Toyota Crown RS56 levyjarrumuutos

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja RockHQ, 9.9.2013.

  1. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Tuli ostettua -70 crowni piilofarkku jossa 1-piiriset nelipyörärummut. Etujarrut pitäisi päivittää levyiksi (koska vanhojen korjaaminen suhteettoman kallista ja vaikeaa sen lisäksi että ne ovat...no riittävät kaupunkiajoon). crown-corona.netistä luin että takavetoisen hiluxin osia käyttämällä homma olisi suhteellisen tuskaton swappi (Sen lisäksi että uudemmista crowneista napoja+levyjä voisi käyttää, mutta näiden jarruosat taitavat jo olla kiven alla yhtälailla).

    1) Minkä vuosimallien hiluxeista osat käyvät?
    2) Vaihdetaanko tilalle siis hiluxin ala-, ja yläpallonivelet, olka-akselit napoineen, levyineen, satuloineen ja raidetangon ulkopäät?
    3) Ovatko olka-akselit pallonivelineen yhtä korkeat ja ovatko raidetankojen kääntövarret yhtä pitkät (tai lyhyemmät) jotta ohjausgeometria pysyy suunnilleen samana?
    4) Pysyykö raideväli suunnilleen samana hiluxin osilla?
    5) Onko muita "helppoja" vaihtoehtoja, autoista joihin jarruosia löytyy vielä?


    Autopurkaamoilla en ehdi käydä, työpäivät vähintään 8-17 arkisin, yleensä pidempäänkin.

    Identtinen varaosa-auto löytyy josta voin purkaa vakiokamat ja mittailla mutta purkuhiluxia en pihaan hanki todetakseni ettei mikään sovi ilman massiivisia muutoksia.

    Auto on museorekisterissä joten olisi kiva jos levyjarruosat näyttäisivät "japanilaisilta" :rotfl: jos mahdollista, ja mahtuisivat 14-15" peltivanteen sisään.

    Harrastaakohan täällä kukaan näitä japanin käkkylöitä? :lol:
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Noihin on alkuperäisiä levyjarrusysteemeitä kahta erilaista. Tuossa '70:ssä on se uudempi, johon näytti joku aika sitten saavan uusia sylintereitäkin rock-autosta.

    No se olka-akseli systeemi on luultavasti 50-sarjan (periaatteessa 1984 eteenpäin johonkin asti) hiluxista eteenpäin samankaltainen, pallonivelten kiinnitykset samanlaiset ja ne pitäisi käydä suoraan paikoilleen. Jossain hiacessakin pitäisi olla samaa. Mutta eiköhän noissakin hiluxeissa ole raidetanko akselin etupuolella ja crownissa taas takapuolella, jos pallojen akselilinjat on suorat, niin heittää vaan puolelta toiselle. Olen kyllä kuullut noita tehdyn. Crown-kerhossa Saarelan Akilla on ollut hilux/hiace levyillä ja näkyy Aki välillä tällekin palstalle jotain kommentoivan.

    Rockautossa näkyy olevan 60-sarjan crowniin sylinteriä ja levyäkin tarjolla, joten jos löytäisi jostain sellaisen olka-akselit, niin saattaisi olla ihan helpoin rojekti.

    Siis tämä korimalli:
    [​IMG]
     
  3. smuige

    smuige Gearhead

    Tehdään nyt ensalkuun selväksi että helppoa ja halpaa ratkaisua tähän ongelmaan ei ole, ihan oikeasti ei ole. Bolt-on ratkaisut on 50-sarjan omat(voi saada osia mutta saatanan kallista) tai palloniveliä vaihtamalla 60-sarjan olka-akselit jarruineen(osien saanti vähän niin ja näin, coronan levyt sopii poraamalla reiät, ja taas ei niin halpaa). 80- ja 110-sarjan jarrut käynee kanssa mutta niissäkin taitaa olla levynsaanti ja hinta-ongelmia. Jos soppaan lisätään vielä muutos 2-piiriseksi ja tehostetutksi niin menee taas kalliiksi.
    2-piirimuutos on vielä helppoa, rokautosta tilaat ms55 pääsylkyn joka on bolt-on ja muutat jarruputket. Tehostin on alunperinkin vain etupiirissä ja sekin pääsylkyn ja etujarrujen välissä(lue hankalaa ja kallista.
    Rahamies tilaa wilwoodin setin suoraan eikä mieti sen enempää mutta se onkin sitten eri juttu.

