Mopsin Slant-6 vinkit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jveij, 16.1.2014.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]

    Eron saa selville kaasarin kurkun kapeimman kohdan mitasta. Jos on useampi kaasari niin vaikka vertailee silmällä, ovatko eri vai samankokoisia.

    Koneet on saattaneet olla vakiona niin, että mallisarjan mukana tuli joku koko ja paremmassa sitten suurempi. Mulle päätyneissä on ollut kumpaakin kokoa kutosia, vaikka ovat olleetkin halvinta 170 versiota. 2.8 litraisella on saanut jostakin syystä halvat vakuutusmaksut. Liekö perua ajalta, jolloin moottorin koko asetti liikennevakuutusmaksuluokan.
     
  2. jariha

    jariha Double Gearhead

    silloin muutama vuos sitte ku oli vielä vakio slantti 1 kurkkusella ja vaihdoin 2 kurkkuseen ni muuta eroo ei ollu ku lompakossa muutaman satanen vähemmän? nyt sitten tolla "sikspäkillä" onkin jo isompi lovi lompuukissa mutta kulutus suht sama ja suht kiukkunen oli ainakin vielä edellisellä reissulla :rotfl:
     
  3. MJF

    MJF Double Gearhead

    Nokka muuttuu hivenen "jyrkempään" 70-luvun alussa, mutta käytännössä ei taida huomata eroa perstuntumassa.
     
  4. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Ei sitä ryyppyä otettakkaan pois vähitellen, vaan idea on hakea semmonen semi hyvä asento ryypylle , vaati vähän kokeilua ja hakua ryyppyläpän aukeamismäärän ja korkeantyhjäynnin maksimin ja niiden suhteen kanssa. Sen jälkeen oli yllättävän käyttökelpoinen. Vaatii kyllä muiltakin osin hyvin toimivan moottorin varmasnkin kyllä. Itellä ihan kokeilusyistä oli, kun kilkkeitä oli tyrkyllä... No, mutta, kuten sanottu, originaali paras kyllä. Vaihereista en oo oikein ite koskaan tykännyt , vaikka kiistatta onkin ehkä hyvä toiminaan.
     
  5. Jveij

    Jveij 1st gear

    No niin , lisää mieltä askarruttavia kysymyksiä tulee mieleen . Lueskelin joitakin myynti-ilmoituksia ympäri maailmaa ja aika moneen slant-6 on asennettu alumiininen imusarja, kysynkin miksi . Saadaanko sillä jotain hyötyä vai mikä on homman nimi ? Toinen asia on oikeastaan vain elvistelyä , eli minun tekisi mieli korvata tuo alkuperäinen ilmanputsari jollain järeämmällä ja näyttävämmällä, mitä siis voisi käyttää ja onko jostain isommasta putsarista enemmän haittaa kuin ns hyötyä . Onko tuo vakiona oleva kattila ja suodatin 10"
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Alumiinisia imusarjoja on moneen lähtöön. Tehtaalta on saanut kaikkia kokoja 1-, 2- ja 4- kurkkuisella kaasarilla. Virifirmoista vielä laajempi valikoima. Imusarjan materiaalivaihdos yksin vaikuttaa sen verran kuin parin kilon painonpudotus, joten auton imurointi ja takakontin tarkastus voi olla yhtä :D tehokas suorituskyvyn lisä.

    Ilmanputsari. Sulla on näköjään räpeltämätön auto kun on kaikki orkkisosat putsaria myöten tallella. Mä tein tommoseen budjettivirityksen ilmanputsarin osalta (kauan sitten) laikkaamalla putsarin kannesta pois sivut, jotta elementti näkyy. Silloinhan se näyttää viriputsarilta? Ainoa ero ajossa oli se, että imuäänen horina kuului hyttiin ylämäessä tai voimakkaasti kiihdyttäessä.

    Sulla on käsissäsi auto, jonka suorituskyky on noin 150km/h huiput, 0-100km/h noin 15sekuntia ja varttimaili 18-19sekuntia loppunopeudella vähän päälle sata kilsaa tunnissa. Siis jos kaikki on kunnossa. Jos haluat esim huippunopeuden parin sadan pintaan, nollasta satasen selvästi alle 10sekunnin tai varttimailin ajasta pois neljä sekuntia, sun tarvitsee laittaa siihen slanttiin tuhansia euroja viriosien ja kunnostuksen myötä. Tai tehdä moottorinvaihdos, kallista sekin.

