Mopsin Slant-6 vinkit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jveij, 16.1.2014.

  1. Jveij

    Jveij 1st gear

    Hollaas hollaas . Venttiilien säätö auton ollessa käynnissä ??? Nyt meni ohi :D ? Kuten sanoin , ei minulla ole ennen jenkkiä ollut, eikös sieltä venttiilikopan alta löydy ihan normaali keinuvivusto ja työntötangot ? Rakotulkilla vaan venttiilit säätöön ? Enpä huolimattomana kysynyt edes mikä oli sen US-partsin jakajan merkki :D
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Eiköhän se oo mopar performancen setti, eli tehtaan oma jakaja. Ei noita varmaan kukaan muu oo tehnytkään. En oo ite käyttänyt tota käynnissä säätämisen metodia kun siitä selviää pienemmällä sotkulla ihan perinteiseen malliin, ja nopeesti; starttisolenoidilla pyörittelee mottia niin et ku pako lähtee aukeemaan säätää sen pytyn imun ja ku imu lähtee menee kiinni säätää sen pytyn paon.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Performance jakajassa saattaa olla tosi löysät jouset, jotka tekee sen, että ennakot seilaa jo tyhjäkäynnillä ja samalla koko tyhjäkäynti on huojuvaa. Jos siellä on kaksi samanlaista jousta, se on tod näk just noin, muttei välttämättä.

    Voi ne säätää käynnissä tai sammuksissa ollessa. Moottorinpesu on käynnissä säätämisen jälkitoimi, mut tyhjäkäynti kannattaa laittaa jokatapauksessa HYVIN pienelle. Se lenkki/hylsy pistää ranteen notkeaksi välystä säätävästä vasurista. Liuskamitta tulee prosessissa käppyräksi - samasta syystä kuin lehtijouset käyristyy taottaessa. Osaa siitä raksutuksesta, mitä venttiilikoneisto pitää, ei saa pois välyksiä asettelemalla. Se keinuvivusto on aika väljästi mitoitettu joka suuntaan ja ne 0.01" ja 0.02" on aika isot venttiilivälyksiksi vrt nykyautot.
     
  4. Heikki83

    Heikki83 3rd gear

    Mitkä ois hyvät venttiilin väljykset, milleinä joudun vielä pelautumaan ku ei nuo tuumat oo oikein vielä hallussa :D
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    0.25mm imu, 0.50 pako. Mun mielest voi vetää vähän tiukemmakskin ku siellä varmaan on just tota välystä joka välissä, et riippuu vähän miten päin kamat osuu kohalleen, eli vaikka 0.2 ja 0.4mm. Ja ihan ekana tsekkaisin ohivuodot etenkin jos on isotulppanen kansi, et paljonks on ajettu lyijyttömällä ja mis kunnos on seetit.
    Mopar perfin jakajissa tuskin on mitään "racejousia" jotka aloittais keskipaon säätämisen jo alle tuhannessa kierroksessa. En ainakaan oo moisiin törmännyt. Kutosten kanssa kauheesti pelannut, mut normi mopsissa toimii tyydyttävästi kun heittää jakajasta sen paksumman/pidemmän jousen mäelle, muuten säätöä tapahtuu loputtomiin. Tollee se loppuu johki 2500 tienoille. Vakiomotilla jotka on matalapuristeisia lusuja saa täysennakko tulla hyvinkin nopeesti tyhjäkäynnin jälkeen. Alipaine-ennakkoa säätämällä voi sit karsii jos tulee jotain osakaasukilistyksiä tms.
     
    leksa tykkää tästä.
  6. Jveij

    Jveij 1st gear

    Tuo oma moottori on vakio, ja sellaisena se saakin pysyä . Itse taidan kanssa suosia venttiilinsäätöä siten, että moottori ei ole käynnissä. 10 ennakko on siis hyvä ? Paljon tässä on varmasti talven aikaan hommia :)
     
  7. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Itse säädin koneen käydessä viimeksi välykset. Kuuntelemalla, ja koska kyseessä oli ford Y block, sai työntötangoista ihan kunnolla kiinni. Kun alkoi nakutus hiljenemään, otin työntötangosta kiinni ja siinä samalla sitä pyörittelin. Näin varmistuin ettei ole liian pieni välys ja tanko jaksaa pyöriä. Senhän täytyy pystyä tosiaan pyörimään.
     
