Tienkäyttömaksu -idioottien keksintö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ohc205, 14.12.2012.

  1. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Juuri se noita herroja taitaa rassata käteisessä ettei siitä jää henkilötietoja ostotilanteessa,vain pankin tietoihin rekisteröityy nostot mutta niitä tietoja ei kai tosta noin vaan saa jaella ainakaan vielä.
     
  2. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Nyt 14983
     
  3. Karpo69

    Karpo69 1st gear

    Kyseisen kansalaisaloitteen vireillepanijat/Vastuuhenkilöt

    Vireillepanijat
    Ilkka Mikael Hikipää, Kotikunta ei tiedossa

    Edustajat
    Ilkka Mikael Hikipää, Kotikunta ei tiedossa
    eiseurantaa@gmail.com

    Varaedustajat
    Jouko Armas Haponen, Helsinki
    eiseurantaa@gmail.com
     
  4. Putte

    Putte 1st gear

    OK eli heihin pitää olla yhteydessä asian selvittämiseksi.
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    Pistin sähköpostia, katsotaan tuleeko mitään vastausta.
     
  6. Karpo69

    Karpo69 1st gear

    Vjotain vastausta tuli vasepookkiin

     
  7. Karpo69

    Karpo69 1st gear

    Prööött!!
    :wc: :wc: :wc: :wc: :wc: :wc: :wc: :wc: :wc:
    Ps: tuolta voi lähettää palautetta noille apinoille, voi vaikka kysyä että millä päivämäärällä virallisesti tapahtui käännös vasureista sikaporvareiksi?
    Palautteet: vas@vasemmistoliitto.fi
    Jäsenasiat: jasenasiat@vasemmistoliitto.fi

    Tuolla on jo jotain kyssäreitä ollut, eikun perään vain :poff: https://www.facebook.com/vasemmisto
    Kävin roiskasemassa niiden vaseseinälle ->
    Tulkaa mukaan toimimaan ja allekirjoittakaa ynnä jakakaa, liittykää ryhmään
    https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608
     
  8. MH

    MH 3rd gear

    Vaihtoehtoiset polttoaineet tulevat mullistamaan liikenteen ja ajoneuvot...

    ???Varmaan tuo tosissaan luulee että sähköautot valtaavat Suomen.

    "Rakennetaan erinomaisen mobiiliosaamisemme päälle liikenteen internetiin perustuva liikenteen palveluekosysteemi". Hmm... ekosysteemi, ei jumalauta tätä sanahelinää.

    "Kokonaisjärjestelmän tuottavuus syntyy myös siitä, että kukin toimija tietää roolinsa kokonaisuudessa". No ihanko tosi, kyllä tiedän jo paikkani kokonaisuudessa-NETTOMAKSAJANA.

    "Kansalaiset muuttuvat objekteista subjekteiksi"

    Siinä älyliikenneseminaarin antia.
     
  9. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Suomessa on kaiketi 300 sähköautoa nyt yksityiskäytössä ja jonkun arvion mukaan 1500 kpl 2030.Kuultu radiosta joten en muista tuon arvion alkuperää. Jotain kuitenkin liittyi niitten latausverkostoon se juttu missä noita määriä puhuttiin. Että ei nuo kovin äkkiä taida suomea vallata.
     
  10. Karpo69

    Karpo69 1st gear

    Jaahas täytyy vissiin vaihtaa laihianliittoon...

    Sak:n kantaa km veroon
    http://www.hameenkaiku.fi/viikko-hame/t ... metriveroa

    Ps onpas aloitteen kannattaminen pahasti hyytynyt.... :(

    Kansalaisten korvaan ei näköjään edes särähdä se että justiin vasaroitiin laki työn vastaanottamisesta pitkänkin matkan päästä (80km suunta), muuten lähtee työttömyystuki katkolle.... Menee nimittäin persnetolle työn tekeminen tuossa vaiheessa tän uuden km veron kanssa.... (160km päiväajoilla tulee veromaksua +3000euroa vuodessa+ Tietty lisäksi polttoaine ja vakuutusmaksut mitkä ei tule laskemaan) suuresta osasta kansaa näköjään kaikki vaan tuntuu olevan ihan helvetin hyvin.. Ihmettelen suuresti, luulis että olis jo se 50000nimeä täynnä jos ihmiset viitsisivät edes pieneksi hetkeksi pysähtyä miettimään, että mitä tämä ollilan viritys oikein loppupeleissä tarkoittaa :-?

