vanhempi jenkki käyttöautoksi? Järkevää?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja lesabre, 7.2.2009.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Saa nähä miten tolla satellitella menee lopputalvi, jos nyt siihen leimaa saa edes :rotfl:
     
  2. HELL2

    HELL2 Gearhead

    Omana käyttiksenä 76 farkku-Impala ja kyl tuolla pärjää talvellakin.. käynnistyy aina ja kun lämpiää niin tarkenee..matka ajossa kulutus kohtuullinen ja normaali-arki ajossa(työpaikka-talli-kauppa-jne)n 35litraa/100km eli ihan älytön. :eek: ..vähän on tullut järkeistettyäkin tuota käyttöä ja ihan joka kauppakeikalle ei tuu tuolla lähettyä(hyötyliikuntaa tms köyhän selitystä).taitaa olla lossikokoluokan kasi+automaatti juurtuneet selkäytimeen koska edelleenkin tuntuu sit mukavalle tuolla veivailla.
     
  3. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ja ennenkuin etelän vaihtoehtopolttoaine harrastajat älähtää, niin bensavehkeet saa taloudellisiksi tietysti maakaasukonversiolla...se tosin vaatii vihkiytymistä alaan tai jonkinmoista taloudellista panostusta joka alle viiden tonnin käyttölotjaan ei kuulosta niin kovin järkevältä.

    jos rahanpaskaa olis niinku mieli, niin maakaasu hummeri tms. maasturihirviö olisi oikein hauska häristin ihan vain ekoihmisten järkyttämiseksi
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eihän järkevyys ajomäärään aina liity. Ajeleehan ne isoilla linja-autoillakin tyhjillään ja kulutukset paukkuu 25-35litran puolintoisin :lol:


    Kulutus kun ei muutenkaan ole se auton tärkein ominaisuus. Kun joutuu pitkää matkaa ajamaan paljon niin mieluummin sitä ajaa isolla autolla kun millään kinnerillä.


    Huonosti saa tiettyihin japseihinkin enää osia jos sieltä porsii jotain koneen sähköjä ym. Tai jos ei huonosti niin ainakin kalliita ovat.


    HELL2:llahan munakas peli, ei oo Joensuussa tullunna vastaan ikinä. Eikös tuo 76:nenkin farkku ole vielä sillä clamshell takaluukulla? Itellä oli 74.
     
  5. HELL2

    HELL2 Gearhead

    Papereissa ja valmistettu 76...habitus jo kuiteskin kanttikorinen peruspiilojames vm 77...Joulukuun alussahan mie vasta tuon leimasin..mutala-kuurnankatu-laitakaupungin tallit akselilla eniten liikkuu...barren eestäki voi joskus bongata....
     
  6. rb

    rb Double Gearhead

    Kyllä kyllä.

    Ennen päivittäinen työmatka (edes takas)oli 10 kilometriä, joten käytännössä oli ihan sama mitä auto kulutti. Muuta kun tuplapumpulla varustettu isolohko tulille. Ei tarvinnut hirveesti ryyppyä käyttää eikä sitä itseasiassa ollutkaan. riitti kun pari kertaa lipsautti kaasua, niin soppaa oli senverran imusarjassa, että jaksoi syttyä.

    Nykyisin työmatkaa on viisinkertaisesti, joten pakon sanelemana joutuu sitä kulutustakin hieman miettimään, ettei ihan kaikki rahat menisi pelkästään autolla liikkumiseen.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    100-120km päivä ajoa ja emännällä sama matka + 75km työmatka päälle.


    Ei vielä nyt niin paljon ole eroa että tekis mieli uudella tai pienellä autolla ajella.


    Syödään sitten vaikka kynsiä mieluummin.
     
