Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Kyllä se cv pallonivel- nelivetoki pomppii kuivalla ku kääntää jyrkkään. Yleensä niin että pitävällä ei kääntele jyrkkään ollenkaan kun sillon ei muutenkaan nelivetoa tarvi, mutta sitte liukkaalla tai mudalla tai vastaavalla voi pitää ku pääsee kaarteen sisäpuolinen takapyörä "sutiin". Pitkähyttisessä ja -lavaisessa on murrot jo tosi isoja kuitenki jos kuivalla väkisin kääntelee :)

    Tuli mieleen tosta -98:sta notta olisko se jakajapumppu välistyny, jos edellinen olis antanu hiekan tai jonkun paskan päästä pumpulle asti, suodatin jätetty riittävän usein vaihtamatta. Isä jätti joskus tosi kauan sitte -89 hiluxin tankin täyttöputken ruostumaan puhki. Sillä seurauksella että pyörät huuhteli hiekkaa sinne putkeen ja sitä kautta tankkiin ja suoraan pumppuun. Se kun ajatteli että kylläpä se suodatin ne kakat kerää.. toisin kävi: pumppu täysin korjauskelvoton ja uus siis tilalle. Onneks ei omaan piikkiin tullut mutta arvaisin ettei ihan halpaa ollut.. Joskus joku diisselipajamies tokaisi että eipä se paska haittaa diisselissä joka näkyy vaan se jota ei nää. Ne isot yleensä jää suodattimeen mutta pienet ei..

    Ite tilasin uudet ristikot + sen kupin rokkiautosta, sen kupin kortongin ostin jamantilta :lol: Onkos sillä muuten sitä koko etukartaanin korjaussatsia?

    Saisko tosta mitään piirreltyä, on ryslerin omia kuvia: https://lh4.googleusercontent.com/-6_Z4 ... inot3.jpeg
     
  2. NoSmokeNoPower

    NoSmokeNoPower 2nd gear

    http://www.rockauto.com/catalog/x,carco ... type,10469
    Ite laitoin ihan tollasen sinne. Tiedä sit onko hyvä vai huono mut eihän tuo maltaita maksa
     
  3. Knox

    Knox 1st gear

    Tuli mieleen tosta -98:sta notta olisko se jakajapumppu välistyny, jos edellinen olis antanu hiekan tai jonkun paskan päästä pumpulle asti, suodatin jätetty riittävän usein vaihtamatta. Isä jätti joskus tosi kauan sitte -89 hiluxin tankin täyttöputken ruostumaan puhki. Sillä seurauksella että pyörät huuhteli hiekkaa sinne putkeen ja sitä kautta tankkiin ja suoraan pumppuun. Se kun ajatteli että kylläpä se suodatin ne kakat kerää.. toisin kävi: pumppu täysin korjauskelvoton ja uus siis tilalle. Onneks ei omaan piikkiin tullut mutta arvaisin ettei ihan halpaa ollut.. Joskus joku diisselipajamies tokaisi että eipä se paska haittaa diisselissä joka näkyy vaan se jota ei nää. Ne isot yleensä jää suodattimeen mutta pienet ei..

    Voikohan tuota väljistymistä mitenkään todeta, on kyllä kallis jos joutuu koko jakajapumpun vaihtaan.
     
  4. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Kyllähän tuo nelikolla nypytys johtuu siitä, että etu, ja taka-akselin välinen nopeusero alkaa pännätä toisiaan vastaan kun jakolaatikossa ei ole tasauspyörästöä. Sama nypytys ja pauke saadaan myös suoraan ajaessa pitävällä pinnalla jos renkaissa on vierintäsäteessä eroa.

    Ja mitä kovemmat on ruiskutuspaineet sitä pienemmät on välykset mm. suuttimissa (puolikas hiuksen mitta) jolloin suodattimien suodatuskyky on vielä suuremmassa roolissa.
     
  5. minikone

    minikone 2nd gear

    Juu, toi on ihan hyvä, mutta kun se kuppi mihin toi menee siellä nivelessä, nin on palasina.
     