  8. Make500

    Make500 Gearhead

    Itse säätelin pienen tiivisterempan jälkeen koneen käydessä venttiilivälykset. Tyhjäkäynti vaan tarpeeksi pienelle ja mulla ainakaan ei roiskinu öljyä yhtään mihinkään. Eikä tullu rannevammaa, ei menny liuskamitta käppyräks ja tuli kyllä hiljainen. Ainakin itse suosittelen tätä tapaa..
     
  9. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Näinpä. Ei oo prosessi eikä mikään ja tulokset näkee lennosta. Toinen juttu, se kärjettömän johto"sarja" on hyvin hyvin helppo johdottaa itse. Tarvitset jakajan, boksin ja esivastuksen ja tietty suotavaa olisi olla se töpseli siihen boksiin, jonka perässä pätkät johtoa. Siihen sitten rakennat loput. On se varmaan mahdollista löytää sopivia liittimiä joilla voi johdot ilman töpseliäkin tökkiä boksin nastoihin mutta ehkä vähäsen simmonen siit sit tulee...
     
  10. jariha

    jariha Double Gearhead

    Taitaa us-partsin jakajat olla merkkiä a1 cardone?
     
  11. Jveij

    Jveij 1st gear

    Mitenkäs tuo slantin kaasari ? Oma hollikka on ainakin niin väljä ja horo, että se lentää mäkeen. Onneksi löysin kunnostetun ja shimmatun yksilön tilalle . Oletteko tuota holleyta käyttänyt vai korvanneet sen jollain
     
  12. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Aspenista Super-Six paketti, imusarja+2-kurkkuinen kaasari (Carter)...

    Tahi jos haluaa näperrellä Weberi euro-autosta ni tulee kuulemma paras.
     
  13. Jveij

    Jveij 1st gear

    Eikös tuossa supersixissä ole myös vähän järeämpi nokka . Että saako tuo vakio slantti jo liikaa keittoa tuolla kaksikurkkusella
     
  14. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Ei se yks kurkkunen huono ole, jos saa hyvän yksilön hyppysiin. Tietty, kiistatta imari esim aspenista kaasarin kera on hyvä ratkaisu tähän. Toimii hyvin ja ehkämpientä teholisää voi havaita myös. ..
    Ja mä laittasin ryypyn sillä omalla systeemillä.
    Jos manuaalihuikan haluaa niinlaittakaa katkaisija hyttiin, josta ohjataan solenoidia jolla ryyppy laitetaan toimimaan. Naks vaan napista päälle ja auto tulille.
    Toki aluksi joutuu hakemaan vivuilla tms parhaiten toimivan asennon joilla ryyppy toimii, mutta kun se löytyy onkin käyttö suht vaivatonta eikä niin tarkka paljonko sitä huikka vaijeria nykäsee.
     
  15. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Ja tietty pitää muistaa painaa kaasua samalla kun nappia painaa mikäli on korkean tyhjäkäynnin himmelit kaasarissa paikoillaan, niinkuin kuuluis.
     
  16. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Mites tolla solenoidilla sitä ryyppyä otetaan vähitellen pois koneen lämmetessä...?
     
  17. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Miks se pittää tollasta manuaaliryyppyäkin vielä mennä "epävarmentamaan" jollain solenoidilla?
     
  18. Jveij

    Jveij 1st gear

    Itse en ole vielä päättänyt mihin tulokseen tulen . Toisaalta voisi yrittää elvyttää sen automaattiryypynkin , sekun tuskin mikään monimutkainen on
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Super six ei kovin merkittävää tehonlisää tuo ja niiden, joita Aspeneista saa talteen kerätä, kaasarit on aika lailla yhtä loppuun ajettuja nekin. Sinuna minä laittaisin sen yksikurkkuisen kaasarin kuntoon ja sille kaveriksi toimivan automaattiryypyn. Kierrätyskaasareista sitä sopivinta aihioita hakiessa tiedosta, että 170 ja 225 koneissa oli eri kokoiset kaasuttimet. Jos ei 225 1bbl mikään kierroskone olekaan, niin pikkuveljensä kaasarilla se alkaa olla totaalisen tukossa.
     
  20. Jveij

    Jveij 1st gear

    Kiitos slantsickness hyvästä tiedosta ! Tätä unohdinkin kysyä , koska tosiaan malleja on 170 ja 270 , olikos 170 koneena 2.8 ? Jos en väärin muista . Erottaako tuon 170 ja 270 kaasarin silmällisesti toisistaan ? Tuo uusi käytetty kaasari on pontiacista , mallia en muista kuollaksenikaan . Muuten samannäköiset, mutta tuo uuden kaasarin kurkku on hieman erilainen
     

Kerro tästä muillekin!