Kynäruiskuista.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Minimies, 6.12.2013.

  1. Minimies

    Minimies 3rd gear

  2. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    laita tuo iwata niin et kadu ostosta,mulla on iwatan rewolution malli ja hyvää jälkeä tulee tämmösellä alottelijällaki pienoismalleja maalatessa jossa virheet näkyy hyvin
     
  3. oml

    oml Gearhead

    Yama-kyväruiskua Myi ainakin ennen IKH, ja Yaman ruiskuun ainakin ennen sai varaneuloja ja suuttimia IKH:lta.
    http://www.ikh.fi/PDFs/product8794.pdf

    Wellmade kynäruisku taas on suoraan s**tanasta, en ole saanut sitä toimimaan ikinä kunnolla ja pienetkin maalijäämät jumittavat neulan kiinni tehokkaasti. :mad:
     
  4. Minimies

    Minimies 3rd gear

    IKH:ssa on nykyään joku kiina malli, tai ainakaan siinä ei lue valmistajaa missään. Tommoista räpeltänyt ja eipä toiminut kunnolla, niin palautin. Vettä kokeillessa välillä tuli ja välillä ei. Eivät osanneet sano mikä vikana, niin sain rahat takas.
     
  5. navettarenki

    navettarenki 3rd gear

    Ite päädyin aikanaan badger kynäruiskuun ja ns.ammattilaispaketissa oli 3*suuttimet ja neulat yms.Makso siihen aikaan perkeleesti(1200mk)tai niin köyhästä tuntu.Pilkkejä tuli maalailtua.
     
  6. solar4

    solar4 2nd gear

    Pikkuauton koreja on tullu kynäruiskuilla maalailtua vuosien varrella varmaan toista sataa. Iwatan HP-C Plussaa oon ollu ostamassa pitkään, mutta aina se vaan on jäänyt kun loppujenlopuks se ei oo tarjonnu paljoa lisäiloa hintaan nähden. Ruiskuna mulla on ollu monia, mutta luottopelinä mulla on ollu Bilteman kiinteällä yläkupilla varustettu, mikä on suora kopio jostain vanhasta Badgerista. Aikaisemmin maksoi 50e (Badger joku 150e), nyt ovat tiputtaneet hinnan about puoleen ja tuotenumero on muuttunut, osat silti vaihtokelposia keskenään. Ja siihenkin osia saa kun infotiskiltä tilaa, nettiin niitä ei oo listattu.

    Maalina mulla on ollut enimmäkseen Parman Faskoloria, mikä in identtistä Createxin kanssa vaikkei kukaan sitä halua myöntääkkään, mutta myös tavis tinnerimaaleja sekä 2k-epoksia ja vasaralakkaa on tullut sumuteltua. Ongelmia ei sikäli ole ollut. Irrotettavalla yläkupilla olevaan en koskaan oo innostunut, lähinnä ajatuksena on ollut että vähemmän liikkuvia osia helpottaa putsausta, varsinkin noilla rajuimmilla maaleilla.

    Halvoissa ruiskuissa on laatueroja ihan prkleesti, joten ei kannata ihan mitä vaan ostaa. Mulla on pari kiinalaista mitkä on identtisiä ton Bilteman kanssa, ei vaan saa tasaista maalisumua aikaiseks. Samoin tutut on noita kironnu kun ei toimi, tosin yks kiros tota Bilteman halpistakin.
    Siitä huolimatta ääni halvimmalle Biltemalle. Tosin hiuksenohutta sillä ei saa maalattua, joku 3mm on varmaankin ohuinta viivaa mitä murheetta voi olettaa saavansa aikaiseksi. Tuosta perunalla kuvatusta fotosta ei oikein käy ilmi, mutta noissa liekeissä on jotain 3-4mm leveetä sumua käytetty http://solar4.kuvat.fi/kuvat/Jotain+muu ... .12.19.jpg

    Tosin pienoismallikäyttöön voi noissa kaikissa yllämainituissa olla ongelmana turhan suuri maalintarve kuppiin. Jos jonkun sokeripalan kokoisen osan maalaa, menee helposti 4x tarvittama maali ruiskuun sisälle ennenkuin saadaan täyttöaste sellaiseksi että tulee tasaista sumua. Sitäkautta joku vielä pienempi vehje vois olla ok.
     
