Ruoste peltien liitoskohdissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Pas(i)kiainen, 30.12.2013.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Niin, saako tuota ruosteessa olevia peltien liitoskohtia jotenkin kiinni. Tässä esimerkkikuva:

    [​IMG]

    Tekijämieshän ottaisi hitsaukset pois ja irrottaisi takakontin päällisen ja putsaisi oikeesti kaikki ruosteet pois. Tuntuu vaan kovin työläältä ja jopa turhalta.

    Onko tuhoon tuomittu ajatus vaan maalata happoväri, sitten epoksi, vetää epoksin kuivuttua koriliima, ja sit väri ja lakka.

    En kyllä haluaisi että parin vuoden päästä ruosteet kukkisi.

    Parempia ehdotuksia?
     
  2. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Eikös sen voisi hapottaa? Siihen sitruunahappoon uimaan? Kyllä tuo maalausmetodi toimii kesäpelissä,mutta ymmärrän että tuollaista ei viitsi maalin alle jättää. Vaikka väri siinä kyllä pysyisi aikas kauan..
     
  3. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Näkyviltä osin mekaanisesti pois niin paljon kun saa. Sitten sitruunahappo tosiaan tai toinen vaihtoehto Annitrolia imeyttää saumaan. Näin toimisin itse, jos en saumaa haluais aukoa
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Onko tuo annitrol miten sitkoisaa ainetta? Sitruunahappoa ja vettä kun sekoittelee niin sehän ei sit siinä saumassa varmaan pysy niin että vaikuttaisi tehokkaasti? Annitrol luulisi olevan myöskin nopeampi?

    Ja emmä sitä saumaa oikein halua enkä uskallakkaan avata, kiva sitä sit taiteilla takas ku se on venähtänyt...

    Toimiiko muuten happovärit mitenkään eristeenä? Mulla ei oo ollut ongelmia keittämisen kaa vanhan maalin kanssa epoksin kanssa, kun epoksi on alimmaisena. Onko happo miten tarkka alla olevista maaleista? Meinasin happoa vetää niihin kohtiin missä peltiä tai kittiä paljaalla pellillä.

    Happo 1k dupontti.

    Tietty jos sitruunahappoa sais jotenkin sitkostettua et se pysyisi siellä saumassa niin sittenhän sekin passaisi hyvin. Jos tekee tuhdimpaa, tilkka vettä ja toinen sitruunahappoa, kunnon mämmiä ja sitä saumoihin? Tai jottai :rotfl:
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    maalausmetodi kuulostaa ok:lta

    tärkkelyksen avulla sitruunahappoliisteriä, esmes perunajauhoa, kiva siivoilla mämmejä pois limisaumoista. :lol:

    ei toi sauma pahalta näytä,
    vaan eikö teräslankalaikka ylety putsimaan enempää,
    no entäs santaleikkejä esmes yaman 20 eken pistehiekkapuhaltimella,
    eto peli paikassaan niin kauan kunnet puhalla ylöspäin ja läpyttelet keruupuussia kaiken aikaa ettei kerry "kammiopaineita",

    sit meinaan menee santalat pistoolissa vikasuuntaan ja sulkuventtiiliin jumimaan sen auki ja tulee pussit laakista tyhjiksi ja siinä kun hötkyy mitvit tälle tuli niin vieläpä omille silmille,
    aina ja joka kerta,
    huuhdellaan runsaalla vedellä, oireiden jatkuessa yön yli hakeudutaan hermot paskiintuneena lääkäriin jonottamaan 8 tunnin ajaksi ja jonka aikana kirvelyoireet helpottavat.

    Sit käsitellään luukusta loputkin saumat samoilla menetelmillä, paljas pinta kannattaa välillä suojata happarilla jos aikoo pitkiäkin aikoja jonottaa.
     
  6. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Kattelin syksyllä Lahden näyttelyssä isolla rahalla tehtyä peliä, jonka koppa on hapotettu ja käsitelty sen jälkeen parhailla mahdollisilla menetelmillä. Aika kivasti alko oleen saumakohdat jo lyhyen ajan jälkeen kuprulla. Asian vahvistaa monet ameriiiikan pajat eli happoa jää peltien väliin ja sieltä se sitten pikkuhiljaa hyssyttelee itseään ulos ja syö maalia siinä samalla. Niinpä monet on luopuneet ko. menetelmän käytöstä.

    Noita vastaavia paikkoja on autossa ziljoona, toisissa ruoste on vaan millin tai pari ton saumankohdan sisäpuolella eikä näin ollen pääse viemään yöunia vaikka siinä huulilla onkin. Vaikee rasti.
     
  7. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Johonkin se on vain vedettävä raja ruosteenpoistossakin! Muuten ei tuu ikinä valmista...
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    juuri näin, miksi yrittää tehdä ihan 100% kun siihen ei kuitenkaan hitsatulla limisaumalla ikinä pääse,
    kun ruostuu se kumminkin aikanaan ja jonka löytynyt ruoste omalta osaltaan todistaa,
    kaikki rauta ruostuu aikanaan, piste.

    happomaali pysäyttää sen minkä pystyy ja lopuks sauman toisesta suunnasta koteloöljyä.

