Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Antti M.

    Antti M. 3rd gear

    Mullahan oli sitä elementin jumittamishommaa tuossa ja viikon vippaskonsteilla jotenki pelas, mutta se oli tyyntä myrskyn edellä ja sitten alkoi sellaset jumitukset, että oli selvää ettei vippaskonstit enää tehoa. Ostin eräältä foorumilaiselta toisen pumpun, johon oli Mynädieselissä vaihdettu 13mm elementit ja ajettu alle 10tkm sen jälkeen. Deliveryvalvet siinä on alkuperäset ja governorien jousien pitäs sallia täydet mällit 3500rpm asti, fuel platea ei ollut vaan soppaa rajotettu afc:n liikettä rajottamalla.

    Iskin pumpun sellasenaan paikalle, paitsi lisäsin fuelplaten ja afc-systeemin vanhasta kuin myös overflowvalven(joka ei ole ihan kunnossa vaan vuotaa, uusi on matkalla ja samalla nostan siirtopainetta). Myöhemmin tarkotus vaihtaa vanhasta pumpusta vielä deliveryvalvet ja governorin jouset tuohon.Ennakkoa laitoin n.18astetta.

    1."Ongelma", tyhjäkäynti huutaa n. 800rpm ja platen ja afc:n puolesta syötöt pienimmillään, eli tuohon ei taida auttaa kuin ite kaasuvivun rajotinpultin säätö...mutta aika pikkujuttu

    2. ja pahin ongelma, pintakaasulla alakierroksilla(jonneki 1500rpm asti) päpättää eli käy epätasaisesti ja varsinki turbiinin ollessa lukossa alkaa ryskyttää, enempi ku polkasee kaasua niin ei ongelmia. Häiritsee normaalia ajamista paljon, teki vähä tuota vikaa jo kun vanha pumppu "hajos", mutta nyt melkein pahempi. Mietin et kokeilee eka tuota of-valvea jos siirtopaineen heittely muka aiheuttais tuon(mittarissa pikkasen viisari heiluu, aiemmin oli rauhallinen), mutta epäilen ettei sillä ratkea. Minne sitten? Aattelin et oisko jumittavasta elementistä voinu lähtä jotain paskaa suuttimelle ja se aiheuttaa tuollasta? Suuttimet on jotku Dynomite Dieselin, en tiiä minkä kokoset. Viimenen vaihtoehto lie, että johtuu pumpun säätimestä kumminki? Tässä video missä koitan paikallaan vähä päpätyttää http://www.youtube.com/watch?v=RVSBdL5sln8

    3. ongelma, paikallaan jos varovasti painaa kaasua ja antaa lisää kierroksia niin kierrokset karkaa n.1200sta 2000teen, siltä väliltä ei pysty kierroksia pitään paikallaan. Ajossa tuota ei pahemmin huomaa kyllä, pumpun säätimestä täytynee johtua, mutta onko tuo ominaista 13millisillä oleville pumpuille vai saako käyttäytyyn fiksummin?

    4.Ongelma, ei laula täysillä sinne 3500rpm asti, tiedä sitte rajoittaako plate tai afc- muka tuota...muokkasin platea antaan enemmän kakkua ylemmäs ja tässä uudessa pumpussa on platea seuraava käpäläki hitusen alempana ettei pitäis kai siitä olla kiinni. Vanhalla pumpulla kumminki nappas paikallaan kiekat selvästi pidemmälle vaikka plate oli miedompi. Mutta täytynee vaihtaa ne jouset, sillä kai tuo ratkeaa.

    En paljoa vielä oo ehtiny säädellä, mutta jotain positiivistakin kuitenkin, eli yläkierroksille tuli kyllä ruutia lisää, vaikka luulin turbon jo olevan tulppana. Mutta kaippa nää suoraruikkarit on sitte aika tarkkoja siitä että mällit tulee nopeasti.

    Sitte vielä tuosta fuelplate ja afc-kombinaatiosta, tässä kuva tämän hetkisestä(joutuu kyllä muokata vielä) [​IMG]

    Niin mun järjen mukaan tuon afc:n käpälänhän pitäs olla korkeussuunnassa paljon pidempi, epäilen että alakierroksilla se governorin käpälä seuraa platea, keskikierroksilla vastaa afc:n käpälään(kunnes paineet kasvaa, että pääsee platelle asti) ja yläkierroksilla siirtyy platelle taas. Eikö tuo toimis loogisemmin ja jouhevammin jos tuo afc:n käpälä ois saman korkunen platen kanssa, ainakin jos kierrosalue on vakiota laajempi? Vai onko mulla jääny jotain oivaltamatta? Vai onko porukalla tapana lisätäki tavaraa tuohon afc-käpälään?
     