  7. oml

    oml Gearhead

    Itse olen tuhlannut ensin hyvän kynäruiskun verran rahaa noihin halpisruiskuihin (biltema, wellmade ja yama), ja sen jälkeen ostin badger 360-7 kynäruiskun.
    Maalaustaidot eivät kasvaneet hyvällä kynäruiskulla mutta maalausaika kylläkin. Halpisruiskulla maalatessa noin 70% maalausajasta meni ruiskun kanssa tappelemiseen ja loput 30% itse maalaamiseen. Badgerin kanssa maalausajasta kuluu noin 70% maalamiseen ja loput 30% ruskun putsaukseen yms.
     
  8. TiM

    TiM 1st gear

    Itse ostin 22 vuotta sitten Badgerin 150:sen 687 mk:lla DAX:ista, enkä ole siitä vielä huonoa sanottavaa löytänyt. Silloin tosin ei paljon halppiskynäruiskuja ollut saatavillakaan, mutta itse olen aina työkaluissa panostanut laatuun, eikä ole tarvinnut vielä pettyä.
     
  9. speedwheel

    speedwheel 1st gear

    badger 360! suosittelen kaikenlaiseen pieneen. hyvä yleisruisku. Kannataa ehdottomasti hankkia laatuhärveli heti! hermot vaan menee ku kaiken paskan kanssa joutuu tappelemaan. Fiilis on eri ku laadukas ruisku on kädessä eikä loppupeleissä voi syyttää ku itseään jos menee vituiks!
     
  10. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Joo tuo badger 360 on hyvä. Siinä kun on tuo mukava ominaisuus, että yläkuppiruisku muuntuu alakuppiruiskuksi sekunnissa! Myös iwatat hyviä. Minulta löytyy molempia merkkejä ja useampaa mallia kun noita vaappuja tuli ennemmin maalattua aika paljonkin.. Badgerin 150 tai 200 malleja ei kannata hankkia. Noissa tulee helposti typeriä ilmavuotoja enkä muutenkaan suosittele mitään yksitoimista ruuttaa.
     
  11. Zoidberg

    Zoidberg Gearhead

  12. TiM

    TiM 1st gear

    150 on kyllä kaksitoiminen...
     
  13. Caideman

    Caideman 1st gear

    Itse rakennan pienoismalleja ja suihkinut maalit varmaan 15 vuotta WellMaden halpis-ruiskuilla. Ostin uuden tuossa nelisen vuotta sitten. Kyllä silläkin pärjää, kun malttaa vaan huolella puhdistaa käytön jälkeen.

    Tänään ostin kokeeksi Biltemasta sellasen vaihdettavalla yläsäiliöllä olevan ruutan. Katsotaan miten toimii, kunhan pääsen kokeilemaan.

    Kyllä noilla nyt kohtalaista jälkeä saa aikaan, jos kerran menestystä ja palkintoja irtoaa jopa yhdessä maailman arvostetuimmista kilpailuista. ;)
     
  14. Minimies

    Minimies 3rd gear

    Tuossa mietityttää, kun ei valmistajan mukaan sovellu paksuille maaleille....

    Hmmm... Kuopiossa olisi aika kelpoon hintaan:
    http://www.rialinna.fi/tuotteet?maincat ... e434691c45
     
  15. oml

    oml Gearhead

    Oman 360:sen kävin hakemassa juuri Rialinnasta.
    Mikäli hommaa badger 360:sen niin ruiskun mukana tulevan ruiskunkärkeä suojaavan tässä kuvassa näkyvän kumitutin tilalle tässä kuvassa näkyvän metallisuojuksen. Ruskun neula kun jää jonkin verran törröttämään ruiskun kärjestä, ja metallisuojus kestää paremmin mahdollista ruiskun vahingossa pudottelua.
     

Kerro tästä muillekin!