    Kestää sit sen minkä kestää, kesäkäytössä ja hyvällä talvisäilytyksellä "ikuisesti" vaikka vähän piiloruskeeta oliskin jäänyt,
    ei toi mun aspenikaan oo ruostunut mainittavasti lisää enää kymmeneen vuoteen vaikka etulokkarissakaan yhessä kohtaan ei paljon maalia enempää ole jäljellä,
    tiiän siitä kun 10 vuotta sitten ite paikkamaalasin sen pitsin päälle ja suihkasin koteloölpän taakse.

    kondenssivesihän noi uudestaan pussauttaa nopeastikin jos ei ole öljytty ja unohdutaan kaikki klasit ja luukut tiivisti kiinni ja jopa hupun alle hankeen makaamaan.


    ite oon harrastanut silleen, että ulkosäilytysautot pääsee reilummalla pakkasella sit sisään kuivattelemaan kun vastaavasti sisäsäilytysautolla voi hyvällä omallatunnolla päristellä keskellä kuivaa talveakin.

    ---------------------------------

    mä oon nykyisellä verstaallani sen naapuristossa todistanut useiden perfektionistiprojektien paaliin päätymistä kun into ja usko loppuu kesken leikin, pakkomielteisyys on hankala juttu, ei siihen ehdoin tahdoin kannata ajautua,

    sitä ruostettahan löytyy aina jostain lisää kun sitä vaan etsii, se ei lopu koskaan, keskiverto hytissä on älytön määrä limisaumoja, järjetön homma aukoa ja putsia ja sit ne ruostuu kumminkin,
    uusi ruostuminen alkaa tasan siinä hetkessä kun mikkilanka syttyy.


    Onhan se monelle lannistavaa kun projektin 1 000 tunnin aloitushääräämisen jäljiltä ei ole tapahtunut mitään muuta näkyvää kuin että kosla on täysin palikoina,
    pahimmillaan osat hukassa ja korjatut vasta pohjamaaleisessa olevat kohdat alkaa jo ruostua uudestaankin.
     
  9. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Olipa aika lannistava puheenvuoro DX:ltä :D Sehän on valitettava totuus että kun auto on pellistä väännetty niin aina tahtoo jostain kesiä.

    Kävin hakemassa biiltemasta hiekkapuhalluskojeen a'la 17,99 ja hiekkapuhallushiekkaa. Aattelin kohta puoliin mennä koittamaan.

    Ja kotelonsuojaöljyäkin pitää käydä ostamassa, en oo meinaan aina tajunnut sitäkään kaikkialle laittaa sisäpuolelle...
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    joo, alkaa totuus pikkuhiljaa valjeta itelle kun mullahan tää harrastaminen on ajautunut kokopäivätyöksi, mielelläni tekisin prätkiäkin kun niistä tää harrastus alunperin oikeestaan lähtikin,
    mutta toistaiseksi oon saanut lähinnä harsia faijan ja mun kimppa- ja velipojan pyöriä kokoon kesän rientojen jäljiltä,
    nyt olis tällä kertaa laitettava VFR:n molemmat kylet, toinen naftaläikkään lipattu ja toinen moottoriradan turvasoralle.
    Harrikoita en oo pidellyt,
    mutta aika tuttuja vehkeitä nekin kun kymmenen vuotta kahtelin kun tallikaveri niiden kanssa puolityökseen taisteli. :lol:

    niijuu,
    olepas hyvä :lol:
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Jep kiitokset vinkeistä!

    Nyt kun saadaan vielä tieto että onko tiedossa maalien keittämistä jos vedän pohjille 1k dupontin hapon? Onko koriliima hyvä laittaa sit happo-epoksi ja sit koriliima? Sillä lähinnä meinasin et jos ja kun jotai ruosteläikkää jää niin happo vois sitä paremmin pitää ku koriliima.
     
  12. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Mitä epoksia(?!) te oikein ootte laittamassa?
    Minkämerkkistä ja mitä tavaraa tuo on?
    Itse sana "epoksi" ei laajuudessaan kerro mulle ainakaan mitään :-(
     
  13. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Pikku tarkennus, saumaan laitetaan elastisempaa "korikittiä" eikä koriliimaa. Liimalla liimataan peltejä yhteen,pysyvästi. Lisäksi korilima toimii niin että pinnat ajetaan aivan kirkkaiksi ilman maalia ja liimataan yhteen. Ruosteen syntymiseen ja etenemiseen tarvitaan ilman ja kosteuden vaikutusta jolloin kotelosuojalla suljetaan se sisäpuolen sauma.
    Epoksista löytyy paljon haulla.
     
  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

  15. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    On varmasti ihan jees.
     
  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Joo eli mulla oli vaan väärät sanat käytössä kun koriliimasta puhuin.

    Hyvä että oikaisit :)
     
  17. rodhot

    rodhot Gearhead

    On polymeeri ja polyuretaanimassoja. Kumpi nyt on se oikea massa?
     
  18. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    Ja jätetään ne silikooni massat sinne kaupan hyllyille tai käytetään taloon ne.
     
  19. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ei tuolla bilteman hiekkapuhaltimella tullut kuin pahamieli ja vähän hiekkasotkua. Ei sillä mikään ruoste lähtenyt.

    Hioin mekaanisesti minkä pystyin ja vetäsen seuraavaks sit happoo päälle. Kai se kestää kesäkäytössä.
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tän vois laittaa pysyväistiedotteeksi etusivulle, ja tallin seinällekin.

    Purettuja perfektionistiprojekteja on myyntipalstat täynnä pohjoisamerikassakin. Ajokuntoisesta purettu, mitä vitun järkee. Nyt sit toivoton duuni saada se edes taas ajokuntoiseksi. Ja kaikki alkuperäisyys ja karakteeri mennyttä. Ja vaikka se valmistuiskin ei se ole sen perfektimpi kuin alkujaankaan.
    Oireyhtymälle on ilmaisukin, loving things to death.
    Nimim. 50-luvun käyttistä shoppaillut.
     

Kerro tästä muillekin!