  6. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    No perskeles, vai pitäisikö sanoa IISO kiitos!! =D Tuo on juuri sitä mitä haen. Riittävän helppo minulle ymmärtää ja saksia. Aloitan heti... :D
     
  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tehdaskorjatun, ei uuden!!
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Siis mitä tarkoitat, löytyy se yoke (missä on se pallo mukana), tuplaristikon korjaussarja (se pallo), pallon suojakumi, H-yoke (ainakin käytettynä) ja ristikoita erikseen ja onpa sitä liukuakin, mutta se vaatii hitsarin ja puntituksen....
     
  9. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ei pahan hintainen toi mitä myyt jamant :)

    Joo oo hyvä saetkae. Satuin tänään laittamaan tonne fata:n sivuille linkin -95 2genun mitta- ja painosivuista nii siitä tuli mieleen toi :) Niitä ku usein kysellään.
     
  10. Lord of flies

    Lord of flies 3rd gear

    Kerta saetkae pääs askarteleen niin en ala sitten ite tuhertaan mitään epämääresempää kuvaa kasaan
     
  11. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    Jooei, kiitos kauniista ajatuksesta, te kaikki olette ihania! :D Jotain vähän jo kötöstin ihan Paintshopilla. Vielä liikeradat ja mitoitukset puurimoilla kunhan saan vanhan lavan vek. Se homma nyt siirtyi vähän ehkä, kun pitää ottaa härveli käyttöön pariin rahtihommaan kunhan saan ruiskujen vaakaputkiin uudet O-renkaat, vipat kiinni ja ilmansuodatinkotelon valmiiksi, mutta tänä talvena kummiskin. Pitkät ja sekavat lauseet... :eek:

    [​IMG]

    Lava noin 10cm taaksepäin, sarana puskurin yläpintaan, puskuri ei siirry jotta kokonaispituus säilyy samana. Lokari pitää leikata irti ja siirtää eteenpäin 10cm. Samoin takahelma. Pystyputki ovaaliputkesta 130x90mm tulpatulla sivuulostulolla. Lavakaari 3mm pellistä, tasolla hytin katon päällä johon voi tiputtaa kiviä ja soraa... Mahdollisesti 50mm korotus korin ja rungon väliin jotta tekniikka mahtuu. Jos vielä saisi pässilogon mun onnettomalla kiinanplasmalla leikattu kaaren sivuihin...
     
  12. simu_l

    simu_l Gearhead


    Pakko hieman udella...

    Mitä ajattelit kuskata? lähinnä mietin sitä että 2500 jää kantavuus aika pieneksi että ei sillä kovin suuria määriä soraa kuskata, 3500kaan ei kovin häävi kantavuus ole vaikka jo jotain saa aikaseksi... toki teknillisestihän noi kestää vaikka ja mitä mut tää kekkoslovakian laki...? istumapaikat vähenee aika pian jos omamassaa tulee lisää, puolet kantavuudesta hyväksytään istuimiksi...
    Herättää kysymyksiä :D
    Tokihan moinen on erikoinen ja hieno ja omalaatunen jne. mutta onko se vaan erikoisuuden tavottelu tässä takana? :D
     
  13. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Eiks tuo olis helpompi tehdä siirtämällä etulaitaa taaksepäin, ja sopivalla saranan geometrialla/sijainnilla tuo lavan etunurkkakaan ei ota hyttiin kiinni. Pirusti vähemmän hommaa kuin jos siirtää pyöräaukkoja ja helmoja.
     
  14. Saetkae

    Saetkae 3rd gear


    Kyllä tuo ihan käyttöön tehdään. Lähinnä polttopuita ja kuorikatetta kuskailemaan. On siinä ollut reilu puolitoistatonnia lavalla eikä se mitenkään ajossa tuntunut. Paljon lyhyemmäksi en haluaisi lavaa sahailla kun sitten tulee ongelmia rakennuslevyjen kanssa. Nyt mahtuu pienet sisään ja isot just, kun jättää perälaudan alas.
    Ja toinen syy kippilavaan on se, että vanhan ranteet rupeaa olemaan aika paskoja. Saan kyllä kuorman tehty pikkukaivurilla, mutta se tyhjääminen ottaa koville kun se pitää tehdä käsin. Nytkin oon saikulla kun on vasen käsi taas toimintakyvytön. :(
    Ja sitäpaisti, koko sinä aikana kun olen kuorkkia ajanut, ennen ammatikseen ja nyt enemmän huvikseen, olen yhden kerran joutunut kuorman takia pysäytetyksi. Silloinkin katsottiin vaan sidonnat, piirturi, ja onko löpöä vai diisseliä tankissa. :D
    Emmä oikein noita vaakaukkoja osaa pelätä...
     