    Nautiskele siitä sellaisena kuin se on. Jos autosi on suht hyvässä kunnossa, sillä pääsee ehkä 10l/100km maantiellä ja keskikulutuskin voi jäädä alle 15l/100km.

    Tommonen räpeltämätön Dartti slantilla pitäis julistaa suojelukohteeksi!
     
  7. Jveij

    Jveij 1st gear

    Ei ei , älkää käsittäkö väärin , minä en siis aio ottaa tehoja irti vaan nimenomaan nautiskella tuolla ajaessa. On se niin mukavan laiska ja hörisevä laitos. Lähinnä kysyinkin siksi esim imusarjasta, että onko sillä alumiinisilla ollut jotain hyötyä, auton toiminnan suhteen esimerkiksi. En todellakaan lähde pilaamaan tuota autoani millään teinivirityksillä. Auto siis on aivan orkkislaite, maali vain ruman puolikiiltävän musta. Listat ja kaikki on kiinni autossa ja ovat jopa hyvässä kunnossa. Ja siis tuosta putsarista, kuten sanoin , se vain on hienon näköinen kun sieltä löytyy joku edelbrockin kromilautanen :D tilasinkin jo 10" kuoret + k&n putsarin sisälle . Sen verran ajattelin nähdä vaivaa , että maalaan venakopan , imusarjan ja kannen nätimmän näköiseksi
     
  8. sectoid

    sectoid Gearhead

    Minun sekä kaverini yhteiseen harrasteautoon vaihdettiin imusarja sekä pakosarja Cliffordin valmisteisiin. Kyseessä on siis Dodge Dart vuosimallia 74. Kone on 225 Super Six, joka on jostain Aspenista peräisin. Kaasutin on tuon koneen mukana tullut kaksikurkkuinen Carter, mikäli muistan oikein.

    Pakoputki on myös melko paljon alkuperäistä suurempi, sekä vaimenninpönttö jokin, jonka merkkiä en muista.

    Tehoista en pysty kertomaan sen enempää. Mitään mittauksia ei ole tehty, mutta ei auto ainakaan laiskemmaksi tullut. Kylmäkäynnistyvyys sekä käynnistyvyys yleensäkin tulivat paremmiksi. Viimekesänä mittasin noin 13l/100km keskikulutuksen.

    Tuossa imusarjassa on mielenkiintoinen systeemi. Jäähdytysneste kiertää myös imusarjassa olevan kanavan kautta.

    Tässä vielä huono kuva siitä imusarjasta.
    [​IMG]

    Auto oli meille tullessaan kertakaikkiaan kamalassa kunnossa, joten sen pitäminen alkuperäisessä kuosissaan olisi ollut turhan hankalaa sekä kallista.
     
  9. Jveij

    Jveij 1st gear

    No niin , on autoa ruuvailtu taas yms . Autoni oli todella heikko käynnistymään kylmänä ja huomasinkin ettei kiihdytyspumppu oikein toiminut kunnolla . Minullahan oli toinen kaasari jonka fixasin kuosiin . Kaasarista tulikin hyvin ja auto starttasi ilman ryyppyäkin loistavasti ja kävi tasaisesti. Joku teistä varoitteli siitä , että slanttiin on monenkokoisia hollikoita. Niinpä epäilenkin että tämä oma ei ollutkaan ihan samanlainen kun alkuperäinen . Täydellä kaasulla nimittäin tuntuu että kakku loppuu kesken ja auto alkaa kiihdyttäessä röpöttämään . Huomasinkin että uuden kaasuttimen sekoittaja on ainakin erilainen kuin alkuperäisen. Onko nuissa hollikoissa jossain tyyppimerkintöjä ja mikä malli kuuluu minkäkin kokoiseen koneeseen ? Eikai tässä auta kuin purkaa alkuperäinen kaasutin , uusia kaikki tiivisteet + hilut ja shimmata akselit timmeiksi
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei sen koon pitäis sopan riittämiseen vaikuttaa, kyl ne motorit aikalailla kautta linjan käy samalla seossuhteella mikä perustuu siihen et kaasarin kurkusta läpi menevä ilma imee bensa/ilmaseosta mukaansa. Jos se kaasari on oleellisesyti liian pieni, niin lopputulos on sama kun ajelisit läppä levällään "osakaasulla", ei vaan oo voimaa. Mut ei sen pitäis mitenkään prötäillä. Mul oli tollasessa 1.3 corollan kaasari ja toimi aivan moitteitta.
     