  8. wili

    wili 3rd gear

    Mulla loppui budjetti kun työmatka muuttui kahdesta kilometristä jonka taittoi fillarilla/kävellen nykyiseen 13 kilometriin suunta. Ennen ajoi vaimo vanilla 35km suuntaansa työmatkaa mutta perse ei enää kestänyt kahta harrasteautoa, varsinkin kun puolison työautoon tulee nykyään 56tkm/vuosi ja itselle 20tkm/vuosi. Köyhälle on kaikki kallista mutta nykyisillä polttoainekuluilla ei mitenkään pysty pitämään edes harrastepeliä tallissa. odotellaan lottovoittoa (todennäköisemmin asuntolaina loppuu viiden vuoden päästä ensin).
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    Olen maininnut täällä moneen kertaan mutta mainitaan nyt taas.
    Olen nyt 5 vuotta ajellut eri maakaasuvehkeillä eli muuttanut eri jenkkipelejä maakaasukäyttöisiksi kun se nyt vaan on niin paljon halvempaa ajaa kaasulla.
    Tammikuun alussa myin pois Chevy Pickupin jossa oli 5L V8 ja pullot lavalla. Pakon sanelemana olen nyt kuukauden päivät ajanut työajoa vanhalla laina-Twingolla ja tuntuu että pää hajoa. Tuon rellun pippanan polttoainekulut on saman verran kuin mitä oli pickupilla mutta vitutus on korvaamaton.
    No tuli viikonloppuna ostettua taas yksi Caprice lisää niin pääsee sen kaasuttamaan ja saan taas elämän raiteilleen...
    :D
    - Jani -
     
  10. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    mieki joskus ajoin työmatkat isolohkomonacolla, oli kymmenen kilsaa sivu, mutta ei tarttenu ajaa kun viikonlopuksi kotiin. oli varaa. nyt tuntuu ettei 22 kilometriin viitti hirveesti tuhlata (5 krt viikko), hinnoittelu jotenkin pielessä?
     
  11. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Eipä vaan oo täälläpäin hirveesti semmosia tankkauspaikkoja mistä maakaasua saa. Vai onko niissä vaihtoehtona ajaa bensalla jos kaasu loppuu ja lähin kaasun tankkauspaikka vaikka 60km päässä?
     
  12. zappa

    zappa 1st gear

    Neljännes vuosisata jenkillä kesät talvet ajelleena voin sanoa et lämpimiä on bensaa palaa 15-25 litraa sadalle. Ite oon päässy vähimmällä Fordin 200cid kutosella vei 10l kesät talvet isolohko Fordit 17-25l Moparin sb:t 13-20l Chevyn Sb:t 14-25l Pontiac 389 15-25l nykyinen caprice 350-350 15-25l ja näähän kaikki ollu kaasutin mallisia pari ruisku v6 gm ollu kans ei mitään eroo kulutuksessa. Dieseleitä ollu muutama vieneet 12-25l jos ei mahottomia matkoja ajele niin mukavia kilometrejä. Ja pitkiä luisuja.
     
  13. mörkö

    mörkö Gearhead

    Mörkökin aloitteli käyttöautoilun syksyllä 1989 67 Novalla...
    Kyllähän sen kanssa pärjäsi, mitä nyt etulokrut ruostuivat silmissä ja kuskin ovi jysähti kerran saranoiltaan jumiin ynnä muuta, ynnä muuta....

    Nää tämmöset perusjutut kuin lohkolämppärit ja talvirenkaat yms huolehtii ja ei mitään kamalia matkoja huristele, niin kyllä pärjää.
    Viisas käyttöautoilija ryhtyy hankkimaan heti autonsa saatuaan siihen kaikki vastaantulevat varaosat, ainakin sopuhintaiset. Varsinkin, jos on kyseessä vähän harvinaisempi peli.

    yllättäviin korjaustapahtumiin/kuluihin on myös syytä varautua...

    Mörkö on ajellut talvikäyttöajoo myös 67 Furyllä, 64 Valiantilla, 66 ja 69 Darteilla jne. nämähän olivat yleensä kutvosella, joten osia sai sopuhintaan aina kun tarvitsi.

    Nykyään yhtenä talviautona on 89 DiisseliChevivani, jolla juuri eilen heitin kaatikselle roinaa....
     
  14. rb

    rb Double Gearhead

    Muutamasta moparista ja parista letukasta kokemuksena zappan listaus kuulosti realistiselta..

    Toki jo 80 luvun lopun vehkeissä spruutta ja ylivaihde jeesaa kummasti matka-ajossa, mutta taajama pyörityksessä ei paljon loikkarit auta....
     