  2. cummins12v

    cummins12v 1st gear

    Joo kyl sieltä mustaa tulee ihan kohtuu hyvin.. nyt ottaa melkein 4 tonnia kierroksia kiristin muttereita +2kliksiä tyhjäkäynti nousi samalla tonne 700rpm tietämille. Kierros herkkyyttä tuli lisää ja laatikko tuntuu kans pelaavan paremmin. Ja tosiaan muita virityksiä on 0plate 191dv ja 90hp suuttimet.
     
  3. Antti M.

    Antti M. 3rd gear

    Ok, hienoa, että alkoi kiertämään! :)

    Muutaman sanan vaihdoin pumpun myyjän kanssa alustavasti ja sillä oli erittäin lievästi tuota päpätystä kans tehny, muttei ajossa tuntunut. Oli kuullut, että joillaki esiintynyt samaa ongelmaa suuttimien vaihdon jälkeen ja deliveryvalvet sitte korjannu ongelman. Eli toivotaan, että niiden vaihto auttais jahka työkalu niitä varten saapuu.
     
  4. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Paljon Dotke ottaa huippuja? Siis nopeus? Viittiikö yli 120 km/h mennä..? :)

    Olis mielenkiintosta kuulla mihin asti tehdas on 2genun suunnitellu.
     
  5. Erska

    Erska Gearhead

    Onkos pojilla nyt vieläkin hukassa se fakta että Cumminssin kuuluu käydä 900 rpm tyhjäkäyntiä ja D ja AC päällä noin 850rpm. Manuaalin 850rpm. Jos ei laske alle 700 rpm:n. sehän on hemmetin hyväkin...

    Mulla ainakin molemmat Dodget on kulkenut mittarin pohjaan ja reilusti ylikin :D
     
  6. rötkö

    rötkö Gearhead

    deliveryistä tuo melkovarmasti johtuu.

    Miksi heivasit sen mynän tuunaaman afc kotelon?

    mulla oli edellisessä totkessa mynädieselin tekemä pumppu missä oli myös deliveryt vaihdettu niin mun mielestä se syötönsäätö pelas kuin ajatus. ei tullut kaameita savuja mutta pelas koko kierrosalueen hienosti. Ahtojen karkaamisen takia en tähtipyörästä lisää pyöritellytkään. Käsitin että se oli ainoa rajoittava tekijä sen stoppari ruuvin lisäksi.
     
  7. Antti M.

    Antti M. 3rd gear

    Jaa, miksi sen tyhjäkäynnin pitäis niin korkealla olla? Mulla aiemmin oli jotain 600-700 huiteilla, kävi siististi ja öljynpaineet normaalit. Nyt ku on jotain 800 niin tuntuu että huutaa ja enempi saa jarrulla pitää paikallaan vaihde päällä.

    Jonneki 140km/h vauhteihin oma ainakin ihan ok vielä ajaa, sen yli ku menee nii alkaa vähä levottomaks. Toki ei mullakaan ihan tehdaskuoseissa alusta ja ohjauskamat oo.

    AFC-kotelon vaihdoin siksi et mulla tuota vanhaa on muokattu niin että liikerata pidempi, enkä koe, että tarvis rajotinpulttia tuohon afc:n liikkeeseen, mutta päinvastoin fuelplatea tarvii. Vakioelementtien kans ainaki oli selvästi pakolämpömittarista luettavissa, että kierrosten noustessa on syötön syytä vähä pienentyä ku hengitys heikkenee ja tuolla platen muodollahan se on helpoin hoitaa millasen "polttoainekäyrän" haluaa, mun mielestä fiksu systeemi vaikka hieman vaivaa aina vaatiiki säätö.
     
  8. rammeri

    rammeri 1st gear

    Multa löytyy venatyökalu, samaoin jos tarvit 60lb venajouset ja pohjaava kierretappi niin saat kanteen pinnapultit.
     