    Hilux-hiace muunnoksista en henk. kohtaisesti tiedä mutta ei ole koskaan vastaan tullut ja suhtautuisin niihin ehkä pienellä varauksella, 40-sarjaan joskus kuullu juttua että vois mennä?

    Orkkisjarruillakin pärjää mun mielestä hyvin kunhan ne on kunnossa, uudet kumit ja hyvä herkistys ja säädöt kohdilleen niin ovat aika hyvät. Useamman vuoden käyttiksenä rs56 turbodieselinä, päivittäisin kyllä 2-piiriseksi.

    Jos orkkisjarrujen korjaus sun mielestä liian hankalaa ja kallista niin olet valinnu väärän harrasteauton, jarrut on melkein helpoin ja halvin osio tehdä crownissa.
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kyllä noita 50-sarjan farkkuihin on tehty, joskus tuli ostateltua sellaista mutta olin (silloinkin) liian hidas. Mutta se vaatii kyllä sitä osien vaihtamista.

    40-sarjan crowniin menee 20-sarjan hiacen tai 30/40-sarjan hiluxin levyjarrut vaihtamalla pallot ja olka-akselit sekä todennäköisesti myös pääsylinteri. Noissa on erilaiset olka-akselit ja pallonivelet kuin uudemmissa ja ei taas käy muihin.
    Tuotakaan muutosta en ole tehnyt mutta osat olisi valmiina olemassa. Mutta 40-sarjaiseen löytyy myös omat levyjarruosat, jotka on kunnostuksen alla.
     
  5. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Palataan tähän aiheeseen hiukan pidemmän kaavan mukaan.

    Ensinnäkin, kiitos Toyopetille vinkeistä.
    Toisekseen, Smuige, en kysynyt sinulta arvioita orkkisjarrujen toiminnasta, tämä yksilö on katsastettu 08/2013 ja siihen kuntoon saamiseksi on jarruista jokainen nurkka korjattu. Silti ne eivät ole hyvät millään tasolla. Välttävät ehkä, keskitasoa 1-piirisiksi rumpujarruiksi keskikokoluokan autoon.

    Mulla on, tai oli vielä äsken, kaksi täysin identtistä Crown farkkua, toinen täysin mätä mutta lähes 100% toimiva tekniikaltaan, toinen 99% ruosteeton museoauto, josta löytyy virheetön pintamaali vuosien aiheuttaman ruostesuojamassan tippumisen alta rungosta, ja suurin osa alkuperäisestä maalista korin ulkopinnoilta sekä myös ehjä tekniikka. Tollaset haistapaska-kommentit väärästä harrasteautosta voit työntää perseeseesi. Tämä on tärkeys/finanssijärjestyksessä vasta neljäs auto johon sijoitan rahaa, eikä mua välttämättä haittaisi sijoittaa tuhatta euroa hyvään jarrusarjaan, jos pitäisin esim. Wilwoodin jarruja rahansa arvoisina. Useamman sellaisen nähneenä en tähän tapaukseen pidä.

    Joka tapauksessa,
    Joulupyhien aikana mä olen käyttänyt kymmeniä tunteja kataloogien parissa, etsien sopivia levyjarruosia tähän autoon. Ongelmana on, että mikään katalogi ei tarjoa sopivia hakuehtoja jarruille mitä tässä tapauksessa tarvitaan.