    Ja itse kun olen mukana tässä hommassa ihan puhtaalla sydämellä, ajatellen myös muita enkä vain omaa persettäni, mulla tulee vuositasolla kilometrejä ehkä 5000km, mutta minun ja muidenkin ihmisten kannattais miettiä asiaa, niin että monella muulla tää vaikuttaa todella rankasti ja omalla kohdallakin ne tilanteet ja työpaikkojen sijainnit voi muuttua..
     
  11. JS78

    JS78 3rd gear

    Siellä on nyt se "huoltotauko" Tammikuuhun asti...
     
  12. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Palvelun ylläpidossa on tauko välillä 23.12.2013–1.1.2014. Aloitteita ei käsitellä tällä aikavälillä. Aloitteiden käsittelyssä ja tiedusteluihin vastaamisessa voi olla viivettä tämän jälkeenkin 7.1.2014 asti.

    Niin eikös toi ollut et siellä ei käsitellä mitään eikä vastata mihinkään kysymyksiin, mutta äänestää kyllä pystyy jatkuvasti, suomalaiset on vaan niin laiskaa porukkaa et kokoajan pitäs potkia liikkeelle.

    http://parlamentti.net/chart.php?i=169
     
  13. Charger-73

    Charger-73 3rd gear

    Plussaahan olisi, että Suomen autokanta erikoistuisi. Hyvä tuloisilla olisi helpommin rahaa ostaa kalliita autoja. Esim. Porsche 911 GT3 halpuisi noin 93000€. Tälläisellä urheiluautolla ajetaan vuosittain tosi vähän suhteessa normaaliin käyttöautoon. Eli vaikka tästä saatava vero olisi 10snt/km ei tuota 93000€ tulla ikinä saamaan, koska se vaatisi, että tuolla autolla ajettaisiin 930000km.

    Taas kun vastaavasti perus VW Golf:n hinta tippuisi noin 3000€. Tässä tuo veron osuus on esim. 3snt/km. Tuo 3000€ joutuu maksamaan monta kertaa tuon auton elinaikana. 100000km jälkeen kaikki on valtiolle plussaa. Perus VW Golf:lla ajetaan varmaan noin 500000km eli tänä aikana siitä perittäisiin 15000€ kilometriveroa.

    Eli verotaakka siirtyisi ns. Matti Meikäläisille.


    Tuntuuhan se hieman oudolta näin äkkisältä, että nyt tuon Porschen joku saisi halvemmalla, mutta toisaalta miksi hänen siitä pitäisi maksaa 93000€ autoveroa? Eikö kaikki ole aina vastustanut ja haukkunut tuota autoveroa?


    Tuon muutoksen myötä varmasti Suomeen tulisi uusia erikoisempia automalleja, koska hinnat tippuisi. Tämän seurauksena niitä tulisi myös käytettynä myyntiin ja muillakin olisi mahdollisuus niitä ostaa. Minua ei ainakaan haittaisi jos näkisin enemmän nuita erikoisempia malleja liikenteessä.

    Myös käytettyjen autojen tuonti tulisi järkevämmäksi kun ei olisi autoveroa. Esim. käytetyn 2000-luvun Dodge Challengerin tuominen Suomeen olisi jo monelle mahdollista.

    Paskaahan tuossa on, että se rankaisee kaikista eniten pieni-/keskituloisia. Kyllähän tuo itsellekkin tietäisi melko isoa lisälaskua vuodessa.

    Ja tuosta kansalaisalotteesta:
    Jo pelkkä tietoisuus seurannan alla olemisesta muuttaa ihmisen käyttäytymistä. Jos yksilö tietää että hän saattaa joutua tilivelvolliseksi liikkumisistaan tai siitä kenen luona on vieraillut, hän toimii eri tavalla, varautuneemmin. Pelko siitä että myöhemmin voi joutua perustelemaan liikkumisiaan missä tahansa asiayhteydessä on aiheellinen.
    Itseä tuo ei kyllä kiinnosta pätkääkään. Pitää olla melko vainoharhainen, että tuota alkaisi miettimään? Jos sulla on kännykkä mukana niin sinut voidaan paikallistaa. Vai jätätkö aina kännykän kotiin kun lähdet käymään jossakin autolla? Entä sitten keskustoissa nämä valvontakamerat? Peitätkö aina kasvot huivilla, ettei vaan kukaan tiedä missä käyt?