  9. NoSmokeNoPower

    NoSmokeNoPower 2nd gear

    Nyt on sit seki päivä koettu ku auto lukitsi mut ulkopuolelle :poff: En tiedä mikä anto häiriöö keskuslukitukseen ku auto oli kaverin pihassa, mut avaimet oli virtalukossa, parkit päällä, avain apulaiteasennossa ja rokki soi sisällä. Keskuslukituksen kaukosäädin, jota pidän erikseen taskussa oli just sopivasti jääny kotiin :soosoo: Napsutteli vielä tosi monta kertaa niitä lukkoja päälle siinä ku vieressä sit kuunteli ja ihmetteli. Ei se auttanu muuta ku käydä kaverin autolla hakemassa kotoa kaukosäädin ni sillä onneks pääs ilman murtautumista sisään. Auto siis -04
     
  10. Rannis

    Rannis 3rd gear

    No olipa hinta nopeusmittari anturilla, 107€. Saa 10kpl jenkeistä samaan hintaan.
     
  11. rb

    rb Double Gearhead

    Jonkun kerran käynyt mullekkin että avaimet jää lukkoon ja ajatuksissaan sormi käy keskuslukituksella.

    Mun autossa onneksi vyöllä oleva Leterman pelastaa, mutta niistä konsteista ei ehkä kannata täällä netissä niin hirveesti huudella...
     
  12. NoSmokeNoPower

    NoSmokeNoPower 2nd gear

    Mulla ei vaan käynyt sormi lukkonapilla vaan ihan omia aikojaan napsutteli sitä lukkoon kun olin kokonaan auton ulkopuolella :D
     
  13. Swoop

    Swoop 3rd gear

    Mulla onneks pimeenä koko vitun keskuslukitus niin ei ole tuommosia ongelmia. :D Tosin teetätin kyllä yhen ylimääräsen avaimen tohon avain nippuun vyölle killumaan jos joskus sattus vastaava käymään. Onnistuuhan se manuaalisestikin lukittavilla ovilla. :D Maksokin avain hurjat 12€...
     
  14. SB 340

    SB 340 2nd gear

    Oven kun avaa sisäpuolelta ja pudottautuu pihalle, ni enempi ku kerran menny ovet lukkoon :oops: . Ei sitä auton käydessä ees kuule. Aina vara-avain mukana taskussa ku johonkin lähtee. Kumminkin tapana lyödä toi ensin käymään vähäks aikaa itekseen, ennen ku lähtee ajeleen.
     
  15. Jakkehh

    Jakkehh 2nd gear

    Tälläseen vara-avain ja kiinnitys hyvään piiloon niin ei tarvi kauaa voivotella jos/kun ovet menee lukkoon. :)
     
  16. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    itte otan aina avaimet veks virtalukosta jos sammutan ja lähden autosta, ja jos vaan suljen oven ja jätän auton käyntiin niin avaan ikkunan 10cm. Mahtuu oma tikkukäsi raosta vielä avaamaan ovi :poff:

    Tuntuu ehkä vaivailloiselta, mutta ei se ole kun se tulee ihan selkärangasta. kaikkien autojen kanssa teen niin jos ei ole toista avainta vyölenkissä.
     
  17. masi_85

    masi_85 1st gear

    Olen omistanut kolme ramia ja jokaisessa on ollu siinä pa- tankin nurkilla tollanen kotelo mis on vara-avain... Rungon päällä tai lokasuojassa..
     
  18. jumi70

    jumi70 1st gear

    Kyllähän se kestikin Miamin helmi antautui?? Auto 2003 dieseli kiihdytin pikkasen rivakammin risteyksestä ja kas kummaa auto tuntui kuin olis ruvennu pompottaan uusi kiihdytys ja kuului metallinen risaus edestä pompotus jatkui auto parkkiin ja kattoon lätkää kotiin leka otsassa. Aamulla käynnistin auton tuntui ettei käy joka pytyllä ja röpöttää onko vinkkejä?? Saan tänään vianluku laitteen lainaan.
     
  19. konty

    konty 3rd gear


    Multa pitäs löytyä speed sensor jos et ole vielä tilannut.
     
  20. raimo3500

    raimo3500 2nd gear

    ite kanssa suosin tätä, jos autossa keskuslukitus. ikkuna raolleen jotta käsi sopii välistä. sekä myös sen takia jos koiran jätät autoon joka on käynnissä. jos se vaikka vahingossa painaa ovet lukkoon.
     

Kerro tästä muillekin!