    Kriteereitä levyjarrumuutoksessa lähtökohtaisesti oli useita:
    1. Vapaus käyttää mitä tahansa peltivanteita alkaen 14-15", toivottavasti myös 13" peltivanteita. Tämä tarkoitti sitä, että jarrusatula ei voinut tulla juurikaan jarrulevyn pyörän kiinnityspinnan yli.
    2. Pitää alkuperäinen olka-akseli laakereineen+napoineen, siltä varalta mikäli tarvittaessa pitäisi muuttaa auto täysin alkuperäistä vastaavaksi.
    3. Saada eteen jäähdytetty levy, koska jäähdyttämättömälle levylle muutos on potentiaallisesti yhtä kallis kuin jäähdytetyn levynkin.
    4. Mahdollistaa levyjarrumuutos sellaisena, ettei pyöränripustukseen tarvitse tehdä mitään muutoksia
    5. Mahdollistaa levyjarrumuutos sellaisena, että autossa voidaan käyttää toyotan omaa tehostamatonta jarrupääsylinteriä, tai ainakin lähelle vastaavaa
    6. Käyttää sellaista jarruvalmistajaa satulassa, paloissa ja levyissä, jonka satula on kompaktin kokoinen mutta joita löytyy useita halkaisijoita, samoin levyjä ja paloja.
    7. Käyttää sellaista jarrusatulakannaketta em. satulan kanssa, joita löytyy purkamoilta helposti.
    8. Käyttää sellaisia komponentteja, jotka ovat peräisin oleellisilta osin sellaisista autoista joiden akseli-, ja kokonaismassat ovat lähellä auton alkuperäisiä.
    9. Välttää turhan monimutkaista jarrusatulan kiinnitysrautaa olka-akseliin, toivomuksena oli löytää kombinaatio joka sopii ilman koneistuksia y-akselille eli käytännössä rautalevy jossa sopivat pultinreiät.
     
  6. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ensimmäinen ongelma on löytää sopivalla vanteen kiinnityksellä jarrulevy, jossa oikea keskitysreikä
    Toinen ongelma on löytää levy, jossa riittävästi offsettiä muiden vaatimusten toteuttamiseksi
    Kolmas ongelma on löytää levy, jonka halkaisija on sopiva sellaiselle jarruvalmistajalle, joka tarjoaa satuloita, paloja ja levyjä yleisimmissä mahdollissa koissa.
    Neljäs ongelma on löytää ko. valmistajan jarrusatuloille kannake, jossa sopiva offset jarrupalojen keskilinjasta satulakannattimen kiinnityslinjaan.
     
  7. dodge71

    dodge71 Gearhead

    Harrastaakohan täällä kukaan näitä japanin käkkylöitä? :lol:

    minä harrastan ja ovat samperin hyviä pelejä
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No jonkinlaista harrastamista se kai on, kun tuollainen pihamaalla makoilee.


    Mutta RockHQ:n ongelmaan, tuossa 50-sarjaisessa näyttäisi olevan samat pyöränlaakerit kuin myös 40-sarjassa. Samat laakerit löytyy myös 40-sarjasta joten auttaako tämä:
    http://japanesenostalgiccar.com/forum/v ... 48&start=0
    Siinä siis MS45:een on lykätty Wilwoodin Fordiin tarkoitettu jarrupaketti, samat laakerit kuin crownissa siis sama olka-akseli käy. Siinä ei kyllä mahdu 13" eikä tainnut 14" vannekaan mahtua noiden jarrujen ympärille.

    Minulla on tuolla kunnostusvaiheessa MS45:n alkuperäiset levyjarrut, uudet levyt löytyi smuigen vinkin mukaan Turun jarruosasta. Itse levyjä ei valmista enää kukaan mutta onneksi sattui pari löytymään ja vielä kohtuuhinnalla. Jarrut itsessään on dunlopin valmistetta ja periaate on ihan sama kuin wilwoodissakin, ne on noilla sovitteilla kasattu 40-sarjan rumpujarrullisen olka-akseliin. Tehtaan tekemä virityssarja tavallaan. Osat vaan hiukan kiven alla, ferrarista ja jaguaarista löytyy sylintereihin sopivat osat ja hintakin sen mukainen.

    Jarrupääsylinteriksi voisi laittaa 50-sarjan 2-piirisen, käy samoihin kiinnitysreikiin ja niitä saa rockautosta uusia.
     