  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mä olen varmaan erilainen nuori kun ei kiinnosta yhtään kyntää tuolla sohjossa jollain piilofarkulla väljät alustanpuslat kolkottaen, katella miten ovenhelmat tippuu ja hitsata runkopalkkeja joka vuosi ennen leimaa... Ei kiitos, ei anna mun käyttöautoilulleni mitään lisäarvoa. Mä kahlaan ihan mieluusti Hondalla, lämppäristä tulee lämmintä, menee eteenpäin ja radiokin toimii, en käsitä mikä tossa pitäis niin kovin vituttaa? Lähinnä hymyilyttää kun käy tankilla ja toteaa että bensaa on menny 6 litraa sadalla, ja kumminkin liikkuu sen verran pirteästi että pyörii kasia patalaiskan piilofarkun ympärillä... 50-60-lukulaisessa talviautossa olis tyyliä, mutta en mä varmaan koskaan raaskis moisia aarteita tuolla suolassa kylvettää.
     
  16. jorkki107

    jorkki107 Gearhead


    tässä on sanomaa :D ai niin,mutta ajanhan mie itekkin vanilla talven!kai senkin joku vanhemmaksi(87) harraste autoksi laskee?? :rotfl: ja :poff:
     
  17. Holley

    Holley Gearhead

    Kovalla pakkastalvella ei suola haittaa ja lämmin jenkki, onko 1979 nyt sitten vanha vai ei, on kyllä huippua. Työpaikan pihalla putsata lumia tuplaputkien hörpöttäessä v8-ääniä. Se on kyllä hienoa.

    Toisaalta sitä huomaa kyllästyvänsä sohjomoskaloskaan sekä jopa 17 litran keskikulutukseen, joka ei aikanaan tuntunut yhtään kohtuuttomalta ja ajelevansa suolamoskassa 3-litraisella bensamersullakin sitten ison osan ajasta. Ajat muuttuvat ja omat mielipiteet ja tekee mieli joskus säästää rahaakin.

    Mikä on hienointa on ehkä se, että on aina mahdollisuus ja tulee käytettyäkin säännöllisesti vanhaa jenkkiä myös talvella vaikka perjantaisin. Sivuluisut vääntävällä kasikoneella ym. vastuuttomuus. Kyllä se on eri asia, kuin tuollaisella überwagenilla mistään ankeammasta puhumattakaan arki-liikkuminen. Puoli vuotta ilman mitään jenkkiautoa? Ei tulisi mitään.

    Jos olisi rahaa paljon, ostaisi jonkun 65 mustangin, niitä on tehty lähes liikaa ja niihin saa kaikki peltiosat, ihan kaikki ja sellaiseen joku foximustangin tekniikka, niin kulutuskin pysyisi alle 14 litran vaikka missä ajossa - foxihan söi esim. sen 11,5 l/100 19tkm keskiarvona. Siinä sitten laskee paljonko joku 2013 kinneri lainanlyhennyksineen säästäisi rahaa.
     
  18. xarper

    xarper Gearhead

    Ei kyllä satellitesta valittamista ole vielä, tankin kun saa tyhjäks ajettua ni saa jotain osviittaa kulutuksestakin mutta veikkaan että voi olla jopa yli 20l/100km..
     
  19. zappa

    zappa 1st gear

    Mullakin oli joskus honra hitsailin kasaan ja ajelin kulutti niin vähän että meinasin alkoholisoitua vielä entisestään kun jäi niin paljon rahhoo kaljaan. Hehheh...
     
  20. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Ja loppupeleissä täältä lähtee jokainen joskus "autuaammille metsästysmaille" ja silloin ei esim. auton ruostumisella oo mitään väliä enää siinä vaiheessa.Mutta jos mielihyvää polttoaineenkulutusvihkon täyttämisestä saapi ni sillehän en minäkään mitään mahda :D .Ja tosiaankin voi säästää muusta,että jää sit enempi sitä bensarahaa.Ite voin ajella lähes minkälaisella bensakrematoriolla haluan,kun ei ole älyttömiä asuntolainoja eikä perhettä pyöritettävänä muutamia rahareikiä mainitakseni.
     

Kerro tästä muillekin!