä vuonna 2013. Museotarkastus tehtiin 1.9.2013. Eli tuo museotarkastus muuttaa aina katsastusajankohdaksi 30.6 mennessä, viimeisestä numerosta riippumatta. Ja kun vuosimalli on 70 niin museoautolla katsastus vain joka toinen vuosi. Vuoden 2013 katsastus on suoritettu niin seuraava katsastus on 30.6.2015 mennessä. Jos olisin suorittanut rekisteröintikatsastuksen päivää aiemmin niin seuraava katsastus olisi ollut 30.6.2014 mennessä.
     
  9. kingsway

    kingsway Gearhead

    Se käyttöönottopäivä pitää tosiaan todistaa aukottomasti, jos sen meinaa jälkikäteen omaan sarakkeeseensa saada.
    Aikanaan katsastuskäytäntö muuttui siten, että alettiin käyttämään ajankohtana käyttöönottopäivämäärää. Mulla oli Amazoni, johon se oli merkattu omaan sarakkeeseensa ja sillä mentiin.
    Kesäautossa päivämäärä oli merkitty lisätietoihin, joten noudatettiinkin rekisterikilven viimeistä numeroa. Kun tämä muutos tuli, niin asia selvisi minulle vasta poliisiratsiassa. Käyttöönottopäivä oli 8.7 ja viimenen numero 4. Mulla oli katsastus myöhässä sillä noudatin päivämäärää. Muutos oli vasta tullut niin säästyin onneksi vain haukuilla.

    Päivämäärää ei saanut automaattisesti lisätiedoista nostettua, vaan se piti todistaa. Olin jo aiemmin hankkinut AKE:lta ajoneuvoni tiedot, sieltähän ne mikrofilmiltä löytyivät. Vasta tämä alkuperäinen tieto kelpasi päivämäärän siirtoon ja se onkin parempi ajankohta.
    Tosin nyt numerona on 6, niin sillä ei enää olisi merkitystä.

    Edit: Nyhhän mää hokasin, etten mää vastannu kysymykseen oikeestaan ollenkaan...
     
  10. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Kyllähän se vuosikatsastus muuttuu kertaheitolla edellisen vuoden katsastukseksi, jos se on tehty ennen uusien kilpien mukaista katsastusaikaa.
    kaverille kävi niin, että toi auton maahan ja suoritti rekisteröintikatsastuksen. Tummensi tämän jälkeen kalvolla tuulilasin ja ajatteli että saa ainakin vuoden ajella, mutta sitten selvisi että käyttöönottopäivän mukainen katsastusaika alkoikin hiukan tuon rekisteröintikatsastuksen jälkeen, joten tuli uusi katsastus samalle kesälle.
    Itse olen odotellut rekisteröinneissä sinne katsastusajalle, jos on parin kuukauden sisään.
    Kesäjenkkiin tuli talvikatsastus, mutta olin niin hilpeä että edes löysin siihen 5-merkkiset kilvet niin ei tajunnut alkaa kyselemään vielä sopivalla numerolla olevaa..
     
  11. Matti

    Matti Gearhead

    no nyt selvisi että käyttöönottopäivämäärää ei pysty enää nykyään muuttamaan jollei aukottomasti voi todistaa käyttöottopäivämäärää...

    Tosin selvisi muutoinkin että auton kun poistaa liikennekäytöstä ja palauttaa kilvet , seuraavalla kerralla katsastaa auton , ottaa kilvet niin voi valita minkä numeron mieluisaksi kokee...

    itse olisin pitänyt tuon 8 numeroisen muuten , mutta kun nyt ei leimaa voi suorittaa , joutuisin tekemään sen keväällä ajokauden alussa ja taas syksyllä uudestaan.

    tilasin edellisen 5 loppuvan kilven takaisin...
     
  12. hara64

    hara64 1st gear

    ...itse olisin pitänyt tuon 8 numeroisen muuten , mutta kun nyt ei leimaa voi suorittaa , joutuisin tekemään sen keväällä ajokauden alussa ja taas syksyllä uudestaan.

    tilasin edellisen 5 loppuvan kilven takaisin...


    on tämä katsastus ihme touhua täällä suomessa, mitenkä tuokin auto muuttuu erilaiseksi pelkän rekisteri numeron perusteella???
    kun laitat numeron "sen ja sen" tulet vuodessa 2 kertaa leimalle ja numerolla "sillä ja sillä" vain kerran.
     
  13. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    no saahan tuon kasiin loppuvan leimailla jo heinäkuussa, vai onkos se muka jo liian syksyä kesäautolle??
     
  14. pas2

    pas2 Gearhead

    Siis nyt haloo. Kun katsastat auton katsastusjakson aikana, niin sitten katsastus on voimassa seuraavan katsastusjakson loppuun...
    8 katsastusjakso on heinäkuun alusta lokakuun loppuun.

    Ja ihan samalla lailla voit nyt katsastaa tuon kun keväälläkin.

    Hei ohimennen, olisko katsastusasioissa neuvovalle puhelimelle tilausta?

    edit foordi ehti ensin.
     
  15. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ensinnäkin olisit voinut katsastaa autosi kaksi kuukautta aikaisemminkin, koska rekisteröintikatsastuksen voi tehdä 6kuukautta ennen katsastusajan päättymistä.

    toiseksi, museoajoneuvona seuraava katsastus olisi joka tapauksessa ollut voimassa 30.6.2015 asti.

    Ei voi valita...tai siis ei voi valita maksamatta sitä 1000 euron erikoiskilpimaksua.
    Toiveita voi esittää ja joskus toive voi toteutua, mutta mitään numeronvalinta oikeutta ei ole.
     
  16. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ehdit jo tilaamaan, vai tilaat....

    Konttorin olisi pitänyt informoida asiakasta katsastusajan muuttumisesta, mutta ei nyt ole sitä huomannut tehdä.

    Mielestäni olisit voinut kysyä olisiko konttori tullut vastaan tuossa "ylimääräisessä"katsastuksessa vaikkapa jonkinlaisen alennuksen muodossa....mitään pakkoahan siihen ei ole...mutta aina voi kysyä...
     
  17. Matti

    Matti Gearhead


    museoautoista en ole mitään puhunutkaan , sellaista en omista. jos autoni on talviteloilla , en sitä voi nyt katsastaa. keväällä jos leimaa 8 numeroisen , on se leimattava taas syksyllä uudestaan ;)
    ja juuri tutkin tuon katsastusasian ja selvitin sen niin asia on niinkuin sanoin , eli kilven voi valita tietenkin niistä mitä konttorilla on eli ei nyt sentään mitä vain , mutta numeroita oli nytkin tarjolla joka kuukaudelle :D
    tuo 6kk:n sääntö ei päde enää
     
  18. Ck

    Ck Gearhead

    Miten niin ei päde, kyllä rekisteröintikatsastuksessa voi saada pitkä leiman edelleen jos osuu 6kk ennen käyttöönottoa.
     
  19. Matti

    Matti Gearhead

    tässä ei ollut kyse rekisteröintikatsastuksesta vaan vuosikatsastuksesta
     

Kerro tästä muillekin!