  9. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Useiden kymmenien nettituntien ja yhden romiskeikan jälkeen kombinaatio on valmis, käsintehty adapterilevy jarrusatulakannattimille on valmis. Koska en kuitenkaan luota romikselta blokkaamaani 10mm kylmävalssatun teräslevyn vahvuuteen vein kappaleen digitoitavaksi laserleikkaamoon. Lisäksi haluan tehdä muutaman laskennallisen kuormatestin jotka tuhoavat vähintään yhden kappaleen.

    1. Satulakannakkeen adapterilevy ei vaadi syvyyssuuntaista koneistusta ollenkaan, lähestulkoon käsityökaluilla valmistamani prototyyppi on tällä hetkellä laserleikkausfirmassa digitoinnissa ja valmistunee helmikuussa 2014. Prototyyppi on ylipaksu ja sietänee kevennyksiä, mutta ilman FEA:tä en voi vielä kommentoida materiaalin muotoilua, paksuutta tai materiaalivalintaa. Proto on "riittävä" mille tahansa normaalille henkilöautolle materiaalivahvuudeltaan.
    2. Jarrusatuloita löytyy 48-52-54-57mm männillä muutamilla eri jarruletkukiinnityksillä suomessa myydyistä 80-90-lukujen autoista lähes kaikista suomen varaosaliikkeistä tilaustavarana, netistä varmasti.
    3. Jarrulevyjä on käytetty eräässä saksalaisessa pakettiautossa vuoteen 2003 saakka, joten saatavuutta riittänee vähintään seuraavaksi 15 vuodeksi.
    4. Jarrupaloja on käytetty eräässä ruotsalaisessa sedanissa/farmarissa vuoteen 2000 saakka, joten saatavuutta riittänee seuraavaksi 20 vuodeksi.
    5. Jarruletkut ovat vielä työn alla. Silmämääräisella mulkaisulla eräästä saksalaisesta kansanautosta löytynee pituudeltaan sopivat.
    6. Ei vaadi tehostettuja jarruja etäasennetulla tehostimella, tehostamattomat jarrut pitäisivät toimia ainakin laskelmien puitteissa jos et ole 40-kiloinen balettitanssija.
    7. Pienillä muutoksilla tai jopa teoriassa suoraan bolt-on sopiva pääsylinteri on edullisesti saatavilla. Odotan lähetystä jenkeistä, kunhan saan osat. Jarrupolkimen työtankoa joutuu pituudeltaan muuttamaan, vähintäänkin. Ehkä myös pääsylinterien kiinnitysreikiä joutuu viilaamaan, tähän en mistään löytänyt mittapiirroksia.
    8. Pyörännapaa ei joudu koneistamaan, mikäli Toyota on noudattanut omia toleranssiaan. (omia napoja jouduin hiomaan ulkohalkaisijasta karkean valun takia).
    Osien hinta-arvioita:
    1. Jarrupalasarja noin 25-45€
    2. Jarrulevyt noin 35-50€/kpl
    3. Jarrusatulat noin 45-120€/kpl, riippuen haluamastasi halkaisijasta ja mistä ostat osat.
    4. Satulakannattimet Suomesta romuttamolta ehkä noin 25-35€/kpl
    5. Pääsylinteri jenkeistä noin 30-60€.
    6. Adapterilevyt maksavat mulle jonkin verran, jos designi on kerrasta hyvä eivät kovinkaan paljon jos joudun sitä parantelemaan. Ensimmäisen erän jälkeen näiden hinta voisi olla 50-150€/pari, todennäköisesti puolivälissä tota summaa.
    Ja viimeiseksi, mikään juttu ei ole täydellinen ilman kuvia. Lisään kuvia heti lomareissuni jälkeen kun pääsen koneelle, viimeistään helmikuun alussa.