  11. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Paljonko on sytkän ennakko n.2500 kierroksella, alipainesäätimenletku irroitettuna?
     
  12. Jveij

    Jveij 1st gear

    Omaan silmään kaasarit ovat samannäköisiä . Kurkussa oleva sekoittaja on vain erilainen . Vanhan kaasarin sekoittajat on " putkista kasattu , hieman risuaitaa muistuttava # ja uuden kaasarin kurkku on tähtimäinen ja pyöreä . Kaasuläpän numerot olivat uudessa oli nro 217 ja vanhassa en muista tarkkaan mutta pienempi luku , olisiko ollut 185 . Eli auto toimii uudella kaasarilla hyvin , käynnistyy nätisti , kiihdytyspumppu ruuttaa bensaa hyvin , mutta kun kämpän lyö tiskiin ja askin kickdown pienentää vaihdetta, alkaa sellainen pienehkö röpötys ja huomaa että bensansaannissa joku ongelma on
     
  13. tabs

    tabs Gearhead

    Mites bensanpinnat kaasarissa?
     
  14. Jveij

    Jveij 1st gear

    Bensanpinta on noin puolivälissä . Hieman laskin niitä , kun tulvi
     
  15. Jveij

    Jveij 1st gear

    Vanhassa kaasarissa numerosarja 12R 3106B ja uusi kaasari 12R 4328B
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tähtimäiseltä (tai poikkileikatun sitrushedelmän lohkoja muistuttavan) hajoittajan sisältävä kaasari kuulostaa Holley economasterilta. Niitä oli myös tuotantovehkeissä, mutta myytiin 80 luvulla myös korvauskaasuttimiksi säästömielessä. On ilmeisimmin hilppasen ahtaampi kuin edeltäjänsä. Mulla on ollut sellainen Valiantissa joskus ja mututuntumalla se hieman rajoitti hurjia hevosia entisestään. Mutta ei sen takia moottori röpellä kuin muillakaan kaasareilla. Noissa lopunajan kaasareissa (jos on Holley) suutinkin oli joku tarkkuusosa tiukemmin toleranssein, kokonumero oli kolminumeroisella tunnuksella vs aiemmat jotka olivat jotakin 55-60 väliltä olevia numeroita.

    Vanhassa kaasarissa voi olla vaikka rungon sinkkivalusta muodostunutta valkoista hapettumistulosta murusina emulsioputkissa. Osakaasulla ei haittaa ehkä, mutta isommalla teholla jo osaa tehdä sen.

    Tulviva kaasari yleensä sotkee tyhjäkäynnin, hukuttaa koneen, mutta vaikka neulaventtiili vuotaisi, niin kaasu pohjassa siitä ei ehdi tulla tulva.
     
  17. Jveij

    Jveij 1st gear

    Nimenomaan tähtimäinen / sitrushedelmä tuo sekoittaja on . Tulvimisen kanssa ei ole enään ongelmaa , pinnat säädetty . Auto myös starttaa hyvin ja kiihdytyspumppu toimii hienosti . Normiajossa pelaa hyvin , mutta esim ohitustilanteessa, jossa nilkka lyödään suoraksi , kickdown tiputtaa vaihteen ja silloin yläkierroksilla alkaa puutuminen. Pääsuuttimessa on luku 56 ja uudessa luku 55 . Kuinkas tänne foorumille saa lisättyä kuvan ? Olisi hyvät kuvat nuista kaasareista ja kurkuista
     
  18. Jveij

    Jveij 1st gear

    Kertokaapas arvon slanttiharrastajat mitkä ovat hyvät välykset imu ja pakoventtiileille . Meinaa hieman nakuttaa ;)
     
  19. jariha

    jariha Double Gearhead

    heitetään perus 0,25 ja 0,40, manuaalit taitaa sanoo et 0,30 ja 0,50?
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Imu 0.010" (0,25mm), pako 0,020" (0,50mm) vakionokka-akselilla. Nuo ovat lämpöisen koneen arvot.
     

Kerro tästä muillekin!