    Enkä myöskään ymmärrä miksi tuo kansalaisaloite keskittyy pelkästään tuohon seurantaan?


    Ei sillä, että tuota kannattaisi, kyllä itsekkin tuota vastaan olen. Välistä vaan tuntuu, että keskityttään epäolennaisiin asioihin.


    Miinukset:
    1. Hinta, ylläpito kulut syö kannattavuutta.
    2. Myöhemmässä vaiheessa voitaisiin käyttää nopeudenseurantaan ja nopeudenrajoittamiseen (Kuten Japanissa).

    Plussat:
    1. Autovero poistuisi.
    2. Tieverkon kuormitusta voitaisiin seurata paremmin.
    3. Veroa maksaisi vain ajetuista kilometreistä. (Tosin sama vaikutus saadaan myös polttoaineveron kautta.)


    Vaihtoehto:
    1. Nostaa polttoaineveroa siten, että se korvaa autoveron. (En tiedä kuinka paljon sitä pitäisi nostaa. Huonoa, että homma menisi taas enemmän tasaveron suuntaan.)
    2. Ruuhkamaksut/tietullit?
    3. Jotakin muuta, mitä?
     
  14. Bowhill

    Bowhill 3rd gear

    Jos auto veisi 10 litraa sadalla, nyt bensa n. 1,60 euroa litra, eli 16 euroa per 100km. Kaavailtu vero asutulla alueella 6,6 senttiä/km, tekee 6,6 euroa 100km. 16 + 6,6 = 22,6 euroa / 10 litralla per 100km =
    2,26 euroa litra, kai jotain tuohon suuntaan. Helvetin lyhyt matikka mutta löysin Texas Instrumentin piirongin laatikosta.
     
  15. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    3. Jotain muuta,

    Kerätään 50000 kannattusta aloitteelle ja laitetaan luu kurkkuun ollilalle, turha tehdä elämästä vaikeampaa mitä se on, koska aina hankalammaksi menee mitä monimutkasemmat systeemit on.

    Seuraavaks vois jokainen suomalainen kaivaa taskunpohjalta ton 17000€ (tätä ei tarvi sitten ottaa tosissaan kun kaikkihan tajuaa et kusessa ollaan) niin maksetaan velat pois ja vaihdetaan päättäjien tilalle sellaset tyypit ketkä osaa oikeesti hoitaa asioita.

    http://velkakello.fi/
     
  16. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Tuli Autoliitolta vastausta:


    Hei,

    Olemme ottaneet jo parin vuoden ajan kantaa satelliittipaikannukseen perustuvan tieveron suunnitelmiin, jossa isoimmat ongelmat ovat järjestelmän kustannukset ja mainitsemasi jatkuva seuranta.
    Ohessa on joitakin linkkejä viimeisimpiin sivuihin, tiedotteisiin ja TV-haastatteluihin, joissa olemme olleet esillä.

    Autoliiton tieverosivusto, jota päivitämme: http://www.autoliitto.fi/tietopankki/tievero/
    Autoliiton tiedote viime maanantailta: http://www.autoliitto.fi/?x20043=8583392
    Autoliiton uutinen LVM:n salailuista: http://www.autoliitto.fi/?x20043=8590527
    YLE:n 20.30 uutiset: http://areena.yle.fi/tv/2081734
    YLE:n A-studio 16.12.2013: http://areena.yle.fi/tv/2081736
    MTV3:n Kymmenen uutiset 16.12.2013: http://www.mtvkatsomo.fi/?progId=277780
    Viime kesän paneelikeskustelu Porin SuomiAreenalta: http://www.mtvkatsomo.fi/?progId=226118
     
  17. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Vähän ot mutta ei liene yllätys kellekään