    Toyopet: Hienon näkösia jarruja linkissä, tässä ensifiilistelyjä mun setistä:
    http://s1244.photobucket.com/user/rockh ... t=3&page=1

    Mun setissä ei ollut kyseessä tehdä tehokkain jarruvoima tai asentaa isoimmat mahdollisimmat jarru 15" vanteeseen, vaan mahdollistaa jäähdytetyt levyt tehostamattomilla tai tehostetuilla jarruilla erilaisilla pääsylintereillä ja satuloilla vakionapojen ja olka-akseleitten puitteissa. Lisäksi haluan nähdä, ovatko jarruvoimalaskelmani oikein tehtaan alkuperäisiä rumpujarruja/levyjarruja vastaan.
     
  10. smuige

    smuige Gearhead



    Taisi herne löytää tiensä nenään...
    Ei ollut tarkoitus ärsyttää, tätä aihetta on vuosien mittaan vatvottu eri foorumeilla sen verran että näen että minulla on jonkunnäköinen näkemys asiasta. Kuten mainitsin heti alkuun niin helppo ja halpa meni jo tuosta sinunn projektista, en todellakaan tarkoita että olet tehnyt turhaa työtä. Kiitos sinun joku muu voi tehdä levyjarrumuutoksen 500e:lla bolt-on ratkaisuna. Sain vain sen käsityksen alussa että ollaan tekemässä max parinsadan projektia joka tuntuu olevan crown piireissä yleisesti aivan liikaa rahaa.
    Asiaa sivuten brembolla on netissä todella hyvä levyluettelo josta voi hakea kaikilla mahdollisilla mitoilla. Villi veikkaus että oisko viton levyt sulla? Mersun levyt käy melkein heittämällä orkkis napoihin( olen myös tutkinut aihetta kymmeniä tunteja). Omaan pickup crownin laitoin 60-sarjan levyt, enempi orkkis henkinen rakennelma, ms55 pääsylinteri ja tehostin. Osat niihinkin on kalliita ja vaikeita löytää mutta kallimmaksi olisi tullut teettää omat kannakkeet ja rakentaa tyhjästä.
     
  11. xp

    xp Gearhead

    Minulle jäi mieleen 60-luvun Tekniikan Maailmoista Taunusten koeajot:
    20m tehostetuilla levyillä, poljinvoima täysjarrutuksessa jotain 20 kiloa, ja 17m tehostamattomilla levyillä jotain 60 - 70 kg. Että tämä niinkuin ajatuksena tehostamattomista levyistä.

    Pääasiana kuitenkin että on tehty hienoa soveltavaa työtä!
     
  12. ford-84

    ford-84 3rd gear

    ja jarrupalat 850/v70 volvosta?
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Hei kato, ei pidä yleistää. Jos meillä ei ole rahaa, niin kyllä sitä muilla harrastajilla voi olla... :lol:

    Mutta joo, halpaahan se ei tahdo olla varsinkaan jos on kriteereinä se helppo alkuperäisyyden palautus.

    Nuo minunkin alkuperäislevyt, no levyt ei olleet kalliit, alle satasen kotona pari. Mutta ne sylinterit, toyotan katalookit tuntee kyllä varaosanumerot mutta niitä ei vaan enää saa. No ainoa vaihtoehto on kaivaa jostain Jaguar MK X tai Ferrari 330GTS sylinterit, niitäkään ei taida enää alkuperäisinä dunloppeina saada vaan pitää tyytyä jälkituotanto-osiin. Ne on luokka 250-260$/kpl ja etupäähän niitä menee se neljä kappaletta. Ei se wilwoodin satsi nyt niin kalliilta enää tunnukaan. :D


    RockHQ: aiotko pitää nyt nämä osatiedot omanasi vai ystävällisesti jakaa, jos joku muukin sattuu samaa muutosta ajattelemaan?
    Komeilta näyttää kyllä noissa kuvissa.
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minäpäs nyt jatkan vielä parilla kysymyksellä Smuigelle.
    Onko mahdollista saada siitä 60-sarjan satulasta ja levystä mittatietoa?
    Sehän on umpirautaa ja muistaakseni pitäisi olla samanpaksuinen kuin 40-sarjassa. SIitä jos saisi halkaisijan ja paksuuden?
    Satulan kiinnityspulttien etäisyys?
    SItten jos satulan linjaukseen liittyviä mittoja löytyisi eli satulan kiinnityslinjasta vaikka levyn sisäreunaan?