  15. Pertura

    Pertura Gearhead

    Tota lavan etureunan siirtämistä kannattaa kuitenkin vielä miettiä, pyöräaukkojen siirtäminen on meinaan sellainen homma että terve ja näkemiin. Lokarit kun on pokattu joka suuntaan, niin linjojen edes jonkinlainen yhdisteleminen vaatii aikaa ja tupakkia melkoisesti.

    Meniskö tankkauskorkki vaikka pyöräkoteloon ja pakoputki vaikka samanlaisella liitoksella kuin kuorkeissa lavalämmöt on? Lavakaaresta kun vielä tekee pakoputken, niin alkais olemaan tilankäyttö vimosen päälle. Eli mallia tämä

    [​IMG]
     
  16. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    Toi on kyllä totta mitä sanot. Aika äkkiä on lavan reunat 6kg painavempia kaikesta pakkelista 8) . Tuo kaaripakoputki on aika messevän näköinen, onko Tipussa? Tuota voisi vähän miettiä, tosin siinäkin lava periaatteessa lyhenee hieman ja sitten saa tietysti mahdollisuuden tehdä "driv in" tulipalon brankkareille. Tuo kuorikate kun joskus on aika herkkää ottamaan lämpöä.

    Tankkauskorkin voisi ehkä jättää paikalleen, vie vaan kippisaranan kautta riittävän paksuilla putkilla. 50mm korotuksella pitäisi toimia vielä vaikka kaatoa on vähän.
    Ehkä kompromissi? Lava sen verran taakse kun pystyy (50-60mm), leikkaa vähän lokarien etureunasta ja integroi putken lavan etuseinään...
     
  17. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Tai tekee täyttöputkelle telineen rungosta, joutuu vaan ehkä viemään hieman syvemmälle kyljestä että helma ohittaa täyttöputken kipatessa.
     
  18. Lord of flies

    Lord of flies 3rd gear

    Kippi

    Tuossa on fatan puolelta jotain pohdintaa kipin tekemisestä
     
  19. rammeri

    rammeri 1st gear

    Nyt on Arpin pinnapultit ja 60 lb jouset paikalla. Käytin lämpimäksi, jälkikiristin ja aloin säätämään venttiilejä mutta TDC lukitustappi on ihan sikapaikassa, ei mitään jakoa että saisin se ulos saatika pystyisin sitä käyttämään.

    Dampperissa on valkoinen viiva ja lohkon ulokkeessa toinen samanlainen, kun ovat päällekkäin näyttäisivät suurin piirtein ilmaisevan yläkuolokohtaa, senhän näkee myös siitä että puolet venoista on suurin piirtein paikallaan. Eli kysymys, onko auringontarkkaa säätää venat yläkuolokohdassa vai riittääkö sinne päin?

    Toinen juttu, vitosen pakovenan välys oli melkein millin vaikka kaikki muut olivat melkein mitassa, täytyy tsekata ettei pukin alla ole mitään kokkaretta joka vääntää pukin vinoon, jos ei niin mikähän voisi tuon aiheuttaa, hellä kosketus mäntään ja lautanen vino??? Miten se näkyy jos venttiili vuotaa, kone tuntuu kuitenkin käyvän kaikilla kuudella ja en usko että sytyttää jos ei pidä paineita pytyssä
     
  20. konty

    konty 3rd gear


    Rock autosta tilaamalla suomeen 80,54€ postikuluineen + alv ja tulli eli n.20€

    100€ säästää kun ite tilaa, tosin multa ois saanu 50€:lla mutta olkoon varalla hyllyssä.
     

Kerro tästä muillekin!