    Veronkorotusten vaikutus vuonna 2014

    Käytännössä moottoribensiinin hiilidioksidivero nousee 2,25 senttiä litralta ja fossiilisen dieselöljyn 2,71 senttiä litralta. Bioperäisten polttoainekomponenttien verotaso nousee vähemmän.
    Arvonlisäveroineen valmisteveron korotuksen arvioidaan nostavan moottoribensiinin hintaa vuoden 2014 alussa vajaat 3 senttiä litralta ja dieselpolttoaineen hintaa runsaat 3 senttiä litralta.
    Veronkorotus merkitsee bensiiniautolla ajavalle autoilijalle arvonlisäveroineen keskimäärin noin 33 euron lisäkustannusta vuodessa. Luku perustuu oletukseen, että autolla ajetaan noin 17 000 kilometriä vuodessa ja auton keskikulutus on 7 litraa/100 kilometriä.
    Dieselkäyttöisellä autolla ajavalle veronkorotus merkitsee arviolta noin 55 euron vuotuista lisäkustannusta arvonlisävero mukaan laskien. Arvio on laskettu oletuksella, että auton keskikulutus on 6,5 litraa/100 kilometriä ja sillä ajetaan noin 25 000 kilometriä vuodessa.

    Hyvätuloiset saavat sitten yllättäen verohelpotuksia ensi vuonna, ennen raja oli 50000€ vuodessa tienaaville, nyt alennetaan 40000 euroon.

    "Hienosti" on asiat tässä maassa hoidettu. Välillä tuntuu että ollaan ihan oikeasti menossa siihen "viimeinen sammuttaa valot" meininkiin...
     
  18. nixon

    nixon 3rd gear

    Eiku tää valvonta on edelleen se pääpointti, Stasit ja vastaavat ois kussu hunajaa tällaisesta pakkokeinomahdollisuudesta. Tolla autoilun kallistumisella(mikä on aina ajankohtaista muutenkin) saadaan vaan paremmin harmaita massoja liikkeelle.

    t. veroja maksava, työssäkäyvä, älypuhelinta, boonus ja pankkikortteja käyttävä ja hidasta hermoromahdusta saanu autoilun kustannuksista jo ensiautosta lähtien, muutenkin ns. puhtaat jauhot pussissa pitävä valkoinen heteromies.
     
  19. JS78

    JS78 3rd gear

    Hollannissa hallitus ehti jo hyväksyä GPS-pohjaisen verotusjärjestelmän....kunnes (yllätys, yllätys) hävisi vaalit 2010. Tässä uutinen jossa kuvailtiin järjestelmää ja autoilijan vastuita:

    Kilometer tax avoiders face jail, fines

    Tuesday 17 November 2009

    People without a working kilometer tax meter in their cars once the system is introduced in 2012 face six months in jail or a fine of up to €18,500, the Telegraaf reports on Tuesday.

    People caught fiddling the meter can be jailed for up to four years or fined €74,000, the paper says, quoting the draft legislation. The draft law says motorists themselves are responsible for the meters, deftects must be reported within eight hours and repairs carried out within three weeks.

    The cabinet agreed on Friday to replace road tax with a kilometer charge, based on a gps system fitted in all vehicles. The motoring organisation ANWB, which supports the kilometer tax in principle, says 'alarm bells' have been ringing about the size of the potential fines. 'We are going to go through this draft legislation with a fine toothed comb,' a spokesman told the paper.

    Newspaper polls, including DutchNew's own vote, all show most people are opposed to the introduction of the tax. - See more at: http://www.dutchnews.nl/news/archives/2 ... jnUfJ.dpuf

    Eli tuosta voi saada osviittaa minkälaisia sanktioita olisi täälläkin luvassa mikäli autosta ei signaalia tule.
     
  20. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Hollannista kun hain tuon käyttiksen joku aika sitten, myyjä näytti tieverokuitin, vaatimattomasti 237 €/3kk, en enää ihmetelly miksi isomoottoriset, painavat ja isopäästöiset on siellä melkein ilmaisia. Suomi tulee perässä lähivuosina joka tapauksessa jossain muodossa eli isojen autojen aika alkaa olla lopussa.
     

Kerro tästä muillekin!