    Tai jos vanha vaikka liiaksi kraatereille kulunut satula löytyy, niin sekin käy mittatouhuihin.
     
  15. smuige

    smuige Gearhead

    http://bremboaftermarket.com/En/Car_Dis ... 03e6df66c9

    Toi kuvassa oleva levy on coronan levy joka on täysin identtinen 60-sarjan crownin kanssa sillä erolla että kiinnityspultteja 5. Sitä en muista oliko pulttijako sama 100mm vai 104mm. Brembon kataloogi ei tunne 40 tai 50 sarjan crowneja mutta mulla on 50 sarjan käsikirja josta saa halkaisijan jos tarvii. Semmoinen muistikuva on että 50-sarjan levy olisi suurempi kuin 60-sarjan. Koitan muistaa mitailla noita 60-sarjan satuloita kun käyn tallilla. Jos aikaa ja mielenkiintoa on niin brembon nettiluettelosta voi etsiä 40 sarjan levyn mitoilla ja näkee mitkä muut autot on lähellä ja arpoa sitten niitä satuloita.

    Mersu viton levy ja Audi a4 satula vois olla aika optimaalinen yhdistelmä 50 sarjaan jos haluaa jäähdytetyt, joskus katoin myös että 201 koppasen mersun levyt ja sierran satulat vois olla hyvä yhdistelmä jos umpilevyt kelpaa.

    Ulkonäön perusteella tuossa RockHQ:n setissä olis viton levyt ja volvon satulat ja palat, satulan kannatin ei ole tutun näköinen. Volvon satulaa en itse laittais kun volvon levy 26mm ja mersun 22mm. Audissa ja vw:ssä sit taas olis ATE mallista satulaa juuri mersun levylle sopivalla mitalla. Mersun levyt olis siksi hyvät että keskireikä ja pulttijako sopii crowniin melko suoraan. Levyjen offset on kanssa aika hyvä.
     
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, täytyy tutkailla vielä tuota luetteloa tarkemmin.
    60-sarjan levy näkyy olevan samalla halkaisijalla kuin tuo 40-sarjan tarvikelevy ja paksuus on sama. Offsetti eroaa. 40-sarjan alkuperäislevy on 272 vai 273mm ja tarvike tosiaan 266mm.

    Mutta ne satulan mitat olisi mukava saada.
     
  17. ventora

    ventora 2nd gear

    terve,olisiko jossain crownissa madaltavat olkavarret 83-89 hiluxsin akseliin? valmiinakin saa droppiolkia mutta aika hintavat ovat.
     
  18. smuige

    smuige Gearhead

    Eipä ole, hiluxissa ja crownissa ohjausvarret eri puolella akselia. Crowniin ei myöskään taida saada sitten minkäänlaista madallusosaa valmiina.
     
  19. ventora

    ventora 2nd gear

    se on tiedossa että ohjauakseli on eripuolella,simpukoiden siirrolla siitä selviäisi.toi akseli on rodissa ja sitä ei saa madallettua kunnolla ilman droppausta,toinen olisi tehdä putkitukivarret mitkä pudottaisi, 3" saisi mennä. no eiköhän keinot keksitä..
     
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Menee todella kauaskantoiseksi nyt mutta löytyykös chevyihin millä tavalla droppiakselia?
    Siinä kyllä tulee jo aika paljon muuttuvia osia, että putkitukivarret saattaa olla jo helpompi ratkaisu.
    Astron olka-akseli on mitoiltaan aika lähelle hiluxin vastaavaa, ohjausakseli kylläkin eri puolella, yläpallo käy samoihin kiinnitysreikiin kuin hiluxissa mutta alapallon kiinnitys erilainen. Mutta jos sopivalla kiinnityksella ole sopivan kartion alapallo löytyisi, niin sitten ja tietysti raidetangonpäät ei sovi.

    No joo, semmoista matalalentoa taas.
     

Kerro tästä muillekin!